zaterdag 24 november 2007

De bamboe map



In een van de vorige logjes beloofde ik te vertellen
wat er in de bamboe map zit en dat kun je nu zien.
Het zijn allerlei oude plaatjes en versjes die de kinderen van een echtpaar
aan het begin van de vorige eeuw voor hen voordroegen
ter gelegenheid van hun verjaardagen.




Het werd met een goed geoefend handschrift geschreven op speciaal
daarvoor bestemde vellen en die zijn werkelijk prachtig om te zien.
Hierbij laat ik een detailfoto zien




De bloemen zijn van zijde en ik droom altijd weg bij zulke nostalgische voorstellingen.
Het versje zelf is ook zo ontroerend, dat lees je hier




Ik kan me nog goed herinneren hoe wij dat zelf
ook deden voor speciale gelegenheden.
Op school werd er in de klas gezamelijk een versje geschreven
voor bijvoorbeeld het Paasfeest of voor Kerstmis en werd er
net zo lang geoefend tot we het uit ons hoofd konden opzeggen.
Wat was ik zenuwachtig als het moment daar was.
Ook de vader van bovengenoemd echtpaar werd op deze manier
geëerd op zijn verjaardag en dat staat in dit vel papier




Ook met zo'n prachtig plaatje voorop en ook weer een prachtig vers binnenin






Maar er zaten ook plaatjes in van een geheel andere orde zoals
deze overlijdensherinneringen die je kreeg bij de begrafenis
om later de overledene nog eens te gedenken in je gebeden.






  Let eens op de datum: 1841.
Het is totaal versleten door het gebruik,
zulke plaatjes zaten ook nog bij mijn eigen moeder in haar missaal (kerkboek)
en werden regelmatig ter hand genomen waarbij er werd gebeden
voor de zielenrust van de desbetreffende overledene.
Er zit in de bamboe map ook een heiligenplaatje met een prachtig kantachtig randje






en ook een oude Catechismus speciaal bedoeld voor de "Winter-Cathechisatiën".
Dit werkje, dat waarschijnlijk aan haar ouders toebehoorde
heeft zijn vruchten afgeworpen want Wieta is altijd een diepgelovig
persoon geweest en overleed in vrede, na tot het einde toe uit het
diepst van haar hart christelijke liederen te hebben gezongen.



  
Hier nogmaals een opzegversje met een prachtige voorkant
waarvan hier het plaatje nog eens in detail




Zo heerlijk die lieve, zoete plaatjes en ze brengen me onveranderlijk
terug naar mijn heel jonge jaren waarin ook ik dit soort versjes
met een hart vol liefde voor mijn ouders kon opzeggen,
maar daarvan is helaas niets bewaard gebleven.



  
Als ik hierover schrijf denk ik aan bijvoorbeeld Dijn en Fleur
die ook met zoveel warmte over hun ouders schrijven,
maar ik weet dat ook degenen die daar misschien niet over schrijven
net zoveel mooie en warme herinneringen zullen hebben aan ouders of verzorgers.
Als laatste nog een plaatje voor degenen die vandaag iets te vieren hebben:


 


48 opmerkingen:

