maandag 9 juli 2007

Kijken naar knopen




Deze doos kennen de meesten van jullie al en hierin bewaar ik
mijn meest bijzondere knopen, maar er is nog veel meer.
In dit log wil ik jullie laten zien hoe ik naar knopen kijk en misschien
vinden jullie het dan net zo leuk als ik.







Maar het wordt wel een heel lang verhaal., dus neem  de tijd 
In de geborduurde doos vind je o.a. een paar kaartjes met gewone en minder
gewone knopen en knopen in allerlei maten en kleuren.






Soms lijken ze op chocola en soms op drop.
Sommigen zijn echt heel mooi als je ze dichterbij bekijkt.





Echt net dropjes toch?! Vanmiddag heb ik alles een beetje gesorteerd
en had allerlei bakjes en potjes met knoopjes voor me staan zoals je hier ziet.
Metalen knopen met nog een oude koperen PTT knoop,
nep-parelmoer knopen die toch heel erg mooi zijn soms.
Een doosje met leren knopen en het is niet goed te zien maar er zitten twee prachtige
 leren knopen in met een koperen middenstuk waarop Japanse of Chinese tekens staan.




 Een ouderwets Drosteblikje vol met benen knopen waarvan deze
detailfoto laat zien hoe prachtig ook die zijn




Er liggen oude en nieuwe ringetjes in een hartendoosje,
een buisje met oude loden knoopjes met stof bekleed
en een stel aardewerk geglazuurde knopen.




In de glazen potjes, waarvoor ik een paar dekseltjes heb geborduurd
zitten echte parelmoeren knoopjes die je altijd aan de achterkant
kunt herkennen aan de roze, gele en grijze gekleurde stukjes
op het wit en prachtige glazen knoopjes waarvan hier een paar heel speciale,
 ik vind het net kleine kwalletjes.






Dat kun je wel zien als je naar de foto kijkt die ik in februari 2007 maakte
van een echt piepklein kwalletje en tegen de schoonheid van dit
wezentje is natuurlijk geen mensenhand opgewassen.




   Dan zijn er kinderknopen en die vind ik heel erg lief vooral de oude
lichtblauwe blikken knopen die volgens mij op een blauw
wollen kinderjasje hebben gezeten.




 Dat bolle lichtblauwe stippelbolletje is enig en ook dat aandoenlijke
piepkleine houten kraalknoopje van een kinderschoentje.
Die felblauwe lijken mij van een schattig wollen meisjesvestje
en die rode van een vrolijke zomerrok.






Mooie uitgewerkte knopen zijn er en forse rode die ik zomaar zie zitten
op een heel behagelijk mohair vest van een oudere dame.






Die twee gepaarde witte dingen zijn twee delen van een sluiting;
aan de achterkant zit aan elk deel een metalen bevestiging waardoor je
een ceintuurtje kunt halen en het materiaal lijkt wel steen.
De grote glazen knoop is niet echt groot, zeker niet, maar zo is het net
een prachtige gebaksschotel vind je niet ?!
Ik ga nog even door want erzijn nog een paar heel bijzondere te zien




Dit zijn piepkleine knoopjes maar zo prachtig bewerkt,
kijk maar eens goed en dit knoopje is daarvan wel het meest speciale vind ik.
Ik weet niet van welk materiaal het is,maar het voelt keihard aan
en het moet niet makkelijk zijn geweest om dit prachtige stukje
te bewerken tot de vlinder op bloementak  eruit was gesneden.



Het ligt hier op de palm van mijn hand dus je kunt zien hoe fijn het is,
slecht enkele milimeters doorsnede. Een juweeltje.




Hier nog een paar grappige waarvan ik de zwarte op de Matsmarkt
in Purmerend heb gekocht bij een mevrouw die de leukste spulletjes uit Frankrijk haalt






  en de schattige schildpadjes en peperkoekmannetjes
heb ik vorig jaar in Amsterdam gekocht bij de Dé Knopenwinkel
een werkelijk prachtige zaak met een geweldige sortering,
 zó leuk om eens te gaan kijken.




Maar mijn aller-aller-dierbaarste knopen zijn deze doogewone
huis-tuin-en-keuken-knopen want daar kleven zeer dierbare herinneringen aan.
 De middelste knoop is van een lichtgroen bouclé vest dat mijn moeder breide
voor mij en mijn zus. Ik was er zo trots op!
Maar op de middelbare school was er een leraar wiskunde die het
maar niets vond volgens mij, want hij sommeerde me dat ik het uit moest trekken
 in de klas omdat het wel een jas leek.
Hij kon opvliegen en ik hield mijn vest aan.
Daarna had ie de pest aan mij en ik aan hem.

