maandag 16 juli 2007

Rust om te borduren


 
Het was een heerlijke warme dag vandaag met flinke droge perioden
en dus zat ik in de tuin heerlijk te borduren aan het verjaardagscadeau voor Max.
Ik heb nog wel een paar maanden de tijd, maar er komt nog veel meer
bij kijken dat alleen dit borduurwerkje. De leeuw heeft geleden,
poot eraan en poot eraf en weer eraan en met de kop idem dito.




Het werk wordt geborduurd  met 1 draadje DMC 801, 841 en 520
over twee draadjes van een stuk "evenwave" (zo heet het geloof ik)
dat ik al heel lang had liggen en precies de goede kleur heeft voor dit doel.
Het werken met 1 over 2 geeft een enigszins antiek en versleten effect
en ik vind het heel erg leuk.  Vanwege het het werken met slechts één draadje DMC,
gebruik ik  "Threadheaven" om de draad iets meer stevigte te geven.




Bij Juul las ik een aantal tips over hoe te borduren en ook over het gebruik
van Threadheaven schrijft ze iets, ze twijfelde (terecht denk ik)
aan de gevolgen van het goedje voor het borduurwerk op langere termijn.
Het gebruik van Threadheaven vind ik zelf wel erg prettig,
maar wanneer je iets moet uithalen is het lastiger.




Vorige week was er op de BBC in het programma "Antiques Roadshow"
een prachtige antieke naaibox te zien, nog geheel gevuld met de oorspronkelijke
attributen waaronder een "scoop", een piepklein schepje waarme
de bordurende dames uit vroeger tijden oorsmeer uit het oor schepten
om daarmee de draad in te smeren voor het effect dat ik hier boven beschreef.
Jakkes, doe mij maar "Threadheaven" dan, zeker voor een werkje
dat geen honderden jaren zal bestaan.



(foto's geleend van deze site )


Juul, de onderarmlengte voor de draad vond ik ook een goeie,
ik was tot dan een luie borduurster met lange draden en nu gebruik ik dus
de onderarmlengte, maar ik denk dat de mijne toch net iets langer zijn dan normaal ;- )))
Enne... nee, ik zeg nog niet wat het wordt dat cadeautje voor Max.
Wie weet herkent iemand het aan het borduurtje en anders is het wachten.

56 opmerkingen:

  1. Jeetje Corrie wat leuk maar geen oorsmeer jakkes
    Ik heb een potje voor quiltgaren langs te halen.
    Maar ik vind het nu al mooi worden, met die dieren heel lief. Ik ben vanavond ook aan het uit halen geweest van de knopendoos. Met een draadje borduren moet ik goed kijken of alles goed zit en een steekje er onder en dan nu pas zien. Dus meer uit halen dan nodig is, maar dan word het ook mooi als het allemaal de zelfde kant op loopt. Dus het duurt wat langer. Laat het wel zien als hij klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een idee om je oorsmeer te gebruiken!!1 Ik zat er eigenlijk bij te griezelen. Maar als je niks anders hebt, dan moet je toch wat bedenken hé? Ik kende dat threadheaven niet.Wordt je draad daar ook steviger van? Of geeft het alleen een antiek look?Zie je wel dat ik steeds meer dingen leer over borduurwerk! Je borduurwerk ziet er leuk uit. Tja wat het zal worden zou ik niet weten. Ik wacht rustig af als het klaar is en Max het voor zijn verjaardag zal hebben gehad. Eerder zal je het waarschijnlijk niet laten zien denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OO je laat toch een stukje zien, ik was al nieuwgierig !!
    Wat lief die dieren, mooie kleuren, ooo wat o wat ???
    Wat liggen er allemaal leuke dingetjes bij op de foto :-).

    Bleeee, oorsmeer nog nooit gehoord, nou nee dank je wel !!!
    Maar Dmc is echt wel sterk genoeg hoor, wanneer je niet té lange draden neemt.

