zondag 29 juli 2007

Sinaasappel-limoen-roomijs van Maaike

 

Van onze schoondochter Maaike kreeg ik op 19 nov. 2002
het recept voor dit verrukkelijke ijs. Dat ik de datum nog zo precies weet
 komt omdat ik haar e-mail met recept bewaar in een insteekmap.
Het is echt in 10 á 15 minuten gemaakt en dan hoef je alleen
nog maar te wachten tot het bevroren is.
Ik dacht het op mijn web-log te plaatsen als het lekker warm weer was,
doch volgens Hilly kan ijs altijd en zo is het maar net!
Ik zit namelijk wederom met een vest en wollen sokken aan
en heb ondanks dat, het eerste plakje van deze ijstaart voor mezelf afgesneden,
 nadat ik de foto voor dit log had gemaakt en het smaakte weer zalig.

43 opmerkingen:

  1. Corrie klinkt inderdaad erg lekker en fris.Met dit weer vindt ik ook dat je het gewoon moet maken.Het schijnt beter te worden dus kun je het binnenkort nog een keer maken.Mmmm, nog een hapje proeven...:]]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmmmm, dat ziet er lekker uit!!!
    Zal best goed gesmaakt hebben. Hebben jullie je buikjes nu lekker rond gegeten? Uitbuiken geblazen. Hier is het ook niet warm, de regen spettert tegen de ramen en heb lekkere warme pantoffels aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lynda, als je hier was kreeg je nu meteen een stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marijn, het is hier nu wel droog en er zit zelfs blauw tussen de prachtige wolken, maar het is echt fris, 14.7 graden. Het heeft ook flink geregend, maar wij vermaken ons altijd wel. Menno, Maaike en Max zijn om 15.00 uur nar huis terug gegaan en Jan vertrok gelijk met hen naar een feestje waarbij een stel mensen uit Roemenië de eregastn zijn. Hij bleef daar ook eten dus ik heb een heerlijk hapje tagliatelle met geookte zalm en citroen-roomsaus opgewarmd en met het ijsje toe was het een waar feestmaaltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er in iedergeval erg lekker uit dat ijs. Kan ik ook wel eens maken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik dat recept lees, dan denk ik ook; een feestmaaltje.
    Klinkt erg lekker.
    En heerlijk hoor; van een ijsje genieten met warme wollen sokken aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Rosalien, zou ik zeker doen. Succes met je web-log, je bent pas gestart zag ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Foutje, Rosalien is al veel langer bezig dan ik dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Fleur, ik ga nu ook nog lekker thee zetten want ik lijk zelfs met sokken en vest niet echt warm te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In gedachten stuur ik je onze "spijkerbroekenquilt", dan heb je het zo warm en blijf je ook heerlijk warm.
    Zal deze quilt tzt wel showen.
    Very special quilt, al zeg ik het zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Fleur, dat is zo lief bedacht, dat ik het van de bedoeling en gedachte al warm krijg *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, zit jij lekker warm uit te rusten van je logéés met een bakkie thee. Heeft wel iets!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Marijna, dat heeft alles, net het laatste slokje genomen en nu met een appeltje naar bed en lekker lezen, ben te moe om op de oplossing bij Berthi te wachten, ben zóóó nieuwsgierig. Welterusten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Corrie:sorry hoor ik kon me niet losscheuren van Bram Moszkowicz...ik vond het ontzettend interessant...ten eerste over het jodendom,dan de schrijver Portnoy en sowieso heel het "recht".Ik vind hem ontstellend interessant en ik ben overtuigd van zijn integriteit..en zijn welbespraaktheid ,prachtig ben echt doodmoe,zo ingespannen heb ik zitten kijken...
    Afijn : ik ga je ijsingredienten morgen halen,dan 's avonds maken en dan proef ik het zodra het kan ...en dan woensdag met de zon.Jou vertel ik dan het verschil in smaakbeleving!!Hahahaha hopelijk heb je nu wel wat aan de mail met mooie platen...en gaat t met jou en Menno ook beter hopelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Hilly, ga je nu niet verontschuldigen, ik begrijp volkomen dat Bram je gekluisterd hield, ik had het zelf heel graag willen zien, maar Jan zat middenin een film van 007 en dan had ik wel op zolder kunnen gaan zitten want daar staat ook een tv, maar daar was het zo koud n ik zat al met sokken en vest aan. Jammer!!!!! Ik vind het ook zo'n interessant persoon. Met mij gaat het goed, rugpijn bijna weg, heb voorzichtig extra veel oefeningen gedaan om de boel soepel te houden en veel met Max geknuffeld. Helaas werd het met Menno steeds erger, zo erg om te zien. Hij bleef heel gduldig en lief voor Max, maar trok af en toe wit weg en ging dan met een paar pijnstillers even liggen. Straks om 10.30 is ie eindelijk aan de beurt. Ik hoop dat hij wel meteen van de pijn af zal zijn. ER volgen meestal weer meerdere behandelingen, maar dat maakt dan niet meer uit. Ja, de platen zijn er en de retourmail is verzonden *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja Bram was interessant, ik heb Bram ontmoet in Curacao in het hotel van ons twee keer achter elkaar.Dat wij er waren en hij ook.
    Aardige man vriendelijk gedag zeggen. Hij is wel nerveus iedere keer knipperen met zijn ogen.
    Maar Corrie ik ga dat recept ook maken, Maar een calorieen. suiker en slagroom. Kan mij het schelen, het is wel lekker fris volgens mij. DH is gek op ijs zeg maar verslaafd dat vind hij zo lekker ik heb het niet altijd in huis. Het is zo op. IK heb een ijsmachine.
    Nog nooit gebruikt erg he. Maar het is ook geen mooi weer daar komt het door zullen we maar zeggen.Je recept gaat in de map.Heerlijk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ach ja, het weer zit niet zo mee maar dan maken we het zelf maar een beetje zomer toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Jose en Joke, JOSE wat leuk om die man te ontmoeten, dat is met interessante mensen altijd en eigenlijk met ik zeggen dat heel veel mensen interessant zijn en leuk om te ontmoeten. Je DH kan genieten als je dit maakt.
    JOKE, als het mooi weer is werkt alles mee omhet leuk te maken en nu moeten we iets meer moeite doen en lukt het ook! :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mmmmmm, dat ziet er heerlijk uit en ook heel eenvoudig te maken. ik ga het dus zeer binnenkort uitproberen! Ik heb de uitzending met Moszkowicz niet gezien, maar wordt door jullie commentaar wel nieuwsgierig. Misschien via uitzending gemist.nl even proberen. Ik heb dus een heel ander beeld bij die man.......

