dinsdag 28 augustus 2007

Kaften met Oma



Gisteravond kwam onze jongste kleindochter
Sharon bij ons om samen met mij haar schoolboeken te kaften.
Dat is al jaren traditie. Haar oudere zussen kwamen ook altijd
om samen met mij de boeken van een beschermende vrolijke kaft te voorzien.
Sharon kijkt wel een beetje zo van: "Ah nee hè oma geen foto hoor!"
Maar ja dat is de prijs voor het kaften tegenwoordig.
Ze heeft ze nog wel even mogen censureren.





 




Hier is de klus geklaard en vult ze onder enig commentaar
over de diverse leerkrachten en de lesschema's, haar agenda in.
Er is wederom niets nieuws onder de zon, of kennen jullie soms jongeren
die hun leerkrachten geweldig vinden en lange dagen op school een feest ?
De waardering komt meestal pas veel later als je een jaar of 59 bent
en je kleindochter hoort praten ;- ))
Lieve Sharon, zet 'm op lieve schat en knok voor je eigen toekomst,
opa en ik staan achter je net als al de anderen die van je houden.


47 opmerkingen:

  1. Veel succes op school Sharon, en wat fijn dat oma je helpt kaften!

    Op de universiteit zijn er wel leuke proffen, die het bijna een feest maken om naar de les te gaan, maar helaas... zijn ze niet allemaal zo....

    Gelukkig zit ik in een richting die mij heel hard interesseert dus dat stimuleert wat om de lange schooldagen toch vol te houden (ok, vorig jaar had ik een dag van half 9 tot 7 uur... dat vond zelfs ik wat te veel :o))

    Ik heb nog tot de 24e september vakantie, nog even genieten dus :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een leuke traditie, om het kaften met je kleinkind te doen. Het kaftpapier ziet er leuk uit, heel wat vrolijker dan het dofbruine wat ik vroeger had! Het past ook goed bij Sharons nagellak, of zie ik dat verkeerd?:-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie en Sharon, wat een leuk idee!
    :o)
    Voor en Na het kaften foto's!
    :o)
    Kaften samen met oma, is sowieso een leuk idee!
    huppeldehuppel.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke traditie !!

    Sharon wat een leuk papier vooral de combi !!!

    Ik moet eerst nog even zoonlief helpen met kaften volgende week.

    Corrie ik zag een leuk boek en moest aan jou denken :-))
    Of het hier te krijg(koop) is weet ik (nog)niet.

    http://www.thegiftofstitching.com/latestissue.php

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Oma Corrie,
    Wat leuk dat je samen met je kleindochter de boeken hebt gekaft. Heel speciaal hoor! Onze D. is gisteren bij een vriendin wezen boekenkaften, nou ja, mijn vriendin kaften en D. babbelen en thee zetten en de etiketjes schrijven. Nou is hij net een brugsmurf, dus hij mocht de kunst even afkijken!
    Hij vindt zijn mentor geweldig en dat is wel prettig als je op schoolkamp gaat en toch wel een beetje last van heimwee hebt, soms...
    En ik... vind het ook spannend en hoop hem op een goede manier te kunnen ondersteunen door de puberteit en schooltijd heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sharon, wat een leuk kaftpapier heb je gekocht. De kaft traditie zet zich dus voort! Veel succes met je komende school jaar.
    Corrie, zo is het. Later ben je blij dat je op school bent geweest en een opleiding hebt afgerond. Maar er waren ook leuke leerkrachten bij mij op school hoor! De onderwijzeres die ons stimuleerde om boeken te lezen, ons mee nam naar het museum(Boymans en van Beuningen)met ons strandwandelingen ging maken! Was echt een leuke lerares. Ik zat toen op de huishoudschool. Leuke tijd heb ik daar gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gezellig dat jullie samen kaften! Ze hebben wel een leuk vrolijk kleurtje gekregen dan maakt het leren vast een stukje beter :-) Je hebt een knappe kleindochter Corrie! Vast wat genen van oma meegekregen? ;-)

    Ik hoef al jaren niet meer mee te helpen met kaften. Als ze naar college gaan, doen ze dat helemaal niet meer. Ergens wel zonde, want veel boeken zitten met die rugzakken nu vol ezelsoren. De collegeblokken duren steeds maar 6 tot 8 weken, dus zoveel lijden de boeken niet. Dan komen er weer nieuwe boeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ooooh wat gezellig; ook hier hoeft er niet gekaft meer te worden, vond er zelf ook niets aan .......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond het altijd een mooi begin van het schooljaar,... Nieuwe boeken, kaftpapier met zorg uitgekozen, DE AGENDA,... schriften, pennen, een flitsende tas,... Die eerste schooldag weer, hartstikke spannenend,.... en na een paar dagen weer wensen dat het vakantie was,... ;o)