    Ja mooi hé dat programma op de BBC, net als K&K, met veel typisch Engelse kunst en kitch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jose, dat is volgens mij bij het borduren van die lettertjes toch? Daar ging ik ook steeds in de fout. De draad bleef ook niet netjes achter de hoek van de draden zitten, ik moest veel losser borduren met één draad om er toch kruisjes van te kunnen maken. Ben benieuwd hoe het wordt bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ja Marijna, smerig hè, maar er was niets anders. Threadheaven geeft de draad ook iets stevigte en hij krult minder en slijt ook minder snel, toch wel mooi spulletje. Het kost 4,50 geloof ik, maar je doet er volgens mij heel erg lang mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marian'ne, wat je ziet liggen is die werkmap die ik een tijdje geleden gemaakt heb http://wittebroodjes.web-log.nl/corrie/2007/05/dodo_is_back.html en er ligt een mooie oude "fonteindoek" onder mijn werk. Zelf zit ik er ook van te genieten als dat alemaal bij elkaar op mijn dienblad ligt en dan zo heerlijk in de tuin. Zalige dag. Ik ben dol op "Antiques
    Roadshow" er komen echt prachtige dingen tevoorschijn. Ik wilde maar dat julie die naaiboxen hadden kunnen zien, ik zat echt te kwijlen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er al heel mooi uit, ook de gekozen kleuren!
    Leuk dat je dat vermeld over dat oorsmeer al vinden we dat natuurlijk vies :-) Ik heb ook gelezen dat het goed is voor je moestuin om slakken van je groente af te houden. Nou weten we tenminste dat er een lepeltje voor is ;-) Over recycling gesproken... waar wat toch niet allemaal goed voor is. Ach zo werd urine toch vroeger ook gebruikt. De bekende kruikezeikerds uit Tilburg. Iedere morgen moesten de werknemers van ververijen een kruikje 'ochtendzeik' meenemen die de kleuren goed hielden bij het verven.
    In bepaalde gedeelten van Afrika maken ze mooiste schilderijen met poep als verf!
    Dan is oorsmeer niet eens meer zo erg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het toch leuk om logjes te lezen! Als ik de reacties lees, heb ik meestal al een idee wie de schrijfster is, grappig,.. :o)

    Maar je cadeau voor Max ziet er mooi uit! Threadheaven, daar had ik nog nooit van gehoord, maar ik snap wel dat ze het 'heaven' noemen, na al die oorsmeer,...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oorsmeer??? Gatver.....nee dankjewel!!

    Je cadeau ziet er al geod uit!! Erg leuk. Inderdaad met het warme weer is het heerlijk om te borduren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Marianne, ik ben helemaal gerustgesteld dat oorsmeer niet het ergste is ;- ) Vrienden van ons willen ons meenemen naar Afrika, maar geen kunst gaan bekijken dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Ingrid en Wilma, Ingrid da's een goeie :- )))
    Wilma, jammer dat het vandaag kouder is, had me op nog zo'n dag verheugd. Maar heb een goeie stoel binnennshuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Corrie ,ik zie dat je hier ook anoniem reageert...volgens mij was jij dat ook bij Has zijn fietslog...
    Zou je een dierentuindoos aan het maken zijn ,waar speelgoeddieren ingaan....of iets voor een stoel van Max,alhowel daar zat al iets leuks op...Ik vind de harten erachter ook erg mooi...en rode letters ben ik gek op....een fonteindoek??nooit van gehoord,is dat hetzelfde als een pompdoek??Of noem ik dat alleen zo?hahahaha..Wat doet threadheaven nou precies voor een draad?Glijdt ie dan makkelijker door de stof ofzo...niet lachen hoor ...ik ben nieuw...en een couveusekindje...hahahaha sorry mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn naam is steeds weg, even invoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Hilly kind, je mag me altijd alles vragen! ;- ) Hill, ik heb het zelf ook net ontdekt toen ik in Hoorn bij Wilbert linnen en zijden garen ging bestellen, hij raadde me dat aan. Ee dierentuindoos...nou, nee, niet echt! Hartjes en rode letters, bergen heb ik ervan, je vraagt maar aan mams. Ja, dat is ongeveer hetzelfde als een pompdoek denk ik, wacht, even kijken....... o.k. hier liggen een fonteindoek, een kommendoek, een closetdoek en naamloze doeken met een mooie rode ingeweven rand, allemaal van Ank en wieta geweest.
    Threadheaven verstevigd dus e draad en hij kringelt minder en splijt minder. Reden genoeg om het prettig te vinden toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb idd wel eens meer over oorsmeer gehoord bij K&K, maar waarvoor ??
    Ik vroeg het net aan manlief, maar hij liep hard weg :-))).
    Weet wel van dames die de breipennen door het haar halen om ze gladder te maken. Of met naainaald naast de neus.
    Maar schapenvet werkt daar ook voor !!

