donderdag 12 juli 2007

Kitsch?




Zeg het maar, is dit kitsch? Op een iets lichtere foto van deze naaidoos,
die ik op Marktplaats zag staan, werd ik verliefd.
 Ik zoek al een hele tijd naar een bepaald soort naaikistje of -doosje,
maar op deze verrassing was ik totaal niet voorbereid,
aan zoiets denk je niet, ik heb nooit eerder zoiets gezien. 
Ik bood meteen een stukje hoger dan de vorige bieder en het was raak.
Anke, degene die hem verkocht, "vond het wel goed!" dat aanbod van mij.
Toen was het wachten, eerst moest de betaling binnen zijn en ja,
daar was ie dan afgelopen dinsdag.
Hoe vrolijk kun je worden van zo'n aankoop?!
Kijk eens even naar de binnenkant:




  Is het geen schat met dat mooie zachtgeel en al die verrukkelijke
 poëzieplaatjes en dan dat schitterende geborduurde harten-speldenkussen
met Gentianen en Edelweisz. Ik zoek al zo lang naar dit soort borduurtjes
en nu heb ik het kant-en-klaar verwerkt in de leukste en liefste naaidoos
die ik ooit heb gezien. Op het kleine papiertje staat een heel mooie spreuk
en je vraagt je af van wie deze naaidoos is geweest.

"Mit zarten Blumengrüssen mocht' ich Dich heut' erfreu'n,
sollst froh den Tag geniessen und allzeit glücklich sein".

                


Zo wil ik de dag wel beginnen. Wat kan ik hier allemaal mee doen?
Natuurlijk als naaidoos gebruiken, maar ik kan er ook al die
schattige geborduurde zakdoekjes van Ank en Wieta in bewaren
met hun mooie kristallen parfumflesje met zilveren dopje
en het blauwe parfumhangertje ook van hen.
Dan kunnen daar ook de huwelijksklompjes van mijn vader en moeder bij,
ietwat gehavend maar zo dierbaar.




En ook het vlindertje dat ik van mijn vader en zijn tweede vrouw Ine
kreeg na hun bezoek aan een mooie vlindertuin.
Maar ik kan er ook het Communnie-serviesje van Wieta in doen, het moet van
ong. 1924 zijn, toen was ze zeven jaar, het is echt eierschaal dun en zo mooi.




Of ik zet hem in de vitrinekast met al die piepkleine poppetjes
die ik nooit kan laten liggen als ik ze zie, ik heb ze gisteren
voor de gelegenheid even wat kleertjes aangetrokken,
allemaal van kantjes en troepjes die ik weer in een ander kistje bewaar.  



                                                         
Ja die lieve en grappige Ank en Wieta, wat denk ik nog vaak aan hen.
We leerden ze kennen in de kerk en toen wij daar voor het eerst
naar binnen stapten, kwamen zij direct op ons af en zeiden:
"nou zeg, dat zagen we meteen...jullie zijn broer en zus!"
Ha, ha,ha, even later zagen ze onze jongens achter ons binnen komen. 
Wat hebben we een geweldige tijd met deze twee vrouwen gehad
ik kan over hen zelfs wel een boek schrijven, wat een interessante mensen waren dat.
En gezéllig! Hun hele huis ademde interesse uit, overal stonden
en hingen muziekinstrumenten die zij allemaal bespeelden
en wanden vol met de mooiste boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen.
 Teveel om hier te noemen, maar dit zijn ze:




 Dat ik veel en vaak met hen heb gelachen kun je zien aan de fotootjes
hieronder waarop Ank zich helemaal uitleeft




  en ik vind het zó leuk om hen hier te gedenken.
Wat zouden ze dat geweldig hebben gevonden.
Deze vrouwen die elkaar vonden tijdens hun werk waar Ank
bij de Heidemaatschappij een goede functie had en Wieta haar secretaresse was,
waren zeer vooruitstrevend en toch ook behoudend qua principes en overtuiging.
 Een combinatie die je toch niet zo vaak tegenkomt en zeker niet
bij mensen van hun leeftijd. Geboortejaar 1917 en 1920.






    Ze reden al heel vroeg in de vorige eeuw auto en Ank repareerde die ook zelf
voor zover ze kon. Wieta handwerkte de mooiste dingen en Ank schilderde graag.
Zelfs na haar veelvuldige TIA's pakte ze iedere keer de penselen weer op
en maakte haar liefste schilderijtjes. Kijk, hier zit ze en ik weet zeker
dat ook zij een computer zouden hebben aangeschaft en zich enorm verrijkt
zouden hebben aan alle informatie die ze dan hadden kunnen vinden
voor al hun liefhebberijen en interesses.



