vrijdag 12 oktober 2007

Nee !



Nee, ik ga geen verslag schrijven over onze vakantie naar Terschelling.
Ik heb er al die tijd over zitten dubben, maar ik vind het teveel foto's
en teveel tekst en ik laat liever zien wat ik daar heb gemaakt ...
dit valkje genaamd Dé Smelleken of hét Smelleken




. Ik kreeg, tijdens een bezoek aan het  zeeaquarium in West-Terschelling,
van Menno deze bouwplaat met 49 onderdeeltjes. Ik was niet echt fit tijdens
deze vakantie en dus kon ik me hierop heerlijk uitleven.




Ik weet heel weinig van vogels maar ben er dol op
en kan niet uitleggen waarom. Ooit heb ik het voorrecht gehad
om tijdens een zomers middagdutje in de tuin, in een boompje
vlak naast mijn hoofd, een buizerd (51-56 cm) te horen landen
en die heeft daar minstens anderhalve minuut doodstil naast me gezeten.
Met wijdopen ogen en ademloze bewondering heb ik bewegingloos
naar deze prachtige vogel gekeken.
Dat moment vergeet ik nooit meer!




. Het afgelopen weekend heb ik thuis het laatste stuk van de bouwplaat
van het valkje afgemaakt en nu hangt hij tijdens het typen van dit logje,
heel rustig boven me te zweven.
De volgende vogel die ik graag zou willen maken is deze mus,
(ik mis deze vogeltjes ontzettend in onze omgeving),




ontworpen door Johan Scherft die een erg leuke site heeft
met meerdere gratis te downloaden bouwplaten van o.a.
een Vuurgoudhaantje en een bewegend Zeepaardje.

Veel bouwplezier gewenst! 


37 opmerkingen:

  1. Je vertelt toch wel heel wat, Corrie. Ik kan me er goed in inleven. En weet je, die mus, die heb ik ook! Er is een mannetjes- en een vrouwtjesmus. Ik heb 'm nog niet gemaakt. Maar dat komt zeker nog. Ik zag ze voor 't eerst bij mijn jongste broer, en later vond ik de bouwplaat in Rotterdam in het winkeltje van het Natuurhistorisch Museum, waar dit voorjaar een tentoonstelling was over de huismus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, Corrie, wat is hij mooi geworden (en wat een engelen geduld moet jij hebben gehad!!) Bij ons, in Fr. zijn ook veel buizerds en valken, het blijft een fasinerend gezicht als ze boven de wei cirkelen of onderweg op een paal, doodstil zitten. En mercie, mercie, Corrie, erg schattig wat ik heb ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ha Bertie, vandaag heb ik het met mijn oudste zoon en schoondochter nog over je web-log gehad. Vooral over je logs over het vak van vertaler.
    Wat leuk zeg dat jij ook die bouwmodellen hebt van de musjes. Ik ben dol op mussen en heb helaas de tentoonstelling gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh Corrie, wat een pracht vogel is dat! Ik dacht eerst dat het echte was. Ik dacht...he komt ie injou huis! Kan me voorstellen dat je onder de indruk was als zo'n grote vogel naats je nerstrijkt!Die linken zijn ook leuk zeg!Weet je... ik ben weg van het winterkoninkje! Is mijn lievelings vogeltje. Ik ga hem denk ik downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig mooi!!!!! Ik dacht ook dat ie echt was! Is dat nou heel moeilijk?? Ik ben dol op uiltjes en zo zie ik op die site een heel mooie vliegende uil!!! Is het van karton of heel dun hout? Wat beschrijf je jouw ervaring met de buizerd mooi! Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit diepe indruk op je heeft gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap dat je dit gemaakt hebt, hier is inderdaad engelengeduld voor nodig.Ik vindt het schitterende vogels.

