vrijdag 17 augustus 2007

Vilten in een notendop



Deze gevulde walnoten lagen al een hele tijd in
een van de laatjes van mijn naaikistje maar dan kaal.




Maanden geleden had ik in een opwelling vier kleuren
viltwol gekocht en begon met het allersimpelste:
bolletjes draaien van nat vilt met speciale zeep.




De natte bolletjes in de halve walnootdoppen gedrukt en laten drogen.
Heel leuk werkje en zó klaar, maar daarna dacht : "tja bolletjes!"




Van de week ruimde ik het naaikistje weer eens op en zag
die saaie bolletjes. Ineens begon ik er iets op te borduren.




Nu vind ik ze leuk genoeg om te bewaren en op een stevige
 ondergrond gelijmd kunnen ze zelfs nog als speldenkussentje dienen.






53 opmerkingen:

  1. ik vind het kleine kunstwerkjes. Wat een schatjes, Inderdaad erg leuk als klein speldenkussentje. Misschien een lintje ertussen lijmen en ze als schaarhangertje gebruiken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schatjes! Met vilt werken is leuk en de kleuren zijn zo mooi. Gisteravond in sneltreinvaart je web doorgelezen, wat een mooie dingen weer, Corrie, dat borduurwerk: prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk Corrie! Ik heb zoiets nog nooit gezien en het lijkt me ook helemaal niet makkelijk om die kleine bolletjes te borduren. Echt kunstwerkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Corke..., hoe verzin je zoiets nou weer. Ik ga voor het groene sneeuwklokje en de zwaan. PLAAAAATJES!!!