 Als ikzelf hier nu zo van geniet  doe ik dat ook in hun geest.
Als éénn van jullie iets meer zou kunnen vertellen over de naaidoos,
de afkomst ervan of de techniek waarmee die is gemaakt
zou ik dat heel erg graag horen. Anke, die hem mij verkocht schreef me nog
dat ze hem in de kringloopwinkel  had gekocht en er verder niets van wist.
Hij is van karton en beplakt met goudpapier en geheel overtrokken met plastic of mica.
Prachtig in elkaar genaaid en versierd met koord.
Dus vertel me wat jullie denken, alle informatie is welkom!


58 opmerkingen:

  1. Corrie, ik wil wel reageren, maar ik weet niet wat ik moet zeggen.
    Ik vind dit zo'n mooi verhaal.
    Dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het eerste woord wat mij te binnen schiet, Corke, is: zielsverwanten.

    Het leuke van dozen is dat je er iets IN kunt stoppen. Ik heb die tic met laatjes met daaraan een leuk knopje. (Peet ook, die kocht het liefst een oude apothekers- of archiefkast. Van hout). Dat spannende gevoel van: even kijken door het deksel omhoog te doen, of eraf... En dan allemaal schatten erin vinden, de ene na de andere.
    Ik vind het ZO leuk voor je, dat jij de doos van je dromen hebt gevonden. Wat maakt het uit of het stijlvol, kitsch, krakkemikkig of juist secuur passend, kleurrijk of sober, beplakt of bekraald is? Geniet met duizend blije huppels in je hart van je doos!, sprak de theemuts liefhebbend. hahahahaha.

    Dat zakdoekje past wel heeeeeeel perfect bij dat serviesje, zeg!
    Hee Cor, weet je dat ik je zó zie zitten: kleertjes aan en uit bij die leuke poppetjes. Zakdoekjes leuk neerleggen. En dan alles ook nog op een mooi wit op wit kleedje gespreid, jaaaaa, ik zie het wel hoor.
    Ik ben flieftflieft op dat linker transparante parfumflesje... hebbuhhhhh!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @MaRia, dit is al dé reactie. Als je er later nog iets over wilt zeggen mag dat, maar dit zegt al veel :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Dag gezellige theemuts! Ja, dozen met lades en klepjes oefenen een enorme aantrekkingskracht op me uit. Die zal ik eens met z'n allen op de foto zetten en dan is het een toren van jewelste. Het maakt me totaal niets uit od die doos kitsch is of niet, ik ben er gek op en superblij mee.
    En ja, jij snapt wel hoe ik daar heerlijk zat te fröbelen op mijn zoldertje, zalig!
    En nee, het flesje is niet te koop, maar dat had je vast ook niet gedacht toch?! ;- ))))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie kitsch is niet lelijk toch ,het is met heel veel zorg gemaakt en precies van die mooie poëzie plaatjes ,waar jij van houdt..oh ik zou niet kunnen kiezen wat erin moest ,alles is leuk toch.Zo nu ga ik dat boeiende verhaal eens rustig lezen ,maar ik moest eerst reageren...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig verhaal van alweer hele bijzondere mensen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieverd, natuurlijk niet. Dat flesje hoort helemaal bij jou. Maar als ik zoiets moois zie, dan gaat mijn tong likkebaardend langs mijn hart en dan zegt mijn hart vanzelf: hebbuuuuuhh. Het is gewoon prachtig, dát wou ik je zeggen, hihihihi.

    Weet je al wat je in je mooie doos gaat doen? Moeilijk kiezen he, met al dat leuks. Of je verandert de inhoud iedere week. En dan zo half open laten zien...
    Ik ken hier een winkeltje in Maastricht en dat is ECHT een winkeltje voor jou: allemaal oude dingetjes, kriskras door elkaar. Van oude sieraden tot lepeltjes, tot oude poppetjes tot kantjes met randjes tot zilveren theepot tot een gekke oude hoed. Goh, wat is die naam van dat snuffelwinkeltje nou toch ook al weer: iets met Hemel. Nou, dan weet je het wel. Hihihihihi. Op de een of andere manier word ik beschermd: ik schijn er altijd langs te komen na sluitingstijd. De dag erna moet die mevrouw wel altijd ramen lappen want mijn neus zat er tegenaan gedrukt en mijn ademloze adem laat spoortjes na volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Géén kitsch, máár liefde!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie,
    wat een mooie naaidoos.
    En wat leuk dat je hier al langer naar zocht en dit dan "zomaar" vond en met zo'n bijzondere binnenkant en een oh zo mooi speldenkussen.
    Dit is echt hebbuuuuuhh, zoals Dijn het zo leuk schreef.
    Wat fijn, dat jij dit "vond".

