dinsdag 13 november 2007

Het Album



Onder het prachtig geborduurde huis, voor € 4,00 euro op de rommelmarkt gekocht,
zien jullie het Album staan waarover ik in mijn vorige logje al schreef
en waaruit ik al enkele kaarten liet zien.
We erfen het van de jullie inmiddels al bekende Ank en Wieta,
die wisten hoezeer het geliefd zou zijn bij ons.




Het zit bomvol met 98 kaarten uit de 20'er en 30'er jaren van de vorige eeuw
en er zitten ook hele series in waarvan je er hier enkele ziet.
Hier worden de bekende kinderliedjes door Rie Cramer prachtig uitgebeeld.




"Slaap kindje slaap" en "Ik voer laatst over zee".
Maar ook prachtige romantische kaarten van Alfred Broge
zoals bijvoorbeeld deze twee.





  
Al bladerend door dit album weet ik weer waarom ik zo dolgraag
met deze twee vrouwen optrok en bij hen thuis kwam.
Zij hadden zoveel te bieden aan sfeer en gezelligheid en ook aan
diepgang in de gesprekken die we voerden.





   


Het is teveel om allemaal te laten zien, maar zo hebben jullie toch een indruk
van al het moois dat er in dit album te zien is.
Eigenlijk heb ik pas nu, tijdens het fotograferen en scannen v
an de kaarten echt goed gekeken naar wat er op iedere kaart afzonderlijk
te zien is en dan droom je weg. Uren kijplezier!




Dit vind ik ook nog weer zo'n prachtige kaart,
die mooie ingevlochten haren en de seringen die ik bijna echt ruik als ik dit plaatje zie.
Voor degenen die het leuk vinden om het borduurwerk van het huis
nog nader te bekijken nog een foto van dichtbij en ik zou graag
willen weten welk bekend huis dit is.
Dus als een van jullie me dat kan vertellen dan hoor ik het graag.




Graag wil ik Juul bedanken voor haar speurwerk naar de naam van de schilderes
van de kaarten die ik in mijn vorige logje liet zien.
Ze zijn van Mili Weber van wie je hier en hier nog veel meer moois kunt bekijken.
"Je ogen gaan te gast!" zei mijn schoonmoeder  altijd.
Het huis van Mili Weber is ook nog te bezichtigen met wederom dank aan Juul
voor de link, je weet niet wat je ziet! Veel kijkplezier allemaal!


52 opmerkingen:

  1. wat een mooie kaarten Corrie en wat een mooi aandenken op deze manier zeg,bijzondere platen in zo'n mooi oud boek.
    En wat een mooi hartenkleedje op de ondergrond trouwens..
    de kaarten rechts hebben ook een mooie sfeer ,doet me denken aan de tentoonstelling ordropgaard in Den Haag...dat licht,verder heeft t teveel kleur...heel mooi allemaal,goud waard!
    Van dat huis: geen idee,wedden dat Juul daar ook achterkomt...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is ook Deens ,zie je wel ,toch dat aparte verstilde en mooie licht..ben je weleens in Denemarken geweest? Zo mooi.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OOO schitterend. Elke kaart een schilderij/verhaal op zich !!!

    O ja dat meisje met de seringen, prachtig.

    Fijn dat het bij jou/jullie is, je praat met zoveel intensie over deze twee dames, daar wordt ik warm van !!

    Ja dat dacht ik ook, JUUL !!? :-)).
    Ik zie een wapen boven aan kan je daar wat uithalen !?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie wat laat je ons weer GENIETEN......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi Corrie, de dames hebben je een echte schat nagelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wooooooo, Corke!!! Wat een prachtige dames moeten jouw vriendinnen toch geweest zijn... De kaarten zijn super! Iedere kaart zou zo een verhaaltje in me oproepen. Geweldig tijdsbeeld ook.

