zondag 3 juni 2007

Scoren in de kerk



Tijdens een wandeling door Edam zagen we de deur van de Grote Kerk open staan
en nieuwsgierig als we zijn glipten we vanuit de zonovergoten straat
de duisternis van het gebouw in. Er stonden dozen vol met tweedehands boeken
waar ik meteen naar toe liep en keek dus even niet verder dan mijn neus lang was.
Maar toen ik links van mij allerlei geluiden opving zag ik verderop
een paar apart uitgedoste mensen bezig met het indelen van kasten.
De kostuums hebben te maken met het 650-jarig bestaan van Edam
en je kunt ook op straat ineens een Middeleeuwse figuur tegenkomen
die in enkellang groen fluweel rondloopt alsof ie nooit anders gewend is geweest.
De mensen op onze eigen foto's bleken van de Afdeling van de Wereldwinkel
te zijn waar men o.a. zelfgemaakte handwerken  verkoopt.
Ik begon te verzamelen.


                                                                   
Eerst een paar geitenwollen sokjes voor Max, die ze thuis meteen aan wilde
maar er direct mee uitgleed op de houten vloer en ze toen, heel begrijpelijk,
weer uit wilde. Voor mezelf koos ik twee paar gekleurde sokken
voor de winter die me beslist moeten passen, want op de eerste foto worden ze me
professioneel aangemeten door een van de dames:
duim in de vuist en sok van teen tot hiel er omheen, ja hoor ruimte genoeg!
Op de tweede foto moeten we alledrie erg lachen om mijn simpele vraag
hoe ze toch zo netjes die gekleurde randjes ingebreid hebben.
Ja beste breisterren,  ik geef grif toe dat ik een domme vraag stelde,
later hebben ze me de gekleurde strengen wol laten zien die je alleen maar
hoeft op te breien om zulke mooie randjes vanzelf tevoorschijn te zien komen.




Dit vrolijke speldenkussentje hieronder doet me heel erg aan de kleuren
van Marken denken, maar vraag me niet waarom en natuurlijk
kon ik dat ook niet laten liggen.
Er lag ook nog een heel leuk boekenleggertje met rode bloemetjes
en konijntjes erop, maar daar heb ik geen foto van gemaakt,
want de accu van mijn camera was net op dat moment leeg en het scherm werd zwart.



37 opmerkingen:

  1. Ik dacht even aan een non toen ik de foto zag. En gelijk erbij: " Hééé ze heeft mijn sokken " :-)

    Wat een leuke spulletjes, en ja leuk effect hé met die wol.

    Ook sneu die Max, ik zag pas ergens van die dingetjes om onder kindersokjes te naaien. Iedereen heeft tegenwoordig gladde vloeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sokken breien, heb vandaag voor de zoveelste keer de naalden eruit getrokken omdat het niet lukt met het opzetten...., maar ik heb nu een tip van JoAn van Wolhalla, misschien dat het me nu lukt.

    Mooi is dat snuffelen tussen zelfgemaakte spulletjes, ik heb nog niet zo lang geleden bij een winkeltje van het Rode Kruis een afzichtelijk geel kussen met een bruine band gekocht omdat er zo'n lief borduurtje in verwerkt was. Ik heb het gekocht om het borduurtje eruit te halen, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen het geheel uit elkaar te halen, dus laat ik het maar zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooo Corrie wat leuk dat snuffelen tussen die spulletjes, Mooie sokken, Wat sneu dat Max gevallen is op de sokjes. Bij mij staan ze nog op de pennen,kom niet wijs uit de hiel breien.Is weer iets voor de winter, doe ze nu toch niet aan.Wat een leuk speldenkussentje, had ik ook genomen hoor, Is toch veel te leuk om te laten liggen.Prachtige aan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie, wat een leuke aankopen. Geniet er maar lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie mooie aankopen om lekker van te genieten!!

    Het is inderdaad erg leuk om met zulke wol te breien.......het patroon komt vanzelf.....

    Jij hebt lekkere warmevoetjes straks want warm zitten ze echt....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Corke: weet je dat ik jouw voldaan en blij gevoel na je vondsten helemaal kan voelen? Volgens mij vallen wij allemaal op hetzelfde: een ander heeft dit met veel aandacht gemaakt...in de handen gehad.