Het kleine witte knoopje is van een babyschoentje van ons en
de twee dubbele knopen waren van het verpleegstersschort van mijn moeder
dat ze altijd droeg als ze op zon- en feestdagen in de keuken stond te koken
en ik weet dat ze eigenlijk dolgraag de verpleging in had willen gaan,
maar dat mocht niet van haar ouders.
Ze moest meehelpen op het land van haar vader.
Op doordeweekse dagen droeg ze tijdens haar huishoudelijke taken
een jasschort en rechts bovenaan zie je nog een klein stukje blauwe katoen
van het jasschort waarin ik haar nog zo voor me zie!
De twee witte stoffen knopen zijn van een witte doorknoopjurk die ik droeg
toen Jan me precies veertig jaar geleden voor de eerste keer mee uit vroeg
nadat we elkaar op een cruise door de Midellandse Zee hadden ontmoet.
Maar daaover vertel ik een andere keer......


63 opmerkingen:

  1. Oh Cor, knopen! Je hebt een prachtige collectie. Vooral die met je dierbare herinneringen zijn toppers.

    Als klein peutertje en kleutertje zie ik me ineens in de huiskamer van mijn oma Dientje. Achteraan had ze zo'n eettafel, die was uitschuifbaar, met van die houten bollenpoten en dan zo'n houten kruis tussen de poten. Ik speelde daar graag, daar tussen dat kruis. Op de tafel lag een perzisch kleed. En daarachter haar naaimachine met zo'n houten kap. Ze moest trappen om te kunnen naaien. Naast de tafel was een smalle muurkast met een deur met vakjes. En in de kast was Oma's SCHAT. Een grote pot met KNOOPJES. Uren kon ik ermee spelen. De rode. De witte. De zwarte. De gouden. De grote en de kleine. Als opa thuis kwam van zijn werk in de namiddag, zei ze: Dijntje, doe maar weer terug meis. Opa komt zo thuis, dan gaan we eten.
    Dat was het sein om op te ruimen en dat deed ik dan heeeeeeeel precies. De rode. De witte. De zwarte. De gouden. De grote en de kleine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verzameling, Corrie, schitterend. En zo mooi gefotografeerd, krijg gelijk zin om al mijn knopen eens uit te leggen. Ik heb ze, op kleur, in plasticzakjes hangen boven mijn werktafel. Je zou ze moeten zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie, wat leuk id dit. Wat zijn knopen mooi al je ze zo uitgesorteerd op de foto ziet! Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik met de knopen doos heb gespeeld. Maar ik heb er zelf wel één. Vond vanmiddag nog Oostenrijkse knopen die van mij schoonmoeder zijn geweest. Bedankt voor je leuke log!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk verhaal over knopen! Ook ik ben een beetje verzot op knoopjes. Een paar herken ik ook. Heerlijk is dat om ze door je handen te laten gaan, ik herken dat :-)
    Ik vind het een heel leuk idee om de deksels van potjes een leuk borduurtje te geven! Dat is een idee om op te volgen!
    De verpleegstersknopen herken ik ook, die had mijn moeder, en nu ik dus. Ze werden vroeger bij ons voornamelijk gebruikt bij kussenslopen. Ik heb in mijn linnenkast nog enkele oude slopen met kant en met knoopsgaten.
    Heerlijk speelgoed voor ons... knopen en knoopjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dijn, kom net bij jou vandaan en heb zo heerlijk ziten lezen, wat een bijzondere avond is dit. Zoals jij als kind al speelde met knopen deed ik het ook en vele anderen ook, maar waarom blijft het dan bij ons hangen en niet bij iedereen en blijven wij maar spelen. Ik heb vergeten om een foto te maken van de houten doos waarin mijn vader vroeger zijn scheerspullen bewaarde en mijn moeder later de knopen. Ik heb hem nog en nu bewaar ik er boekenleggers en potloden en pennen en schaartjes in. Wat lijken we op elkaar qua spelende kinderen. Ik ben zo blij dat ik dat kon en kan, zo heel geconcentreerd in een hoekje of een stil plekje genieten van al die kleine gladde, kleurige knopen. Eens een spelend kind altijd een spelend kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Betty en Marianne, ik dacht het wel. Nu ik al langere tijd dagelijks ook jullie logs lees vermoedde ik al dat er onder ons (handwerk)-bloggers er meer zouden zijn die zich herkennen in het verzamelen en genieten van knopen.
    BETTY, die knopen zou ik graag eens willen zien, maar de rest ook heel graag ;- )
    MARIANNE, die dekseltjes had ik al eens gezien op de site van Yuko , altijd een plezier om die te bekijken, ergens links middenin de pagina zie je het idee dat ik van haar heb gebruikt.
    http://www.casamiainitalia.com/hp/crossstitchpw.html
    Oh ja, die slopen met deze knopen hadden we ook. Ik denk dat ik nog een paar slopen heb waar ze in kunnen. Nu spelen we al met zijn viertjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Corrie, wat leuk id dit. Wat zijn knopen mooi al je ze zo uitgesorteerd op de foto ziet! Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik met de knopen doos heb gespeeld. Maar ik heb er zelf wel één. Vond vanmiddag nog Oostenrijkse knopen die van mij schoonmoeder zijn geweest. Bedankt voor je leuke log!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Marijna, je bent heel erg welkom bij ons om mee te spelen, nooit te laat om te doen. Hoe zien die knopen eruit Marijna? Hopelij met mooie Edelweisz erop of van die mooie donker met lichte houten uitgekerfde knopen. oh ik ben meteen heel nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hè wat een heerlijke log, corrie. leuk om je foto's te zien en je beschrijvingen, en alles wat het oproept. ik heb vroeger vaak met de knopendoos gespeeld en heb er natuurlijk zelf ook een. en inderdaad ja, er zitten bij mij ook knopen en knoopjes tussen waar ik speciaal aan gehecht ben, o.a. een paar die al in onze knopendoos vroeger zaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knopen,nou blijer kun je mij niet krijgen!Als kind speelde ik bij mijn tante al het liefst met de knopendoos en eigenlijk doe ik het nog altijd!!Wat een heerlijke dingen zijn het toch!!!Fijn dat jij ook een knopentic hebt C!!!!
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg mooi!!! Wat een mooie verzameling!! Het is heerlijk om met die knopen te spelen als kind. En nog vind ik het heel speciaal om naar mooie oude knopen te zoeken en te kopen. Maar eerst mijn knopendoos afmaken.......