    Heel veel plezier Sharon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. http://www.thegiftofstitching.com/latestissue.php
    is een (gaaf) on-line tijdschrift.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Keurig gekaft en die vrolijke kleurtjes en motieven .
    Het rood met stip heb ik ook nog ergens , blijft altijd leuk ook voor stofjes .
    En dat zwart-wit is erg trendy .
    Zo ongeveer heb ik enkele opbergdozen van Ikea .
    En hoe lang is het geleden dat ik een boek gekaft heb ????????
    Ik kom nog enkele schoolboekjes tegen , die zijn nog met een dun oorlogs papier gekaft .
    Maar er zijn ook nog degelijke kaftwerken met heel stevig papier .
    En geen vrolijke kleurtjes of dessins vroeger , maar meestal bruin , soms een chocolade kleurtje .
    Mijn vader kon heel goed kaften en alles moest heel precies gebeuren .
    En het opschrift zo prachtig in enigzins schuine letters .
    Ik ben heel blij nog boeken te hebben die door hem gekaft zijn en vooral ook het handschrift .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn eigen schooljaren liggen ook al weer ver achter me en de jaren dat ik de DD's moest helpen ook, maar ik mag op herhaling (rondedansje) als over een jaar of 8 DS naar het middelbaar gaat :o)

    Sharon, de boeken zijn netjes gekaft en gezellig zo met oma samen. Dat is beter dan uren alleen op je kamer bezig zijn. Ik denk dat oma vast nog wel iets lekkers had om al dat werk wat aangenamer te maken *Ü* Vond je het heel erg om op de foto/log te moeten? Ik heb één keer een foto van de kids op mijn log gezet en een commentaar dat ik kreeg pffffffff: haren die niet goed gekamd waren en weet ik wat nog meer. Je zou denken dat ik een ernstige misdaad had begaan, terwijl ik dacht: ze staan er zo leuk op...... ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oo heerlijk boeken kaften dat heb ik ook altijd gedaan voor mijn kinderen, leuk werk nu hoeft het niet meer voor mijn Dochter. Corrie wat gezellig dat ze dat bij jou komt doen, dit is genieten.Zwart /wit heb ik liggen voor kadopapier, mooi vind ik dit.Hipperde hip veel leuker als wat wij vroeger hadden. Sharon geniet hier van om dit met oma te doen. Dit vergeet je nooit meer. Als je mij eens kon zien zitten typen, ben door mijn rug gegaan.Maar ja dat zal wel weer over gaan. Gr Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Allemaal bedankt voor de lieve en gezellige reacties...we hebben samen een gezellige avond gehad en inderdaad met iets lekkers erbij. Een verrassinmgsschoteltje!! Ook dat is een jarenlange traditie. Vanaf dat ze klein waren mochten ze hier als ze kwamen logeren of samen met hun ouders op visite kwamen op zondag, kregen ze altijd een verrassingschoteltje en daarop lag dan een koekje, een dropje en wat er nog meer aan klein grut in de trommel zat. Ze mochten dan niet in de keuken komen kijken wat ik op het schoteltje legde en die verwachtingsvolle smoeltjes zie ik zo weer voor me. Hoe oud ze ook zijn, ze vinden het nog altijd leuk om verrast te worden.
    Het kaften heb ik altijd leuk gevonden, heb het ook jarenlang gedaan voor de bibliotheek en binnenkort ga ik daar weer mee beginnen, ik werd er vorige week over gevraagd en ik heb graag ja gezegd. De kleurtjes van het kaftpapier van nu zijn op zich al een feest om naar te kijken, maar er is sowieso veel veranderd, er wordt nu veel minder gelet op het netjes houden van de boeken. Als je ze niet goed onderhoudt krijg je een boete of moet je een nieuw boek aanschaffen, maar mij werd nog geleerd om uit liefde voor het boek zelf er zorgvuldig mee om te gaan, zo ook met alle materialen die we gebruikten op school of thuis en ik denk dat ik daarom nog steeds veel kan genieten van school- en kantoormaterialen en van alles wat aan mijn zorg wordt toevertrouwd. Ik ben soms bang dat dat vermogen teniet wordt gedaan door alle verloren gegane opvoedmethodes op dat punt. En nee, ik ben niet depri, maar wel een beetje weemoedig als ik ga vergelijken. Maar de vrijmoedigheid die ze nu hebben is wel iets goeds vind ik zolang het maar niet ten koste van goede omgangsvormen gaat en het respect voor de ander.
    GERRIE, ik heb vandaag de nieuwe IKEA-gids binnen gekregen en daar staan ze in die dozen met dat motief :- ))