    Je huis is geweldig. Het kleurverloop van de voorgevel alleen al... de glas in loodramen. Misschien wel met een snijraam boven de deur? Zal ik Juul even roepen/ >>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig dat borduurwerk (de kaarten trouwens ook)! Maar ik houd erg van speurwerk. Was er nou echt niemand die het wilde hebben zodat het op de rommelmarkt tercht kwam? Het lijkt wel of er boven de deur een gevelsteen geplaatst is die een grote ruimte toont met regenten of dergelijke personen. Boven de afbeelding een 4-regelige inscriptie die verguld is....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Op internet zag ik een boekje te koop staan "Monumenten in kruissteek" van R.Buningh-Groot, volgens mij komt het patroon daar uit. Nu nog zoeken naar het monument.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @GEVONDEN! Ik ben nog even he ingelijste borduurwerk gaan bekijken en vond op de achterkant de naam van een lijstenmakerij in Purmerend en dus ging ik zoeken op monumenten in Purmerend en vond de gevelsteen van het borduurwerk inderdaad in Purmerend op het voormalig Burgerweeshuis. Hier zie je er meer van: http://www.gevelsteenen.nl/Purmerend_WillemEggersstraat.htm De tekst op de gevelsteen is goed te lezen. Nu kan Juul rustig doorgaan met wat nodig moest: huishouden ;- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @HILLY, je hebt gelijk met de gelijkenis met Odrupgaard, ik heb even gekeken. Nee, nog nooit in Denemarken geweest, maar volgens mij zal ik het er prachtig vinden.
    MARIAN'NE en JANET, ze waren zo leuk mijn vriendinnen, ze lieten me een grote schat in mijn hart na.
    MIEN, dankjewel, ik vind het fijn als anderen mee kunnen genieten.
    DIJN en NEELTJE, de volgende keer ga ik in Purmerend beslist dat gebouw opzoeken en bekijken, het borduurwerk vond ik ook daar op de Matsmarkt waar ik al eens eerder over schreef. Helaas starten die markten pas weer in het voorjaar, maar Purmerend is toch een gezellig stadje, ook zonder markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. pffft...(zucht van verlichting...)
    LOL
    Ziejewel, je kunt zelf prima zoeken!
    Super!
    :o)

    Dat borduurboek heb ik...
    ;o)
    (maar nog niet ingekeken of het patroon erin staat... eh... MM?)
    ;o)

    Ik vind het trouwens *P*R*A*C*H*T*I*G* wat je ons laat zien!
    Fantastisch!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het ALBUM is aan de buitenzijde al zo mooi.
    En dan sla je het open .......
    en bij iedere mooie kaart kun je een heel verhaal vertellen .....
    En dat zo'n prachtig borduurwerk "zomaar" op een rommelmarkt terecht komt.
    ................................

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We kunnen nu opgelucht en met een glimlach om de mond gaan slapen....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja Juul, wat is er !!? ;-)).

    Zal even in mijn boekje kijken >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee het patroon staat niet in dit boekje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh chippies, heb ik jullie op het verkeerde been gezet met dat boek, nou ja, de oplossing is er ook al, dus het maakt niet uit. Juul is je huis helemaal spic en span? ;- 0)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh Corrie wat een mooi boekje!!! Wat ontzettend fijn om hier in te bladeren!!!

    Wat erg om dit op de rommelmarkt tegen te komen. Ik ben nu net 41 jaar en je denkt er liever niet aan maar ik hoop dat mijn handwerken niet op een rommelmarkt teecht komen!! Vreselijk!!! En als dit wel zo mocht zijn hoop ik dat het wordt meegenomen door iemand die het wel kan waarderen..........
    Zo iemand als jij dus!!
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie wat mooi deze log. Die kaarten prachtig. Dat meisje met die seringen, geweldig die ogen hoe ze kijkt. Ik ben verliefd die blik. Dat beduurwerk PRACHTIG. En dat voor 4 euro op de rommelmarkt,En dat moet jij dan vinden, goed terecht gekomen bij iemand die dit kan waarderen.Zo heeft het moeten zijn Corrie. Dit is geweldig fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nee joh, was juist leuk.
    Heb ik gelijk weer in een paar moeie boekjes gebladerd !!:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi MM!
    'kwasevenmetdewasbezig...
    :o)
    OK!
    Dan laat ik het aan jou over...
    *grote grijns*
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @ Corrie,
    Ik kwam ook weer leuke boeken tegen net als MM zegt.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige kaarten, bij het zien bedenk ik dat ik in de doos kinderboeken moet gaan zoeken, daar zit een boek met plaatjes die er op lijken. Verder vind ik ook Riet Cramer prenten erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtig album. Dit mag nu met recht een schat genoemd worden!

    En je schrijft zo hartverwarmend over de twee vrouwen, zij moeten heel speciaal zijn voor je!