    Ben gisteren weer op de site geweest van de schoolbank en maak iedereen er warm voor. Vond een schoolfoto van mijn broers!! Heb gelijk hun een mailtje gestuurd en zij vonden het net zo leuk als ik. Hoe kom je daaraan????? Van Corrie......Wat is dat leuk!!! Bedank haar van mij.....
    hahaha...zal ik doen.....
    Thanx Corrie!!!
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Had je mijn "blik" maar kunnen zien, bij het openen van jouw "log" en het zien van de eerste foto.
    Wat een mooie "doos".

    Jeminee,
    en toen moest de "rest" nog komen.
    Wat een mooie knopen allemaal.

    Al sinds jaar en dag ben ik "verzot" op knopen.
    En dat begon met mooie knoopjes van mijn grootouders.
    Het is vaak het verhaal en de herinneringen .......
    En daarnaast zijn er nog zoveel mooie en bijzondere knopen.

    In de laatste 2 weken kreeg ik nog enkele mooie knoopjes, in oude sigarendoosjes, en ik kan daar dan wat "stil" naar zitten kijken.

    Dank je wel voor dit mooie "log".

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie wat een mooie verzameling knopen en je weet ook nog, waar ze van af komen.Weer een mooi verhaal. Mooie foto's gemaakt gaat een hoop tijd in zitten zo, maar wel leuk om te doen. En voor ons leuk om te lezen.Ik heb ook op school bank gekeken.
    Maar niks gevonden, ben al te oud. HiiHi

