donderdag 28 juni 2007

Goede buren ...

In dit log wil ik even onze buren in het zonnetje zetten.
Jan en ik zijn in december 1970 in deze wijk komen wonen
en "onze buurt" bestaat uit drie blokken van elk 8 huizen.




Veel van de  eerste bewoners kenden elkaar al van de lagere school
en hadden ook ongeveer dezelfde leeftijd. Dus toen we kinderen
kregen groeiden die ook samen op en gingen bijna
allemaal naar dezelfde school om de hoek.




  Op het grote speelveld voor zijn vele foto's en filmpjes gemaakt
van al die kinderen die daar naar hartelust konden spelen en kattekwaad uit halen.
Nu zijn alle kinderen volwassen en hebben inmiddels zelf weer kinderen
zodat  "onze buurt" opnieuw bespeeld wordt door alle kleinkinderen
die door de opa's en oma's opgepast worden.
Allemaal zijn we ouder en grijzer maar nog zo tevreden met deze prachtige plek.
Dus is er voor onze generatie ook een hang-speelplek gemaakt:
een Jeu-de-boules-baan die vorig jaar feestelijk is geopend.




We hebben goede contacten met elkaar opgebouwd en zo kan het gebeuren
dat binnen een paar dagen de volgende oogst, van enkelen die een volkstuin hebben,
 ons huis werd binnen gedragen:






een heerlijke portie verse tuinboontjes en een mooie bos Lavathera van Conny,
alles uit eigen tuin en onbespoten. Als wij niet thuis zijn wordt er soms
een zakje groenten over de poort gedropt of, als Conny merkt dat we visite hebben,
netjes bij de achterdeur neergelegd.
Haar man Kees en mijn Jan zijn al vrienden van voor hun geboorte
en zo werden Conny en ik ook vriendinnen.
Dan is er Loes die vanochtend vlak voor mijn vertrek naar de Matsmarkt
in Purmerend een schattig bosje Lathyrus kwam brengen
en dat is al vaker voorgekomen met allerlei prachtige bossen uit haar eigen tuin.




  Dan brachten deze week een aantal vrienden hun goede gaven,
van Maria kreeg ik deze prachtige bloem van de
Annabelle Hortensia




 en ook Dirk en Joke kwamen nog voor een kort bezoekje en brachten
deze heerlijke schaal baby-courgettes mee




en een tak met gele rozen,
alle andere rozen waren door regen en wind totaal verwaaid.




   Zus Ria was gisteren ook nog op bezoek en bracht deze bos hortensia's
mee die in eerste instantie totaal slap hingen van de verre reis,
maar zich prachtig herstelden.




  Zo kon het dus gebeuren dat Jan en ik vanavond een heerlijke
maaltijd nuttigden, gezeten tussen ettelijke bossen bloemen
en heerlijk geurende rozen, van even kort in de melk gekookte tuinboontjes
en gekruid met bonenkruid en gegrilde courgettes, alles besprenkeld
met wat olijfolie en het geheel bestrooid met plakjes Peccorino kaas en
voor Jan nog enkele plakjes ham. Dat alles was binnen een kwartier gereed
en zo zag het er uit, het  was heerlijk.




    Dank voor alle lieve buren, vrienden en familie die ons dit schonken,
maar degenen die hier tot nu toe niet genoemd werden,
bedank ik ook voor hun vriendelijke groet altijd weer,
voor alle jaren dat we hier samen wonen en leven en voor de
gezamelijke zorg voor elkaars kinderen toen ze nog klein waren,
voor de zorg die we nu aan elkaar besteden als dat nodig is,
voor alle kopjes koffie en thee soms met taart tijdens verjaardagen,
de glaasjes wijn en hun gastvrijheid en saamhorigheid.
Ook al waren er net als bij alle andere mensen die al zo lang bij
elkaar wonen (ca. 38 jaar) best wel eens moeilijkheden en irritaties
die overwonnen moesten worden. Ik ben heel erg blij met deze
buren en de wijk waarin we samen wonen.
Dankjewel Willem en Elise, Peter en Liesbeth,
Joost en Ria, Peter en Marjan, Loes, Gerard en Evelien,
Ton en Ellen, Kees en Conny, Piet en Ria, Joop en Lyda,
Peter en Dithje, Hans en Nanda, Piet en Wilma, Piet en Riet enz.
Een roos voor jullie allemaal!