    Het verhaal is mooi en "om nog eens te lezen".

    Ik zou het doosje in je mooie kastje zetten met al die kleine spulletjes er in, maar wel zo dat je het plaatje op de bodem ook goed ziet.

    Het communieserviesje zou ik naast dit doosje zetten.

    Wat een mooie en "waardevolle" spulletjes allemaal.
    En wat heerlijk om te lezen, dat jij ook allemaal poppetjes en nog veel meer hebt, koopt, verzamelt.

    En Corrie, dit is zeker geen kitsch, dit is moooooiiii.

    Over de patroontjes.
    Ben veel oude tijdschriften aan het "lezen" en zal zeker aan je denken, als ik iets zie over dit soort borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooie doos en toch ook speciaal.En wat een mooi verhaal erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Yokko, ja mooi hè en het staat al zoals jij beschrijft in de vitrinekast, alleen het serviesje kon er nog niet bij, moet nog veel meer spullen even verhuizen voor een nieuwe opstelling, dat is weer zo leuk om te doen en van het een komt het ander, heb zojuist als gevolg hiervan een beertje aangekleed en ze is zo lief geworden. Ik moet nog even een pennenzakje voor haar haken, maar of ik dat snel doe weet ik nog niet. Ben net met iets anders begonnen. Wat een leuk en lief aanbod om naar dit soort patroontjes uit te kijken , dat zo alheel bijzonder zijn, ik zie ze nooit ergens. Spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Katrien, ja hij is echt mooi hè en we gaan op onze web-logs steeds meer verhalen vertellen en is dat niet heel erg leuk in deze jachtige tijd? Ik geniet er erg van en gaandweg leer ik ook weer van alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Hilly, als je net als ik 59 bent heb je al heel veel mensen voorbij zien komen in je leven en ik heb erg geboft met veel bijzondere ontmoetingen en mooie bijzondere relaties die daaruit voortkwamen. En het gebeurt nog steeds ;- )) toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nu wil ik natuurlijk wel dat lieve beertje zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Ha,ha,ha, Yokko, dat komt, maar nu nog even niet, het is nog niet geheel decent! Ze heeft nog blote voetjes en kille schoudertjes, maar wel een roze kantje in haar heel korte haartjes en een schooltasje met heuse schriftjes erin en ik ben nog aan het zoeken naar een kleine broche, want dat staat leuk denk ik. Volgens mij is ze jarig als je haar ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Corrie,