    Ik begrijp hoe Menno aan zijn kunstenaarskwaliteiten komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje, wat mooi zeg. Het zijn echt kleine kunstwerkjes! Je blijft me ook steeds weer verbazen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een mooi bolletjes zijn het geworden. Na mijn vilt workshop vorig jaar heb ik er eigenlijk niets meer mee gedaan. Het zou nog leuk zijn om in de klas wat mee te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "nu vind ik ze leuk..." Corrie ze zijn geweldig!!Die zwaan ook ,hoe krijg je t voor elkaar ,heel mooi en die bloemen sowieso natuurlijk!Kijk je weleens bij de site van Olga en Marijgje,die maakt de mooiste vilten tassen ,laastst 1 van de engelse vlag met rozen ,zo leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. psst jij bent ook overal zoet mee ...en lekker crea!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een leuk idee,en noor dit is inderdaad een leuk project voor in de klas.Hoe doe je dat vilten precies?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk weblog! die gevilte bolletjes zijn schattig! Zou dat ook met droogvilten te doen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corrie, geweldig! Ze zijn ook erg mooi om in een glazen schaaltje te leggen. Je hebt ze prachtig geborduurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje Corie wat leuk. Ik zal vandaag eens laten zien,
    bij mij wat ik met vilten heb gedaan, Op een hele andere manier jij doet het met zeep en draaien.
    Maar wat zijn ze mooi ben verliefd mooi gedaan knap geborduurdhoor.
    Volgens mij doe ik het anders. Net telefoon van mijn vriendin komt mij ophalen gaan gezellig even weg.
    Dus vanavond kom ik terug op vilten. In twee etappes bij je zitten schrijven, Tot later.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gevulde walnoten, hmmm lekker, dacht ik... Erg leuk Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Erg leuk Corrie. Wat een goed idee om er wat leuks op te orduren. Ik zat te denken aan marsepijn toen ik ze zag. Knap werk dame!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig! Wat een priegelwerk, maar een geweldig resultaat, ziet er heel lief uit! Wat fijn zo, al die bloemetjes. En zo mooi met al die details! Heel knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een creativiteit ! Heel speciaal, deze bolletjes en een priegelwerkje !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oh Corrie wat mooi!! Het doet me denken aan die kantwinkeltjes in Brugge; zo fijn geborduurd! Heel creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, Corrie weer zo'n leuke werkjes van je!! Enig als speldenkussentje en het idee van Marcella spreekt me ook aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Ooooh wat veel reacties ineens! Wow, dat is leuk zeg! Allemaal zo enthousiast en het was zomaar een tussenwerkje en het is echt niet moeilijk hoor, het werkt heel soepel door die wol heen.
    MARCELLA, wat een énig idee om als schaarbewaardertje te gebruiken, ga ik zeker doen!
    BETTY, heerlijk dat je er weer bent!!!
    DIJN...zal het hem zeggen :- )))
    YVONNE...dankjewel, wat een mooi compliment
    HESTER, dit was het eerste en ik heb geen idee wat ik nog meer met vilten zou kunnen doen, maar ik ga wel eens rondneuzen op internet.
    JANET, dankjewel zeg en dat van iemand die zelf de leukste dingen bedenkt, dat geldt overigens voor allemaal, voel me vereerd door jullie reacties.
    Noor, ik zat zelf ook te denken hoe leuk dit zou zijn om met kinderen te doen en dan in plaats van borduren een leuk bloemensitckertje erop of zo. Voor de herfst bijvoorbeeld allemaal aan een koordje voor een raam er is genoeg bij te bedenken.
    HILLY, ik ben zo'n zoet kindje, Jan hoort of ziet me vaak niet eens en dat ligt niet aan hem ;-)) en die site die je noemt ken ik niet, waar vind ik die Hilly?
    LYNDA er zijn twee manieren om te vilten voor zover ik heb begrepen, ik heb mijn info van deze site
    http://www.knutselhuis.nl/ en de bolletjes staan hier: http://www.knutselhuis.nl/knutselframes/onderwerpen/Viltmaken/projectjesvanvilt.htm#Portemonnee maar er staat nog veel meer op je moet even heel veel naar beneden scrollen dan kom je van alles tegen en er zijn heel veel sites op internet over vilten.
    MAYA, dat weet ik niet, maar op de sites die ik hier vlak boven noem staat wel info denk ik.
    MARIA, dat is precies wat ik nu heb gedaan, maar dan niet in een glazen schaaltje maar op een rechthoekig aardewerk schaaltje uit Afrika, met precies die kleuren erbij. Zag ik later pas, had leuk geweest voor de foto's.
    JOSEEKE, wat gezellig om even op stap te gaan, dankjewel voor je compliment en ik kom bij jou kijken wat je hebt gemaakt.
    BERTIE, dat moet een teleurstelling zijn als je op gevulde walnoten hebt gerekend, die zijn ook zalig, lekker vullen met zachte geitenkaas of zoet met marsepein, aaaargh ik krijg meteen lekkere trek ;- ))
    WILMA, kijk hierboven eens ... ha,ha,ha, daarmee zijn ze ook heerlijk, ben ik dol op!!
    ELLEN en ANNELIES, het valt heel erg mee met het gepriegel, ik deed er drie in ruim een uur en de naald glijdt als vanzelf door de wol, je steekt niet van onder naar boven, maar door het oppervlak heen net als met kruissteekjes door linnen.
    CLAUDIA, wat lief om dat te schrijven, dankjewel.
    BERTHI, ik ben ook weg van het idee van Marcella, zie je weer dat we elkaar steeds opnieuw inspireren, heerlijk is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. http://www.olgaenmarijgje.web-log.nl

    zij heeft meerdere mooie tassen gemaakt....maar 1 rozentas vind ik t mooist...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. bij "april/museumweekend",alhoewel ik die engelandtas met rozen ook geweldig gevonden vind (???) ...wat een mooie zin...blgh

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk he! Ik vind vilten leuk om te doen, geinig, lekker, zacht werk :) borduren ben ik niet zo goed in, maar het heeft een erg leuk resultaat! Mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Corrie, wat mooi.
    Wat schattig.
    Wat leuk.
    Ze zijn allemaal zo mooi, maar dat "sneeuwklokje", een beeldje.
    Leuk ja, dat ze op een mooi schaaltje liggen.