14 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk verhaal Corrie! Men zegt wel dat wat je uitstraalt...krijg je terug! En als ik zie met hoeveel warmte en hartelijkheid jij dit verhaal schrijft kan dat weleens kloppen!! Heerlijk voor je dat je zo fijn woont, dat is echt zó belangrijk. Enne...als ik dat bordje zie krijg ik helemaal trek!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi corrie, wat een gezellig verhaal.Leuk als je in z'on fijne buurt woont.Wat lief dat je dit allemaal zo krijgt.Ik woon ook prima met leuke mensen om me heen en hoef hier echt niet weg.We hebben veel steun en gezelligheid van elkaar.Met een vriendin ga ik wel eens wandelen[ lees koffiedrinken in de stad] met de ander gewoon gezellig aan de klets.Ook op verjaardagen zijn we van de partij en is er iets in de stad dan wordt er meestal ook even een rondje gedaan wie er mee gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Petra en Lynda, er zijn heel veel spreekwoorden gemaakt over buren, maar dat ze beter zijn dan een verre vriend is wel heel erg waar. Nu we allemaal wat ouder worden vinden we het helemaal belangrijk om het goed te hebben en te houden met elkaar. Een van de buren kwam alleen te staan en niemand zegt er zelf iets over, maar alle klussen worden dan door de een en dan door de ander gedaan zonder lawaai en met veel plezier. Tijdens afwezigheid letten we op elkaar huizen en tuinen en het is goed wonen. Joh, zo gezellig als al die kleinkinderen op het veld samen spelen, zie je ineens bekende gezichtjes die je aan de kindere van 30 jaar geleden doen denken, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Juul, ja, mooi buurtje zo hè! En die kikker eng? Helemaal niet, ik vind hem zo leuk dat ik hem ook voor mezelf wil maken net als Marian'ne. Staat ook nog eens heel erg leuk zo'n gifgroen beestje dat meteen de aandacht trekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn om daar te wonen. En wat een lieve bloemen/groenten groeten.

    Heerlijk speelveldje, goed om ook de 'grotere' kinderen de ruimte te geven ;-).

    En wat Petra zegt wat je .... is helemaal waar in jouw geval ;-)).

    Heerlijk maaltje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk Corrie,wat geweldig,ik zit echt met tranen in mijn ogen ,wat een buurtje.Komt jou helemaal toe ,je bent een heel rijk mens op 1 flinke buts na,dan was het compleet he?Ook zo mooi dat je jouw genieten met ons deelt,prachtig! Dankjewel ,fijne dag hoor!En let op je brievenbus...jouw boek ligt hier in zijn prachtige kaftje naast me bij de computer....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lapjes van Pascale kwamen binnen ,ze zijn in t echt nog mooier dan op de foto's ,prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corke... wat fijn, wat fijn. Je hebt de hemel niet alleen in je, maar ook al om je heen!
    Geniet van Max vandaag lieverd. Sorrie, vandaag even korte reactie, moet rennen. Moet nog in bad, Peet komt zo thuis en dan naar Budel en Eindhoven. Tijd om aan mijn stola verder te breien in My Broom! Vanavond heel laat kom ik nog aan je hemelpoort kloppen, beloofd! O,trouwens, jij kwam uit Heemskerk? Laat dat nou NET een plaatsje zijn die op mijn geborduurde landkaart staat vandaag... O help, al bijna 12 uur. Ik moet vliegen nu. (Ben je uitgegist?) kuskuskus>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie, wat een gezellig straatje hebben jullie! Klinkt goed. De geschiedenis herhaalt zich hé met de kleinkinderen op het veldje. Wat leuk dat jullie een jeu de boules veldje hebben. En dan al de produkten uit de tuinen. Zag er goed uit dat maaltje. Deze week kwamen de lapjes van Pascale binnen en zo als Hilly al schreef, zijn ze in het echt nog mooier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klopklopklop. Is Uwe hemelsheid er?