    Ik heb een vraagje, weet jij een duidelijk boek met voorbeelden hoe dat cartonage gaat.In de erfenis[ zie mijn blog] zat een hele tas met onderdelen voor dozen te maken.Ik heb het franse boek, maar bestaat er ook een beginnersboek? groetjes lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ha BETTY, wat geweldig dat jullie zo vaak die prachtige vogels zien in Fr.
    Graag gedaan "pour vous Madame":-)
    Ja geduld moet je er voor hebben, maar door het te doen krijg je ook geduld net als met handwerken.
    MARIJNA, ik geloof niet dat je die bouwplaten kunt downloaden of heb ik niet goed gekeken op de site? Morgen maar eens zoeken.
    PETRA, wat leuk dat je er bent, ik was je kwijt!!! De link werkte niet meer en nu kom ik op een heel andere site. Ga ik morgen ook eens nader bekijken. Maar die modellen zijn dus van dun karton en met velpon, een fijn schaartje en een scherp hobbymes en een mat, kom je een heel eind. Ik heb er echt erg over moeten puzzelen, maar dat vind ik dan weer deel van de lol. Dus ik ben er ook wel trots op dat het gelukt is.
    LYNDA, ik zou helaas geen beginnersboek weten, meestal leer je het via cursussen, maar ik ben vanuit dat Franse boek dat jij ook hebt gewoon met het simpelste begonnen en daarvan staat er voorin een goede beshrijving met foto's en gaandeweg moeilijker dingen gaan maken. Maar wat een mooie erfenis heb je gekregen zeg. Woonde je maar in de buurt dan kon ik er eens naar kijken hoe je het beste die dozen kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dit weer mooi gemaakt, Corrie.

    Wij hebben hier vele buizerds.
    Soms vliegt er net een voor je op het pad, zo mooi.
    Mussen zien wij ook nog.
    Wij hebben heel veel vogels, en het "bijvoederseizoen" komt er weer aan.
    Grote tonnen VOL voederen wij dan hoor.
    Twee maal daags rijden wij met een karretje of de kruiwagen langs alle voederplaatsen om bij te vullen.
    En ieder weekend maak ik zelf "vetbollen", een super grote pan vol.
    Het "vogel restaurant" wordt het hier dan ook wel genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie,
    hoe is het met de hond van je zus?
    Wat een schrik, wat een zorg.
    Wens haar sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat een mooie vogel!! Wat knap om dit te maken!!! Ik ben erg gek op vogels en voer ze dan ook altijd om ze heerlijk in mijn tuin te krijgen...... hahahaha...laat mijn DH dit maar niet lezen. De reigers eten steeds zijn koikarpers op..... Nee die voer ik niet maar ze komen de snoepjes gewoon ophalen!!! Het is zo mooi om te zien hoe de rieger zich in je tuin vermaakt. Hij doet dit zo voorzichtig en houd het huis goed in de gaten of hij jou niet ziet of liever gezegt dat hij denkt dat ik hem niet zie!!! Zo mooi!!!
    En ja het is gewoon bijzonder om een muje te zien. Vreselijk toch???!!!
    Fijn weekend Cor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi corrie dank je wel voor je advies ik zal me er eens in verdiepen.Het zou wel gezellig zijn he, als je in de buurt woonde.Wie weet zien we elkaar wel eens een keer.Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, net als Marijna, dacht ik ook dat de vogel echt was. Wat vreselijk mooi. En ik bewonder je om je geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi gemaakt veel stukjes zitten er in !!
    Mijn zonen hebben veel bouwplaten gemaakt. Heb een hele map ook met roofvogels gehad.
    Vliegende kat noem ik de buiserd, zó groot en zijn hoge piep geluid, prachtig.
    Wanneer ik in de trein reis langs de polders speur ik altijd naar roofvogels.

    De musjes zitten in mijn tuin/plaatsje. Ik klop regelmatig het tafelkleed uit daar en had gehoord van de vogelman, hr de Haan, dat dat veel minder wordt gedaan dan vroeger. Juist afgelopen week wat volkoren brood op mijn schuurtje gegooid en wat zag ik ?...... een school kwebbelende mussen :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Corrie,
    Wat mooi gemaakt! Ik dacht het een opgezet exemplaar was! Hier zijn ook veel roofvogels, gisteren scheerde er een sperwer door de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Corrie,

    Ik zit echt met hele grote ogen te kijken naar deze ge-weldige creatie! Wat ontzettend mooi! Ik dacht inderdaad ook dat het een opgezette vogel was! Wat ontzettend mooi en gedetailleerd!!! Dat musje is ook ontzettend leuk! En inderdaad zijn de musjes er nog maar veel te weinig. Ik ga meteen ook kijken naar de paketten!