    De kaarten zijn prachtig. Ze bevatten zoveel warmte, sfeer en ze hebben zo'n heerlijk ouderwetse uitstraling. Daar hou ik van.

    Wat fijn dat je ook het huis hebt gevonden, het borduurwerk is erg mooi, maar als je er meer achtergrondinfo over weet heeft het toch nog iets extra's!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige kaarten. Werkelijk een genot om naar te kijken. Het laat je zo heerlijk wegdromen.
    Ik zie dat het al bekend is waar het huis staat. Waar internet al niet goed voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een SCHAT heb je aan dat album. Prachtige kaarten die je terug leiden naar de tijd van toen. En dan ook nog in zo'n mooi authentiek album.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat leuk dat je de site van Mili Weber geeft. Ik vind die plaatjes ook zo mooi!! Ik heb VD-495 een tijd in A4-formaat aan de muur gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het album is net een oud sprookjesboek,....
    Er waren eens twee hele lieve damens,Ank en Wieta,...ze waren schattenverzamelaars,...

    Wat fijn, Corrie dat jij ons zo veel over hun kunt vertellen!
    ;o)))))))))))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @WILMA, je snapt inderdaad niet dat mensen zoiets wegdoen, het is in ieder geval al een heel mooi aandenken an Purmerend zelf en als het gemaakt is door een familielid doe je het niet weg, punt! Onze eigen spullen moeten we misschien nu al op schrift verdelen onder degenen die het zeker zullen waarderen.
    JOSE, die kaart vind ik zelf ook zó prachtig, dat lieve meisjeskoppetje en die seringen, supperromantisch.
    @JUUL en MARIAN'NE, goeie linkjes weer, je kon het natuurlijk toch niet laten ;-). Sinds kort staan mijn boeken netjes op een rijtje, maar nog niet echt geordend, dus als ik iets zoek ben ik ook heel veel tijd kwijt maar het is juist ook heerlijk om overal doorheen te bladeren.
    BETTY, nu zijn we allemaal heel erg nieuwsgierig naar die boeken :- )
    ELLEN, gaandweg besef ik dat ik bijna een boek over deze twee vrouwen zou kunnen schrijven en ik vind het zo jammer dat ze het zelf niet hebben gedaan, ze hadden beiden een heel rijke geschiedenis, qua belevenissen dan. Ik heb nog zoveel aandenkens aan hen liggen hier en kom hen dus regelmatig tegen, mis nog altijd de ouderwetse gezelligheid en warmte die zij uitstraalden.
    ANNELIES, super hè dat je al die info op internet kunt vinden en ik vind het ook zo leuk om ernaar te zoeken, maar ik had in eerste instatnie geen beginnetje totdat ik eindelijk bedacht om achterop het lijstje te kijken.
    ANNIA, ik had haar naam nog nooit gehoord, kende alleen deze kaarten van haar, maar ik denk dat als ik hier in het dorp naar de Garve ga dat ik ze daar wel kan kopen. Daar wil ik toch al eens naar toe voor de boeken van Esla Beskow.
    INGRID, ik zou zo wel verder willen gaan met jouw beginntje van hun verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtige kaarten en wat fijn dat de linkjes er bij staan. Echt genieten om even rond te snuffelen.
    Gr. Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  30. wat een bezit, jouw album! Een prachtige verzameling kaarten en met liefde bijeen gezocht. Fijn dat het album bij jou een mooi plekje heeft gevonden, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. >>>>>>>> Corke, kijk es bij Rurrrr (Ingrid R), zoooo lieieieieief!!! >>>>>>>>>>>>>>> jij houdt daar ook van dacht ik >>>>>>>>>>>> en toen dacht ik >>>>>>>>> ik ga je even halen>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Corrie, dit is weer zoiets heerlijks, via een heel mooi borduurwerkje en prachtige kaarten, verdwalen in de mooie links die ook weer zoveel moois bieden.
    Ik word altijd zo blij van jouw logjes over Ank en Wieta.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @MARTINE, de links kwamen van Juul en ik ben er zelf ook reuze blij mee, ik heb op mijn pc allemaal mappen met plaatjes van allerlei kunstenaars, daar blader ik af en toe doorheen om gewoon even te genieten.
    MARCELLA, die twee vrouwen verzamelden van alles en inderdaad met veel liefde, goed gezien!
    @DIJN, prachtig die bloemenkinderen, ik heb er patroontjes van maar begin er nog maar niet aan omdat het nog een flinke klus is, misschien ooit!
    MaRIA, wat leuk dat je zo van de verhalen over de dames geniet, dan tref ik toch schijnbaar de juiste toon als het over hen gaat. Is ook niet zo moeilijk, ziende op hoe zij waren voor mij/voor ons. Ik denk dat het komt omdat ze beiden ook deels kind gebleven waren, dat herkende ik blijkbaar in hen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Als kaartenliefhebster is dit een log naar mijn hart! Heel fijn dat het album bij jou terecht is gekomen en dat je ons ook nog eens mee laat genieten!