    Ik heb echt genoten van je verhaal, zowel hoe je schreef over dit prachtige, kitcherige(wat trouwens niet uitmaakt, dat maakt 'm juist zo prachtig!) doosje, hoe je dat schrijft vol passie, en ik zou bijna zeggen liefde. Geweldig vind ik het! Ook het verhaal van deze 2 oudere dames vind ik geweldig. Die foto waarop ze van die gekke-bekken trekt. Super! Zegt echt wat over die persoon in die tijd. Als ik denk aan mijn oma, zo serieus, zo anders, dan ik kan hier werkelijk van genieten! ;) Hoe je erover verteld is nogmaals, prachtig en vol passie! Werkelijk genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Corrie, het is misschien niet netjes, maar ik ben gewoon jaloers op je! Wat een prachtige naaidoos. Wat zal je daar van genieten. En hoe is het mogelijk dat iemand zo'n schat in de kringloopwinkel koopt en hem darna nog kwijt wil! Je bent gewoon té snel met je logjes want ik had ook op de vorige willen reageren over de knopen. Prachtig! Elke keer weer zie ik zoveel herkenningspunten. Van de week deden mijn René en ik een rondje kringloopwinkels (als vervanging van de Franse marktjes!) en we zagen echt geweldige dingen. Natuurlijk ook het e.e.a. aangeschaft, waaronder ook schattige knoopjes voor 1 cent per stuk! Ik zet ze van de week op mijn weblog, samen met mijn andere schatten. Soms vind ik mijzelf een beetje een hamster omdat ik graag spulletjes verzamel. Maar ik kan mooi borduurwerk of andere handwerkspulletjes vaak niet weerstaan in het 2e hands circuit omdat ik er altijd van uitga dat iemand er met plezier mee bezig is geweest en dat het dan alsnog gekoesterd moet worden. Ook heb ik veel spullen van mijn moeder, waaronder haar merklappen van school (zij was van 1916) en ook nog handwerkjes van mijn oma. Verder ook veel serviesgoed, zoals een compleet kinderserviesje van Regout met dekschaaltjes en sauskom en alles. Als kind mocht ik er ook af en toe mee spelen. Ik kan erg genieten van al die spulletjes; er zit vaak een verhaal aan vast.Zo heb ik ook weer genoten van jouw verhaal en het is al vaker tegen je gezegd maar volgens mij kan je zo een boek schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Hè leuk Knijn, dat het kitscherige ook bij jou en anderen in de smaak valt, ik houd er erg van als tegenwicht voor al het verantwoorde design waar ik overigens ook wel van houd. Ja, en je hebt helemaal gelijk, passie ne liefde zijn vaak mij drijfveer voor het maken van iets, het kopen van iets en eigenlijk heb ik een passie voor het leven zelf hoewel het me flink gebutst heeft, net zoals ons allemaal volgens mij. Leuk meis dat je hebt genoten van het verhaal over de twee "meiden"zoals ik ze, beslist niet oneerbiedig, noem. Ze waren jolig genoeg om het van zichzelf te kunnen hebben zeggen.Ik wilde maar dat je ze had gekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Marian, je mag gerust jaloers zijn en dan vind ik je gewoon nog netjes.Afgunstig zijn is iets heel anders, dat klinkt grimmig, maar dat ben je helemaal niet volgens mij. Anders had je er niet van mee kunnen genieten.
    Wat jij ervaart bij kringloopwinkels en de handwerksplletjes die je daar koopt heb ik precies eender, ik zie daarin de zorg en liefde die anderen erin hebben gelegd.
    En wat je schrijft over die merklappen van je moeder en oma en het serviesje...tja, kon je hier maar even om een hoekje binnen kijken, joewel, niks om een hoekje, meteen aan de koffie en het hele huis doolopen en alles opentrekken wat je wilt. Zo zouden we het doen. Dan zag je ook kinderserviesjes staan, waaronder dat van Ank en Wieta alweer en het mijne en dan hielden we niet op met onze verhalen over al die dingen. Maar een boek, tjee je bent de zoveelste die dat vindt, maar waarover dan??? Als het net zo leuk zou zijn dan schrijven op mijn log zou ik het zo doen, maar ik weet niets te bedenken voor een boek. Heel veel dank voor je mooie reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corrie wat een geweldig verhaal over de twee dames! Wat een bijzondere mensen zijn dit geweest. Ik moest erg lachen om die gekke pasfoto'tjes! Je nieuwe aanwinst vind ik het einde! De techniek waarin het gemaakt is ken ik wel. We maakten vroeger van ansichtkaarten hier doosjes van. Volgens mij heb ik dat op de lagere school eens geleerd. Maar dit id wel een schitterend exemplaar. Je kleine poppetjes zijn ook al zo leuk. Ik ben gek op poppetjes. Ja...eigenlijk je hele log is weer een pronkstukje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een geweldige vrouwen! Jouw naaidoos vind ik ook heel bijzonder. Vind ik echt bij je passen. Ook zo leuk dat je zoveel spullen hebt om er in te doen. We hebben nooit doosjes genoeg hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Corrie wat een heerlijk verhaal, heb weer zitten genieten. Wat een mooie naaidoos, leuk is het als je gelijk verliefd bent, zo hoort het, nooit meer weg doen. Jij moet er wat in zien, en wat een ander vind doet er niet toe. Zo denk ik er altijd over. fijn over nadenken over hoe ga ik hem neerzetten en wat doe ik er in. Dit is toch heerlijk om daar mee bezig te zijn.Lekker genieten. Ik heb vandaag ook zo genoten, bij Het zwarte schaap in Dirksland.Een dorpje met een handwerkzaak die van alles heeft
    Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het.
    Ook die katoen van dijn, en boekje No 9 en allemaal aanbiedingen nou dat is genieten voor mij kan ik weer dagen van genieten.
    Antieke merklapmotieven in kruisteek---Letterdoeken borduurpatronen in de uitverkoop.
    Hier ga ik beslist nog eens neuzen. Smullen is dit toch voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Jose,dat is hier in de buurt,ik ga gauw eens neuzen,ik ken het niet,geloof ik,dank voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hier nog een met een dozentik!
    En wat dacht je van zo'n kastje met allemaal laatjes..super,en die hele kleine popjes, zo schattig... maar het mooiste vind ik toch de verhalen over mensen en hun passie. Prachtig gewoon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoezo je weet niets te bedenken voor een boek!!?!! Corrie toch......(zachte zucht).
    Je schrijft hier je heerlijke weblog vol met prachtige dingen, zet elke log die je hebt geschreven apart gedateerd op een schijfje. Laten drukken en jij hebt je boek.
    Lieve schat, deze blog is jou boek!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh wat een snoeperig ding, die doos!!! Kan me voorstellen dat je gelijk een bod deed. Dat heb ik ook wel eens, dan kom je iets tegen op marktplaats of ebay: whaaah! En dan een bod doen en maar hopen! Supermooi. Je kunt er gewoon elke dag wel wat anders in doen! Mooi verhaal ook van de twee dames.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marijna, toen jischreef over ansichtkaarten op dezemanier verwerken, ging er ergens een lichtje branden. Dat is wel een ergleuke manier om zelf eens iets uit te proberen. Wij handwerkvrouwen hebben steedsmeer overeenkomsten en gezamelijke hobbies en verzamelwoedes, dat maakt het zo leuk! Overd die twee vrouen zou ik uren kunnen vertellen. Ik kan ze soms echt zo missen, niet verdrietig, want ze hebben een heel goed leven gemaakt, maar gewoon voor de gezelligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jose,dat is weer een topdag geweest voor je met zo'n winkel, geeen site neem ik aan, maar jullie lijken wel oveal zo lekker dichtbij te wonen, nou ja, i magook heleaal niet klagen maar het gras lijkt elders altijd wel groener, toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Alles wat er al gezegd is beaamik :-).