    Ik ben ook erg gek op vogels, in de winter doen we er dan ook altijd wat extra's voor buiten hangen. Mijn oma is ook erg gek op de kleine vogeltjes, zo gek zelfs dat ze de grote altijd wegjaagt uit de tuin als die iets willen eten. Mijn moeder en ik moeten hier altijd wel om lachen, en vinden het stiekem ook een beetje zielig voor die grote vogels die 's winters ook honger hebben natuurlijk! Maar roofvogels heb ik ook altijd prachtig gevonden. Op mijn afgelopen vakantie met mijn beste vriend naar Gran Canaria zijn we naar een vogelpark geweest, hier waren ook midden in de bergen vogelshows met roofvogels en tropische vogels. Ze lieten de vogels dan vrij door de bergen vliegen. Dit was ook zó indrukwekkend en zo dichtbij, ik snap helemaal wat je bedoelt dat je door die ontmoeting met die vogel bent veranderd!

    Fijn weekend Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk Cor, dit is het winterkoninkje. http://www.jscherft.dds.nl/Bouwplaat%20winterkoning.html
    Als je een vogeltje aanklikt, dan staat er naast bouwplaat. Probeer maar. Ik zit nog steeds naar jou roofvogel te kijken. Zo moooiii vind ik hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat prachtig! Toen ik je log opende en de foto zag dacht ik dat het een echte was! Moet wel een heel werk geweest zijn om die te maken.

    Ik zou zoiets ook best eens willen maken, ware het niet dat lijm en ik niet samengaan. Er zit altijd meer lijm aan mij dan aan hetgeen waar het op moet :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @FLEUR, dankjewel en de anderen ook natuurlijk voor jullie mooie reacties. Fleur jij woont in zo'n prachtige omgeving waar je zelfs reeën tegenkomt. Ik zou graag nog eens een buizerd van dichtbij willen zien en mussen ook heel graag, misschien moet ik nog lekkerder voer kopen voor van de winter.
    Met Max de hond ging het vanochtend iets beter, redelijk stabiel en ik heb vanavond niets gehoord dus hij is er nog!
    WILMA, een reiger in de tuin is ook al bijzonder en zeker als hij zo'n spel met je speelt, Jose heeft dat ook. Jij ook een fijn weekend Wilma!
    LYNDA, ik zag ergens een basiscursus staan waar je een pennenbakje maakt voor € 95,00. Dat red je zelf voor veel minder ;- )
    MaRIA, zo waren er mer die dachten dat het een echte was en toen ik zelf de foto's bekeek, zag ik ook dat hij wel erg echt leek en geduld heb ik juist gekrégen door zulke dingen te doen en dat is erg handig bij al dat fijne handwerk ook :- )
    MARIAN'NE net als jij rijd ik ook regelmatig door de polder, maar dan met de auto en dan zie ik ze ook best vaak biddend boven een veld staan of op een paal zitten, zo indrukwekkend is dat. Ik moet ook maar weer een tafelkleed gaan gebruiken :- )
    MIENKE, dan bof jij ook met die sperwer, hier zien we dat soort vogels niet in onze kleine tuintjes, maar in de weiden en bossen en duinen rondom ons zijn ze er zeker.
    LES, wie weet ga je nog eerder vogels bouwen dan borduren :- ) Wat grappig dat je oma zo met vogels bezig is en ja die grote hebben zelfs nog meer nodig dan de kleine. Zo'n show als jij daar hebt gezien lijkt me prachtig, ik heb wel bij het Muiderslot een vogelshow gezien en als ze vliegen vind ik het geweldig, maar als die grote koninklijke vogels weer in zo'n kooi gaan word ik naar. Er zat een Oehoe bij en die paste er maar net in, ik snap niet dat dat mag.
    Jij hebt zeker een fijn weekend Les met het net behaalde rijbewijs vandaag, van harte gefeliciteerd!!!
    MARIJNA, zou dat echt een bouwplaat zijn om je winterkoninkje in elkaar te zetten? Dan kun je hem zelf later kleuren misschien. Ik ben benieuwd, wat leuk dat je nog steeds naar mijn Smelleken zit te kijken en weet je ... ik doe het zelf ook, af en toe even op de foto klikken terwijl het origineel boven me hangt.
    YVONNE, het was een heel werk, maar heel erg leuk om te doen, je voelt bijna waarom de vogel kan vliegen als je hem in je handen hebt. Als jij hem nu knipt en vouwt en een ander lijmt, doe je het toch zelf ! Ik trek ook altijd de vellen lijm van mijn handen en 's avonds zie ik ineens een harde plek op mijn shirt of zo, maar wat zou het, "agge moar leut het" ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik dacht dus echt, dat er ééntje bij je naar binnen gevlogen was,...