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He heerlijk om weer eens zo naar zoveel mooie knopen te kijken.Bij mijn oma was ik daar ook uren zoet mee.Zij vertellen waarop ie had gezeten (kleren van mijn pa,oom of tante en wat ze hadden uitgevreten,waardoor het in de knopendoos terecht was gekomen).Ook deden wij er spelletjes mee en met kaarten "gokten" we ermee,raden hoeveel knopen je in je hand had,sorteren op kleur...MMm heerlijk Corrie ik zit weer aan de tafel bij mijn oma in de serre...Zelf heb ik ook een knopendoosje,potloodknoopjes zitten er ook bij ,zo leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Corrie, leuk!
    ik heb ook een knopentikje (naast nog een heel stel andere tikjes!).
    Mooie knopen heb je, heel mooi gefotografeerd en die knopendoos!
    Ik heb wel eens knopen gemaakt uit de bast (noen je dat zo?) van een kokosnoot, moeizaam karweitje, maar na lang schuren wél mooie knopen. Ook uit triplex al eens knopen gemaakt, ook weer lang schuren en wrijven met olijfolie, werden ook heel leuk.
    Maar oude knopen blijven bij mij toch favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En die site die je noemt, dat is smullen! Ik heb de link een tijdje geleden bij jou zien staan en sindsdien ga ik me er af en toe vergapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. OH Corrie,wat een mooie verzameling,en allemaal zo mooi gesorteerd in doosjes en bokaaltjes,leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bertie en Dees, als ik bij anderen nostalgische plaatjes op hun log zie, geniet ik er ook zo van en aarom dacht ik met dit knopen-log ook anderen weer eens terug te laten denken en opnieuw te laten zien hoe leuk het is. Dat is gelukt als ik de reacties lees :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Yokkobears, dat vind ik nou leuk, iemand die mijn knopendoos nog niet heeft gezien en er zo enthousiast op reageert. Ik ben er zelf nog steeds erg blij mee en ben me steeds meer aan het verdiepen in cartonnage, ik vind het een enige aanvulling van mijn borduurhobby en vooral in combinatie ermee. Dat mijmeren bij het kijken naar knoopjes is precies wat ik en de anderen ook zo graag doen. Dankjewel voor je reactie :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Wilma :- )))))) Wat leuk dat je zo enthousiast bent over Schoolbank, ik moet maar eens een link in mijn balkje plaatsen, ik dacht dat iedereen er al van wist, maar zo heb ik jou en je broers toch nog kunnen verrassen. Leuk is het hè!! Nu heb je helemaal tijd tekort denk ik, ha,ha, ben je toch nog blij met me??? Succces met de knopendoos, hij blijft de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jose en Hilly, lekker grutten in jullie eigen spulletjes en er opnieuw van genieten, dat vind ik leuk, dat was de bedoeling en heerlijk mijmeren, veel plezier!
    JOSE, ik ben 59, volgens mij ben jij veel jonger dan ik, dan moet je toch iets kunnen vinden, jouw scholen zullen toch niet van de aardbodem verdwenen zijn? Misschien toch nog eens een poging wagen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @MaRia en Katrien,
    MARIA wat knap om zélf knopen te maken, dat is nog eens iets anders dan er alleen maar naar kijken, ook niet verkeerd, maar máken is echt heel speciaal. Goed bewaren of eens op een bijzondere manier zien te verwerken. Ja die site is wel erg mooi hè, en er komen ook steeds nieuwe dingen op. Ik ga er zelf ook no vaak even langs en ik heb bij mijn favorieten een speciale map "Inspiratie" daar staat die in.
    KATRIEN wat leuk dat jij hier bent komen kijken, ik breng je gauw een tegenbezoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja dat had je gedacht, ik ben van 1949 nu maar bekend maken. Ik ben 58 van februari. Wij zitten te schrijven tussen jonkies. Ik was ouder toen ik kinderen kreeg. Ik heb er drie gekregen. De oudste Ralf een jongen heeft maar 48 uur geleeft. Had een hart afwijking. Hij leek op moeders donker haar. De andere twee, blond bij de geboorte blauwen ogen. Mijn zoon is nu niet meer blond mijn Dochter wel.
    En ik ben 6 jaar ouder als mijn man. Dus daar bijf ik jong door. Corrie nu weet je wat meer over mij.
    En ik heb niks kunnen vinden op schoolbank.
    Alleen van lateren datums. Ik heb in Sittard op school gezeten. Dus Corrie kom je in de buurt kom lekker een bakkie doen. Liefs Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik kwam vanmorgen al genieten van je knopenverzameling maar bij het lezen van de reacties verdween ik voor eeuwen :), verdwaald door het linkje naar casamia. Vroeger speelde ik ook altijd met oma´s knopen. Eerst bij haar thuis en later stonden ze bij ons thuis. Sorteren en aan een draad rijgen en bekijken. Super speelgoed! knopen zijn niks en alles, je hebt er je eigen fantasie voor nodig. Ik heb inmiddels mijn eigen piepkleine verzamelingetje knopen van mezelf, oude van onze eigen kledingstukken want knopen gooi je niet weg natuurlijk. Ook snuffel ik regelmatig naar leuke figuurknoopjes zoals jouw peperkoekmannetjes. Ik zal mijn moeder eens vragen naar de oude knoopjes en behalve die knoopjes koop ik ook van die kleine metalen bedeltjes, gewoon lekker voor de heb en voor als je het ooit nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat prachtig Corrie: de doosjes, de knopen en jouw verhaal. Heel bijzonder. Wat zijn we toch een bofkonten dat we van deze dingen kunnen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuke verzameling knopen en die knopen waar een verhaal aan vast kleeft zijn toch wel de mooiste!!
    Ken jij het boekje:
    Uit Beppe's knopendoos. Uitgegeven door Streekmuseum het Admiraliteitshuis, Dokkum, 2003.
    Dat is ook echt een boekje voor jou.
    Ik weet niet of ze het nog hebben in het museum. Toen ik het kocht was het één van de laatste exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. OOO LEUK !!!

    Alles is al gezegd, dus ja ze hebben gelijk :-)).

    Veel hebben er vroeger met de knopen(doos) gespeeld. Van mij zelf weet ik het niet. Heb wel de knopen geërfd van mijn oma die in een uitklap naaidoos zaten en die van mijn schoonmoeder.

    Mijn man heeft het altijd over de knopen waar hij als kind mee speelde, die zitten in oude theeblikjes, sigaren doosjes en Kwatta doosjes. Ik mag er bijna niets van gebruiken en wegdoen zeker niet !!! :-)). Hij heeft het ook altijd over de trap-naaimachine lade, die zo lang was en waar allerlei spannende dingen in verborgen zaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Daan speelde vroeger altijd met wasknijpers. Hele treinen maakte hij ervan. En een gekleurde voorop, dat was de locomotief. Ik had hele houten en plasticen slingers zo over de vloer...