    (psst je bent érg anoniem) Maar geeft niet, net als Ingrid zegt, herkennen we elkaar al aan onze schrijfstijl ;-)). Leuk hé net een échte familie.
    Ik hoor aan de voetstappen op de trap ook wie hier de trap afkomt. Of zijn fiets in de tuin smijt :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Marian'ne, de anonimiteit is verholpen hoop ik. Oorsmeer diende dus om de draad gladder en steviger en slijvaster te maken zoals nu Threadheaven ook doet en ik denk dat de adelijke dames niet in de buurt van schapen kwamen, dus moesten ze wel in hun oren peuteren. Zulke dingen willen mannen niet horen, tenminste sommige mannen, mijn vader was ook zo'n man, als het ook maar enigszins over iets lichamelijk ging, begon ie al te gruwen, mochten we niet verder praten of hij vluchtte. Onze veiligheidsspelden voor de luiers haalden we toch ook altijd door ons haar, dan gleden ze met gemak door dat stugge katoen.
    Oh ja, traptreden verraden alles, dat kan ik soms zo missen al die verschillende voetstappen in huis. Nu hoef ik niet meer te raden, het is Jan of ik. Maar Sharonneke is nog steeds gezellig bij ons en Lucas komt het weekend ook weer, moeders geniet weer :- ))))))))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik "doe" het met bijenwas. een soort "purse-heaven" want het is een stuk goedkoper :) de tip kreeg ik van Een Borduurster Van Naam dus ik heb op haar gezag maar aangenomen dat 't goed is ;)
    Ze liet ook een van haar lappen zien waar door meerdere mensen aan was gewerkt met hetzelfde garen. Eentje had geen bijenwas gebruikt en daar was de kleur iets vlakker van dan van de andere stukken in die kleur. Het pluist wat minder en het slijt wat minder. Op ebay uk zag ik pas een beeswaxholder aangeboden, een soort minigarenklosje met bijenwas rondom i.p.v. garen.
    Vooral met wat fijner garen is het lekker werken met bijenwas (en wellicht met Threadheaven, maar daarmee heb ik geen ervaring) Het kleine merklapje wat ik gisteren liet zien op 20 dr linnen vraagt er gewoon om.
    quiltnaaldje langs m'n neus doe ik ook weleens, maar ik heb niet zo'n vette neus :(

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat gezellig is dat, kan mij voorstellen dat Moeders geniet. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Heerlijk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Weer even naar je borduurwerk gekeken. Ik herkende ze los in mijn boek dat ik net opgezocht had voor iets anders.

    Toch even raden (n. aagje als ik ben)??

    Eeehm, ik moest het eerst aan de Ark denken, alle dieren.
    Maar dierentuin, jungle kan ook. :-)).

    Heb ik het goed MAM. :-)).

    Niks zeggen hoor anders is de verrassing eraf voor Max (mama en papa).

    Ik ga snel wat anders doen want ik wordt veels te melig >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  20. http://www.alapage.com/-/Fiche/Livres/2842703782/repertoire-des-motifs-valerie-lejeune.htm?donnee_appel=QQZFP&id=262081184589039

    In dit boek, heb je dat ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als breinaalden stroever gaan (vooral met dit weer) haal ik ze ook door mijn haar, werkt prima ;-. En nee... ik heb juist pluizig, droog haar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een giraffe en een poes, en het lijken wel klavertjes 4 ( groen), doch het kunnen ook 4 hartjes zijn.
    Dit ziet er al mooi uit, Corrie.

    Heerlijk is dat he, met één draadje borduren.

    Helaas kunnen wij geen BBC
    (en ......... etc. )ontvangen,
    want dat programma "antiques roadshow" lijkt mij wel erg leuk om eens te zien.

