zondag 12 augustus 2007

Oma vertel 's!



Kennen jullie deze boeken? Jan en ik kregen ze voor
vader- en moederdag cadeau van Menno en Maaike.
Op een van de eerste bladzijden staat: "Cadeaus horen normaal
gesproken niet teruggegeven te worden, maar dit boek is een uitzondering
op die regel. Na het invullen van het boek geeft u het weer terug
aan degene van wie u het gekregen hebt.
Zodat uw verhalen - groot en klein - bewaard blijven
voor degene die u zo bijzonder vindt."




Dat laatste is al een heel lief compliment voor de ontvanger boek.
Er worden in het boek allerlei vragen gesteld, waarop je het antwoord
in een vak met regels in kunt vullen. Er zijn verschillende hoofdstukken
waarin allerlei onderwerpen aan bod komen zoals: "Over het gezin en de familie;
Over het dagelijks leven; Over opleidingen en werk; Een eigen gezin;
Over levensstijl en vrije tijd; Belangrijke momenten en gebeurtenissen;
Over levenslessen en wijsheden." Ik vond het een heel erg mooi cadeau
en begon er zo snel mogelijk in te schrijven.




Al snel bleek dat ik als antwoord op de meeste vragen ruimte tekort had
om alles op te schrijven zoals je wel kunt zien op deze foto.
Wat er dan allemaal in mijn hoofd op kwam als antwoorden op de vragen
en wat er dan allemaal voor schuifjes en luikjes opengaan in je herinnering
is onvoorstelbaar. Ineens herinner ik me weer liedjes die mijn moeder
voor me zong zoals "Sarina het kind uit de dessa" en "In 't stille dal, in 't groene dal".
Ik heb die op internet opgezocht en ga ze allemaal printen en in dit boek
in een aparte map bijsluiten, alsook foto's van het huisje waar ik ben geboren
en nog veel meer. Het wordt een dik boek denk ik! 
Ook ikzelf krijg ineens antwoorden op vragen door in mijn herinnering
te zoeken, antwoorden vooral op waarom ik geworden ben die ik nu ben.
Wat een heerlijk idee dat Max later op heel veel vragen antwoorden
kan vinden als hij dit boek/ deze beide boeken openslaat ...


53 opmerkingen:

  1. Nou, wat een leuk cadeau !!!! Nooit gezien.

    Dat je uitgebreid schrijft dat weet ik, juist zo leuk aan jou :-)).

    Wat mooi dat Max dat later allemaal kan mee beleven.
    En dan weet hij ook allang hoe bijzonder jij bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi cadeau Corrie. Heel bijzonder om je herinneringen en verhalen op te schrijven en te bewaren voor het nageslacht. En dat opschrijven is aan jou wel toe vertrouwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wordt beslist een zeer bijzonder boek Corrie.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh wat een leuk geschenk! En de sentimentele waarde die het boek zal hebben later voor Max is onbeschrijfelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie dit boek ken ik niet, wat leuk om dit te doen.
    En voor jou geen probleem jij moet er nog vulling tussen doen omdat je te kort komt. Maar wat is dit leuk voor Max later, om te lezen en nu voor jou.
    Met al die gedachten die boven komen.
    Wat een leuk kado. Een leuk idee als er ooit kleinkinderen komen, zal ik onthouden.Veel schrijf plezier, dat zal wel lukken jou kennende.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had deze boeken al eens gezien, en dit is heel waardevol.
    Leuk, dat je deze boeken hebt en herkenbaar, dat je meer schrijfruimte nodig hebt.
    Wat goed, dat je die liedjes allemaal op Internet zoekt en print.
    Ooit, toen deze boeken er nog niet waren, gaf ik ma een schrift met de vraag of ze daar steeds wat in wilde schrijven van vroeger.
    Als ze toevallig eens aan "iets" dacht.
    Ze heeft er niet al te veel in geschreven, ma was niet zo'n schrijver.
    Maar ze heeft me veel verteld, en dat was en is ook goed.
    En ik heb in de loop der jaren veel scrapbooks gemaakt, voordat dit een rage werd, dus "scrappen a la Yokko", en die zijn nu voor mij ook heel waardevol, want daar staat ook zoveel in.
    En Ma bewaarde veel .....,
    dus ook veel memories .....
    Heb je trouwens gelezen, dat ik nu weet wat dat persje is!
    ( mijn log ergens vorige maand; kan dat nu niet zien, nu ik bij jou "op visite "ben :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh Corrie, moet opeens lachen.

