maandag 25 juni 2007

Maria's poppen



Mag ik jullie voorstellen: v.l.n.r. Annelies, Berlin en Cinderella!
Dit zijn de poppen van Maria, ik vind ze zó mooi en zeker ook hun kleding,
dat ik er graag een speciaal logje aan wijd.
Maria heeft heel veel gereisd en nam de mooiste dingen mee naar huis.



   
Annelies draagt een "bolsita" of  "bolsa" jullie zeer bekend,
omdat die hier en daar op de diverse web-logs als zelf gebreide objecten
opduiken en op haar hoofd een sombrero.
Ze draagt daarbij deze prachtige schoentjes.
De bolsa's, sombrero, mutsjes en schoentjes werden door Maria
gekocht op markten in Peru en/of Bolivia.




Ook Berlin draagt een bolsa en hoewel haar gebreide mutsje
door de jaren heen geleden heeft is het nog steeds een prachtig plaatje
van kleur in combinatie met haar ogen, lippen en teint.




  Cinderella is gekleed in een "manta" en weer een mooi gebreid mutsje
en draagt leren sandaaltjes, die op de foto hieronder beter te zien zullen zijn.




Hier zijn ze nogmaals gedrieën van dichtbij gefotografeerd
en ik vind het iedere keer een feest om ze te zien.



 
Deze drie dames zijn ook vereeuwigd door Philomene de Later,
een vriendin van Maria van wie je hier het poppenschilderij ziet.



Maar hierbij ben ik en zijn jullie dan nog lang niet uitgekeken,
want Maria heeft jarenlang in Berlijn gewoond,
vandaar de naam van de middelste pop en in haar appartement
stond een Jugendstil "Kachelofen", opgebouwd uit mooie roomkleurige tegels
waarvan de zijkanten, voorkant en bovenkant versierd waren met prachtige ornamenten.
Omstreeks 1975 liet de huiseigenaar de appartementen "opknappen",
lees vernielen, waarbij deze "kackelofen" gewoon met de botte bijl
aan gruzelementen werd geslagen om daarvoor in de plaats kleine "Allesbrenner"
te plaatsen. Maria vertelt: "Door de "killer" 25 DM (Deutsche Mark)  te geven
werden van deze prachtige "Kachelofen" de 2 mooiste stukken gered
en sindsdien zijn ze bij elke verhuizing met me mee gegaan!" 
Dit is het bovenornament en het staat werkelijk fantastisch
op de monumentale kast in Jan en Maria's huis.



En dit is het stuk van de voorkant dat bewaard is gebleven.




Tijdens dit bezoekje aan Maria toverde ze ineens twee schitterend geborduurde
stukken tevoorschijn die ik wel mocht hebben omdat ze al jaren
in de kast lagen en ze niet wist wat ze ermee kon doen.
Ze heeft ze even omgedaan en poseerde voor haar poppengalerij,




 ... maar natuurlijk willen jullie deze borduurstukjes uit Bolivia of Peru,
dat wist Maria niet helemaal zeker meer, van dichtbij zien
en dat kan natuurlijk. We hebben nog even overlegd wat ik ermee
zou kunnen doen en ik heb in eerste instantie bedacht
om twee mooie ronde dozen te maken, waarvan één vanzelfsprekend voor Maria
zelf en die met rode zijde te bekleden en ze dan als brede rand
aan het deksel te bevestigen, maar ik sta open voor andere en wellicht
betere ideeën. Ik hoor het graag. Hier zijn ze:





    

39 opmerkingen:

  1. Ja Corrie, je maakt zo'n mooie dozen en dan die geborduurde rand aan het dedsel lijkt me SCHITTEREND !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dedsel is deksel :foutje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OOOoooo CORRIE helemaal mee eens,Dit zou ik er ook mee doen. Nu kun je twee dozen er mee bekleden. Prachtig ik zie ze helemaal voor mij staan, heel mooi!!!!! niet veranderen doen. Die kan je dan op een kast zetten en iedere keer naar kijken en van genieten. De code is er af mijn lieve dochter gedaan.Weer een mooie log geweldig. Mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik blijf heen en weer scrollen in dit log. Van boven naar beneden: ohh, die poppen met die kleertjes. Ja, een FEEST. Die kleuren... en dan die aquarel erbij. Heeeeel leuk! Grappig, dat doe ik nou met mijn beren: aankleden met kinderkleren uit andere landen.
    Je zou die eigenaar van dat appartement toch door elkaar willen rammelen dat hij zoiets aan gort laat slaan! Goed dat Maria er nog iets van heeft kunnen redden en moet je zien wat een leuke herinnering (mét verhaal) ze in haar interieur heeft... Ze lacht heel leuk, jouw vriendin!!
    Mooi geborduurde randen! Een doos mee bekleden is een heel goed idee. Ik zou zo snel 1 2 3 niet iets anders weten eigenlijk. En we hebben al gezien dat jij een 1e klas dozenmaker en -versierder bent, dus dat komt vast goed. O help, krijgen we nou weer radiostilte, Cor?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk de poppen, en ja de Bolsa's. Deze zijn geweven, ook zo leuk.

    Ik ken die tegel kachels sind ik met poppenhuizen bezig ben. Groot gevaarte in je huis, maar o zo apart. En heel functioneel, schijnt !! Mooi dat ze nog onderdelen heeft kunnen redden. Ik denk dat ze nog ouder zijn dan Jugendstil.

    O) ben benieuwd wat je van die mooie banden gaat maken, succes!!
    Dat het mooi zal worden staat wel vast :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja een en al lach heerlijk toch zo'n vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ha Mien, Jose,Dijn en Marian'ne, MIEN wat leuk om je hier weer te zien en dankjewel voor je compliment.Je hebt zeker wel gelezen en gemerkt dat er meerdere mensen quadraten hebben besteld. Fijn hè!
    JOSE, ik wacht nog even af of er nog andere ideeën komen en anders doe ik dozen maken. Nou en of ze een mooie lach heeft!
    DIJN, ik heb geen idee of ik er veel tijd aan kwijt ben, dus radiostilte...misschien, maar ik hoop het niet, ik mis het loggen ook dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie hortensia's bij Pietershortensia. Google Seringhortensia in tikken prachtige hortensia's komen dan te voorschijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Maria van de mooie bos bloemen odp de dag dat ik jou zo van je werk heb gehouden met mijn mails....wat een prachtige voorwerpen laat je weer zien mmmmmm...echt genieten en die borduursels,heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een plaatjes Corrie! Volgens mij ben jij de juiste persoon om daar iets moois van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Corrie, ik was even druk in het weekend. (fam. dag) Erg gezellig geweest. en dan kom ik weer bij je langs en dan heb je weer twee mooie logs gemaakt. Wat leuk die klederdracht poppenkleding. Zijn het haar eigen poppen die de kleding aan hebben? Ik heb hier een boekje liggen met gebreide Bolsa's. Zo mooi joh!!! En dan dat verhaal over die kachel.De eigenaren van het appartement dat we in duitsland hadden gehuurd, die hadden ook zo'n kachel in hun huiskamer. Daar zitten ook bankjes aanvast, dan zit je met je rug tegen de tegels aan. Heerlijk warm lijk me dat. Het was geen antieke kachel hoor, maar toch schijnen ze nog gemaakt te worden. Mooie stukken heeft ze kunnen paaien zeg! en dan die geborduurde sjerpen.....PRACHTIG zijn ze. Ik zie zo al voor me hoe de dozen er uit kunnen zien. Werk aan de winkel voor je. Maar erg leuk om te maken denk ik. Ook voor je vriendin. Wat zal ze daar dan blij mee zijn. Nu ga ik nog even naar je vorig logje toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk stuk weer, dankje Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He wat een cultuurbarbaar, die man van de kachel! Wordt daar altijd een beetje naar van. Gelukkig is er nog wat van gered; dat doe je toch niet weg?! Maria heeft ook al zulke leuke spulletjes en popjes en....Iets anders dan dozen zou ik ook niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Volgens mij is Corrie ijverig aan de dozen bezig. Straks een logje dat ze klaar zijn. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @MaRia, ik kom net bij jou vandaan en bij anderen, lekker gelezen vanochtend, daar is het echt weer voor. Wat leuk dat je het Larsson-log weer hebt gevonden! Dat vind ik nou zo leuk dat jij via mijn log een nieuwe interesse hebt ontdekt en er dan later op terug komt, dat vind ik zelf ook zo heerlijk van die logs, allemaal nieuwe dingen zien en ontdekken en leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Annemarieke en Jose, nee ik ben gen dozen aan het maken, ik wacht nog even, maar ben de hele ochtend rustig aan het tutten, lekker logjes lezen, koffie drinken, even een bezoekje van een vriendin gehad. Maar achter mij bromt heel zachtjes in mijn oor de stapel strijkgoed, ze beloooft me dat ze voor straf vanwege de ernstige verwaarlozing. heel erg droog en gekreukt zal zijn :- (