    En "leuk" ook dat verhaal over het oorsmeer.
    Omdat er een mooie naaidoos bijhoorde met nog van alles er in van ooit, maar ook omdat ik
    opeens mijn grootvader weer hoor, die dat vertelde.
    Jee, en dat is al lang geleden, maar door zo'n verhaal te lezen gaat er weer "een deurtje" open en komt dat te voorschijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat ben je weer iets leuks aan het maken Corrie, ik ben zeer benieuwd wat het wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Laatst las ik bij iemand zo iets leuks. Ze had een speciale verjaardagkussensloop voor haar kind. En bij elke nieuwe verjaardag werd er weer iets extra's bij geborduurd,... En de nacht voor de feestelijke dag, sliep de jarige heerlijk op zijn feestkussen!
    Ik vond het zo'n lief idee.
    Misschien doe ik het ooit als ik kleinkinderen mag krijgen,... ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Marcella, purse-heaven, hahaha, wat een goed idee om betaalbaardere middelen te noemen. Bijenwas heeft altijd al iets aantrekkelijks voor me, zo'n mooi natuurlijk product, dat zou ik er graag voor gebruiken. Ga ik achterheen. Wat leuk dat jij het effect an met en zonder ook hebt unnen zien, Hè, hier houd ik nou zo van, al die fijne tips en wetenswaardigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Jose, het is nog steeds of eigenlijk weer gezellig, Sharon was echt ziek gisteren, 39,5 graden koorts en een keelpijn en hoofdpijn echt heel akelig voor haar, maar nu zit ze tegenover me de mooiste tekeningen te maken en grapt weer van alles af.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Ha,ha,ha, Marian'ne doe nou lekker melig!En...Hilly zat er dichtbij, maar jij hebt het natuurlijk weer helemaal goed geraden, een Ark. Iedereen weet het al hoor, ik kan toch nooit iets voor mehouden als ik erg enthousiast over ben. En ja, dat boek heb ik dus ook, zo'n prachtig handboek, met enorm veel mooie ontwerpjes erin. Ben ik heel bij mee. Slimmerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Marianne, werkt het dan ook met droog pluizig haar? het gaat toch om het haarvet volgens mij? Nou wees maar blij dat je geen vet haar hebt, is moeilijker iets aan te doen dan droog haar vetter maken. Met dit weer heeft alles een vochtige klamme laag, je huid, de trapleuning en inderdaad ook breinaalden enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Yokko, het heeft ons weer te pakken, verhalen van vroeger! leuk hè, hoe er soms ineens een deurtje open kan gaan en je ineens weer iets bewust weet. Jammer zeg, geen BBC, kijk ik veel en graag naar, fijne programma's. Zou je de Antiques Roadshow niet eens een keer kunnen kijken bij vrieden of zo, is vaak echt de moeite. Oh, jij vindt het dus ook leuk om met één draadje te broduren. Ik wist het niet tot dit werkje, echt grappig dat effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Joke ik heb het al "verraden" of liever gezegd, slimme Maria'ne heeft het al geraden en Hilly zat ook erg dicht in de buurt. Nou ja met al die dieren ook wel weer logscih misschien. Het wordt echt leuk vind ik, maar de foto van het voorbeeld het laat ik nog niet zien......denk ik tenminste ;- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Ingrid, wat een heel mooi en bijzonder idee van dat kussensloop, wat zal dat mooi zijn en moet je je voorstellen hoe hij of zij dat later mee krijgt bij het huwelijk of zo en dat dan de volgende genenratie het ook weer kan gebruiken voor speciale gelegenheden. Erg leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh,ook al zo'n fijn borduurwerk.Wat mooi met die diertjes.
    Oorsmeer,ook niet voor mij hoor.
    Succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Katrien, wat leuk dat je even kwam. Heerlijk weer te kunnen borduren aan een iets groter werkje. Het is ernstig met me...als ik wakker word moet ik er meteen aan denken en zie het voor me. Heerlijk hoor. Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Sharon Beterschap knap maar gauw op, is veel gezelliger.Gelukkig is het wat beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik heb een zwak voor de Ark. Zo geschikt voor kinderen.

    Het eerste (uitklap)boekje dat ik mijn kleindochter bij de geboorte had gegeven was van de ark, ze heeft het letterlijk stuk gelezen.

    Zag pas bij de Hema een stoffen Ark met de beestje los erbij. Die kon je in allerlei kamertjes proppen, zó leuk.

    Je hebt ook aan Ark van playmobyl, heb je die al ??:-)))).
    Is zo leuk met kleine muisjes en duifjes en natuurlijk giraffen, leeuwen én apen, prachtig !!