    Mooi, écht "Corrie" !!!

    Wat een lieve leuke interessante mensen, die jij lief 'geëerd' hebt op deze manier !!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bieb, zo zei ik het ook als reactie: :Dit is mijn boek!" Ik begon ermee omdat ik het heerlijk vind om te schrijven en als anderen dan mee genieten is mijn plezier volkomen.Ja die vrouwen, mensen zijn zo bijzonder vaak en zo de moeite waard om naar te luisteren en ze te leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Annemarieke, toen ik hem in mijn handen hield moest ik gelijkaan jou denken met je liefde voor poëzieplaatjes en ik wist wel zeker dat jij hier ook van zou houden. :- ))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Marian'ne, als dit echt Corrie is, leer ik hierdoor ook mezelf steeds beter kennen, dát is leuk! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een leuk verhaal weer!!!En die foto's wat een giller!!
    Ik vind het een prachtig doosje,kitch of niet gewoon mooi!
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb hem gezien op marktplaats en getwijfeld over het bieden en dus niet gedaan, maar nu ik hem zo zie heb ik daar natuurlijk spijt van! Maar hij heeft bij jou natuurlijk een geweldig plekje en wordt zeker goed gebruikt. Of voor een serviesje of voor schattige poppetjes of als gewone naaidoos enz. enz....
    Je verhaal over Ank en Wieta is erg ontroerend. Sommige mensen zijn wel erg moeilijk te missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Corrie,
    wat een mooie doos, ik zou hem naast mij neerzetten met mijn borduurwerkje.
    Weet je dat kitch ook heel mooi kan zijn, maar dat hoef ik jou niet te vertellen, anders was jij op deze doos gevallen.
    Ik heb nu weer eens de tijd om de logs te bezoeken, ik heb vanmiddag een aantal uren verlof, maar ik heb genoten van al je logs de afgelopen weken.
    Ook je doos met knopen laat mij denken aan de knopendoos van mijn oma, waar wij vroeger mee speelden. Mijn zus heeft hem nog steeds in haar bezit. En dan die kika wat een leuk beest,ik heb jammer genoeg geen ariadnes meer, heb ze moeten opruimen toen wij naar een appartement zijn verhuisd. Anders had ik hem beslist voor mijn kleinzoon gehaakt.
    Zo nu houd ik op tot een volgende keer.
    Groetjes Ella.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Dees en Janet, ze zijn nog in mijn denken en voelen en dus nooit echt weg, maar gewoon even binnen lopen voor eenkop koffie ja dat zou ik ong heel graag vaker hebben gedaan. Nu ook nog met meer diepte en interesse voor ales waar ik toen vanwege mijn druke gezin met drie jonge knulletjes niet aan toe kwam.
    Ja, Janet, dat verbaast me niet dat jij hem hebt gezien, als het je interesse heeft zie je ze allemaal voorbij komen en moet je keuzes maken. Jouw naaikistjes die je de afgelopen weken hebt gekocht passen ook weer helemaal bij jou en zo is het allemaal op zijn plaats terecht gekomen