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ahhh, Cor, allereerst: wat erg dat jullie zo'n pijn hebben. Hoe is het nu met Menno?

    Gisteravond niet meer langsgeweest, want Dijntje was met Peet naar de film van Harry Potter!

    Hier schijnt weer een voorzichtig zonnetje en jouw ijs ziet er wel zooooooooo heerlijk uit, ik ga nu mijn tipschrift halen!!! En... ik heb alles in huis, behalve de limoen, dus die ga ik vanmiddag eventjes halen. Ladidiladida. Eigenlijk zou ik aan gezonde groenten en eieren, maar dat kan wel wachten tot volgende week, sprak zij zeeeeeeer welwillend tov zichzelf.

    Je fotografeert ook zo aanstekelijk... dat ijs daar kan ik nu dus zo van aan mijn scherm gaan likken, he. Smul!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. MMMMMM wat ziet dat er lekker uit !!!!!

    Maar wat lees ik 600 ml slagroom OOOOO, dat doe ik mijn zwaargewicht gezin even niet aan. We eten de sinaasappeltjes zo op, oke!! En dan geef ik ze een waterijsje !!? Het recept bewaar ik dan voor een verjaardag :-)))).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Mienke, als jij die uitzending kunt traceren houd ik me aanbevolen voor de link, want ik kon hem niet vinden. Ben benieuwd hoe hij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dijn en Marian,ne, ik wil jullie toch een beetje gerust stellen. Ik heb via onderstaande link even uitgerekend wat één zo'n plak ijs aan Kcal. bevat en dat valt mijn sinziens alles mee. Ik verdeel de ijstaart in 16 plakken en één zo'n plak bevat dan 112 Kcal per plak en een schaaltje met 200 cc. halfvolle yoghurt is 100 Kcal. ER zit bovendien vers geperst sinaasappel- en limoensap in dus is het niet helemaal ongezond lijkt me. Zeker niet voor een verjaardag :- )) Is trouwens een heel prettige lijst voor de caorieëntellers, er staat enorm veel op.
    http://www.calorielijst.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Marian'ne Ha, ha, een waterijsje en een sinaasappel samen is ook al 98 Kcal., doe dus maar zonder waterijsje Marian'ne

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Dijn, mijn rugpijn is met extra oefeningen weer onder contrôle en ik heb Menno net gebeld, die is erg lang onder de boor geweest en is er waarschijnlijk helemaal vanaf na een éénmalige wortel-kanaalbehandeling. Hoera!!! De zon schijnt toch iets helderder. Hoe was Pottertje? Ik heb eergisteren met menno de trailer bekeken. Lijkt mooi! Maar heb toch veel minder goede recencies gelezen. Lord of the
    Rings bijft mijn favoriet. Die films vergeet ik mijn hele leven niet meer. Heb je mijn calorieën getel gezien, doe nu gewoon die gezonde groenten en eieren en één dun plakje i.p.v. een schaaltje yoghurt, is er niets aan de hand :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Calorie arm water ijs (siroop) !!

