donderdag 18 oktober 2007

Kweeperen en zo...



We hebben een hele drukke week en in dit logje praat ik jullie
maar ook mezelf een beetje bij.
Afgelopen zondag kregen we bezoek van onze vrienden Joke en Dirk
die uit eigen tuin kweeperen meebrachten en een recept om er gelei van te maken.
Dat gaat nog gebeuren en ik heb op internet ook nog enkele mooie recepten
gevonden om ze te verwerken in een tajine met lamsvlees en amandelen,
maar het eten van vlees begint me steeds meer tegen te staan,
dus ik denk dat het gelei wordt en een taart van appel en kweeperen.
Onze hele kamer geurt naar deze heerlijke vruchten.




Maar misschien staat er in dit mooie kookboek
ook wel een recept voor de kweeperen.
Het boek kreeg ik van Menno en Maaike en het flesje azijn
van bosviooltjes ook, beiden gekocht in de zaak waar Maaike werkt
en nu ben ik dus officieel ook tot "Nonna" benoemd.
Terwijl Dirk en Joke naar ons op weg waren belden onze reisvrienden
Harry en Inge op om ons mee uit eten te vragen voor die avond
en dat staat altijd garant voor veel plezier en lekker eten.
Vooraf dronken we nog iets bij hen thuis en daar schonken ze ons




dit mooie spekstenen beeldje dat ze voor ons meebrachten van hun reis
naar Kenia waarvan ze net teruggekeerd waren.
Het verbeeldt "eenheid". Wat een mooi symbolisch geschenk!
We voelen ons al heel lang met elkaar verbonden als kinderen van dezelfde God,
onze Schepper, en sinds enkele jaren zijn we hechte vrienden van elkaar.
Het beeldje staat op de nieuwe werkplek vanwaar ik mijn logjes schrijf




en terwijl iedere binnenhuisarchitect deze opstelling zou afkeuren
vanwege het feit dat de tafel voor het ruimtelijk gevoel in de lengte behoort te staan,
voelen wij ons hier zeer gelukkig mee omdat er zodoende een fijne speelplek
en -ruimte overblijft voor Max als hij bij ons is en kunnen we
zijn speeltafel en -stoeltje en alle bijbehorende artikelen makkelijk kwijt.
Dus zo doen we dat! 
 Op de tafel staat een prachtige orchidee




   die vriend Rein gisteren voor ons meebracht omdat hij de gehele dag
bij ons zou doorbrengen om eens heerlijk bij te praten,
een strandwandeling te maken met Jan en later gezellig met ons te eten.
Straks ga ik weer naar mijn heerlijke werkplek op zolder om verder te gaan
met de ark voor Max die al aardig opschiet en Marijna,
het is inderdaad helemaal in orde gekomen met het "achteruit cartonneren" ;- ))
Oh ja, voor ik het vergeet ...




 deze grote doos staat naast de bureaustoel bij mijn nieuwe werkplek
en die kreeg ik ook mee van Har en Inge ...................


37 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig beeldje. Ik houd van dit soort vormen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is ten eerste heel erg lief van ze om dit mee te enmen voor je he. het is een prachtig beeldje waarin de eenheid weer tot zijn recht komt. Echt geweldig.Maar de daadwerkelijke betekins daar achter dat je je een voet in God is erg mooi.
    Ik wens je verder een hele fijne dag toe.
    X My life

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha Corrie, inspirerend stukje weer. wat heb je een mooi hoekje om te bloggen. ik ga hier ook maar eens opruimen, ruimte maken en afstoffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haaaa Corke, wat heb je lieve vrienden! En een heeeeeerlijke werkruimte, rustgevend de kleuren en een knusse plek voor jullie Max om te spelen. En ik ben alleen maar een heeeeeel klein beetje nieuwsgierig wat er in je kartonnen doos zit... even aan zo'n hoekje pulken, beetje omvouwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie ,ik dacht dat ik een lekker recept voor je had ,maar dat was met aardperen ....op http://www.degezondeapotheker.nl zie je allerlei sites met recepten met kweepeer...ook bij smulweb oa...ook taart!!of likeur...mmmmmhahaah
    prachtig beeldje...interessant kookboek,jij wordt altijd zo lekker verwend he? Dat verdien je ook dubbel en dwars hoor..groeten hil