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ela, wat leuk dat je weer tijd hebt om erbij te zijn, er s een mail naar je onderweg en het patroon komt er in het weekend ook aan. Of is je kleinzoon inmiddels al 10 of zo ? ;- )) Dan is ie ook leuk voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Nee Corrie ik woon er niet dicht bij, maar mijn SM wel. Dus vandaar dat ik er nu eens kwam omdat zij er dicht bij woont. Nee ze hebben geen Web Gr Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Kitsch? wat dacht je er zelf van? :)
    maar kitsch of niet het is wel een fantastisch leuke naaidoos. en alles wat je erin doet past er even mooi in. Dat wordt nog moeilijk.
    of ook weer niet, dan richt je hem iedere maand met andere spulletjes in :) Veel plezier met je mooie doos
    Mooi verhaal over Ank en Wieta

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Veel plezier met deze mooie doos!!
    Mooi verhaal erbij....

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Jose, dat zal dan wel een regelmatig uitstapje naar die winkel worden als je bij SM bent, zou ik wel doen tenminste. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Marcella en Wilma, "ik dacht het wel dus!" ;- )) en hij is geweldig, weer iets om lekker mee te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een mooie naai doos. En ja wat zou je er in stoppen.Ik zou het ook niet weten. Misschien toch leeg laten?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Hester, wisselen is het advies en dat zal het ook wel worden totdat ik eraan gewend ben geraakt en dan is het gewoon een naaidoos :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Gerrie v.W.-v.N.14 juli 2007 om 11:57

    Heel vlug even iets over je prachtige doos en dan de verhalen van twee bijzondere vrouwen .
    Ik was hier al even eerder , maar kon toen niet zo vlug een antwoord geven . Ik was zoo moe en snipje verkouden .
    Mijn eerste gedachte bij het zien van de doos , dat is een prachtig exemplaar . Maar het zal wel zelf gemaakt zijn , dat heb je natuurlijk al wel bedacht , het is ook duidelijk te zien .
    Er is een tijd geweest dat er veel mensen moesten kuren als ze TBC hadden . Zo voor de oorlog en in de jaren 40 . De sanatoria lagen vol .
    Gelukkig kwam er toen een aardige bezigheids therapie op gang .
    Smirna knopen werd veel gedaan , maar er werd ook gezocht om dingen te maken van gebruikt materiaal . Zo werden er van oude anzichtkaarten mooie dozen en bakjes gemaakt . Netjes omgewerkt met een festonsteek en later de onderdelen aan elkaar bevestigd . Er kwamen steeds mooier exemplaren met kwastjes en koordjes versierd . Eerst eenvoudige dozen en later dubbele exemplaren . Dat zie je nu ook overal als er een idee of plan op gang komt , dan gaat dit groeien en er volgen de mooiste exemplaren .
    Jouw prachtige doos is echt een juweel , heel mooi afgewerkt en versierd . Ik zie je nog wel eens aan zoiets beginnen . Altijd maar even eenvoudig beginnen . Een klein bakje waar je je afval draadjes in kunt doen als je zit te borduren ?
    En later klim je op met een doosje met deksel .Maar je bent kundig genoeg als ik alleen al aan je supermooie knopendoos denk .
    Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die bij het zien van je luxe doos ook zin krijgen om zoiets te proberen . Net als de gehaakte gordijntjes . Waarom zouden we niet weer zoiets opgang brengen .