    Eventjes een vraag: kunnen jullie nou echt WOL op je huid verdragen? Bij mij kietelt dat ongelooflijk. Kun je ook sokken met katoen breien? (Ik heb nog nooit sokken gebreid trouwens. Bij Van Mooswijk Boekhandel hadden ze tig prachtige boeken met patronen voor wanten, handschoenen en sokken trouwens. In schitterende kleuren, ingebreide motiefjes per land/streek. Echt geweldig).

    Gefeliciteerd met je aanwinsten!

    Noor: o, o, o, dat kussenverhaal. Ik heb hartelijk moeten lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dijn, ik ben nu met een mengsel van katoen en wol sokjes aan het breien, is me eindelijk gelukt vandaag. Het is een draad van lana Grossa en heet Meilenweit Coton. Als ik een stukje verder ben zal ik hem op de foto zetten voor een nieuw logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Jose en Joke, Wilma en Dijn, ik heb gisteravond mijn sokken aangetrokken toen ik naar de film van Jane Austen keek. Zo'n ouderwets knus gevoel gaf dat, lekker met de beentjes omhoog in mijn relaxstoel en het volle zicht op mijn nieuwe sokken. Een lekker glaasje wijn ernaast en genieten. Een goed leven kan heel eenvoudig zijn. Ik wil nog eens een log aan wollen kleding wijden, misschien vanavond wel of morgen.
    Dijn jouw gekriebel ken ik maar al te goed, ik knip allerlei labels uit mijn kleding en mijn laatste Sloggi's draag ik binnenstebuiten omdat die alleen aan de achterkant een naad hebben en ik gek werd van het gekriebel. De kanten randjes van mijn hemdjes zijn een bron van ergernis en ik weet dat het onverdragelijk kan zijn,'máááár...deze sokken kriebelen helemaal niet, vraag me niet hoe het kan en zeker ik met mijn akelig gevoelige exceemhuid heb geen last van deze sokken. Oh, ik ben er zo gelukkig me en kon niet wachten op de winter. Dijn, voordat je enorm veel moeite besteedt aan het breien van een en ander...koop eerst eens een paar van deze sokken, ik was er maar € 8,- aan kwijt en dat vind ik géén geld voor zelfgebreide sokken, dan weet je meteen of je ze met wol kunt breien, heerlijk licht en warm, deze sokkenwol was van Scheepjeswol vertelden ze me. Ik wil met alle plezier zo'n paar voor je kopen als ik weer in Edam ben, kom er iedere week. Je zegt je maat en geeft je adres en dan kun je het zo uitproberen, maar het kan ook zijn dat jeer niet aan durft te beginnen en dan hoop ik dat anderen je kunnen adviseren over ander materiaal, want daar ben ik natuurlijk een complete leek in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie ik heb door jouw sokken, een reactie gekregen van Eva uit amsterdam. Hoe ik de hiel moet breien, zij wil mij helpen. Ik schreef bij jou,dat ik niet wijs kom uit de hiel breien. Zij reageerde bij mij moet haar zodadelijk terug mailen.Zie wat er gebeurt door de weblog's. Geweldig vind ik dit.
    Zij schreef mij dat zij al vijftig paar heeft gebreid.
    Prachtig toch!!!Groot en klein.
    Vergeet nog te zeggen dat er bij mij weer wat op staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jose, wat leuk dat Eva je gaat helpen, Eva is een stille hulp op de achtergrond en ineens is ze er als het nodig is. Mooi hè dat web-logs dat voor elkaar krijgen. Je zult zien dat het alleen maar toeneemt en dat we elkaar steeds meer stimuleren en inspireren. Daarom ben ik er ook steeds zo blij mee. Succes met je sokken, ik krijg er zelf ook bijna zin in en ze zitten echt heerlijk warm en licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb mij vergist Corrie, zij geeft al Vijftig jaar les inplaats van vijftig paar sokken, En is juf. Vind je dit niet enig. Ik heb alleen nog het boord, maar moet wel overgaan van 5 pennen naar 4 pennen,je hoort het nog van mij, of het nu lukt bij mij. Welterusten Corrie tot morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha, ha, wat komisch, vijftig jaar les of vijftig paar sokken, dat is wel een flink verschil, maar allebei een enorme prestatie Jose, slaap lekker en leuk dat je het even liet weten en ik wil zeker graag weten of het lukt, want misschien ga ik er ook wel mee beginnen, vanavond hadden we bezoek en zij breit ook sokken en zei dat het niet zo heel erg moeilijk is. Het heeft ook zoiets basaals en dat trekt me aan, gewoon lekker warme sokken voor je famlie kunnen breien, enig! Maar eerst maar eens kijken hoe het jou bevalt. Jij ook welterusten en morgen weer gezond op Jose!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo even na midddernacht wil ik even die 'vijftig' recht zetten. Ik schreef dat ik zeker al vijftig jaar sokken brei en jong en oud dat geleerd heb waaronder de hiel waar zoveel mensen problemen mee hebben. We komen er wel uit en de werkbeschrijving van de grote hiel ligt al klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Cor, je bent een schat! Maar sokken breien zet ik even op een heeeeeeeeel laag pitje, want ben met Quakers bezig, een breirol, stempeltjes voor B-ness, het hartenproject, kWEBbelen, naast al mijn ander werk plus huishouden...

