donderdag 2 augustus 2007

Elzebeer



Dit is Elzebeer, genoemd naar mijn vriendin Els,
die vandaag een jaar geleden overleed en mij enkele jaren daarvoor dit beertje gaf.
Haar huis moest vanwege haar ziekte steeds meer aangepast worden
en omdat dat veel ruimte vroeg begon ze allerlei dingen op te ruimen
en er een goed tehuis voor te zoeken. Zo kwam beertje bij mij terecht.
Toen ik vorige maand dit leuke jurkje voor haar vond
op de Matsmarkt te Purmerend, heb ik het ingenomen zodat het haar
goed zou passen en er een mooie kleine broche voor gezocht.




In dit doosje dat ik ooit heb gekregen zitten een aantal van dit soort
geëmailleerde vlinderbroches en ook een koperen vlinderbroche.




 
Hier poseert Elzebeer in de tuin en ze draagt een heel oud tasje.
Het is een schooltasje van ongeveer 80 jaar oud.
Er zitten echte schoolschriftjes in van 1,5 cm groot
en die zijn net zo oud als het tasje.




Er is zelfs "huiswerk" in gemaakt.
Het schooltasje met de schriftjes en ook het doosje met de vlinders
komen allemaal weer bij Ank en Wieta vandaan.



 
Hier poseert ze nogmaals, met het gele blik waarop "verbanddoos" staat
en dat ik tegelijkertijd met Elzebeer van Els kreeg.
Ik bewaar daarin alle kaarten en brieven die ze me schreef.
Toen Els na een aantal operaties doof werd schreven we elkaar heel vaak
en ik heb van haar 89 brieven en volgeschreven kaarten in dit blik.
Daarnaast begonnen we te e-mailen toen ook zij een computer kreeg
en ik heb ook nog alle ca.1200 mails die we elkaar schreven.
Die mails lezen als een boek en nog een goed en leuk boek ook,
helemaal niet droevig of naar want we hadden veel teveel leuks
met elkaar te "bespreken". Lachen deden we graag!
We ontwikkelden samen als vanzelf ook een manier van liplezen
en hadden al met al via de vele bezoekjes en het schrijven bijna dagelijks contact.
 Ik heb een paar kaarten van Els naast Elzebeer uitgestald
en het is wel duidelijk dat Els dol op beren was.
Ze vertelde me indertijd dat haar beertje van zijdepluche was.
Het is van het merk Clemens en 30 cm. groot


38 opmerkingen:

  1. OOoooo Corrie ik kom nog even bij je langs, Wat is dit weer een mooi verhaal en wat heb jij mooie herrinneringen aan haar, fijn is dit al die brieven en kaarten in een blik bewaren echt Corrie heerlijk.
    En die beer prachtig.Wat ziet hij er mooi uit dat jurkje en die strik ik ben verliefd. Wat een lieve snoet dat tasje ik vind dit echt iets voor jou.Liefs Jose.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is elke keer weer fijn om te lezen over Els. Jullie hebben echt een hele bijzondere vriendschap gehad. Dat voel je zo duidelijk door jouw verhalen!