    Mijn broertje Bun kwam eens uit het buitenland bij mij, Daan was nog maar een peuter. Ze lijken erg veel op elkaar, die twee. En als Bun geweest is noem ik Daan de eerste 3 a 4 dagen steevast Bun en heb ik het over Bun dan zeg ik Daan. Heel gek, die verwisseling. Ze lijken niet echt uiterlijk op elkaar maar meer hun manier van doen, hun fantasie.
    Enfin, Bun gaat aan onze eettafel zitten (wij zijn geen bank+stoel mensen, wij zitten altijd aan tafel met hapje, drankje, kletsje), en daar zit Daan in zijn baby-eetstoel, zo'n hoge. Bun vertelt over zijn vliegreis en Daan luistert met grote ogen. En ogenblikkelijk pakt Bun van de tafel zo'n metalen onderzetter voor pannen. Het was een vierkant ding met aan de hoeken ietwat omgekruld. De onderzetter bestond uit metaaldraad in vierkante ruiten.
    Bun draait het ietwat, zodat de vierkante onderzetter een ruit wordt en stante pede wordt het voor onze ogen zo een vliegtuig die in Bun's hand het luchtruim verkent, met vleugels die hem door de hemel dragen, het vliegtuig landt en stijgt, maakt loopings en weidse rondjes in de lucht.
    Daan keek met open moel en zag het allemaal voor zich. Hij heeft dágen erna vliegtuigje gespeeld met die onderzetter.