    Ik moet je eerlijk zeggen: ik durf gewoon geen wol. Ik verga nu al van de jeuk in mijn toet en hals ivm bepaalde allergie. Maar lief dat je het aanbiedt. Zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Corrie, ik dacht dat je in een klooster op bezoek was,...Ik zie het helemaal voor me, jij in je stoel en dan die heerlijke sokken aan, en Jane Austen. Het geeft me een gevoel van vroeger. Mijn moeder (full time verpleegkundige) breide, ook altijd sokken voor de héle familie en aanhang,...En ik,..ik heb het nog nooit geprobeerd,...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Eva, goed om je naam weer eens te zien staan en Jose had het gisteren direct alweer rechtgezet , 5 reactis hierboven staat haar reactie en de mijne daarop ook weer :- ).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dijn, dat begrijp ik helemaal, niet doen die wollen sokken en ga maar lekker verder met al die andere mooie dingen. Wat voor Quaker ben je aan het maken? Ik borduur momenteel een Quaker hart, ik vind het erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Ingrid, heerlijk hè die comfortabele sfeer die met heel gewone dingen opgeroepen kan worden, ik hou daar ook zo van, ik denk dat ik daarbij voornamelijk aan mijn omna en ook wel aan mijn vader denk die konden het zich ook zo gezellig maken. Genieten heeft ook lang niet altijd met luxe dingen te maken, het zit in je ziel denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Niet duur de sokken want dat kost het materiaal alleen al.

    Er is idd ook katoenen sokkenwol, per merk verschilt het gekriebel wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Cor, 2 merklappen, uit 1803 en 1818. Heb ze vandaag in mijn alleen voor vandaag in een groen logje laten zien. Tikt voor geen meter, die kleuren. Vanavond gauw terug naar mijn oude vertrouwde achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik hoor hier niet bij merk ik.

    Helaas heb ik niets met handwerken. Op de MULO had ik er een ..1.. voor op m'n rapport, want ik deed er nooit iets aan.De handwerkjuf heette juffrouw Liefhebber, dat weet ik nog. Nou ik was geen liefhebber.

    We kregen eens de opdracht om sokken te breien. Dat leek me vrij zinloos, omdat je ze zo bij de HEMA kan kopen, maar ja, het moest.

    Toen ik bij de ingewikkelde hiel was aangekomen, heb ik het breiwerk aan m'n oma ( wij noemden haar 'Beppe' ) gegeven. Die had in de crisis-tijd zeven kinderen grootgebracht, dus die wist wel wat sokkenbreien was..
    Het resultaat ? Een ACHT voor handwerken op m'n volgende rapport. Zeven punten vooruit gedaan, dankzij m'n oma !

    Ik herinner me ook nog dat we baby-broeken moesten breien; twee stuks. Maar toen ik voor het kruis moest gaan minderen, ben ik netjes af gaan kanten en dat leverde me twee mooie pannenpappen op !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Corrie, leuke aankoopjes! Fijne sokjes en spulletjes van de Middeleeuwse dames.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh Ineke, ik moet echt lachen met je. Heerlijk mens!