    Of Sharon zelf nog zal reageren weet ik niet want de computer bij haar thuis is kapot. Dus ook namens haar bedankt voor de leuke reacties.
    JOSE, wat erg en juist nu, samen in de lappenmand. Heel veel sterkte samen en vooral snelle beterschap allebei. Liefs van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @MM en JUUL, hartelijk dank voor de link. Ik zit ernstig te twijfelen of ik lid zal worden. Het ziet er zo aantrekkelijk uit!
    Maar ik heb net al een abonnement op De Fil en Aiguilles en er nog niets uit kunnen maken, dus het is niet verstandig denk ik.... :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En IK ben zo'n lerares waar ze het dus over hebben (bij hun oma!)

    Ik geef nl les op een VMBO school, de jongens en meiden zullen het vast ook wel eens ove mij hebben thuis ;-)

    Veel succes met het komende schooljaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuk om het samen te doen. Milan moet maandag zijn boeken ophalen om 12.00 uur, om 12.00 uur heeft hij een teambuildingsmiddag van dezelfde school omdat hij in een speciale sportklas zit en dinsdag moet hij weer naar school, ik denk dat ik wel weet wie HIER de boeken kaft;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 'Oma, wil je helpen kaften?' Tuurlijk wil oma Corrie dat! Sharon, je hebt een lieve oma, maar dat weet je vast wel! Wees er maar zuinig op....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat gezellig dat jullie dat samen hebben gedaan en ook nog zulke mooie papiertjes gebruikt. Dat maakt het naar school gaan een stuk leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh wat een heerlijke traditie!! Leuk om dit met je kleinkindern te doen......
    Succes met het nieuwe schooljaar!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk hoor al die "tradities".
    En gezellig, om dit zo samen te doen.
    Want ..... er komen toch ook altijd gesprekken dan ....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het heeft niets met kaften te maken...Maar ik wil het je toch vertellen. Ik ben begonnen met de Q6M. Het mag nog geen naam hebben, maar ik vind het leuk om te doen. Zo zie je maar wat weblogs lezen al niet kan doen!!
    Ik heb een standaard aïda gekocht, ze had het over 5.5 wat dat ook betekent. En een hele mooie blauwe kleur (161)Het huisje waar de eekhoorn in moet is af!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lief!!!!!
    Mijn vader hielp mijn dochters ook altijd met kaften.Dit jaar heeft Babette zitten kaften aan tafel terwijl mijn moeder bij ons at.Heel gezellig en inderdaad veel gemopper over roosters en leraren.Kortom geweldig dus!
    liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb ook nog wel wat boeken die gedaan mogen worden, oma! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Jullie ook allemaal bedankt voor de leuke reacties, ook zo'n onderwerp roept weer leuke herinneringen op voor velen van ons. De dagelijkse dingen zijn altijd weer erg de moeite waard blijkt maar weer eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een super traditie! En de nieuwe traditie om een foto te maken moet je erin houden. Erg leuk.
    Ja, hier is het ook altijd hetzelfde. O nee, toch niet die leerkracht,o en die is leuk en die is niet leuk. Het hoort er gewoon bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dit log brengt me weer terug in huis bij opa en oma. Opa naar het werk en oma en ik aan de houten bol-tafel. Stapels boeken aan 1 kant. Kaftpapierrollen aan de andere, schaar, plakband, liniaal.

    En dan oma: Ehm, Dijntje, (tong nadenkend in haar mondhoek), even kijken hoor. Hoe ging dat ook al weer.

    Dijntje kijkt bewonderend, want die heeft dat nog nooit gedaan.

    Oma: Eerst even theezetten. Goh. Hoe ging dat nou. (theezetten. thee lurken). Nou vooruit, dat moet toch lukken.

    Dijntje kijkt nog steeds bewonderend.