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oooo Corrie bij mij ook, Mijn DH heeft een weekje vrij. Hij zegt ook lekker rustig aan doen. Ja maar de was stapelt zich op en het moet toch gebeuren.
    Is bij mij ook altijd het stief kindje schiet er altijd bij in. Komt omdat ik het ook zo graag doe. Bah
    Net een vriendin aan de lijn gehad ook gezellig met dit weer. Je zal toch een week vrij zijn, wij hebben het weekend nog te goed. Aanstaand mijn zoon had het verschoven met een week en het kon. Dus nu maar hopen dat het dan beter is. Maar deze week is pet kunnen niks doen met die storm. Dan maar lummelen is ook eens leuk maar niet te lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie,

    thank you so much for stopping by. Your English is so good that I had no idea it wasn't your first language until you told me.

    Best wishes,

    Shula

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Shula, wow I'm blushing now, such nice words from You. So pitty that You can't read my web-log in English.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Corrie, wat ik eigenlijk het allerleukste vind van je verhaal, is de foto waarop Maria zo stralend zit te lachen,... Ik denk dat je met haar kunt lachen en huilen,...pas maar goed op haar :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Ingrid, dat heb je helemaal goed gezien, dat is precies waar we elkaar in hebben gevonden, we passen in die zin ook op elkaar. We kennen elkaar nog niet eens zo lang, maar ik heb wel ontdekt dat als je ouder wordt vriendschappen sneller hecht worden als de klik er eenmaal is. Daar speelt levenservaring en ook transparantie een woordje in mee en veel mensen worden transparanter naarmate ze ouder worden. Ik hoop dat ze dit leest dat zal ze heel fijn vinden. Dankjewel Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh poppen ja daar scoor je bij mij altijd mee he?Ze zijn prachtig vooral die kleuren vind ik geweldig!liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik las net de bovenstaande reactie van jou en de zin over het transparanter worden met de jaren raakt me enorm!!Mooi hoe jij het zegt.De foto van die stralende Maria sluit naadloos aan.Heel heel mooi!xoxo dees