    Schrijf je ook in dat boek, dat je een web-log hebt....
    Tegen de tijd, dat Max groot is, is een web-log so "very very old".
    Dat schijnt het nu al te zijn trouwens, stond ook vorige week in de krant ergens, niet gelezen, hoorde het.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig cadeau zeg! Echt heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Mien, Claudia, Jose, ja ze zijn echt leuk deze boeken en ze zijn er ook van "Mam vertel 's en Pap vertel 's" Had ik het maar geweten, nu heb ik zoveel vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. Dus dat is een extra motivatie om ze zo volledog mogelijk in te vullen, voor onze zoons en schoondochters is het later ook leuk om te weten hoe onze jeugd en de rest van ons leven was.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Yokko, ben net evn bij jou geweest om de oplossing over dat persje te lezen, leuk zeg dat je het nu weet! Mooi dat je moeder wel begonnen is met schrijven en gelukkig veel verteld heeft, maar we houden altijd vragen denk ik. Vroeger durfde je bepaalde vragen ook niet eens te stellen en nu zouden we daar ook makkelijker in zijn, maar ik vind ook dat ieder mens zijn eigen dingen voor zichzelf mag houden, je hoeft nu ook weer niet alles los te peuteren, er mag wel enig mysterie overblijven, als ik denk aan hoe ik me dingen afvraag over mijn ouders en grootouders is het ook leuk om mijn
    fantasie te laten spreken met de weinige informatie die ik heb.
    Ja, daar zeg je zo iets over de web-logs, helemaal leuk voor ons nu, maar binnen de kortste keren misschien al achterhaald, zelfs nu al schrijf je? Tsss, en ik maar denken dat ik bij de tijd ben ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. .....waar mooie bloemen bloeien, daar......

    gaan bij mij ook ineesn allemaal herinneringsluikjes open. Maar ik moet wachten want ik ben nog lang geen oma!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. of was het nou waar kleine bloempjes bloeien????

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een mooi en lief cadeau een teken dast de verhalen gewaardeerd worden door de gevers ervan.
    Ik heb het boek in mijn handen gehad om het aan mijn moeder te geven, maar twijfelde even of ze het wel zou willen invullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Ellen,Bianca en Noor, dank jullie voor je reacties. BIANCA het is inerdaad, "waar kleine bloempjes bloeien".
    Noor het invullen is nog wel een heel ding, ik vind het zelf heel leuk om te schrijven en dus om dat boek in te vullen, maar Jan ziet er meer tegenop omdat hij het zijn hele leven al moeilijk vindt om te schrijven. Toch vind ik wel dat het de moeite waard is om voor volgende generaties over jezelf te vertellen en over de omstandigheden waarin we opgroeiden. Ik wilde dat ik het wist van mijn ouders. Ik zou het gewoon aan je moeder vragen en misschien kun je het tijdens gesprekjes met vragen stellen aan je moeder zelf invullen, de vragen helpen juist zo goed om herinneringen op te halen, máár ik besef ook heel goed dat herinneringen nie voor iedereen even prettig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja die ken ik!!!Ik heb het boek voor mijn moeder gekocht.Ik hoop dat zij het helemaal invuld,maar volgens mij had ze er niet zo'n zin in na haar val.Maar ze zijn echt fantastisch!!!!
    veel liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. PS mijn moeder zingt ook altijd van het groene dal voor mij!!Wat een toeval he?ik heb het altijd voor mijn kinderen gezongen en doe het nu weer voor Enzo en Finn!!!
    liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Dees, wat leuk dat je dit allemaal herkent en het liedje ook, net als jij voor Enzo en Finn zing ik het nu voor Max, wat leuk!!
    Liefs Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie, wat een leuke boekjes. Ik kan me voorstellen dat je ruimte te kort komt. Het lijkt op de levensboeken die gebruikt worden in de ouderen zorg. \vooral dementerenden mensen hebben hier veel plezier van. Je kunt dan herinneringen met ze ophalen en dan zie je de ogen gaan glunderen! Wat leuk dat je die van je kinderen kreeg. |Max kan dan lezen hoe het was toen jij klein en later groot was. Kun je deze boekjes nog kopen? Ennee, die liedjes zing ik heel veel met de bewoners in ons verpleeghuis. Iedereen kent die liedjes nog steeds. Je ziet dan mensen helemaal opbloeien. Herkenning hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk cadeau en volgens mij past dat precies bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Marijna en Marianne, leuk hè! MARIJNA, als je de titel in google typt zie je dat je ze overal on-line kunt bestellen en laten bezorgen of bij Bruna kun je ze dan ook zelf ophalen, geen verzendkosten, ze kosten € 17,95.
    Als Max groot is en ik zou dementeren kunnen ze het weer voor mij gebruiken, ha,ha,ha ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een leuk cadeau ik begin ook gelijk te denken over wat we altijd deden, wie weet iets voor mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk Cor, zo'n boek later te mogen ontvangen van je voorouders... Ik heb jarenlang genealogie gedaan(familiegeschiedenis uitpluizen), dat was nog vóór de computertijd en dat alles op fiches enzo werd gezet. Dus dat werd trein pakken, archief induiken, en dan dikke boeken napluizen enzo. Wat ik altijd geprobeerd heb is: vlees op de botten krijgen. Dus niet enkel saaie cijfertjes van dan en dan geboren, gedoopt, dood, begraven. Maar echt, me indenken hoe hun leven moet zijn geweest. Dus las ik streekgebonden geschiedenisboekjes en kranten, raakte verzeild in oude gebruiken, in oude woonstijlen, eetgewoonten enz enz.
    Ik zou een gat in de lucht hebben gesprongen met zo'n boekje dat nog door mijn voorouder was opgetekend...
    Dit is GOUD voor Max later.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. superleuk en ook fijn dat jij ook hier weer zo enthousiast over betn...weet je nog dat ik t op mijn log zette en vol goede moed naar mijn oma ging?maar die reageerde heel anders...teveel ellende/teveel verdriet ,maar ik denk dan dat heeft toch ook iets bijgedragen aan wie je geworden bent en hopelijk heb je daarvan toch ook geleerd en ben je sterker geworden...afijn.
    gelukkig zien jullie het wel ziteen en hoe jij het beschrijft wordt het een supercadeau om terug te geven ,....je hebt ze ook voor pa en ma en ik vind het een hele leuke en mooie uitgave.Ook leuk om ingevuld als kraamcadeau te geven ,denk ik.Veel plezier ,want dat heb jij er nu al aan....en t zou me niet verbazen dat je al schrijvende/spelende op een leuk logje komt..of gaat zingen hahahah