    Ik bewaar ook altijd mooie walnoten, de boom staat hier.
    En ik gebruik ze voor wiegjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wil even aan je vertellen dat ik dit prachtig vind .
    Het zijn schatjes en wat een super idee van je .
    Kom weer langs alles beter bekijken .
    Och dat kan ik ook leren niet ?
    Ik kan ook al gehaktballetjes draaien , dus . . .
    Maar hiervoor is zeker meer draaitijd nodig ?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Nou, alles is al gezegd geloof ik Corrie. Ik zeg alleen nog maar SUPERLEUK.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Hilly, Fleur, Gerrie en Joke,
    HILLY beetje moeilijke zin?! Ik ben bij Olgaen Marijgje gaan kijken en dan krijg ik meteen zin om nog meer vilt te gaan kopen, maar da's niet goed voor me, eerst weer verder aan de kerstborduur. Enige dingen maken ze.
    FLEUR, heb je ook al een walnotenboom? Heerlijk zeg en volgens mij allerlei fruitbomen ook nog wel. Ja, ik heb ook nog gedacht er een wiegje van te maken, maar wilde uiteindelijk toch alles maar in één sfeer houden, misschien bij de volgende oogst eens wiegjes maken ;- ))
    GERRIE, ik heb eerst ook 40 jaar geoefend op gehaktballetjes en hoe gaat het nu allemaal? Alles al een beetje op orde? Alle handwerkspulletjes al uitgepakt? Je zult wel heel moe geworden zijn van alles. Rustig aan maar Gerrie!
    JOKE, dank je :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Knijn, dankje. Ik vond het ook zo leuk om die simpele bolletjes te draaien, ik had er nog wel veel meer kunnen maken. Zou er ook nog wel eens iets anders mee willen maken, maar eerst een paar dingen afmaken er ligt nog genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je had het hier gisteren al over. Wat een schatjes ! Ik dacht even dat het bonbons waren...
    Schrijf je hier ook nog iets over ons uitje van gisteren, want toen hebben we toch ook veel moois gezien !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Staat bij mij er op niet zo duidelijke foto's. Snel gedaan. fijn Weekend. Gr jose

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hartstikke leuk Corrie! Wat een super leuk idee om halve walnoten op te vullen :-) Ik zal ze voortaan ook maar gaan bewaren. Ze gaan hier nu zo weer vallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Corrie, het zijn gewoon juweeltjes.

    Ik zat aan die mooi versierde paaseitjes te denken,... Je kunt ze ook in de kerstboom hangen ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Goh Corrie, hoe kom je er op om die bolletjes in ee notendop te doen!. Als raam hangers lijk het me ook wel leuk. Als je die bolletjes telkens met een nieuwe kleur maak, en je snijd he dan doormidden tot hij bijna door is, dan kun je dat bolletje open buigen en zie je alle kleurtjes die aan de binnenkant zitten. Een kraal aan éénkant naaien en je hebt een soort vlinder. Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel!Vilten is zo leuk hé!!Ik doe het eigenlijk te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ze zien eruit als kleine kunstwerkjes Corrie! Echt heel mooi....!!! Leuk werkje hè...dat vilten??!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo Corrie, Ik las je reactie op mijn blog en zag dat jij ook een blog hebt! Die viltbolletjes zijn erg mooi geworden. Vaak is dat de beste manier om tot iets moois te komen; een tijdje weg leggen en met een nieuwe blik weer verder werken. Ik ben momenteel met 3 tassen bezig en ik draag ze even alledrie mee in gedachten om te verder af te werken. "ik houd je vanaf nu in de gaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo Corrie! Wat een leuke viltbolletjes! Al die sprookjes kleuren vind ik heel erg mooi en zo leuk dat het zo klein is en gedetailleerd! Heel knap gedaan! Heel erg bedankt voor het berichtje op mijn weblog! Bedankt voor alle complimenten!! Ik ben gek op films, die lijst wordt steeds maar groter, ik kon er nu al niet alles op zetten wat ik wou!!! Veel plezier met één van de films als je ze gaat kijken, ze zijn allemaal geweldig! Groetjes les

    BeantwoordenVerwijderen
  36. JEETJE!!!!!!!!!!!!wat geweldig dit Corrie!Echt super lief vind ik ze!!!Lesley-Ann zei net: mam je moet even bij corrie kijken zo leuk!!!Nou inderdaad helemaal geweldig!!
    liefs Dees
    PS leuk om zo onder mijn dochter te staan haha