  1. Ha Corrie ben net op , ga het gauw lezen tot later. ik kom terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi en zoet, heel bijzonder dat het nog in zo'n goede staat bewaard is gebleven,leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Goedemprgen Jose en Hilly, lekker uitgeslapen? Fijn weekend en nu ga ik eindelijk eens bijlezen bij jullie. Ik zit op zolderwant Jan zit beneden met 10 andere mannen aan een feestelijk ontbijt. Dus heb ik vanochtend het rijk op zolder alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Corrie ik heb alles gelezen, Wat een warm en liefde vol verhaal. Dit doet bij mij gelijk van alles naar boven komen. Ik ben Katholiek opgevoed. Dus herken hier veel van. Prachtig die versjes ik moet ook nog ergens een hebben liggen voor mijn ouders.
    Zo ging dat vroeger. Is weer heel anders dan deze tijd. Geniet er van en regelmatig doorlezen. Fijn dat jij dit hebt van je dierbare vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja wel wat langer gelegen, Slecht geslapen 3.30 sliep ik nog niet. Ik had visite was wat laat.Maar zoon belde net komt koffie drinken.
    Dus ik ga achter de computer weg en gezellig koffie drinken. Tot later.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op de lagere school, jaren 60-tig, heb ik ook nog versjes mee naar huis genomen. Ik heb er nog één in het handschrift van mijn vader. Een heel dierbaar bezit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi, en een waardevol bezit.
    En in goede handen nu !!;-))).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze moet je zeker koesteren hoor.En die kaarten waren toen OH zo mooi,zag zulke ook nog in een oude doos bij mijn ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een nostalgie!!Ik vind die ouderwetse kleuren altijd zo mooi!echt prachtig Corrie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi en een zeer dierbaar bezit van je vriendin. Mooi dat het allemaal er nog zo mooi uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dit had ik niet verwacht !!!! wat een pracht aan schatten in zo'n map !! warm blijven koesteren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. (en ik heb vanmiddag toch ook maar de winter Marie Claire Idees meegenomen .......... en wat istie gezellig !!)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O Cor, ik heb genoten van dit log! (Wat vréselijk dat die kinderen dit zo 'spontaan' moesten schrijven...). Ik zie ineens een scene voor me. Jij met een grote strik in je engeltjesblonde haar en je fluwelen jurkje met zo'n kraag a la de prinsesjes van nu, witte kanten kniekousen en dan schoentjes met een bandje. En dan een broertje ernaast, in zo'n matrozenpakje en dan terwijl je het opleest, jeukpoeder achter je knie doen...
    Ibu heeft dat es een keertje gedaan. Ja, niet met jeukpoeder. Ze had een keertje hevig het land aan weer een deftige receptie met hotemetoten, maar ze moest toch mee. Papa keurig in pak, zij in een smashing dress. Papa stond voor haar in de rij om de hand te schudden van de een of andere minister of hoge pief, weet ik veel. Nét toen hij aan de beurt was, gaf Ibu hem van achter even een knietje in zijn knieholte. Dus zo mooi en deftig en vief hij daar stond met zijn vlindertje en uitgestoken hand, maakte hij daar meteen een kreupele indruk. HAHAHAHA! Hij vond het niet leuk. HAHAHAHAHA!! Wij WEL.

    Ahum. Sorrie. Terug naar je log. Meid je moet een winkeltje. Echt. Of op zijn minst een museumpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met dependances in Maastricht, dat spreekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Jose, ik hoop dat je een gezellige rustige dag hebt gehad met je zoon op de koffie en hopelijk mooie herinneringen aan je katholieke jeugd. Ik heb die zeker wel, ben ook katholiek opgevoed en bij de nonnen op school geweest, ben ik nog steeds heel erg blij mee. Ik was een vroom kind en vond alles prachtig in de kerk, de hele sfeer, de wierook enz. Mooie herinneringen dus.
    ANELIES, dat is helemaal een mooi bezit, zo'n vers in het handschrift van je vader, dat is heel dichtbij.
    MM, ik ben er wel zuinig op, maar vind het heel fijn dat het af en toe ook bekeken kan worden, eigenlijk blijven zulke maar altijd in de kast liggen.
    KATRIEN, zorg maar dat die kaarten goed bewaard blijven en niet opgeruimd worden door iemand die het mooie er niet van ziet.
    DEES, het zijn ook de kleuren die mij aantrekken.
    WILMA, deze vriendinnen van ons waren superzuinig op hun spulletjes. Ze koesterden alles. en
    MARY dat doen wij nu in hun plaats, koesteren.
    Jááá', ik heb de Marie Claire ook gekocht, heel erg mooi deze keer, mooier dan een aantal vorige vind ik, maar ik neem hem altijd mee, kan hem niet laten liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Ha,ha,ha, Dijn wat een verhaal verzin je weer over mij en het broertje dat mijn zus en ik altijd graag hadden willen hebben. Maar mijn zus was helemaal het type om dat jeukpoeder te gebruiken. Ik was altijd het nette,volgzame meisje en mijn zus de ondeugende die zulke grappen uithaalde, og steeds wel trouwens ;- )) Maar die Ibu maakte wel heel goede sier met haar knietje, ha,ha,ha, wat een geweldige indruk zal dat gemaakt hebben. Heerlijk zulke kinderen. Een winkeltje, uhm, nou dat zou zomaar leuk zijn denk ik. Geen museumpje, want dan moet ik de hele dagmensen rondleiden en kan ik minder internettten en borduren, (andere volgorde, borduren en internettten, toch?!)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Corrie, wat een bijzonder logje heb je er weer van gemaakt. Ik kom de laatste tijd niet zo aan reageren toe maar ik kom stilletjes af en toe binnenwippen.
    Heerlijk vind ik dat altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Dankjewel Joke en nu lekker slapen! Ik wel tenminste, morgen weer een drukke dag, maar nu even ontspannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig om te zien allemaal, vooral ook dat mooie papier. Dit soort dingen ken ik helemaal niet uit mijn jeugd, dat versjes opschrijven en opzeggen voor verjaardagen van vader en moeder. De teksten zijn wel heel braaf en zoet, doen me denken aan de gedichtjes van Van Alphen, ze zijn mooi en stijlvol maar maken me ook een beetje opstandig door hun braafheid. Zo'n verhaal als van Dijn/Audrey voegt er een mooie draai aan toe, een bevrijdende lach.
    Fijne zondag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corrie het is weer GENIETEN bij jou........