    BeantwoordenVerwijderen
  24. jij hebt gisterenavond ook gekeken he naar zomergasten....vond je het niet bijzonder ,die autistische man bij die dementerende dame??

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Lynda, gewoon doen, want het is vooral ook leuk voor jezelf en je kinderen later. Je zult verbaasd staan over wat er allemaal los komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Dijn, dat is weer helemaal jij, zoals jij daarmee bezig bent geweest. Jij moet energie voor drie mensen tegelijk hebben, ik kan echt niet begijpen hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt met al die dingen die je ook nog doet. Ik ben door jouw laatste opmerking nog meer gemotiveerd dan ik al was.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mijn dochter gaf het aan haar moeder. Moeder helemaal verrukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Hilly, je hebt helemaal gelijk om te zeggen dat alles wat je oma heeft meegemaakt haar gevormd heeft tot wie ze nu is. Dat is met ons allemaal zo en toch kan zij het blijkbaar niet aan om ermee bezig te zijn. Daarom vind ik het zo goed dat wij dat nu al kunnen doen, want als je als oudere en misschien alleenstaand in de zo bekende, veelvoorkomende en miskende ouderendepressie terecht zou komen, heb je helemaal geen puf in zulke dingen denk ik. Ik weet niet of dat voor jouw oma geldt, maar het zou zomaar kunnen dat het daardoor teveel is, heel erg jammer want voor jou is het zo belangrijk en mooi en leuk om te weten hoe alles was en geworden is. Wat een goed idee dat ik tijdens het volschrijven van dit boek op logjes zou komen, zal ik in de gaten houden. ER ligt nu ook naast mijn pc een boekje waar ik alles in kan opschrijven. Zingen doe ik inderdaad al :- )))Ladidaladideeeeeeee
    Wat was het interessant zeg gisteravond heb drie uur geboeid gekeken en de film opgenomen, die houd ik nog tegoed. Die Real Rainman vond ik ongelofelijk indrukwekkend en ontroerend, maar ook die reportage over die man die zijn vrouw verzorgde, die heb ik ooit in z'n geheel gezien, heel confronterend en moeilijk. Moet er niet aan denken dat je datmet elkaar moet meemaken. Voorlopig geniet ik maar van de goede dingen die we met elkaar hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Corrie ik heb ook naar zomergasten gekeken. Maar viel er later in, met zijn allen een hapje wezen eten. later gezien is een mooi progamma. Ieder jaar kijken wij dit. Maar film niet gezien was de dag er voor ook heel laat, door dat wij de kinderen opgehaald hadden. Van Rotterdam vliegveld en gingen nog mee naar huis en ik was moe gisteren.
    Nog tussen door zitten haken. Tot morgenCorrie
    Groetjes Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik zal dit boekje kopen voor mijn SM.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nee Corrie, ik ken deze boekjes niet maar wat zullen het bijzondere boekjes zijn, helemaal als ze door zo'n lieve oma als jij geschreven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Corrie, enige tijd geleden kwam ik het boek op een bijzonder moment in een kraamgezin tegen.