    Ben heel benieuwd hoe je ontwerp wordt.
    Nee verraad dát nog maar niet !!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Jose, vandaag zalmik haar vertellen dat ze even moet lezen hier, vind ze heel leuk! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Marian'ne, waarom verbaast me dat niet, op de een of andere manier vind ik dat passen bij wat ik van jou lees en zie. Herken het! Die Playmobil ARk schafte ik aan voor de kleindochters, zognaamd dan, net als het Victoriaanse poppenhuis van Playmobil kocht ik ze voor mezelf. De Ark is een prachtig stuk speelgoed. Toen ik de foto maakte voor dit logje met het stukje borduursel, had ik er het duifje en aapje bij willen zetten, maar toen wilde ik het eigenlijk nog geheim houden en deed ik dat maar niet. Was voor jou geen belemmering om het meteen te raden :- )))))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Fijn borduren vandaag mooi weer.Ik hoop bij jou ook. Lekker buiten zitten genieten zonnetje schijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Jose, Maxje ligt net in z'n bedje en ik ga even lekker bijlezen. Net al even geborduurd en straks weer verder. Hier prima weer, leker warm en zonnig. Jij ook een fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Is Maxje bij jullie? Is Sharon al weer opgeknapt? Ik zat vanmorgen heerlijk in de tuin te quilten. Eigenlijk pas de eerste keer deze zomer dat ik er weer zat. Het is zulk onbestendig weer de laatste tijd. Wij hebben de poezen van mijn dochter hier te logeren. Zij zijn vanmorgen met z'n vieren richting Frankrijk vertrokken. De poezen voelen zich heir goed thuis. Onze eigenpoes accepteerd ze , maar ziet ze liever gaan dan komen!!! Jij bent niet zo op poezen denk ik vanwege jou luchtwegen. Is ook niet bevoordelijk er voor.Nu we via Marian'ne m weten wat je borduurwerk gaat worden ben ik nu nog wel nieuwsgierig hoe het er uit zal zien.We wachten rustig af...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo Marijna, nee Max is niet bij ons, wij zijn bij hem. Sharon is gelukkig alweer veel beter. We genieten heerlijk van dit weer. Max loopt in z'n rompertje door de kamer en vermaakt zich prima. We drinken veel. Jij zit dus heerlijk te genieten, wat fijn! En nee, helaas zijn huisdieren niet voor mij, heel jammer, maar ben er inmiddels al helemaal aan gewend. Voor de kinderen vond ik het altijd erg jammer dat het niet kon. Ik denk dat je de Ark leuk zult vinden, ik ben er helemaal weg van. Ben net aan een olifant begonnen : ))