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Dankje ANNITA, het verbaast me niet dat je dit mooie vormen vindt, jij zou het zo van hout kunnen maken en gebruikt zelf ook mooie zachte vormen.
    MYLIFE, wat een aardige reactie en welkom op mijn web-log, ik kom eens bij jou kijken en ook een fijne dag en avond nog.
    BERTIE, dat ik ook nog inspireer tot opruimen en afstoffen had ik nog niet bedacht, maar is niks mis mee toch ;- ))
    Mijn werkhoekje is een beetje geïnspireerd op Dijn's huiskamer die geen bankstel bevat enz. maar werkhoeken en dat was precies de oplossing voor mij. Gezellig beneden werken.
    DIJN, hahahaaaaaaa, lekker nieuwsgierig (^_^) Ik heb het ooit al eens genoemd als taak die ik op me zou nemen, nu weet je het vast wel!
    HILLY, wat fijn dat je er weer bent! Aardperen...interessant. Wat l;euk dat je allemaal tips en links hebt. Ik heb zelf een Smulwebgebeuren en daar vond ik al een en ander, maar likeur had ik nog niet ontdekt.
    Ja, ik ben een verwend nest en dank je *Ü* voor je lieve woorden. Ik verwen zelf ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi beeldje en wat een heerlijke geur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn jullie verwend!!! En heerlijk om zulke lieve vrienden te hebben. Wees er zuinig op.

    Moest ineens denken aan de uitspraak: je krijgt wat je een ander toewenst ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hihi weet ik toch..;))dan werkt t al gauw over en weer toch??

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een weldadige week, heerlijk voor je !!!!

    Ik ruik de peren door het scherm, MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

    OOO krijgen we een vervolg op de DOOS !!!??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Marian'ne, jazeker krijgen we een vervolg, maar het is alleen maar leuk voor mij hoor, beetje flauwe grap van me (^_^)
    Ik had nog nooit kweeperen in huis, maar ze ruiken heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke werkplek Corrie!!! En wat een prachtig beeldje, ik zie soms hier in de wereldwinkel ook weleens zoiets. Ik vind het materiaal én de vorm mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een lieve vrienden zeg! Wat een mooi beeldje, ook een mooi symbool inderdaad voor jullie vriendschap. En de orchidee is prachtig, ik ben gek op orchideeën, net als mijn moeder en zusje. En ik vind je werkplek ontzettend mooi en het is erg rustig, ook rustgevend hierdoor. De opstelling stoort me totaal niet.
    Stiekem ben ik blij dat je het vlees niet neemt, ik ben zelf vegetarier maar heb vroeger wel vlees gegeten.Nooit lamsvlees, dat zou ik echt nooit kunnen. Ik vind het natuurlijk niet erg als andere mensen hier voor kiezen! Nou toch eet smakelijk met het andere recept en een fijn weekend Corrie! (Ik heb net mn rijbewijs opgehaald en een eerste rondje door de buurt gereden!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Les: Gefeliciteerd!!!! Heb je je tweede rondje andersom al gemaakt? Hihihihi. Hartstikke goed!