    Ik had daar al eerder gekraamd, dus ik kende de familieleden. De overgrootmoeder was net een week eerder overleden.

    Zij was zeer helder van geest en had samen met haar dochter het boek ingevuld. Zij vertelde en haar dochter schreef.

    Daarna is zij, op een zelfgekozen moment, na van al haar dierbaren afscheid te hebben genomen, overleden.

    Nu ik het aan jou vertel, krijg ik nog kippenvel van ontroering,...

    Ik miste haar tijdens de kraamtijd,...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Corrie ik ga op zoek naar dit boek voor mijn schoonmoeder. Daar begin ik mee. Gr Jose tot later
    ben weg tot vanmiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Zij,Joke,Jose, leuk dat ZIJ er was;- ) JOSE, heerlijk toch, gezellig uit eten, daar gaat geen TV tegenop vind ik. Heel goed dat je het boekje gaat kopen, dat zal echt heel leuk zijn om meer van je SM te weten te komen, ook leuk voor je DH!! JOKE *Ü* dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Ingrid, wat een aangrijpend verhaal schrijf je hier. Van een vrouw die zo'n beslissing neemt wil je al helemaal meer weten en dat kan dan nu ook. Ik schreef hier boven al ergens in een reactie dat het misschien niet makkelijk is om zo'n boek vol te schrijven voor sommige mensen, maar stel dan de vragen en schrijf de antwoorden zelf op, het is zo de moeite waard om het te weten allemaal en nu schijf jij dat deze mensen het op die manier hebben gedaan. Dat vind ik zo mooi! Ik kan me voorstellen dat je deze vrouw hebt gemist, wat maak jij veel mee Ingrid...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dit is het juiste cadeau voor jou, Corrie (misschien ook voor Jan). Jij schrijft zo graag en altijd zo uitgebreidt, dat ook nog eens heel fijn is om te lezen. Max boft maar, hij krijgt twee prachtige boeken en wat zal hij daar later blij mee zijn!