    En Elzebeer is een schat met een prachtige naam.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijft altijd bijzonder spullen van een overleden dierbare in huis ,vind je niet? Er zijn ook dagen dat je er niet naar kunt kijken vind ik en op andere momenten pak je 't juist liefdevol op...Mooi weer met hoeveel zorg en aandacht jij hier mee omging/gaat.Ik denk dat je ook voor haar weer bijzonder was,leuk om te lezen dat jullie ook nog konden lachen.Mijn vriendin begeleidt momentel haar "terminale" nicht(klint vreselijk ,maar het is zo..)zij zijn ook echte soulmates ,hebben diepe gesprekken ,lachten veel ,maar dat laatste gaat fysiek nu echt niet meer,dus dat is nu echt een vreemd iets voor hen beiden in het hospice om dat niet meer te kunnen doen....
    Heel mooi vind ik (natuurlijk)je broches,prachtig die vlinders en leuk wat er in het tasje zit...
    Zo heb ik een rozendoosje met alle brieven van een overleden vriendin (zelfmoord gepleegd,ze was manisch depressief),ook foto's erin,maar ik pak het maar heel soms...ik vraag me wel vaak af hoe ze nu zou zijn geweest.Blijf verdrietig erom dat zoveel lieve vrienden haar niet hebben kunnen helpen,noch de hulpverlening of medicijnen....Ook vind ik t moeilijk als ik haar moeder tegenkom....soms halen we samen herinneringen op en kunnen zelfs lachen,maar t blijft moeilijk ,zeker voor haar...ook als ze mij ziet ,want we waren ongeveer even oud....
    He sorry voor dit sombere gepeins op je mooie log...maar ja je snapt dat zoiets zo lief beschreven door jou,herinneringen oproept bij mij...en dat is mooi toch?Het leukste was dat ze een keer een hele grote pompoen op ons stoepje had neergelegd toen ik niet thuis was,dat was zo sprookjesachtig thuiskomen(ik dacht aan een toverstok en koets natuurlijk) en ik wist meteen dat t van haar was en da's leuk,gekke verrassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een indrukwekkend en lief verhaal. Je zult vandaag wel veel stilstaan bij haar overlijden. Mooi, zoals je de herinneringen, de beer en de kaarten, koestert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ga je nog iets bijzonders doen voor haar vandaag Corrie?Behalve dit moois dan al met ons delen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontroerend verhaal Corrie........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net zoals Ingrid vind ik het ook fijn om te lezen over Els én over Ank en Wieta. Mensen die zo geweldig zijn zonder iets spectaculairs te doen, maar ze zíjn er en dat is het belangrijkste. Ze geven mensen ook na hun dood nog een heel goed gevoel en mooie herinneringen.
    Ik kan me het verdrietige van Hilly goed voorstellen als je andere herinneringen hebt. Maar als er dan ook herinneringen zijn zoals aan die pompoen (Hilly zag zichzelf al in die koets zitten in een pracht van een robe!)zijn er ook goede dingen om aan terug te denken.
    Corry, dank je voor de goede gevoelens die jij me geeft en ik hoop nog hééééél lang bij je te mogen lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En de beer: ik wil me wel inhouden, maar wat is ze schattig! Ze heeft een zeer parmantige uitdrukking op haar berensnoet. zo te zien weet de dame wat ze wil! En ze is helemaal happy met haar outfit, dat zie je zó. Van het tasje en de schriftjes kan ik helamaal lyrisch worden, maar vrees niet, zoals gezegd, ik hou me in!
    Corry, geweldig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi verhaal corrie,zoonlief stond net over mijn schouder mee te lezen en vond het ook mooi!![ 16 jaar]Dit is ook een emotiekind.Maar verder.Wat een lief beertje, clemens dat heb ik eerder gehoord.Wat fijn dat je zoveel leuke herinneringen hebt aan elkaar.Liefs lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Allemaal, houden jullie je niet in en durf gerust heel vrolijk te reageren, ik ben helemaal niet verdrietig en zeker niet vandaag omdat we alles op een heel mooie manier ook weer samen, alleen met z'n tweeën heel mooi hebben kunnen afsluiten toen ik haar de laatste keer ontmoette. Het was volkomen! In allerlei opzicht, we hebben alles met elkaar besproken en elkaar in ons laatste schrijven dat we elkaar overhandigden, verteld hoeveel we van elkaar hielden en zo was het goed. We geloven dat we elkaar weerzien en ze wees tijdens dat laatste bezoek nog met haar wijvinger naar boven en maakte de gebaren voor koffie drinken, dus het was af! Deze dag vind ik meer een dag om een zeer bijzondere vriendschap te vieren. Dus vier gerust mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corrie, ik vind dit weer een heel mooi, warm verhaal. Ik begrijp heel goed dat, wanneer je zoveel van iemand houdt, die liefde zo sterk blijft dat je helemaal niet echt verdrietig hoeft te zijn. Maar toch zie ik een beetje wazig (traantje in mijn oog) of zit die er nog na mijn bezoekje aan Ingrid? Heftige, mooie ochtend zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corke: al wat je nu nog voor haar doet: haar in (b)ere houden, op deze liefdevolle, bemoedigende manier is een groot voorbeeld voor eenieder die dit op kan pakken. Chapeau!