    Alles staat of valt met fantasie, zelfs als volwassene, denk ik wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat heb je een juweeltjes van knopen, Corrie!
    Mijn schoonmoeder heeft me toegezegd, dat over hopenlijk zeer lange tijd, ik haar knopendoos mag hebben. Daar zitten knoopjes in van voor de WOI,... ;o)
    Het is ook zo'n heerlijk gevoel om die knopen door je vingers te laten glijden ;o)
    En, dat mooie boek heb ik al heel lang geleden besteld, en ik kreeg net bericht dat het binnen is, jippie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een hooop! Leuk zeg, en inderdaad, sommigen zijn echt 'om op te vreten' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Oh, allemaal, wat geniet ik weer van jullie reacties, er komen de leukste verhalen los over KNOPEN!
    Ik word hier steeds vrolijker van en ik was al niet droevig.MARCELLA, die bedeltjes heb ik nog niet eens laten zien, ha,ha,ha, die kan ik ook nooit laten liggen, hartjes bloemetjes, schoentjes, kruisjes, oh wat al niet en inderdaad gewoon voor de heb ;- ))))
    JA JOKE, we zijn zeker boffers en nog leuker is dat we het allemaal beseffen, dat is geluk!
    BERTHI, ik ken het boekje niet, ga gauw zoeken nu, oh ik hoop maar dat het nog ergens te vinden is en anders wel bij een antiquariaat of zo, heerlijk weer lekker op zoek gaan.
    MARIAN'NE wat enig dat jouw man zo heerlijk hebberig is met zijn oude knopen. We snappen hem wel hè! En die trapmachinelade was zéker geheimzinnig en er kwam geen eind aan. Als ik nu in de kringlopop zo'n ding zie staan trek ik hem tegen beter weten in altijd nog helemaal tot het eind toe open!
    DIJN, fantasie is het en doet het hem helemaal in deze zaken en het lijkt wel of ik er steeds meer van krijg naarmate ik ouder word of het komt door het spelen met mijn kleinzoon, kan ook heel goed natuurlijk. Enig verhaal van je draadonderzetter en Daan.
    Heb je die onderzetter nog, is een collector's item volgens mij.
    INGRID, je gaat vreselijk genieten van dat boek, zeker als je al zo blij wordt van knopen ;- )) En die knoopjes van je schoonmoeder mag je misschien af en toe lenen om ernaar te kijken of je zegt dat je er ook leuke potjes voor wilt maken met een borduurtje op het deksel ;- ))))
    KNIJN wat leuk dat je weer even kwam kijken. Ik ga zo mijn rondje ook weer doen, gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. He wat een prachtige knopen Corrie! Eigenlijk een doos vol herinneringen: 'die was van die, en o, die zaten aan dat kledingstuk', etc. Ze liggen ook in een zeer mooie doos!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Annemarieke, dat komt hen ook toe en die doos zul je over een tijdje nog bij iemand anders zien verschijnen, bij Wilma, zij is er ook mee begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. En jose ook heeft alleen de kruisjes niet allemaal de zelfde richting uit gemaakt, en moet het nu uit halen.Even kijken hoe ver ik het moet uithalen Word achteruit borduren heet dat geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Corrie, ik zal mijn knopendoos eens bekijken en zal je een foto sturen van de Oostenrijkse knopen. Volgens mij niet met edelweis erop. Ik kwam ze tegen toen ik elastiek zocht voor de wiegbekleding. Ik was weer verrast dat ik ze tegen kwam, maar legde ze snel neer omdat ik met die wieg bezig was. Inmiddels is hij klaar die wieg. Die heb ik 4 jaar geleden bekleed voor de komst van het eerste kleinkind. Het is de wieg waar onze kinderen in hebben gelegen. Komende september moet er weer een mini mensje in en heb de bekleding gewssen en er weer in genaaid. Hij ziet er weer perfect uit. Ik zie ingedachten de baby er al in liggen. Nu ga ik snel nar bed, want morgen ochtend moet ik om 9 uur al weer bij de kapper zitten. De grijze lokken moeten een kleurtje hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat leuk toch al die verhalen over knopen :-) Ik speelde bij mijn oma ook altijd met de knopen uit haar houten naaidoos, wel hele saaie altijd, van die grijze, bruine en zwarte. Ook natuurlijk met die van mijn moeder die waren veel vrolijker. Mijn dochter heeft die tik ook geërfd :-) Zij reeg de knopen vaak die zij zo mooi vond als een ketting aan elkaar en ik liet dat altijd maar zo want ik dacht als ik hem nodig heb, dan kan de ketting altijd nog los. En de knopenketting ligt nog steeds heel onderop mijn knopendoos!
    Mijn knopendoos is altijd erg netjes opgeruimd, gesorteerd in kleur en in grootte van knopen. Heerlijk om daar af en toe in te graaien :-) Net een soort schat, onbetaalbaar, van zoveel kledingstukken en herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtig, je knopen en zo mooi gefotografeerd!! Ik heb boven een schoenendoos vol knopen die van mijn moeder zijn geweest en heb de neiging die direct uit te zoeken. Mijn kinderen speelden altjd met oma's knopendoos als ze op bezoek waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Ach Jose, dat is balen, daar hebben we allemaal wel eens mee te maken, maar het traint ons op doorzettingsvermogen en geduld en achteraf ben je er toch blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Marijna wat een enig bericht, er komt weer een kindje en dan weer in zo'n wieg waar allemaal herinneringen bij horen, door jou zelf bekleedt, wat is dat tochmooi! Is het een houen wieg? Of van rotan of smeedijzer? Oh zo leuk als we over een tijdje dat allemaal bij jouzelf kunnen komen bekijken als je een eigen web-log hebt. Ja dat haar verven is een gedoe, ben heel blij dat ik dat niet meer hoef van mezelf. En ik zou het enig vinden om die knopen te zien. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @MArianne, ook jij hebt hetzelfde virus als wij allemaal met onze knopen en je dochter ook. Onze oma's hadden niet veel meer voorhanden om ons zoet te houden en wat kunnen we hen dankbaar zijn daarvoor, want zo wakkerden zij onze fantasie aan, zonder het te weten. Dat je die ketting nog hebt! Dat is leuk zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Annita, gewoon lekker gaan doen die knopendoos uitzoeken, je zult je verbazen over alles wat er aan herinneringen bij komt, misschien niet altijd even leuk bij iedereen, maar zó goed! Heerlijk een paar uurtjes met een kop kofie ernaar gaan zitten kijken en emee spelen, Ik vind het bijna jammer dat ik het al gedaan heb ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik heb wel eens van zo'n link gehoord maar nooit gekeken. Zo geinig!! Wij woonden vroeger op een boerderij in het dorpje Wenum-Wiesel. Mijn broer woont daar nog en veel van de namen ken je dan ook. Iedereen kent immers iedereen in een dorpje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Ja, dat is het voorrecht van in en dorp te zijn opgegroeid en als je dan nog een broer hebt die daar is gebleven blijf je ook op de hoogte van het wel en wee van alle oude kennissen voor zover die er nog zijn gebleven.Ik woonde ook in een dorp, ben geboren en getogen in Heemskerk, indertijd een schattig dorpje. Zoe eentje waar Wim Sonneveld over zong met die boerenheggetjes en zo. Als ik dat lied hoor krijg ik heimwee naar topen. Nu is het een steenwoestijn op een paar oude plekjes na rond de twee kasteeltjes die er nog zijn, maar dat houdt ook niet echt veel meer om het lijf. De middelbare school lag in Beverwijk en zo kreeg ik ook vriendinnen uit allerlei plaatsen rondom die Pius-X-school. Ik zat op de MMS en omdat die bijna nergens anders was kwamen er meisjes uit Haarlem, IJmuiden Heemskerk, Beverwijk en zelfs Castricum en allerlei andere plaatsen iedere dag naar Beverwijk gefiets. Die ben ik later uit het oog verloren en van hen heb ik dus nu een aantal vriendinnen terug gevonden. Echt zó leuk, want zij vertellen weer over degenen die zíj weer of nog kennen. Ik heb net even op Google-earth gekeken naar je geboorteplaats en at ziet er nog héél erg rustig en landelijk uit, Apeldoorn in de buurt, da's niet verkeerd. Jij woont daar niet meer maar kunt af en toe nog even terug, dat is fijn lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Woooh!!! Ik kladder je hele log vol!!!
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Is erg fijn om weer eens in je dorpje te komen. Mijn broer is ook naar Apeldoorn gegaan zoals wij allemaal. Hij is weer terug gegaan naar een ander huis. Hij moest even tijdelijk ergens wonen en heeft toen ons oude huis kunnen huren. Zo leuk om daar weer eens terug te zijn. Het leek mij alleen veel kleiner dan vroeger. Maar wel erg leuk. Mijn broer woont nu alweer een hele tijd in Wenum en mijn ouders liggen daar begraven. Dus 1x in de zoveel tijd ga ik ook even naar het graf van hun kijken. Kijken of het er nog mooi bij ligt. Het is ook wel erg bijzonder dat zo'n dorpje niet zo erg veranderd. Veel blijft hetzelfde. Als je ziet wat er allemaal veranderd in de stad of dorp, in een boerengehuchtje is dat veel minder. Een klein buurtwinkeltje wordt overgenomen door de kinderen en blijft daarom ook vaak hetzelfde. Erg mooi dat dat kan in een tijd waar je de veranderingen niet meer bij kunt houden!!! Apeldoorn kon je op de fiets naar toe dus het was allemaal ook prima te doen met opgroeiende kinderen. Niet zo ver van de bewoonde wereld. Nou je hoort het........ik zou zo terug willen...... het heeft ook wel 1 groot nadeel natuurlijk....... Er wordt wel flink geroddeld in zo'n dorpje..... Maar ja hier bij mij in de stad ook!! Ik had niet verwacht dat mijn broer het zo leuk zou vinden jou link. Hij werkt in de computers en heef daarom thuis totaal geen interesse in dat ding. Toen ik zijn dochter de mail had gestuurd dat ik hem op internet had gevonden belde ik hem sávonds en hij begon hele verhalen wie er nog woonde en ook wie waar naar toe was gegaan. Geinig!!! Hij zou zelf nog gaan kijken omdat ik zei dat er meer foto's van de lagere school waren..... Dus je snapt wel......wij zijn druk met kijken!!! Super link!!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wilma kladder vooral dóór, dit vind ik allemaal zo leuk om te lezen!! Weet je, als mensen die de hele dag met computers werken maar de juiste sites vinden om thuis mee te knutselen vinden ze het wél leuk, dat heb ik ook aan Jan gezien. Interesseerde zich er helemaal niet voor, maar toen hij met pre-pensioen kwam in oct. vorig jaar is dat helemaal verandert en nu zitten we er allebei tegelijk achter,hij met zijn links naar Roemenië en actiepagina's daaromtrent en ik ...nou ja met zóóóveel sites en links, zó leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Wilma, nog even...dat geklets in dorpen vind je niet alleen daar, aaleen het effect is in een dorp soms heftiger omdat je je er niet aan kunt onttrekken, olifantenhuid kweken. Er is weer een gezegde: "Wonen in een dorp is een goede vervanging voor een geweten!" Ze zorgen met elkaar dat je bij de les blijft, kan heel vervelend maar toch ook positief zijn voor diegenen die niet behept zijn met een scherp geweten.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Tussen het heel drukke schoolgebeuren door even ontspannen met jouw leuke knopenverhaal!!!! Wat kun je heerlijk schrijven Corrie!!! Die eerste foto van dat borduurwerkje...helemaal mooi vind ik dat!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ha die Corrie weer even bij gelezen, En terug van een gezellige dag bij mijn vriendin, die ik al 25 jaar of nog langer ken. Zij had haar kleinzoon Luuk van een half jaar, wat een schat ik heb zo vreselijk om hem moeten gelachen. Als je naar hem keek begon hij al te lachen. En ik proberen foto's te maken. Nou meer bewogen dan goed, maar ik denk dat zij ze wel leuk vind die goed geworden zijn. Dus dat was lachen gieren brullen vandaag. En DH belde nog op dat mijn schoondochter ook geslaagd is met een 9
    Weer feest, het kan niet op alles geslaagd geweldige dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Corrie, ik ben weer onder de indruk, je moet een boek gaan schrijven. Als ik jouw verhalen lees dan word ik altijd helemaal blij. En je verhalen bij de knopen kan ik me helemaal voorstellen. Ook ik heb nog een oude PTT knoop, van mijn opa geweest. En een paar met stof beklede knopen van een jurk van mijn oma. En net als jij zie ik ze door de knopen weer helemaal voor me!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. ik kan mij van vroeger ook wel een knopendoos herinneren ... maar zulke mooie knopen zoals ik hier zie ... nee, zulke kan ik mij niet herinneren ..... zelf heb ik ook al een mooi laatje vol met allerlei (gekochte) knoopjes!
    en jaa, via schoolbank heb ik ook leuke contacten opgedaan, zelfs voor 2 jaar geleden, na een aantal telefoongesprekjes en msn-gesprekjes, met een schoolvriendje afgesproken (hij was vroeger verliefd op mij) .......