    En dan hadden we ineens aan het eind van de rit een heeeeeeele stapel gekafte boeken! Door het jaar heen wist je precies welk boek bij welk vak hoorde (ik had voor ieder boek hetzelfde papier,ook niet slim), door de maat, door de mate van vaak of minder vaak vastpakken. De hoeken werden het eerst beduimeld. En soms kwam er een scheurtje in, en dat toonde ook weer welk boek voor welk vak dat was.

    Leuk dat jij Sharon zo geholpen hebt, Corke. Straks wordt dit weer een van de vele koesterende momenten voor haar. Ik wilde dat ik een foto had van toen!

    Sharon, veeeeeeeel succes he, dit jaar (and more to come)!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik denk: kom, laat ik je huis even afstoffen en dweilen.

    Dag liefie! Miss you.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ha Corke. Even bijteuten: ehhh, wat voor nieuws.

    Ik heb een prachtige hortensia erbij. Komt tot 2 handen boven mijn knie. Er zitten wel 9 pluimen in, sommige nog groter dan een mensengezicht! Kleur is heeeeeeeeeel licht groen. Mijn vriendin Miet zag die in Brunssum staan: 2 voor 15 euro. Zij eentje, ik eentje. Zal er vanavond een foto van plaatsen, kan je hem zien. Ben helemaal flieft en nou heb ik nog 2 besteld. Deze komt bij mijn vijvertje en dan die andere 2 straks op 1 van mijn binnenplaatsjes.

    Ben van Markeren nu weer tussendoor aan het Quakeren. Er komen 3 lellen op 1 grote lap, straks.

    Ik snoep te veel, dus er is weer een kilootje bij.

    Heb gisteren heeeel lekkere zeep gekocht. Ben zeepjesmens, wel natuurzeep. Deze komt uit Frankrijk: jasmijn. Merk: Senteurs Provencales. Heeeeeerlijk. Gevonden in zo'n kruidenwinkeltje. Van datzelfde merk heb ik ook lavendelzeepjes.

    Mijn kamer ruikt naar lelies. The love van Daan heeft haar auto in de prak gereden: licht nekletsel. Daan zijn schouderspieren helemaal verhard door de klap en bewegen is pijnlijk. Ouders laaiend kwaad. Ze komt helemaal ontdaan bij ons. Heb tegen haar aangekletst dat die auto best wel gouden handgrepen kon hebben, maar dat het daar niet om draait in het leven. Materie is vervangbaar. En dat wij blij waren dat ze er nog ZIJN. En dat ze nog kan zien, kan bewegen, kan praten. Alles nog. So, what's the problem?
    Dag later kreeg ik een enorm boeket: wit met heeeel lichtgroen en tinten paars erin. Moest het in 2 vazen doen. Kaartje erbij: Dank u wel dat ik hier mezelf mag zijn.

    Dan ga je toch huilen, Cor.

    Verder:
    Still missing you.

    Zo. Je plantjes hebben water gehad en ik ben heel eerlijk: Heb even in je eierdooier gezeten. Zit lekker, die stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dijn heeft het het hier al netjes gemaakt. Ik gooi de rode loper vast uit, voor "The Queen of this house" :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het zal nu toch niet lang meer duren, het is zo sil....

    BeantwoordenVerwijderen
  32. We missen jou. Heel veel knuffels van mij!!!!!!!!
    En Dijn heeft alles netjes op geruimd. Het huis is weer schoon kan je er weer even tegen. Heel lief Dijn
    ik ben trots op je dat je dit gedaan heb voor Corrie.
    Dat wij daar nou niet aan gedacht hebben. Had mij even geroepen had je niet alles alleen hoeven doen.
    Je hebt al zo'n druk bestaan. Dijn ook een knuffel van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Josje: dikke knuffel terug!!!

    Hee Cor, die Ayeshahortensia, weet je nog: EINDELIJK, van de 3 stekjes zijn er nu 2 voorzichtig aan het wortelen!!! Kijk, ik bleef er gewoon heel lief tegen praten: Zeg, jullie zijn voor Cor hoor! Wel een beetje je best doen.
    En dan met zo'n bezorgde blik en zo'n zwaaiend vingertje erbij. Dat heeft 't 'm denk ik gedaan. Om de zoveel dagen vers water.

    Die nieuwe hortensia ga ik ook proberen om voor je te stekken. Bind je zo'n pluim straks aan je achterste, ben je net Josephine Baker... Josje, jij ook straks een stekje hiervan?