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie kaarten laat je zien, echte kunstwerkjes.
    En zo heel anders als de kaarten van tegenwoordig.

    En die Dijn toch met haar verhaal.
    Zie mezelf dan toch ook weer zitten op school,
    achter de grote tafel,
    zogenaamd schrijvend en daar kwam dan de hoffotograaf,
    nou ja, de schoolfotograaf.
    Moet daar direct aan denken, bij het verhaal van Dijn over jou met de grote strik.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goh wat mooi zeg en wat is het mooi bewaard gebleven. Vroeger maakten ze de simpelste dingen, zoals schrijfpapier, nog erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Corrie, wat mooi!! Ik heb aleen de plaatjes gezien, maar kom snel terug met een uitgebreidere reactie. Was even druk met andere dingen zoals je weet.Tot dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Erg mooi en heel bijzonder!

    Groetjes Sonnja
    BEERTJE ZONN

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @BERTIE, eogenlijk ben ik wel ongeveer zo'n braaf meisje uit de versjes en durfde nooit zo goed ondeugend te zijn, maar enige rebellie in de goede zin van het woord is me niet vreemd. Rebellie in de vorm "van tegen de stroom in een andere richting durven opgaan" als ik met mijn geweten niet overeen kan komen om dezelfde richting uit te lopen. Maar eigenlijk is dat ook wel weer braaf. Ik hou wel van het soort braafheid dat uit de versjes spreekt maar besef daarbij wel heel goed dat het niet de hele werkelijkheid is.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @MIEN, FLEUR,JANET, MARIJNA en SONNJA, leuk dat het jullie er zo graag naar kijken :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bijzonder zijn deze versjes.
    Mooi handschrift, dat kan tegenwoordig niet altijd gezegd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Nou ik smul hier zeker van!!!! Vooral de plaatjes.... En dat er zulk mooi papier te koop was om braafheden op te schrijven toont ook wel aan dat dat dus echt van de kinderen verwacht werd. Maar weer een heerlijk logje dit, Corrie trekt een doosje open en huppekee, er komt weer van alles uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ehhh, even voor de goede orde: Ibu, met dat knietje, is mijn MOEDER.

    Ik ZIE jullie nu heel begrijpend kijken van 'OOOOOO, vandaar', en appel niet ver van de boom enzo.
    Nou, mijn vader is ook zo. En mijn broertje ook.

    Mijn vader had es een collega, die zo braaf was in Parijs. Altijd volgens de regeltjes. Altijd in vorm. Altijd geen humor. Op een dag kwam hij klagen dat de berichten met een bredere kantlijn getypt moesten worden. Voor de leesbaarheid. Mijn vader had het stikkestikkedruk en haalde een wenkbrauw op van "man, wat moet je toch met je kantlijn".
    En dan krijg je de humor van papa: die collega had zo'n half brilletje op. Zo'n leesbril.
    Dus wat doet mijn vader. Hij knipt de bovenste helft van een bericht eraf, en zendt hem alleen de onderste helft.
    Collega komt klagen: wat is DIT nou weer. Papa: Ja, nou, de bovenste helft zie je toch niet zonder hele bril...
    Collega kon er NIET om lachen.
    De week erna heeft die collega zo'n dikke puist aan zijn rechter ooglid, dus dat oog hangt dicht. Dus wat doet papa dan? Hij zendt hem een bericht met de rechterkant eraf geknipt.
    Collega komt verhaal halen, waar die rechterkant blijft? Papa: Ja nou, jij ziet toch alleen maar met links?

    Zodoende. Dan weten jullie dat ik door mijn ouders besmet ben. 't Is niet anders. Ik ben onschuldig.