    Ik heb op de site van Mili Weber gekeken en zag daar kaarten tussen staan die ik in het verleden ook heb gehad.
    Wat zijn het toch mooie ansichtkaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Corrie bedankt voor je reactie, Ik kon niet zo goed reageren mail verschillende keren vast gezeten vandaag tot morgen. Gezellig als wij elkaar ontmoeten. Verheug mij er al op.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik kan me vaag herinneren dat ik een boek stukgelezen heb met verhaaltjes van rie cramer.Zo mooi die plaatjes.Wat een mooie kaartenverzameling heb je.Ze wisten zeker dat ze bij jou in goede handen waren.Je ruikt hier de seringen en wat een mooie sfeerplaatjes.Dat meisje bij haar moeder die achter de naaimachine zit....

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @BERTHI, wat leuk dat je langs geweest bent, ik was wel heel benieuwd hoe je de ark zou vinden. Leuk dat je hem nu gezien hebt en zo enthousiast bent. Zaterdag is Max jarig en zondag gaan we het met hem vieren, ik ben benieuwd hoe hij het zal vinden. Hij is dol op karretjes en dieren, dus de combinatie zou goed moeten zijn. Dank ook voor al je reacties over de kaarten en Sint Maarten, net als jij kennen velen de kaarten van Mili Weber, maar ik had ze nog nooit gezien voordat ik dit album kreeg.
    JOSE, vervelend als iets op internet gebied het niet doet, zo kune je zien dat we er best al afhan kelijk van zijn. Moet je je voorstellen als we door een of ander niet meer zouden kunnen bloggen, zouden we in een klap een heleboel vriendschappen kwijt zijn, want we weten lang niet ieders adres en volledige naam. Daar moeten we maar niet aan denken.
    LYNDA, dat plaatje van het meisje met de seringen is ook helemaal in de stijl van jouw web-log als ik naar de kleuren kijk. Op de andere kaart die je noemt zit de moeder niet achter de naaimachine, maar ze houdt een stuk papier omhoog en door het kaarslicht kan het meisje zien hoe moeder met haar handen schaduwfiguren maakt. Je kunt de foto's vergroten door er op te klikken. Zo schattig, ik kan me herinneren dat dat vroeger een geliefd spelletje was bij ons thuis, er werd dan zelfs een laken opgespannen om schaduwfiguren te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Prachtig die kaarten, zo nostalgisch... Ze hebben bij jou een goed onderkomen gevonden Corrie. En wij kunnen nu ook fijn meekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @ANNEMARIEKE, leuk om je naam weer te lezen, ik ben net even bij jou geweest en heb je hart bewonderd :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  40. >>>> hijg hijg >>>>>>> daar ben ik weer >>>>> en ik heb weer wat gezien >>>>>>>>>> kom es naar Yok. Echt geweldig. Oooooo >>>> vogeltje, Corke >>> een MOOOOOOOIE >>>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Dijn, super die vogel, heb hem tot en met bewonderd. Vond op afbeeldingen nog meer mooie witte vogels, prachtig! Geweldig dat je me kwam waarschuwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Corrie ik heb je gevolgd naar Yok. Heel mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Echt zo prachtig die kaarten. Krijg ik helemaal een Ot en Sien gevoel van. Of de blijdschap die je vroeger voelde als je poezieplaatjes uit mocht zoeken, die kitscherige met die glitters!

    Vraag nog steeds af hoe je het allemaal in je bezit/buurt krijgt. Ik loop nooit tegen die dingen op dus neus ik lekker bij jou.