    *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Corrie,

    Ontzettend bedankt voor de leuke E-card met felicitaties! Wat ontzettend lief van je! Ik was ontzettend verrast!
    Liefs Lesley-Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mmmmmmm het IS een idee om een ander te laten lijmen, maar of dat bij mij een verbetering inhoudt..... Ben alleen met DS van 4 en hij valt beslist NIET in de catogorie 'knutselaars'. Onderlaatst wilde hij ook gaan plakken. Maar hé, met die lijm en dat kwastje kon je óók verven, dat was véééél leuker dan plakken. Het gevolg was dat ik de tafel, de stoel en hem helemaal kon afpoetsen

    Moraal van dit verhaal: ik waag me er maar niet aan :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @INGRID, dat zou zielig zijn voor het dier, gelukkig niet dus, maar wat zou ik het heerlijk vinden om een echte zo dichtbij te zien.
    LES graag gedaan hoor. Ik weet zelf nog goed hoe leuk het is om je rijbewijs te halen.
    YVONNE, nee, in jouw geval lijkt me dat dus niet de manier. Wat een mannetje zeg, alles verven. Ze zijn zo leuk op deze leeftijd altijd zéér verrassend en ja dan moet je wel eens diep zuchten (^-^)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooi, speciaal logje weer Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Corrie, ik heb het winterkoninkje uitgeprint.Hij is zonder kleur. Maar bijv. de ijsvogel is wel gekleurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @JOKE, dankjewel :- )
    MARIJNA wat top van je, had ik dus helemaal niet gezien, de printer staat boven en is uit, dus morgen ga ik printen, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Welterusten, ik ga ook mijn bed in! succes morgen met printen. Wel een beetje dikker papier gebruiken. Maar dat hoef ik jou eigenlijk niet te vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Les vertelde het al en nu zie ik het zelf ook.Echt ongelooflijk mooi!!!!Les wilde meteen ook een kleintje gaan proberen.Bedankt voor je prachtige inspiratie!!!
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik denk wel eens: ik plak hem achter het behang en ga verhuizen, maar ja, dan is daar alweer het eerste obstakel...... PLAKKEN!!! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat mooi gemaakt!! Het leek eerst hij echt was. Leuk, bouwplaten maken. Dat heb ik vroeger met de kinderen ook veel gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @MARIJNA, hopelijk lekker geslapen! Het dikkere papier heb ik in huis, dat kocht ik voor die paieren doosjes die ik indertijd maakte.
    DEES, dankjewel! Wat leuk dat Les er ook aan gaat beginnen en ik hoop dat ze het leuk vindt om te maken.
    YVONNE, jouw binkie is veilig dus !!! (^_^)
    ANNITA, dankjewel en ik heb gehoord dat in de jaren 70 dit heel erg in opkomst was en later kwamen op school en thuis natuurlijk ook die mooie kerststallen van papier en gebouwen en zo. Voor mij was dit de eerste keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Net als velen voor mij: wat een PRACHTIGE vogel en ook ik dacht: huh, in haar huis???? Zó echt!!!