    Ik heb tijdje terug steekjes op de naald gezet, ajoursteekjes gecombineerd en zo'n grote pannenlap gemaakt van heel soepel mooi ecru katoen. Dat beviel goed, dus toen nog eentje. In die tijd beviel een vriendinnetje van haar zoveelste baby (ondertussen is net haar 3e geboren, en voor hem is het dan zijn 5e kind) en toen dacht ik, mwah, ik naai die 2 pannenlappen aan de zijkanten elkaar, mouwtjes openlaten, en schoudertjes stukje dicht. Toen nog een koordje gehaakt en het er aan de voorkant in het midden door 2 steekjes gehaald en er een klein strikje van gemaakt. Goed vastgezet dat de kleine er geen moeilijke dingen mee zou doen. En toen had ik een schattig babytruitje van 2 pannenlappen.

    Hetzelfde motiefje in het klein erbij gebreid. In 2 keukenrollagen losse lavendel gedaan, goed dichtgevouwd als envelopje en vastgeplakt met plakband. Dat tussen de minimini pannenlapjes gedaan, dichtgedaan: een lavendelzakje van hetzelfde garen erbij.

    Klaar was mijn kraamcadeautje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat gebeurd er toch weer veel, als ik even niet kijk staat het al vol met leuke berichtjes en reacties! Ik heb ook sokken voor Donna gekocht op een marktje bij het verzorgingshuis( dat zijn de beste plekken om dingen te vinden) Van die gekleurde wol, zij vond ze prachtig, net als haar klompen (waar ze gelukkig nu niet zo snel meer mee uitglijd) Ben erg benieuwd naar je Quakerhart, laat je het snel zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. O, ja vergat ik nog: ben afgelopen week in A'dam naar expositie geweest over modehuizen: leuk!!! erg veel en goed ingericht Zeer de moeite waard. We gingen ook nog even langs het Tropenmuseum, daar was jammer genoeg de expositie over kralen net afgelopen. Wel in R'dam nog op de valreep de expositie over lingerie gezien in Historisch nuseum, helemaal te gek, leuk ingericht en al die oude broekjes en hemden. Toch leuker dan die niemendalletjes van nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja Cor, daar had ik je al eens een mailtje over gestuurd: de expositie - Modehuizen, in het Historisch Museum. Noooit iets op gehoord. Natuurlijk veel te druk met je web-log !

    Over sokken gesproken-

    Ik stond eens op een markt met m'n sjaals (geschilderd en niet geborduurd, dat snap je nu wel ) Toen stond er een vrouw naast me met een kraam afgeladen met sokken. Bérgen sokken.

    "Als ik geen sokken brei verveel ik me te pletter" zei ze
    "Dat is waar"zei haar echtgenoot,die altijd weer mee moest met de verkoop en daar zichtbaar onder leed.

    Het lijkt me eerder een zeer ernstige afwijking, vooral met dit weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Corke: Alles goed met jou? Miss you... fijne dag vandaag toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. thx voor je berichtje op mijn log! Al geantwoord en NEE je hoeft niet meteen te hollen en kijken. Fijn dat ik me niet ongerust hoef te maken. Bye babe, enjoy!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Veel plezier/succes en de energie voor alles wat je wil gaan doen :-))).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ben wel nieuwsgierig naar wat je aan het maken bent, Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Misschien moeten we er een puzzel van maken.

    Ik denk dat ze mooie doosjes gaat maken om zondag bij haar 'geverfde sjawl' vriendin (die niet kan breien)in de kraam te zetten. Misschien wel beplakt met stukjes van die mooie shawls !!??

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Lieve bezoeksters! Het spijt me dat ik een paar dagen ondergedoken was en misschien duurt dat na vandaag nog wel weer even, maar ik ben inderdaad met een tijdrovend karweitje bezig en nu ik er eenmaal de moed voor heb gevonden wil ik dat graag afmaken. Ik geniet er heel erg van en af en toe lees ik tussendoor met ontbijt, lunch, koffie en thee jullie logjes wel, maar neem niet de tijd om te reageren. Ik heb bij jullie heel veel moois voorbij zien komen en ik hoop echt dat ik daar later even op kan reageren, maar het is inmiddels al veel dus dat lukt misschien niet bij alles. Tot later!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Puzzel! Ja we doen een puzzel!!! Marian'ne is er al dichtbij, maar nog niet helemaal! Goed trouwens dat je het nog wist van die markt Marian'ne!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik denk dat jij voor ieder van ons een bonbonsdoos maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Puzzel! Oh Dijn, dat zou ik zomaar willen, maar dat is het niet ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dat was een gezellig en inspirerend dagje Edam!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...