    Maar we doen niet zó moeilijk hoor, neem een paar plakjes mee :-)))).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik haal even mijn tong van je scherm...

    Ik ben geen mens van calorieen tellen. Ik eet alles, maar met mate. En mijn blubarmen blubberen tegenwoordig ook met mate. Hihihihi. Leven is genieten hoor!

    Afijn, je merkte aan mijn Markeren al dat tellen NMHH is: niet mijn heerlijkste hobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Ha, Dijntje, ik blijf ramen lappen vandaag, ha,ha,ha. Blubarmen hebben ook graatmagere dmes van jouw leeftijd, helpt geen lieve moedertje aan. Mijn jeugdvriendin durft daarom al jaren geen korte mouwtjes te dragen, nou voordat ik me zo gek liet maken zeg. Ze kijken maar een andere kant op. Leven is zeker genieten en als je het boek Prediker erop na leest is het van alle tijden. Ben dol op dat boek en ook op het boek Spreuken

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Marian'ne, doe maar :- ))), maar je mag ook gezellig aanschuiven met de hele familie hoor, mogen ze allemaal bietjes en courgettes, want dat staat op het menu vanavond of lustgen ze dat niet? Lekker met een mager jus'tje en een paar aardappeltjes en een gekookt eitje, nou ja dat vul ik wel even met iets hartigs hoor, anders wordt het zo'n flauwe boel.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prediker en Spreuken zijn inderdaad mooie boeken. Het OT is echt mijn favoriet, die verhalen zo mooi, net sprookjes!

    En je ijs....het ziet er TE lekker uit om niet te maken......

    BeantwoordenVerwijderen
  31. MMm, lijkt me heerlijk Corrie, ik krijg het weekens FRanse loge's dus kan wel een goed recept gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bietjes en courgettes, ik kom corrie. Bij mij is het andijvie. en morgen snijboontjes. Bietjes eet ik niet veel en ik vnid dat lekker, Maar mijn huisgenoten niet allemaal, ja en dan doe ik het niet. Eet smakelijk voor straks, ik zal aan je denken heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Bianca, dat zijn zeker mooie verhalen, maar soms vind ik ze ook heel wreed, dat vind ik moeilijker, maar ook de gebroeder Grimm schuwden de wreedheid niet en als kind werden die verhalen me uitentreuren voorgelezen, ik kreeg er geen genoeg van en het heeft me niet geschaadt.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Hester, het lijkt op parfait en als dat niet Frans is..... Mijn schoondochter werkte tijdens haar studie in een Brasserie (ook al een Frans woord) en daar maakten ze het geloof ik of het leek op de parfait die ze daar maakten. Wat leuk Franse gasten, is jouw FRans zo goed dat je dat aandurft? Maar miswschien spreken ze ook wel een woordej Engels, dat scheelt altijd. Heel veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Jose, schuif gezellig aan, maar de bietjes zijn helemaal op. Jammer dat je huisgenoten nhet niet graag eten of helemaal niet. Ik moet zeggen dat ik ze wel probeer op te leuken die bietjes, met een snufje zout, citroensap en een geutje honing, net zolang beetje bij beetje toevoegen tot het nar mijn smaak is en ja, dan is het heerlijk. De courgettes liggen en voor morgen en die eet ik gegrild of gebakken en dan in een marinade. Je mag er graag bij hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ooh, wat heerlijk, dat wordt een wimmetje!!!!
    :o)

    = Wil Ik Maken,.....

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Ha,ha Ingrid, Wimmetje kende ik nog niet :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Gezellige dag vandaag het word mooi weer. Morgen naar brielle met Jen.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik krijg spontaan trek in dat ijs!!! Wellicht zal ik mij ook eens gaan wagen aan dat recept :) lekkerrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Jose en Knijn, JOSE dankjewel en ik wens jou ook een fijne, gezellige dag toe en wat ga je morgen doen in Brielle? Die naam roept allemaal herinneringen aan de geschiedenisleraar bij me op.
    KNIJN Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor jou, ook een fijne dag gewenst en het ijs maken is zo simpel, gewoon doen voor als je gezellig bezoek krijgt of zo, of gewoon lekker voor jezelf, kun je weken mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hee dat is niet zo moeilijk, en het is een zeer sjiek geheel, zo op die schaal! En het kan natuurlijk met allerlei soorten vruchtjes gedecoreerd worden. Het lijkt me door die slagroom heerlijk romig smaken. Ik heb het recept gelijk opgeslagen.... Begrijp ik nu goed, dat het 'raspsel' door het vruchtensap en de suiker gaat? En nog een vraag (ik ben lichtelijk kneuzig in de keuken): die 600 ml slagroom, dat is ongeklopte slagroom neem ik aan? (gewoon uit zo'n bekertje/pakje?)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...