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Corrie enkele stekjes komen al worteltjes aan. Dus op hoop van zegen gaat het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Goeiemorgen Corrie,als het zondag droog blijft ,ga ik naar Dordrechtse boekenmarkt...Hoe heette dat boek ook alweer wat je wilde terugvinden Dibbs?Ik kon niet meer vinden of we erover gemaild hadden of dat het een reactie op een log was.Als je de schrijver en titel zegt,kijk ik met 1 oog ernaaar uit zondag ,goed?
    Fijne dag,Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jose, ik had even een berichtje van je gemist en heb nu gekeken bij de Hortensiakweker, wat een pracht zeg, om daar tussenin te staan lijkt me een feestje. maar ik moet ook zeggen dat één stekje van jou of Dijn, als het aanslaat me nog veel meer doet, daar is persoonlijke zorg aan besteed en dat vind ik altijd het een mooi geschenk. Maria die mij die Annabelle bloem geeft en er een paar voor me gaat bewaren om te drogen, jullie stekjes, allemaal zo lief. Ik ben een gezegend mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Juul, ik verbaas me er soms over hoeveel vrouwen 's nachts nog achter de pc zitten. Maar ik schreef juist vandaag aan een vriendin dat het heel herkenbaar is in een bepaalde periode van je leven, die ik gelukkig zo goed als helemaal achte de rug heb. Ik vind het een leuk idee om te gaan slapen en te weten dat er nog mensen actief zijn zodat ik zelfs 's morgens vroeg wel weer eens een berichtje vind dat ik nog niet heb gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Hilly, lieve meid, het boekje heet inderdaad "Dibbs",geschreven door Virginia M.Axline en ik heb er inmiddels zelfs twee exemplaren voor terug gevonden, dus je hoeft er voor mij niet naar te zoeken. Het zijn wel wat morsige exemplaren , maar ik stuur jou een exemplaar toe en je mag het houden, als je er dan een kaftje omheen doet, hoef je niet te griezelen en kun je a.s. zondag heerlijk rondlopen en hoef je je niet te concentreren op het zoeken. Maar wat ontzettend lief dat jij je het herinnert, echt iets voor jou, zo attent.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Hill, heb me vergist, je schrijft Dibs met één "b".

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Cor cor cor!!! Hijghijghijg. Mary's hortensia kan niet mee, hijghijghijg en ze gaat pufpuf hijghijg, binnenkort verhuizen...
    Kijk es op haar weblog?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dijntje ik heb het ook gelezen , anders een stekje maken.Kan ze die mee nemen. Ik moet toch altijd zo lachen om jou. mijn man vraagt dan altijd waarom moet je lachen.Dan zeg ik Ja dijntje schrijft weer zo leuk daar moet ik altijd om lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Dijn Jose, dat zou ik zo akelig vinden om zulke mooie planten niet mee te kunnen nemen. Maar Dijn je bedoelt natuurlijk dat ik dan weer naar het huis van Mary moet gaan verhuizen zodat ik die hortensia dan heb ;- )
    Ik heb in onze kleine voortuin een sering staan die opgegroeid is uit een stekje van de sering uit mijn ouderlijk huis. Een halfjaar geleden kwamen er twee lui van de gemeente om te zeggen dat ze in mijn voortuin gingen graven, want er moest een nieuwe regenafvoer komen, ja mooi niet natuurlijk, in die tuin liggen al de wortels van mijn sering. Heb ik keurig netjes uitgelegd en warempel ze dropen af. Nu is het mijn schuld dat het regenwater van ons erf verloren gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Corrie spreek je volgende week weer, een paar dagen weg. Gr Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Hé Joseeke, heel veel plezier de komende dagen en kom gezond weer terug. Liefs Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Corke: je bent mijn HELD!!! Leve de sering... vooral een nakomeling van je ouderlijk huis! Ik had tig seringbomen met enkele en dubbele bloem in mijn andere huis en die mis ik nog steeds. HOOOOGSTE tijd om er hier eentje of tweetje te gaan planten. Ohhh, die geur. mmmmmmm.

    Geweldig van die gemeentemannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik ben dol op seringen, had ze ook toen ik nog een tuin had. Het waren stekjes van seringenstruiken van van mijn tweede echtgenoot. Zo was ik ook aan een prachtige pioenroos gekomen. In de jaren nadat mijn man was overleden, heb ik 2 keer een flat afgezegd, omdat ik die seringen en pioen niet kwijt wilde, maar bij de 3e flat, vond ik een heel goed adres ervoor en ben ik verhuisd.
    Geweldig, Corrie, dat je het zo kon oplossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een prachtige poppen. Met name de kleren en de slofjes van Annelies zijn mooi. Leuk dat Maria die pop zelf in Zuid-Amerika heeft gekocht. Ik houd van die Zuid-Amerikaanse kleurenpracht en hoop daar ooit nog een keer heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. MaRia: Heb je een balkon? Kan je best een sering en pioen in kuip doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Enige log met al de uitleg! Het Chullomutsje vind ik zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...