    Zo. En nou kom ik JOU eens omhelzen en je zeggen hoe blij ik ben dat ik je ben tegengekomen.

    Alles goed met JOU?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie, wat mooi en lief !!

    (Ik heb al bij Ingrid gehuild en nu weer !!)

    Verschillende dingen zelfde intensie, LIEFDE !!!

    Mooie spulletjes met veel emotionele waarde, wat fijn dat jij dat hebt en zo'n mooie herinnering/ervaring.

    Fijne dag meis, wij haken allemaal de armen ineen en 'vieren' met je mee !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal,en leuk voor jou dat je nog alle herinneringen hebt zoals de kaarten en emails.
    En dan nog het knuffelbeer "Elzebeer"
    Wat een vriendschap niet allemaal betekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Vriendschap lieve allemaal, kan heel diep gaan omdat je vrienden en vriendinnen om je heen vergaart met wie je iets speciaals hebt en in elkaar herkent, iets dat bij je past en wat je hen ook weer terug kunt geven. Dat blijft dan bij je, ook als diegene er niet meer is. Vandaar dat ik heel graag op die vriendschap wil klinken en zoals Marian'ne zegt, de armen in elkaar haken en het ook met elkaar vieren. We zijn allemaal toch wel zo'n beetje boven de veertig en de meesten van ons bloggers misschien wel boven de vijftig of zestig en ook daarin herkennen we in elkaar de emoties die we door al die jaren heen hebben ervaren. Herkenning van onze liefde voor familie en vrienden, maar ook in de verliezen die we hebben geleden omdat die nu eenmaal bij het ouder worden vaker voor gaan komen. Daarom zijn we misschien ook vaker en sneller geëmotioneerd omdat de ene herinnering de andere oproept en dat mag! Dat alles bij elkaar smeedt een band en dat is ook weer heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Corrie, het is wel fijn dat je een tastbare herinnering hebt aan je vriendin. Ik zag bij Joke op de weblog dat je een potlood had gekocht om patronen op de stof te tekenen, mag ik misschien vragen welke potlood het is en waar je die kunt kopen? groetjes Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En Corrie heeft het bezoek aan Els d'r moeder haar goed gedaan en jou ook?'t Zal wel denk ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Ha Christel, allereerst heb ik even op internet gezocht naar het merk, maar kon daarover niets vinden. Maar op het potlood staat: "Robus Embroidery Transfer". 746 Red" het kostte geloof ik €4,75 en ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Je legt dan een stukje doorzichtig papier over het patroon dat je wilt namaken en trekt de lijnen met dat potlood over op het doorzichtig papier. Dat leg je dan met de kant waarop je hebt getekend op de stof en strijkt het met een warme strijkbout op de stof. Zo is het mij uitgelegd. Ik vind wel dat de fabrikant voor dat geld er een kartonnetje met gebruiksaanwijzing op had mogen plakken. Ik heb het gekocht bij de Quiltwinkel "De Dekenkist" in Bergen NH, maar ik neem aan dat iedere quiltwinkel ze zal verkopen. Groetjes Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Hilly, we hebben lang gepraat per telefoon en dat was heel fijn voor ons allebei en we hebben een afspraak gemaakt voor een bezoekje later. Lief dat je eraan dacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi verhaal. En heel goed dat je deze kostbare brieven en kaarten hebt bewaard!! Heel kostbaar!!! De beer is erg leuk en natuurlijk een grote emotionele waarde voor je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh Corrie, wat een lieve Beer.
    Elzebeer, een mooie naam, een bijzondere naam.
    Dat doosje en dan dat tasje en die schriftjes, zo bijzonder.