    BeantwoordenVerwijderen
  42. ook mijn gedachten gingen meteen uit naar de motieven van Valerie Lejeune, dus had ik het goed, maar hoe het eindresultaat er gaat uitzien.
    Het is altijd een leuk idee om dieren te borduren voor kinderen, zo leren ze de dierenwereld, en omakan er mooi verhalen bij vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Als je nooit van Thread Heaven hebt gehoord, vind ik het wel inventief om aan oorsmeer te denken!!! Ik heb in een boek over een opperhoofd van de oorspronkelijke inwoners van Amerika gelezen dat ze na de maaltijd met hun vingers die vettig waren van het gegeten vlees, door hun haren wreven om hun haar te laten glanzen.
    Maar, Corrie, ik ben wel erg benieuwd naar de Ark. De Ark is ook een van mijn lievelingsthema's en je kunt er zo heerlijk bij vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi Corrie,
    fijn dat mm me voor was, ik heb deze borduurboeken ook, en herkende de motieven.
    *Ü*
    Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
    :o)
    pssst,
    - ik gebruik géén threadheaven, ik heb het niet eens.
    - ik heb wel bijenwas in een houdertje... vh quilten, maar gebruik dat eigenlijk ook niet meer.
    Ooit in het begin weleens gedaan...
    - ik heb wel oorsmeer...
    LOL, maar géén lepeltje.
    brrr.
    ;o)
    Tip: gewoon kortere draden gebruiken!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Ella,MaRia,Juul, dieren en de ark brengen vrolijkheid vind ik, alsof tussen al die bijbelse grote mensen verhalen ook een kinderverhaal verteld moest worden. Maar echt vrolijk is het verhaal eigenlijk helemaal niet.
    Ik ben overigens wel verbaasd dat het gebruik van oorsmeer bij het borduren in vorige eeuwen niet echt bekend is bij de handwerksters. Vertellen zal ik zeker bij de Ark als hij eenmaal klaar is, dat doen we maar al te graag en Max is alvanaf het begin een lezertje en luisteraar :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Corrie schiet je al op. Hoeveel heb je er al af de olifant ook al, heel lief vind ik het worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. ha Corrie, oorsmeer schijnt een zeer praktisch goedje te zijn; in het Woordenboek der Nederlandsche taal lees ik dat oorsmeer (ook wel oorsmout genaamd), "zich zoowel met water als met olie laat ontbinden, zelfs kan dezelve met gom gemengd worden, waarom sommige waterverfschilders, als hunne met gomwater gemengde verven wat stroef uitsmeren, een weinig oorsmout er onder temperen, als wanneer de verf zeer wel uit penceelt..."
    Veel plezier met je borduurwerk en met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Ha Jose, ja de olifant, de aap, de leeuw, de poes, de muis en de giraffe zijn net af, 10 minuten geleden. Maar nu hangt er een bui boven het dorp en ben ik toch maar naar binnen gegaan, het spettert heel licht. Wel weer een fijne dag weer hè! De andere helft van het borduurwerk krijgt dezelfde dieren, maar i.p.v. de poes wordt het een hond en er komen nog twee hertjes op. DAn de ark nog bouwen, dat is wel een flinke klus, maar heel leuk en ik heb gelukkig nog tijd genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Wat een prachtig taalgebruik overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hé Bertie, ik was net van plan om even bij je boekenlog langs te gaan. Kom eraan. Maar wat een grappige teovoeging uit het woordenboek, ik zie ineens alle werknemers een paar keer per dag voor hun baas in de oren peuteren, ha,ha,ha!
    Dankje Bertie, het gaat lekker met het borduurtje, de helft is klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Corrie weer even bij gelezen!! Leuk dat je ook aan het borduren bent buiten. Ik heb weer een stukje gedaan vanmiddag en het wordt al erg leuk.
    Nou zeg zo te horen ga jij erg hard!! Leuk!! Laat je ond weer snel meegenieten??
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Corrie ik heb buiten zitten breien aan de plaid, om een proef te maken voor mijn schoonmoeder.Iedere keer uithalen. Ik weet niet hoe ik het doe maar steeds een steek te kort,ik weer terug steken op nieuw beginnen. Ik weet hoe het moet en toch gaat het niet goed, Ra Ra hoe komt dat.
    Weet jij het weet ik het. Ben maar met grotere pennen begonnen.Kijken hoe dat gaat. Was toch te strak. Ben aan de andere kant van het bolletje begonnen,omdat ik de draad helemaal niet mooi meer vond. Ik vind het wel een giller. Jose aan de brei,ik kan goed breien. Maar nooit motiefjes gedaan nou dat kan ik merken ook. Dus jij heb vandaag lekker zitten borduren buiten heerlijk vind je niet. En een hoop gedaan ook nog goed hoor.Je hebt meer gedaan dan ik. Lachen. Ik hou de moet er in, want ik wil jullie mijn begin laten zien van de week.Gr Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Wilma, misschien laat ik af en toe iets zien, maarhet kan ook zijn dat het hele ding ineens opduikt :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Jose, welke plaid bedoel je , heb je er al iets van laten zien of is dat nog een verrassing? Annemarieke had hetzelfde probleem, steeds een steektekort en de lap werd helemaal trapezevormig geloof ik. Wel leuk zeg dat je aan het breien bent gegaan, ben ik ook van plan. Hebben ze ons toch over de streep.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Oh Corke, wat een heerlijk log weer. Ik heb verschrikkelijk zitten lachen om dat oorsmeer. Wat is de mens toch inventief. Wat ik wél doe, is met mijn vinger langs mijn neusvleugels gaan (nee, niet erIN. HAHAHAHAHA), en dan met die vinger over mijn handwerkschaartje (nee niet de Ginghers, die zijn nog vlijmscherp). Kende je die truc? Dat deed ik vooral bij Hardanger, waar je veel moet knippen. Door al de miniscule stofpluisjes werd dat schaartje op den duur wat stroef, en door je huidsmeer werd-ie weer glad...

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...