    In mijn vorige tuin kwamen wel eens grote roofvogels de duiven smikkelen. Dat vond ik altijd erg..., zo'n hoopje veren achteraf te zien. Ik verbaasde me er ook over, want ik woonde notabene midden in de stad. Was wel een diepe achtertuin (ruim 28meter), met veel bomen enzo, maar toch.
    Als hij er aan kwam, werd het ineens doooooodstil in de tuin. Terwijl het anders een gekwetter was van roodborstjes, mussen, spreeuwen, winterkoninkjes, koolmeesjes, vinkjes, duiven. Echt, ik had veel vogeltjes en waande me helemaal niet midden in een drukke stad. Het huis was heel hoog (met de kelders en zolder erbij 5 verdiepingen) en dat dempte het geluid van de drukke verkeersweg voor ons huis (1 van de wegen naar de bruggen naar de binnenstad toe, ik woonde aan de Maas)enorm, dus mijn tuin was een stilteplek, een oase van rust.
    Op een keer landde zo'n roofvogel op anderhalve meter van de tuindeuren op mijn terrasje. Hij was alle tinten grijs met witte vlekjes en wat bruin, en hij was zo groot als tot ongeveer tussen kuit en onder de knie. Ik heb hem zo gebiologeerd bekeken. Die kop met die roofzuchtige, gulzige snavel, de poten: heeeeeel krachtig, de ogen die onophoudelijk scherp keken. Er was niets liefs aan. Hij had een duif gevangen en plukte de buik open en begon te eten. Ik griezelde, maar bleef kijken. En gaandeweg kreeg ik een intense bewondering voor deze vogel. De kracht die hij uitstraalde. Heersend. En ja, hij moet toch ook eten.

    Thuis als kind, in Indonesie, hadden we een arend. Vond mijn vader met een kapotte vleugel, dus die kon niet meer vliegen. Hij werd gevoerd met rauwe stukken vlees. (Maar ik kan me niet herinneren dat ik er toen zo gebiologeerd naar heb gekeken als deze in mijn tuin paar jaar terug). Toen mijn ouders overgeplaatst werden hebben ze hem naar een dierentuin gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Jeetje wat knap zeg, met al die onderdelen en wat is ie mooi geworden.
    Je hoeft ook niet veel vertellen over je vakantie op Terschelling, ik kan me er zelf wel een mooie voor stelling van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Dijn wat vertel je ook weer een bijzondere verhalen over de ontmoetingen met vogels en nee er is natuurlijk ook niets liefs aan als je de roofvogel in zijn gewone doen ziet, zelfs het roodborstje is een felle rakker en de wormpjes vragen er ook niet om om doormidden gebeten te worden en opgevreten en zo is er eigenlijk aan de hele natuur weinig liefs te bekennen, wat te denken van de beren waar iedereen zo gek op is als ze uitgevoerd in pluche o.i.d. in onze huizen vertoeven en van onze geliefde huisdier de kat, maar wij maken er zelf schattige beestjes van. De natuur is wreed als je dat woord zou willen gebruiken, maar toch genieten we intens van bepaalde ontmoetingen met bijzondere dieren en het is naast de wreedheid ook van een grote schoonheid en dat is wat we vooral willen zien en onthouden en zo is het goed :- )) Ik vind het heel bijzonder dat meerderen van ons zulke indrukwekkende momenten met vogels hebben meegemaakt en er naderhand nog steeds met zoveel emotie over schrijven.
    Een arend zo dichtbij te zien en zelfs te kunnen voeren is uniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Janet, dat gunnen we iedereen zo'n beeld van Terschelling (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een prachtige vogel heb je gemaakt!
    Ik verdwaalde weer in de linkjes.
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Corrie dit heb ik helemaal gemist, in mijn vakantie.
    Dus nu kom ik hem tegen, wat heb je dit mooi gemaakt. Prachtig!!!!!!! en wat een heerlijk verhaal ik heb er weer van genoten. Jose

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...