    Wat fijn, dat je alle brieven en emails nog hebt.
    Als je dat dan weer in je handen hebt, dan ga je even terug in de tijd, en kan dit alles soms zo onwerkelijk zijn.
    Fijn, dat jullie veel met elkaar "gepraat" hebben, tot het laatst toe en dat "alles" gezegd was, zoals je zei.

    Het is zo belangrijk om te praten op die momenten, ook als iemand " al ver weg" door coma of wat anders; praat, praat, praat. Ik kan het niet genoeg zeggen; dit is zo belangrijk.
    En pak iemands hand vast, "wrijf" zachtjes over de arm,
    BE THERE.
    En toen werd het ook weer even stil bij mij ....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Wilma en Fleur, dank jullie voor de warme reactie en Fleur, stilte is zo'n groot geschenk, dan komt het belangrijkste weer in zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Uit je verhalen over Els lees ik telkens weer de warme liefdevolle band die jullie met elkaar hadden.
    Mooi om vandaag de log te wijden aan Elzebeer en wat heeft zij een schattig schooltasje bij zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Poeh, met kippevel heb ik je log gelezen. Fijn dat je een tastbare herinnering aan je vriendin hebt.Mooi doosje en prachtig schoudertasje en die inhoud Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ingrid en Berthi, mooi dat je dat er zo duidelijk uit kunt lezen, dat was ook voor iedereen altijd een feit. Wat een leuk tasje hè, en die schriftjes, die zijn zo petieterig, ik zie zo'n klein meisje ze in elkaar peuteren, maar ze zal misschien ook wel hulp gehad hebben. Ik ben er heel blij mee.
    Ingrid, nu verwar ik je niet meer met de andere ingrid, ik let er speciaal op en leuk dat je er weer was.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Corrie, wat een mooi verhaal weer vanjou. Moeilijke dag denk ik vandaag geweest. Maar wel fijn dat je en log aan je vriendin wijdt. Lieve beer is het en de spulletjes van ank en Wieta zijn ook al weer zo leuk. Ik heb nog een vraag aan jou..Gisteravond was het lichtjes avond bij jullie! Ja, ik ben op de hoogte!! LOL Weet jij ook de betekenis van deze avond? Of is het gewoon uit gezelligheid geboren! Mijn broer was er naar toe geweest en was erg enthousiast. Maar hij weet niet hoe het ontstaan is. Hij woont in Alkmaar, maar komt zelf niet uit deze streek.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Hallo Marijna, nee het was toch geen moeilijke dag, ik schreef al eerder, dat we zo'n complete vriendschap hebben beleefd en we hebben het zo heel mooi en compleet kunnen afsluiten samen, dat ik eigenlijk alleen maar fijne herinneringen over heb. Toen was het heel erg moeilijk en haar overlijden kwam als een bevrijding voor haar en de familie en ook voor mij. Het was zo erg om te zien hoe ze leed en dat wilde ze niet meer en niemand om haar heen. Het was genoeg. Dus heb ik bewust deze dag van gisteren beleefd als een dag om onze vriendschap te herdenken en te vieren, dat zou ze helemaal geweldig hebben gevonden.