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Gerrie !!! Wat fijn dat je er weer bent! Gaat het nu wat beter met je? En dan even vlug een reactie schrijven die een heel mooi en toch weer lang verhaal wordt, ik ben er heel erg blij mee, want met deze informatie kan ik weer verder zoeken. Als je schrijft over kuuroorden waar mensen dit soort dingen maakten, denk ik dat deze ook heel goed op zo'n plaats gemaakt zou kunnen zijn. Misschien was Oostenrijk (net als Zwitserland) waar deze doos hoogstwaarschijnlijk vandaan komt, als ik kijk naar de ansichtkaart bovenop ook wel een land waar gekuurd werd. ---------------------------------------------- O.K. Gerrie ik ben er uit. Ik ging even kijken wat er precies op die kaart stond en daar staat N.B. "Kürort PÖrtschach an Wörthersee, Kärnten!!" We zijn er uit, dankzij jou Gerrie. Door jou an ik nu de link leggen met bezigheidstherapie in dat oord. Ik ga beslist eens verder zoeken naar voorbeelden of ideeën voor een klein doosje om mee te beginnen en anders ga ik er gewoon mee aan de slag en ontstaat het wel. Ik heb tenslotte een heel mooi voorbeeld voor me staan. Wat leuk dat ik dit nu weet! Dankjewel lieve Gerrie en tot gauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Hier een link die ik vond over de plek waar de naaidoos waarschijnlijk is gemaakt. Lees ook reactie van Gerrie hierboven!

    http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.poertschach.net/bilder/gesch02.jpg&imgrefurl=http://www.poertschach.net/geschichte.htm&h=267&w=400&sz=26&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=4uQ0k7CW_6OaQM:&tbnh=83&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3DKurort%2BP%25C3%25B6rtschach%2Bam%2BW%25C3%25B6rthersee%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rlz%3D1T4GGLR_nlNL225NL225%26sa%3DG

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Niet te geloven waartoe deze (mooie) naaidoos leidt.
    Een heel mooi log van Corrie, weer heel leuke reacties en dan het verhaal van Gerrie, waardoor dan weer zo'n interessante site over een streek in Oostenrijk op de proppen of eigenlijk, op de pc komt. Behalve dat het verhaal van Gerrie erg leerzaam is, ben ik vooral blij weer iets van haar te lezen.
    Gerrie, hoe gaat het met je?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wat leuk Gerrie dat je zoiets weet,zo leren wij er ook weer wat van...bijzonder wordt t zo weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Kwam even gluren of je er was, Probeerde wat van
    North Sea Jazz er op te zetten. Uren bezig geweest met flimpje ging niet goed. Morgen maar weer proberen, nu geen zin meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat leuk om te weten !!!

    Wat goed dat wij Gerrie hebben :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  52. ik opende zojuist je log ... ik zag de eerste foto en ik dacht: ai, vind ik dit mooi ?? maar hoe verder ik je log lees, hoe mooier het doosje wordt !! en dan later ook nog de ontdekking van hoe en wat.. schitterend !! ik heb deze week weer een batikstempel gekocht, ook via marktplaats, en de eigenaar liet wel iets doorschemeren over herinneringen ... maar helaas, hij wil deze niet delen, ondanks mijn (voorzichtig)aandringen (heeft wel gereageerd op mijn log, maar vertelt helaas niets over de herkomst) en dat vond ik dus wel spijtig ...

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Mary, leuk dat je hem gaandeweg leuker vindt worden en zelfs schitterend, zo zien we maar weer dat mooi betrekkelijk is en je van iets kunt genieten ook al is het je smaak niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat een mooi verhaal! Ik meen al eerder iets over deze 2 vrouwen gelezen te hebben op je log als ik me niet vergis, dat vond ik toen ook al zo prachtig.
    OOf de doos nu kitsjerig is of niet, er zit een prachtig verhaal aan vast! Het is vast met veel liefde gemaakt en dat straalt het nog steeds uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Mooi, mooi, mooi verhaal! Verder is alles al gezegd. Ik sluit me aan bij de vorige dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Corke, dag liefie!!! Ik begin nu met bijlezen... Ja, je doos wordt steeds mooier zo! Wat ongelooflijk knap van Nonna Gerrie om met dat idee te komen en moet je zien wat er uitrolt! En dat zo'n doos dan ook nog bij jou terecht mag komen... wonderlijk, vind je niet?

    Wat een koesterende liefde voel je voor deze twee dames, dat proef je overal tussen je letters heen geweven, en ook dat vind ik weer heeeeeel typisc Corke!

    Gauw je andere logs lezen nu >>>>>> xxx dijn

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...