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Ha Petra, dankjewel, dat jullie mijn schrijfsels leuk vinden vind ik heel fijn om te horen en dat komt omdat ik het zelf zo leuk vind om te doen en als anderen dan snappen en voelen wat je bedoelt is dat zo speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Jose, wat heb jij een fijne dag gehad, oude vrienden/vriendinnen zijn zo kostbaar, ze kennen zo'n groot deel van je leven, soms og meer en langer dan je eigen man en kinderen. en dan zo'n heerlijke baby erbij en maar lachen en een super telefoontje over het cijfer, wat doet je schoondochter José? Geniet maar lekker na.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Janet, wat een heel lief en mooi compliment. Ik ben er van onder de indruk, heb geen idee over mijn schrijven, ik schrijf wat in me opkomt en vooral bij dit soort onderwerpen over mijn eigen leven en de dingen waarvan ik houd, kost het me geen enkele moeite en geniet ik er zelf het meeste van en dan nog die foto's, dat vind ik ook al zo leuk om te doen. Maar ik zou werkelijk geen idee hebben wat ik als onderwerp voor een boek zou moeten bedenken en al helemaal niet wat anderen daar dan aan zouden hebben. Het is me al eens eerder gezegd, maar het lijkt niet voor mij zeg maar. Dit te doen zo op de web-log vind ik heerlijk en zo bereik ik de mensen die er vanzelf op af komen en hebben we er met elkaar plezier van, dus dat durf ik en kan ik wel. Maar ik voel me zeer vereerd door jou woorden, dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hallo Mary, volgens mij hebben we vroeger allemaal wel met knopen gespeeld. En gekochte knoopjes worden ook oud en krijgen waarde voor jou en degenen die ze bij jou zien.
    Ja dat schoolbank heeft al eel veel leuks voortgebracht en een vriendje dat vroeger verliefd op je was is al helemaal spannend zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Wat een gezellig geklets op je log. Moest erg lachen om onze leeftijden. Ik hoor ook bij jou en Wilma hoor! Ik ben 59 en ga per 1 dec. in de fut. Maar nu even over de wieg. Het is een rieten wieg op een onderstel met wielen. Er zit zo'n helf ronde kap op. Onze kinderen hebben er alle drie in gelegen.Toen het oudste kleinkind op komst was, wilde mijn dochter graag dat haar baby ook in die wieg kwam.Samen hebben we stof uitgezocht en ben er erg druk mee geweest toen. Het is cremekleurig beertjes broderie. Na het eerste kleinkind hebben er intussen nog twee ingelegen. Dus nu komt nummertje 4 er in. Verder ben ik nog even met de knopendoos bezig geweest. Heb wel foto's gemaakt van die Oostenrijkse knopen, maar toen ik mijn knopendoos open maakte zag ik nog veel meer leuke knopen. Het is nu nu te laat om nog verder foto's te maken. Je houdt ze van me tegoed. Ik ga nog even bij een paar andere bloggers bij lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Ik kom je even welterusten wensen Cor. Welterusten.
    Done.

    Gaap. Ik ga PLAT.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Hallo Corrie.Wat een mooie verzameling en wat een herrineringen. Ik hhop dat mijn moeder ook nog haar knopen doos heeft zal har straks eens bellen. En wat een mooie doosjes en potjes heb je voor je verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hester, we hebben er met elkaar erg van genoten, gauw bellen naar je moeder, het is zó leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Corrie,
    jouw knopen zijn: allemachtig-prachtig!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. BTW, heb je al boekjes over knopen?

    Er zijn nl. hele leuke boekjes over, ik heb een piepkleintje, en vd Moosdijk had óók een mooie.
    :o)

    huppeldehuppel...
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  62. danny ladenberg15 mei 2008 om 19:07

    Hallo ik heb nog koperen PTT knopen is dat iets voor u dan moet u even op marktplaats kijken groetjes danny

    BeantwoordenVerwijderen
  63. jaaaa ik weet het nog:)))Ik had hier ook al een commentje op achter gelaten zag ik,maar niet als Nanny he?hihi
    Oh wat een prachtige'foto's zo inspirerend!!!en die knopen doos is echt helemaal te gek!liefs en knuffel

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...