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Ineke,Jose, Marianne en Ingrid, IEN dat zou ik kunnen doen, maar ik vindhet leuker met foto's en die heb ik niet gemaakt en er hebben ook al meerdere mensen overgeschreven, maa zou jij he niet leuk vinden om eens een gastlogje te schrijven en die mooie foto's toe te voegen waarover je het had. Da zou ik enig vinden, je mailt verhaal en foto'snar mij en ik fromel het in een lek log. Doen Ineke!
    JOSE,ik heb bij je gekeken en he ging niet alleen over vilten, maar er was nog een leuke geruite verrassing voor me ;- )
    INGRID, wateen leuke ideeën van jou ook weer. Voor Pasen is het inderdaad helemaal leuk en voor Kerstmis zou ik ze in kerstkleuren kunnen maken, maar ze kunnen er zo ook in eigenlijk.
    MARIJNA, ik heb het idee niet zelf verzonnen, maar ooi ergens op internet gezien, maar dan niet geborduurd, gewoon alleen met vilt en dat vond ik een beetje saai, toen kwam ik op het idee om te borduren. Jouw idee van een vlinder is ook weer geweldig leuk, wie weet wat er nog allemaal aan vilten spullen te zien komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Astrid en Marijgje, he is echt heel leuk werken met vilt en ik zit al te denken wat ik nog meer leuk zou vinden om te maken, heb ook al een ideetje, maar daar moet ik nog wel het een en ander voor opzoeken. Misschien kom ik wel bij jou aan je blog Marijgje voor informatie en hulp. Ik vind het wel leuk om in de gaten gehouen te worden Marijgje, en wederzijds hoor :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Hallo Lesley en Dees, onafscheidelijk zijn jullie, zelfs op de blogs ;- ))) Maar wat leuk zeg dat jullie hier samen komen kijken en er ook nog allebei zo enthousiast oer zijn, het is wel een beetje in jullie sfeer die kleurtjes en het kleine. Ik zal jouw filmsite aan mijn zon en schoondochter doorgeven die houden ook van goede films en hebben ook al heel veel gezien. Groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hé wat een leuk ideetje.het zijn echte kleine kunstwerkjes geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Katrien, dankjewel voor je compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ja Corrie jammer dat ik geen filmpje kan af draaien.
    Zo leuk om te zien het lakentje gaat omhoog en die kopjes bewegen echt lachen om te zien.
    Fijn genieten in Edam. LEkker gesnuffeld. Nog wat leuks gevonden. Zal best wel denk ik, veel plezier.
    Heel fijn Weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. thnx Corrie voor je reactie!!
    je vilten balletjes zijn heel erg mooi !! knap gedaan zeg!! ik heb "gewone" balletjes aan mijn schaarhanger hangen. Maar wel leuk versierd met kraaltjes !! Ik vind vilten zelf ook heel leuk om te doen! (Ik heb het nieuwste viltboek van Ria van Els-Dubelaar besteld, komt volgende maand uit.)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Corrie, het schoot me net te binnen dat ik al eens iets met vilten balletjes gezien heb. Dat was op deze site. Het is de site van de Finse Leena. Zij is veel aan het breien en quilten geweest.Maar maakte vorig jaar deze balletjes. Dit is haar URL
    http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/leena/neuleita06.htm
    Even goed naar beneden scrollen. Je moet haar andere foto's ook maar eens bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Jose,Mary, Marijna,
    JOSE, ik heb een rijke fantasie en zie het voor me :- ), het was oergezellig in
    Edam en heb gek genoeg niet echt veel gevonden, maar de gezelligheid was meer dan voldoende.
    MARY, dankjewel en ik heb door jullie weer allemaal ideeën gekregen.
    MARIJNA, wat een schattige bolletjes zag ik daar op die link en prachtige wanten en een schat van een rode shawl en talloze prachtige quilts. Leuk dat meer mensen op dezelfde ideeën komen. Dankjewel voor de link Marijna.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Echt kunst stukjes.
    Vooral zo leuk veel bij elkaar. Ik ga ook voor de zwaan en het sneeuwklokje ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Inge en Marian'ne
    INGE dankjewel
    MARIAN'NE aleen is maar alleen toch ;- )) Die vind ik zelf ook het leukste, het waren de laatste twee die ik maakte, dus oefening baart "kunst"

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Corrie ketting nog niet af. Dochter voeld zich te groot er voor. ben ik bezig geweest, maar prikte mij steeds in mijn handen niet leuk natuurlijk.
    Al maanden in huis niks meer aan gedaan. Ketting leuk maar daar moet je slank voor zijn, staat veel beter dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Jose, dan ga ik geen ketting voor mezelf maken ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik ook niet Corrie, maar wel leuk om te zien hoor. Ik vind ze wel heel apart. Ben druk geweest vandaag, gisteren nog zitten borduren. zal het straks laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. hoi corrie
    ik heb pas je web-log ontdekd .ik vind de walnoten geweldig!!!!!!!
    Je hebt mij op een idee gebracht.
    groetjes Eugenie

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Eugenie, elkaar inspireren is een van de leuke dingen van bloggen. Je bent welkom! En bedankt dat je een reactie achterliet, vind ik altijd heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...