    Hee, Cor! Wat leuk: je werkplek geinspireerd door me myself and I. Dus als je daar zit, zit ik daar ook!!! (Eigenschap van witches).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Corrie bedankt voor je site waar ik een doos mee kan maken.Super!!! Zo zal het zeker lukken.Gebruik je boekbinderslijm voor het plakken? Ik ben nu ook wel benieuwd wat er bij jou in de doos zit.Fijne werkplek heb je zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Lynda, ik gebruik inderdaad boekbinderslijm en die koop ik altijd per liter, want er gaat best veel lijm inzitten en ik maak ook vaker dozen, dus dan is het uiteindelijk voordeliger. Als er gesproken wordt over kraften, bedoelen ze dat je met dat bruine papieren plakband alle naden en zijkanten en onderkanten aan de binnen en buitenkant aan elkaar verbindt voor stevigte. Dat plakband is verkrijgbaar bij de kantoorboekhandel. Succes met decartonnage en je kunt altijd vragen! Er zit o.a. papier in de doos.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Corrie, mooi beeldje is dat. Ik hou wel van die vormen.Ziet er beschermend uit. Je kunt er zelf een bepaalde betekenis aan geven. Lief van je vrienden om dit mee te nemen voor jullie. Grappig die kweeperen. Mijn dochter heeft een nieuw huis gekocht. Gingen we kijken en in de tuin staat een boom met appels!!! Zegt ze...rare appels hoor!Kijk ik in Landleven, zie ik die "appels"ook staan. Je raad het al...Kweeperen dus!!!Morgen gaan we er even heen en nemen wat mee. We willen proberen jam er van te maken. Je zit dus nu beneden met je computer! Heb je hem dicht bij je voortaan. Je trekt je toch niks aan van wat architecten over je inrichting zeggen? Je doet vaak dingen in je inrichting die je aanspreken. Ik vind jou eethoek in de kamer leuk staan. Ik zie bij jullie ook hout op de vloer. Wij gaan ook op hout over. Volgende week gaan we waarschijnlijk bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Petra, het is van speksteen gemaakt en we kregen eerder al een prachtig houten beeldje ook uit Afrika.
    LES, weat heerlijk hè dat gevoel van vrijheid als je zomaar ergens in je eentje naar toe kunt rijden. Genieten!
    DIJN, het klopt toch dat jullie in de huiskamer eigen werkplekken hebben? Dat liet je ooit zien op foto's en jullie hebben daarom ook geen grote bank en zo in de kamer en als je ooit bij ons aan tafel zit mag je gewoon lieve Dijn zijn (^_^)
    MARIJNA, wat je zegt over die bescherming is mooi en vriendschap geeft ook een gevoel van bescherming, weten dat wat je met elkaar deelt veilig is en dat je er voor elkaar bent als het nodig is en ik vind het ook net lijken of ze een vreugdedansje uitvoeren vanwege hun vriendschap en vrolijk zijn we samen ook vaak.
    Wat grappig van die kweeperenboom in de tuin van je dochter. Leuk zeg een nieuw huis, spannend weer om te wennen aan een nieuwe omgeving en leuk om alles naar eigen zin in te delen en in te richten. Wij hebben al lang een houten vloer en ook altijd al gladde vloeren gehad, eerst linoleum en toen dit hout, maar hij is inmiddels wel aan een opknapbeurt toe en stiekem zit ik weer aan linoleum te denken, is in de keuken ook wel veel praktischer want daar slijt het het hardst en zeker met steeds water dat erop valt, maar we hebben tijd zat om erover na te denken, voorlopig ligt het nog best. Ik ben benieuwd wat voor hout het gaat worden bij jullie er zijn zulke prachtige soorten.
    Ik ga nu even bij je kijken of er nieuws op je log staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kweeperen, hmmmm, heerlijk ruiken die. Heb er veel mee geexperimenteerd, maar dit jaar liggen ze alleen maar lekker te ruiken in de kamer. Die kleur, prachtig toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Yep. Klopt. Peet heeft zijn hoek en ik de eettafel... Wij zijn geen 'visite'-mensen, dus we hebben geen zithoek met tv. Iedereen gaat meteen aan de eettafel snoepen en drinken en klessebessen, net als in een café, hahahaha. Er staat wel een bank ergens weggepropt, maar dat is snurkplek voor de dogs. Af en toe kruip ik erbij, 1 dog op schoot, de ander aan mijn voeten en dan lezen of doorloperpuzzelen ofzo. Maar meestal handwerk ik. Of ik schrijf aan jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zoals nu. hijg hijg hijg>>>>>puf>>>> hijg....