    Grijnsssssssss...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Ha,ha,ha, Dijn wat weer een geweldig verhaal! Humor met een hoofdletter. Mijn paps was precies zo en daarom kan ik er ook zo van genieten, hij was een Mokummer van geboorte, dus dan krijg je dat mee. Ook al máák ik zelf zulke humor niet ik heb wel gevoel voor humor en lach heel graag voluit mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Corrie ik heb over je gedroomd, waar dat vandaan komt weet ik ook niet. Je was bij mij de boeken aan het sorteren. Je kwam onverwachts op visite. En kon het gelijk goed vinden met mijn zoon die liep overal achter je aan te kletsen. En ik zie het zo voor mij je was netjes de boeken in de boekenkast aan het zetten. Een vreemd huis en inrichting ook,hoe kom je hier op. Gezellig koffie gedronken hebben wij, en ik zeg nog tegen je hoe lang heb je er over gedaan dat je hier was. Met openbaar vervoer,Nou ik breng je naar huis hoor dat is veel te lang. Was een heel gezellige droom!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Oooh Jose, wat is dit leuk! Ik moest zo lachen toen ik het las, gewoon van plezier om zo'n leuke droom. Ik gezellig de boeken aan het sorteren, je zoon lekker tegen me aan babbelen en in een huis dat jij niet kent. Maar vooral gezelig koffie gedronken, dat willen wij wel hè! Dat gaat ook zeker gebeuren, wanneer weten we niet, maar dat gaan we doen. En jij dan zo lief me helemaal willen brengen in je droom. Dat is toch enig. Maar dat hoef je niet te doen, het is al lief dat je dat droomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dromen is toch heerlijk, ja alles zag er anders uit.
    Leuk vind je niet ik moest ook lachen. Hoe kom ik er op, over jou dromen. Ik weet niet waar door dit komt,
    geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dromen is toch heerlijk, ja alles zag er anders uit.
    Leuk vind je niet ik moest ook lachen. Hoe kom ik er op, over jou te dromen. Ik weet niet waar door dit komt, ik heb ook geen idee.......

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Corrie, wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven. Je weet dingen zo mooi te verwoorden.
    De versjes en plaatjes zijn prachtig.
    In Belgie doen ze nu nog elk jaar een nieuwjaarsgroet voorlezen aan de opa en oma. Dit zijn ook van dit soort versjes, op speciale kaarten. Het is goed om deze tradities in ere te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @JOSE, geen idee hoe je erop komt, maar waarschijnlijk gewoon omdat we dat leuk zouden vinden :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Ellen, wat leuk dat het bij jullie nog steeds zo gedaan wordt met die versjes, dat wist ik niet. Dat vind ik wel heel erg leuk om te weten. Een mooie traditie en zeker waard om te behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. "uw fiefhebbende Jantje" las ik en dat bracht een big smile op mijn gezicht. Mijn jongste kind die géén jantje heet had een dergelijke verschrijving wel gemaakt kunnen hebben toen schrijflessen nog op het puntje van de stoel met het puntje van de tong uit de mond ondergaan werden. Eén keer hebben mijn zus en ik een gedichtje voorgedragen, ik denk dat het bij het 40 jarig huwelijksfeest van mijn grootouders is geweest, we waren erg klein nog. Mooie map met herinneringen, leuk dat jij ons ervan laat meegenieten

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een leuke post Corrie! Ik heb deze, net als alle andere uiteraard, weer met veel plezier gelezen. Wat een leuk verhaal ook over vroeger en de versjes!!! Leuk die herinneringen... Zelf vind ik ook altijd van die boekjes erg leuk. Vooral de Poeziealbums van mijn moeder, en ook die van mezelf! Ik ben blij dat ik die gehad heb toen ik klein was. Later werd dit natuurlijk een vriendinnenboekje wat ik ook erg leuk vond! Dat je voor iemand iets moest schrijven met plaatjes erbij! Erg leuk Corrie!
    Fijne week gewenst!