    Lichtjesavond hebben we niet meegemaakt dit jaar. We hopen volgend jaar met Max er weer van te genieten, dan word hij er oud genoeg voor om wat late naar zijn bed te gan en zetten we zelf ook lichtjes neer. Ik heb geen idee wat de oorspronkelijke betekenis is, maar ik zal het Jan vragen. Ik denk dat het als toeristische attractie is bedacht voor alle "badgasten" zoals men hier de toeristen vaak nog noemt. Wat leuk dat je broer daar is geweest en het zo leuk heeft gevonden. Als jan nog méér info heeft hoor je het van me.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Corrie goede morgen ik zie dat je er bent. wil een hoop doen maar lukt nog niet erg.zit de heletijd achter de PC dat is nu ook weer niet de bedoeling.
    Ik kan het niet allemaal meer bij houden iedere dag bij iedereen lezen en schrijven. Vande week geschreven bij mij. kom maar langs leg ik een stapel boeken klaar met een kop koffie of thee lekker kletsen en boeken kijken heerlijk toch zo'n dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh Jose, ik moet ook nodig aan de slag en DH komt net binnen om te zeggen dat het heerlijk weer is, dus ik ga, want ik moet nog strijken. Wat zou dat lekker zijn om een gezellig bij je te komen buurten. De plicht roept, we gaan aan de slag meis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ben er een beetje stil van: ontroerend, maar ook heel veel redenen om dankbaar terug te kijken op wat je hebt meegemaakt met deze lieve vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Hallo Annemarieke, zojuist tweederde va een berg strijkwerk weggewerkt, nu weer even relaxen met een schaaltje flakes met melk en de pc natuurlijk ;- )
    Zo zeg, je had heel wat te lezen als ik vier reacties van je vindt. Wat lief van je om alles terug te lezen en ook nog eens overal reacties bij te plaatsen.
    - de popjes van Nenne kunnen volgens mij ook prima op de machine, zo ga ik het i ieder geval doen en ik he het juist vanochtend weer even uit de kast gehaald, want het borduursel van de ark is bijna klaar
    - Die Toymaker-site is zéér favoriet bij me en al een hele tijd, ik vind het heerlijk om met papier te knutselen, zoek alleen nog de goede dikte papier, maar er iemand voor me aan het uitzoeken waar ik dat kan vinden.
    - Die ijstaart is echt super makkelijk, het schaafsel van de sinaasappel en de limoen die ik er pas doorheen als alles "stijf" geklopt is, dan vermengt het beter en blijft het niet zo aan de garde hangen, je kunt het er beter met een lepel heel rustig doorheen scheppen. De slagroom is inderdaad gewoon uit een bekertje of uit zo'n half "melk"pak en ik weet niet precies hoeveel er in die bekertjes zit, ik meen 200 cc of zo, dus dan zou je er drie nodig hebben. Dit gaat je vast lukken, kan eigenlijk niet fout en als je bezig bent en je wilt iets vragen, kun je altijd doen hoor!
    Ja die lieve Els, ze was mijn hartsvriendin en een heel bijzondere vrouw die ik in meerdere opzichten altijd zal blijven missen, maar ook altijd zal terug vinden in de boeken die ik van haar heb, de brieven, het beertje, allerlei mooie kerstspullen, in de borduurwerkjes die ik voor haar maakte en nu weer terug heb, eigenlijk overal zie ik dingetjes van haar terug waardoor ik met vreugde aan haar en onze vriendschap terug denk. Dankjewel voor alle reacties Annemarieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Corrie, ik lees net dat je de juiste dikte papier zoekt voor de papierknutsels.
    Ik heb ook een paar van die leuke dingetjes gemaakt en gebruik er mat fotopapier voor van de Hema, dat was voor de foto's een miskoop, maar hiervoor vind ik het heel mooi. Het is "180-grams, tot 5760 dpi, met éénzijdige coating, zeer snelle droogtijd". (Dit staat op de doos).
    Mooi is die papiersite!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Corrie, tja, ik heb de boel even laten versloffen (qua bijhouden van alle webbabes), dus moet ik ook het nodige bijlezen. Maar dat is alleen maar leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @MaRia, dankjewel voor dit advies, volgende week direct naar de Hema :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Annemarieke, je kunt alweer aan de bak er is weer een nieuw logje van mij en ik ga nu ook mijn rondje doen, het is toch ook eel erg leuk om te doen, al die nieuwe dingen bekijken en lezen :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een lieve emotionele spulletjes laat je weer zien Corrie! De beer ziet er prachtig uit en al helemaal bij al die uitgestalde kaarten. Wat fijn dat je je vriendin zo herdenkt. Ik kan me voorstellen dat dat ook pijn kan doen, maar ook erg mooie en dierbare herinneringen naar boven kan oproepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooi, het beertje maar zeker het verhaal.
    Jij hebt een huis vol prachtige schatten en herinneringen. Je kan wel een tentoonstelling met show and tell houden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. wat een liefdevol verhaal corrie!
    Lief lief lief
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...