    Corke. Ren es naar Annemarieke.
    WOOOOOOOOOOOOOOOOOO....>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Corrie, ken je deze ark van Noach?
    http://www.koolerdesign.com/shopproductdetail.asp?ProductID=327&StoreSect=Kits Echt Ik vond hem erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik geef je groot gelijk dat je je tafel zet hoe dat het meest praktisch is voor jou. Toen Charlotte klein was heb ik mijn kamer ook constant veranderd naarmate haar leeftijd en haar spulletjes en speelplekjes in de kamer zodat ik het goed zicht op had. Dat was ook altijd finaal tegen de huisinrichtingsregels volgens mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @DIJN (^_^)
    en Annemarieke heeft een prachtstuk geleverd. Heel erg leuk!
    MARIANNE, weet je dat ik dat nu nog steeds mis, die gezellig speelhoekjes van de kinderen! Het gaf zo'n gezellige en creatieve sfeer. Dat gevoel heb ik nog wel op mijn zolder-hobby-kamer én als Max er is beneden ook weer :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @MARY-REIN, ik ben ook even bij je geweest en had een leuk bezoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dag Corrie,
    Wat heerlijk al die gezamenlijke uurtjes met vrienden en familie. Wat zul je je rijk en verbonden voelen! Mooi ook zo'n symbolisch kado!
    Je eettafelstoelen vind ik prachtig. Is het riet echt of van kunststof? De opstelling vind ik dus wel weer binnenhuisarchitectonisch verantwoord (hèhè dat is eruit!). Deze week hoorde of las ik dat Jan des Bouvrie ons Nederlanders GELEERD had te wonen. Ik heb dan even grote behoefte aan een afwasteiltje bij dat soort uitspraken! Je moet je huis, je veilige hol zo inrichten zoals jij dat mooi en prettig vindt, toch!
    Kweeperengelei is heerlijk! Zo zacht van smaak en ze geuren heerlijk. Ze zien er alleen altijd een beetje gek uit, net geen peer en net geen appel, maar gewoon een kweepeer, hahaha.
    Enne ik ben he-le-maal niet nieuwgierig naar wat er in die doos zit?
    Heb je de bosviooltjesazijn al geproefd? En?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zoveel cadeaus!!! En fijn dat je dierbare vrienden weer hebt kunnen terugzien!

    Gezellig dat we eens even kunnen "binnenkijken" . Ik ben altijd wel benieuwd hoe het bij anderen is ;o)

    Ben je er al uit wat je gaat koken?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Hallo Mieke, onze stoelen zijn van echt riet, helaas denk ik wel eens, want hier en daar is er een klein stukje gspleten, maar gelukkig niet op een zichtbare plek. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de meubelfabriek waar ze zijn gemaakt ergens in de buurt van Giethoorn. Wat een arrogantie van des Bouvrie, kan ik ook heel slecht tegen, hoewel ik toegeef dat hij vernieuwend heeft gewerkt qua licht. Ik ben meerdere keren naar het Arsenaal geweest en er staan prachtige dingen maar voor veel mensen niet betaalbaar en dan heb ik er weinig mee. Gewoon doen wat ik zelf mooi vind, maar toch ben ook ik regelmatig aan het lezen geweest in allerlei woonbladen en -boeken, dus ben zeker beïnvloedt door allerlei ideeën van anderen. Wij zijn echt dol op ons huis en dat veilige gevoel, dat veilige hol is ons huis zeker voor ons.Ik heb er geen gelei van gemaakt Mienke, maar een heerlijke plaatkoek, eigenlijk plaatcake en hij was zalig. De bisviooltjes nog niet geproefd, maar het ruikt wel echt naar viooltjes. In die doos zit werk :- ).

    ELLEN, leuk hè binnen kijken, heb je al eens naar al die logjes "Corners of my home" gekeken die we hebben gemaakt, kun je heerlijk binnen kijken bij deze en gene, ik vind het ook zo heerlijk. Zoals je hierboven leest is het een plaatcake geworden, was heerlijk! Bijna op, vier stukken oin de vriezer gestopt voor volgend weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Corrie,