    @Ingrid, ontroerend verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Berthi, dankjewel (^-^) en Jan heeft inderdaad ook zijn boek ontvangen, maar houdt niet van schrijven, misschien moet onze zoon hem maar eens interviewen met deze vragen en alles opnemen en zelf uitschrijven, dan komt er nog weliets van terecht ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een orgineel kado, ik denk dat ik mijn ouders ook eens zo iets geef.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik ben terug wat zitten lezen ben een beetje lui vandaag. Corrie hoe is het met de pannenlap, Claudia stuurde mij een mailtje met foto, zij heeft er een klaar leuk hoor. Om die verschillende kleuren te zien. Heel leuk ook geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat leuk dat je die boeken volschrijft, het worden natuurlijk prachtboeken. Doet je man ook mee? Ik heb mijn ouders een jaar of tien geleden een boek gegeven met de titel "Voor ons kleinkind", met de vraag of ze daar herinneringen in wilden schrijven. Mijn vader had er geen zin in, mijn moeder is er wel mee aan de gang gegaan. Heel gewetensvol, zelfs, zo ging ze bv. naar het gemeentehuis om gegevens na te vragen over haar eigen ouders en grootouders. Mijn vader vond het eigenlijk maar niks dat ze er zoveel tijd in stak. Maar het is heel leuk geworden, met foto's erbij en ook nog wat losse dingen uit de Tweede Wereldoorlog - die vond ze te treurig voor de kleinkinderen om erin te plakken. Toen mijn ouders overleden waren heb ik kopieën van een aantal bladzijden gemaakt voor mijn broers en zussen. Bijvoorbeeld over hoe ze een keer stiekem naar de kermis was gegaan en toen per ongeluk een fiets won!
    Enzovoort. Het boek is voor mijn kinderen, maar ik ben er zelf ook heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Hester, ik zou het dóen, je leest wel aan de reacties hierboven hoe mooi het gevonden wordt en hoe belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Jose, ik heb er ééntje af, maar moet de "bloemetjes" nog borduren, dan stuur ik je ook een foto, het is helemaal een hype an het worden. Asl ik naast Jan in de auto zit hoort hij geen boe of bah meer van me ;- ) Hij klaagt trouwens niet, ik denk dat hij het wel lekker tusrig vindt, rijd ik ook niet "mee" ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Bertie, wat bijzonder dat jij zelf al zo'n boek hebt bedacht om aan je ouders te geven. Wat mooi dat je moeder er zó intensief mee bezig is geweest, iets om heel dankbaar voor te zijn. Waarom zou je vader het zo moeilijk hebben gevonden dat ze er tijd aan besteedde, dat zal er niet in staan denk ik. Misschien is het net als met ons handwerken, dat we de boel wel eens laten liggen om lekker te kunnen handweken en dat dat door sommigen niet in dank wordt afgenomen. Ook zo fijngevoelig om die foto's uit de oorlog er los bij te doen, wat lief om daar over na te denken, dat tekent zo'n vrouw. Net zoals ik hierboven al ergens schreef is het inderdaad ook voor de kinderen heel leuk om over hun ouders te lezen, ik denk dat er toch meer nar boven komt dan in andere situaties. Je broers en zussen zullen er ook wel van genieten. Wat een geweldig verhaal over die gewonnen fiets, ze kon hem eigenlijk niet mee naar huis nemen natuurlijk, weet je ook hoe dat afgelopen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Marian'ne tsss, anoniem en volgens mij ben jij degene die dat altijd meteen ontdekt, ha,ha,h, ik zie het zelf nooit op tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Deze opa heeft ook zo'n boek gekregen om in te vullen. Wat ik echter storend vind zijn de reeds door de uitgever geplaatste verhalen. Het idee is echter heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Frans, ik heb me er niet aan gestoord, maar je zou er mooie foto's van je familie overheen kunnen plakken, maakt het vehaal nog vollediger enne...heb je er al in geschreven? Ik hoor namelijk uit meerdere hoeken dat mannen niet zo graag schrijven en zeker niet zo'n boek vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Mooi zo'n boek! Ik heb het mijn moeder voor haar verjaardag gegeven: Mam, vertel eens...
    Erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Corrie, je vroeg hoe het afliep met de fiets die mijn moeder won. Dit is wat m'n moeder schreef: "Toen ik ongeveer 15 jaar was ging ik met mijn vriendin op 3 October naar Leiden om de historische optocht te gaan kijken, waren we stikum naar de kermis gegaan. Zoiets was toen beslist verboden. We kochten bij de eerste de beste tent samen een lootje voor 25 cent en daar wonnen we een fiets op!!! We kregen géén standje thuis. Zij mocht de fiets houden. Ik kreeg van haar vader f 10,- Daar heb ik een mooie geruite lap van gekocht en 'n mantel van genaaid!"
    Leuk verhaal, hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Bertie, geweldig dit verhaal! Was dat nou wel een goede verdeling de een een fiets en de ander een jas? Nou ja, je moeder was er zelf tevreden mee als ik het zo lees. Streng zeg in die tijd, niet naar de kermis. Het allermooiste is dus dat dit verhaal bewaard is gebleven doordat het opgeschreven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Corry, dat overplakken van die verhalen met foto's vind ik een goed idee. Ja ik heb (al) één bladzijde geschreven. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Nou Frans, dan ben je niet voor niets hier geweest en ik denk eerlijk gezegd dat ik het zelf ook ga doen. Is veel leuker met mooie oude familiefoto's. Ik ga er ook teksten van oude liedjes voor printen en die erbij plakken, liedjes die mijn moeder voor me zong bijvoorbeeld, ze zijn op internet bijna allemaal terug te vinden, weer een tip :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wat een ontzettend leuke reacties op het boek. Ik heb het een aantal maanden geleden ook aan mijn moeder gegeven en ze gaat er nu echt aan beginnen.Ze vomd het wel een hele dikke pil. En ze vertelde mij dat een vriendin van haar op een begrafenis was geweest waar uit het boek werd voorgelezen. Omdat ik filmmaker van beroep ben wil ik haar nu ook een film over haar gaan maken in dezelfde sfeer als het boek. Een film waarin ze vragen beantwoord over haar leven en met foto's en muziekjes uit haar tijd. En het werkt heel aanstekelijk. Want voor een vriendin van mij heeft gevraagd of ik er zo'n film over haar moeder die 60 wordt wil maken. Die krijgt ze dan van de hele familie.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...