    Geniet je een beetje, Corke? Zo, ik heb heel lekkere bakkers-spritsen voor je neergelegd.

    Ehhh, nog steeds lekkere eierdooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Haa Corrie, ik las dat jij de muziek van Ellie & Rikkert ook kent !!
    Wat leuk, zij hadden hier in onze gemeente een kinderkoor en mijn dochter heeft daar ook een paar jaar mee mee gezongen.

    Leuke vlotte liedjes voor kinderen. En voor de volwassenen prachtige lofliederen.

    Neem een sprits mee voor bij de koffie, MMMMMMMM :-))>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dijntje ik ben er weer ja ik wil ook wel een stekje die ken ik nog niet hoor. Ik kom hem wel halen bij je met Corrie met mijn broom dat zou leuk zijn naar dat maastrichtse toe. Gezellig een tijdje niet geweest. Corrie dat doen wij naar dijntje gaan. Afgesproken dijn lijk je dat niet leuk bouwen wij een feestje. Ik zie het al voor mij. Genieten!!!!!
    Ik een lekker wijntje voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Doei doei Dijntje tot later morgen een spannende dag voor DH. Hij krijgt de uitslag van de testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Josje: DOEN!!! Broom maar naar het zuiden. Tuurlijk: feestje!

    Okee, ik ga ook stekken voor jou. Kijken of het lukt.

    Oh lieverd, hoe waren de uitslagen van jouw man? Ik duim voor jullie dat het allemaal goed is. Goede moed houden hoor!

    Corke: de blaadjes van de boom bij het raam bij Peets bureau worden snel geel zie ik. Gaat in 1x snel: de inval van herfst.
    Truienweer komt er aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dijntje de uitslag is goed hij moet de medicijnen halveren.
    7 dagen en dan stoppen met innemen.Mag nog niet werken omdat reactie kan krijgen door te stopppen met medicijnen. Maar ik ben heel blij voor hem en voor mij dat alles goed is. Kwam door de griep hij schijnt over gevoelig daar voor te zijn. Als het weer gebeurd direct naar ziekenhuis niet naar huisarts.
    Als het weer ernstig is, anders half tabelet in nemen
    Over een jaar terug komen. Dus maar hopen dat alles goed gaat. Gr Dijntje. Tot horens weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. W8, ik kom naar jou, Josje!

    Geweldig nieuws, hoor je dat Cor?
    Goed he, voor Josje en haar man!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hier is het ook achter de rug het boeken kaften. Moeder moet het hier zelf doen met de kinders, geen oma die zich eraan waagt. Veel te lastig, iets doen voor je kleinkinderen. Je begrijpt het wel als ik je vertel dat oma(wat in a name...) nog nooit haar kleinkinderen te logeren gevraagd heeft, nog nooit te eten heeft gevraagd en nog nooit een dagje of middagje met ze op stap is geweest of gaan wandelen ofzo.
    Ik nodig "haar" maar telkens hier uit voor daagjes weg en te eten dan hebben ze nog enig kontakt met hun oma.

    Dus mijn complimenten! Ik wilde dat mijn kinderen zo heerlijk bij hun oma konden zitten. Laat Sharon maar zuinig op jou zijn Corrie!(Prachtig koppie zeg)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Och da's waar,die lieve schat was zelf even op vakantie....nou geniet er maar lekker van !!ik heb ondertussen heerlijk bij je bijgelezen en wat houden we toch van dezelfde dingetjes...die muizenfamilie,Has vond t altijd veel te zoet,ik had er in ons vorige huis een poster van ,gewoon gezellig in de keuken...
    leuke traditie oma!!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hallo Corrie , ik kwam je al ergens tegen !
    Gaat alles goed ?
    We zijn hier zeer benieuwd .
    Wat zul je het druk hebben met bijlezen . En je kunt eigenlijk niks missen want er is altijd iets moois te zien en te lezen .
    Rust lekker uit en een heel fijn weekend samen !
    Groetjes , Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Corrie nog een fijnweekend, word nog mooi weer lekker buiten zitten,geniet er van. Ben je helemaal opgeknapt. Ik hoop het wel. Heel veel lieve groetjes hoor!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hee gelukkig je bent weer terug! ben benieuwd hoe je het hebt gehad en kom snel weer bij je lezen.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lieve Corrie,
    Je bent gelukkig ook weer gesignaleerd. Heb je het fijn gehad? Hopelijk genoten van je familie! Tot gauw

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Het is stil aan de overkant stil st st!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...