    Kan het zijn dat je stoelen uit Noordwolde komen? Daar is veel riet- en rotanindustrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Mienke, je bent gewéldig. Dat was de plaatsnaam die ik zocht en ik heb de farbiek ook gevonden, ze verkopen "onze" stoeltjes nog steeds. Hier is de link, dan kun je zelf even kijken. Ze staan op de site in het zwart, maar zijn in allerlei kleuren pitriet te bestellen. Geen idee wat ze nu kosten, maar ze kostten toen 400 gulden en een beetje als ik het me goed herinner. Hun geld dubbel en dwars waard geweest. Ik vind ze nog steeds mooi en ze zijn me nog nooit gaan vervelen. Ik denk dat wij ze al een jaar of 15 en zelfs misschien wel 20 jaar zullen hebben. Bedankt voor de tip!
    http://www.smmanou.com/index.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Corrie wat een heerlijke log weer bij je. Gezellig zitten lezen. En wat een mooie werkplek. Gezellig om daar te zitten.Mooi kookboek en een flesje azijn
    van je zoon en schoondochter.En dat mooie spekstenen beeldje P.R.A.C.H.T.I.G.En die prachtige Orchidee,heerlijk om zo verwend te worden door fijne vrienden.Kweeperen Nog nooit van gehoord zozie je maar weer weer wat geleerd.Nooit te oud voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mag ik even uithuilen bij jou? zit ik vanavond eenlogje te maken en gebruik een verkeerde knop. en .....hoops weg!!! Ik nog een keer aan de gang en wil hem op mijn blog zetten en hoops....error op de pagina en weg is ie weer.!!!! Morgen nog een keer proberen. Slaapze....ik ga nu ook snel naar bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @JOse!!! Ben je er weer? Ik ga gauw even bij je kijken.
    MARIJNA, wat is dat balen en dat we dat allemaal wel een keer of meerdere keren meemaken is geen troost. Eigenlijk moeten we tussentijds onze logjes opslaan, maar of je daar alles mee voorkomt weet ik ook niet. Het is momenteel ook heel moeilijk om in één keer je reactie te plaatsen, is ook vaak verdwenen. Maar een heel log is onverteerbaar. Houd moed Marijn, ik ga vandaag kijken of het gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @marijna:dat is nu telkens ,ook met reactie plaatsen ....soms heb je alles terug als je de groene pijl linksboven aanklikt..
    Corrie zijn al die boeken nu voor jou of kaft je ze nog een keer voor de kerk?
    Wat een toestand altijd he alles overhoop halen ,nou ja wel goed (voor jou zeker) voor alle frisse lucht nu. Fijne knutsel/werktijd de komende weken dan ,ik zal je missen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Ha Hilly! waardeloos hè dat gedoe met het kwijtraken van tekst, ik voel me eigenlijk erg bekocht met mijn abonnement.
    De boeken kaft ik nog steeds voor de kerk en als ik wi mag ik ze natuurlijk ook allemaal lezen. Ook al kom ik al jaren niet meer in de kerk, Ilse en Inge en hun mannen zijn goede vrienden van ons en ik doe het graag, niet alleen vanwege onze vriendschap, maar gewoon ookomdat ik het heerliojk werk vind. Ik ben vanochtend begonnen en straks nog drie boeken en dan ben ik er alweer klaar mee, het ging nog veel sneller dan ik dacht. Het is net als met fietsen, je verleert het nooit, eerst nog even onzwennig, maar na twee boeken had ik de slag helemaal te pakken. Max is hier te logeren en dus kan ik tijdens zijn slaapjes lekker doorwerken. Als hij weer naar zijn pappa en mamma is ga ik verder met de ark en dan kunnen de boeken tenminste lekker in de biebkasten. Ze hebben al een heel mooie en ruime collectie opgebouwd binnen een paar jaar.
    Met de ramen ben ik dolblij. Misschien ben ik toch vaker op de blogs te vinden dan ik dacht nu alles zo snel gaat. Lief dat je me mist, maar misschien ben ik er snel weer. Dijn is ook alweer weg, maar niet voor lang. Dag Hilly!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Door het lezen van de reacties (op zo'n laat moment) heb ik inmiddels een idee over de doosinhoud gekregen...
    ;o)

    Ga weer verder lezen >>>
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. corrie, nog even over de kweeperen. wij hebben er gelei van gemaakt inmiddels. Mmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...