    Dikke knuf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Corrie, wat een prachtverzameling! Alleen al het album is heel mooi en de kaarten zijn echt geweldig. Ik had nog nooit van Mili Weber gehoord maar ik vind het meteen heel mooi. Van Rie Cramer heb ik nog oude kleine sprookjesboekjes; ook zo schattig. Deze verzameling doet me denken aan de albums met kaarten van mijn moeder die al een paar jaar bij mijn broer thuis liggen. Volgende maand gaan we bij elkaar zitten om de foto's van vroeger te verdelen en ook de albums eens goed te bekijken. Ik ben benieuwd wat voor moois we misschien nog tegen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ohhh Corrie, wat een prachtige verzameling is dit. Dat je dit in je bezit hebt! Je kunt blijven kijken naar de kaarten. De kaarten van Alfred Broge lijken wat op de Carl Larsson stijl, voind je niet? Wat je al niet op de rommelmarkt vind. Mooi borduurwerk is dat. Ben je al bekomen van je val vandaag?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Haaa Bianca, wat fijn om jouw naam weer te zien, gaat het een beetje met je? Ik kom straks even naar je web-log. Veel van mijn spullen kreeg ik en ik heb ook heel veel gevonden en gekocht op rommelmarkten en in kringloopwinkels, miojn oog valt erop en als het dan niet duur is gaat het mee naar huis. Zo kom ik eraan.
    MARIAN, ook ik had nog nooit van Mili Weber gehoord, maar net als jij natuurlijk wel van Rie Cramer, zulke schattige tekeningen, er ligt momenteel een heel oud prentenboek van haar naast me "Verhalen uit Luilekkerland", zo'n mooi boek. Wat zal dat bijzonder zijn om samen alle foto's te gaan bekijken, ook wel emotioneel en mopeilijk om sommige momenten. Wel heel mooi dat jullie dat gezamelijk kunnen doen. Je komt beslislt mooie dingen tegen.
    MARIJNA, ja prachtig hè! Je hebt gelijk, er spreekt dezelfde sfeer als bij CL uit, maar iets verstilder, bij CL gebeurt altijd veel in zijn tekeningen en schilderijen.
    Ja, het gaat prima hoor, mijn (geopereerde) knie was even pijnlijk maar dat trok na een paar uurtjes rust weer weg gelukkig. Maar dat zulke gozers dan niet helpen heeft me meer last bezorgd, vind ik zo slecht. Ik heb ze heel kwaad nageroepen: "En bedankt hoor!" Ik hoop dat ze zich de volgende keer beter gedragen en tenminste nhelpen met de fiets en boodschappen overeind zetten, stelletje slungels. Je ziet, ik ben ng steeds boos. Ik heb goed geslapen na een fijne wandeling gisteren, het was heerlijk weer. We zijn meteen naar een fiets met lage instap gaan kijken en hebben het een en ander op het oog, maar er is zoveel op de markt en we willen eerst vergelijken. Lief dat je ernaar vraagt Marijna.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ohhh wat een fijn link was dat!!!Ja bedankt Juul zal ik maar zeggen.Even heerlijk wegdromen bij alles.DAT HUIS!!mijn hemel wat een heerlijke mooie dingen om van te genieten weer!dank dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Há Dees, fijn dat je er weer bent! Genieten is altijd goed!(^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Dankje, en graag gedaan Dees.
    :o)

    Ohhhhh, Corrie... ik zag hééééééél vééééééél mooie nieuwe logjes!
    ...kwijl... enjeweetwel...
    Ik roep nu alvast: "SUPER"!
    ;o)
    Ik kom later terug om aaaaaalles goed te lezen!
    wauwerdewauwwwwwww!
    Eerst nog wat "moulineren..." voor de SAL-update...
    (drukdrukdruk, LOL)
    Zwaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiii!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Zag nog wat borduurboekjes en dacht aan jouw mooie huisje en ben ook nog even gaan zoeken.
    Niet gevonden.
    Maar je wist in ieder geval toch al waar het was en het huis blijft mooi, leuk dat het bij jou is.
    Zag nog wel een Ark, jaaa, die Ark, en zo anders en ook weer zo mooi.
    Dacht ook direct aan jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Ach Fleur, nu maak je me wel heel erg nieuwsgierig naar die ark :o
    Plaatje ervan misschien, please? (vraagt ze handenwringend)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...