    Liefs Les

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Corrie, hier ben ik weer. Bijgekomen van de drukte. Mijn collega's hebben gister avond lekker zitten smikkelen. Na 3 dagen koken waren we toch wat moe geworden.Vanmiddag maar even een tukkie gedaan. Maar nu even over jou log. Wat een leuke plaatjes en gedichtjes. Die plaatjes met die zijden roosjes ken ik wel. Heb hier nog een poezie album liggen van mijn overgroot moeder. Die kaartjes met dat kant effect zijn werkelijk heel mooi!! Wat heerlijk dadt er mensen zijn die alles bewaren. Kunnen we nu nog van genieten! De twee vriendinnen van jou moesten eens weten!!!
    Dag Corrie. Tot de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Marcella, wat leuk dat jij het "f"je ook ontdekte, je ziet ze gewoonweg al schrijvende voor je. Ik vind het nog altijd jammer dat wij het "schoonschrijven" niet meer leerden, de ommekeer naar het blokschrift was toen net gekomen.
    LES, ach ja de poëzie-albums, wat mis ik ze nog vaak, ik ben er drie kwijt geraakt na uitlenen en daarbij was het album van mezelf en van Wieta en van haar moeder, vreselijk dus. Koester jouw albums al diamant, ik zou ze zelfs wel voor diamant weer willen terug halen. Zo waardevol worden jouw vriendinnenboekjes ook weer voor generaties die na jou komen, goed bewaren dus!
    Marijna, heerlijk zeg dat je zoveel plezier hebt gehad en nu komt de werkelijkheid van het opruimen en beginnen aan een ander leven. Drie dagen koken! Tjonge, dat zul je in de benen voelen, ik heb het allemaal gedaan, maar kan het niet meer helaas, want wat heb ik er altijd van genoten! Ik hoop dat je heerlijk kunt nagenieten en vooral ook heerlijk uitrusten, maar of dat in de aard van het beestje zit, moeten we nog afwachten ;- ))) Dag Marijna, zwáááááááái.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Corrie, ik ben een beetje jonger dan jij heb ik gemerkt ;) maar ik heb nog wel schoonschrift geleerd. 't was een beetje ouderwetse school waar ik les kreeg. Na drie jaar hadden mijn ouders dat ook in de gaten en toen ben ik naar een andere school verplaatst. Moest ik ineens dat moderne rechtop schrift leren. Bloed zweet en tranen en veel bijlessen om mij iets te leren waar ik helemaal niet aan wilde. Mijn handschrift is erdoor verknoeid en ik vraag me nog wel eens af waar dat nou allemaal voor nodig was ;) Wat heerlijk om over ieders voorkeuren voor braafheid of rebellie te lezen. Schaal mij maar in bij het laatste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Onze kinderen hebben toch ook nog schoonschrift geleerd, zelfs de jongste van 14.
    In mijn jeugd hoefde het juist niet meer.

    Mijn kinderen zijn allemaal rechtop gaan schrijven, de meiden een keurig juffen handschrift. De jongens een Einstein handschrift, niet te lezen !!! Eén van de zonen is linkshandig en schrijft nog wel in schoonschrift.

    Zelf moest ik als linkshandige aanvankelijk met rechts leren schrijven, ik kon niet eens een mooie rechte L schrijven.
    gelukkig is de wet toen veranderd en mocht ik links schrijven.
    Maar toen waren er geen aangepaste pennen of scharen en ook geen schrijftips dus het heeft nog jaren geduurd eerdat ik een handschrift had dat mij goed lag.
    Ik schreef/schrijf wel graag !!;-))).

    O ja, ik heb trouwens het boek "vertel mama(?)" gehad van mijn dochter, dus nu MAG ik schrijven !!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Marcella en Marian'ne, als je ouders je van school haalden omdat die ouderwets was, waren zij ook al een beetje rebels en heb jij het niet van een vreemde ;- )
    Vreselijk om als leerkrachten kinderen te dwingen om een bepaald handschrift te gebruikken terwijl ze anders gewend zijn, zo werd mijn zus als linkshandig kind altijd gedwongen om rechts te schrijven en ook dat is háár handschrift niet ten goede gekomen. Zó afschuwelijk voor een kind en vreselijk jammer van de verknoeide handschriften. Ik heb me dus vergist wat het schoonschrijven betreft, dat werd dus later ook nog op scholen aangeleerd, terwijl ik die ouder ben juist het blokschrift leerde. Grappig zoals jij het ookbeschrijft Marian'ne over het Einstein-handschrift van je zoon en dan juist de linkshandige een schoonschrift :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Marian'ne, wat leuk dat je ook dat boek hebt gekregen om je leven in te beschrijven. Het is best een enorme klus hè,maar leuk, want er komt al schrijvende steeds meer boven aan herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Corrie wat is dit prachtig, ik heb zitten genieten.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Juul wat leuk dat je lekker hebt zitten lezen, mooi spul is het hè, zo nostalgisch. Ze maakten toen zulke mooie dingen, nu ook nog trouwens maar vaak niet te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. :o)
    Dankjewel, voor het laten zien van het mooie papier, en die oude kinderhandschriften vind ik prachtig.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...