    Hoihoi. Nou, dit was een dagje met verrassingen. Komen we in Budel: grijs en regen en alle vliegerij is afgemeld vanwege het weer.
    Oh.
    Toen maar aan de vers geperste sinaasappelsap in het Gran Café. Daarna viel mijn hongerig oog op salade met champignons en spekjes en ik weet dat die daar héééééérlijk is en ik besliste stante pede dat deze dag de dag der zondigheid werd (vandaar dat ik nederig aan je hemelpoort klop): Vandaag was het Dijn-eet dag. Ik vind, dat mag na bijna 2 weken op streng.
    Daarna dan maar eerder naar Eindhoven, tot we Someren zagen staan op zo'n klein bordje en Peet voor mij accuut zijn stuurtje omgooide >>>>> naar VdMoosdijk Boekhandel. Ah, het Brabantse landschap is MOOOI in deze maanden. Alle bomen overvloedig in het blad, prachtige huisjes en boerderijtjes in het landelijk gebied en overal de prachtigste hortensia's. De boeken waren prachtig en ik ging naar huis met een breischrift waarin een prachtig kruippakje voor een baby in ajour.... die ik ga breien voor een beer, en andere leuke kleine kabeltruitjes.
    Avond in Eindhoven doorgebracht, geeindigd met een frietje langs de weg MET MAYO EN KROKET (als ik zondig dan ook meteen tot in de eeuwigheid), en nu pas thuis. En nou klop ik dus aan.

    Wat een blij log, Cor: lieve buren, heerlijke groenten, prachtige bloemen. Overheerlijke maaltijd. En wij mogen er allemaal van meegenieten! Zoals ik al zei: De hemel is vlakbij.

    Welterusten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gerrie v.W.-v.N.30 juni 2007 om 19:39

    Dag Corrie , ik kom even bij je binnen . Vandaag doe ik niet zoveel en ik keek naar de uitvaartdienst van Majoor Bosshardt .
    Wat een geweldige vrouw was zij .
    Ja , juist haar eenvoud was zo prachtig . Hebben jullie ook gekeken ?
    Gisteren was ik hier al even en heb eigenlijk alleen de foto,s even bekeken . Wat een bloemenpracht heb je gefotografeerd !
    En die schotel die je klaar maakte , o die heerlijke jonge boontjes , het ziet er zo smakelijk uit .
    Nou heb ik me wel even zorgen gemaakt , want je zei dat jan er Ham bij kreeg en die schotel heb je net gekiekt . Hoelang ben je er mee bezig geweest ? Is het toen niet teveel afgekoeld dat Jan voor een bord koud eten zat ?
    Oh sorry waar bemoei ik me mee . .
    Maar echt dat heb ik wel even gedacht .
    En wat fijn zeg goede buren , zoiets kan alleen maar als de liefde van twee kanten komt .
    Ik ga snel wat drinken , heb gewoon een droge mond van al het gekwebbel .
    Bij Marian'ne net ook alweer zolang zitten klessebessen over kikkers .
    Maar die van mij waren echt niet eng hoor !
    Een fijn weekend samen ! !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo allemaal, Marian'ne, Hilly, Marijna, Dijn en Gerrie. Jullie denken vast dat ik jullie allemaal in de steek heb gelaten, maar niets is minder waar. Ik heb gewoon heel lieve gasten en 1 logé en daar ben ik de hele dag mee in de weer geweest. Gisteren op Max gepast, dus ik was er wel maar toch niet. Nu wilde ik lekker in mijn bedje stappen en bleek ik mijn nachtgewaad wel gewassen maar niet gedroogd te hebben. Ik kan echt niet zonder slapen dus dat wordt nu achter mij in de droger duizelig gedraaid. Ik ben dat ook van de slaap :- ( Maar leuk om jullie berichtjes her te zien staan en jullie schrijven allemaal van die leuke en lieve dingen. Maandag ben ik weer erg aanwezig hoop ik. Dan kan ik van alles terug vertellen. Tot dan een heel goede nacht en weekend gewenst en groetjes van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het is heel prettig lieve buren te hebben, of tenminste buren waar je ook het gevoel hebt dat ze er voor je zijn als je het even hard nodig hebt. Dat is gelukkig wederzijds hier ook het geval, ik heb ook geboft toen ik hier kwam wonen en dat scheelt alweer de helft van je woongenot.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...