dinsdag 19 juni 2007

Fäden verbinden Frauen



Enige tijd geleden las ik op Berthi's weblog dat zij van Mien-B
een geborduurd vierkantje had ontvangen.
Het vierkantje is geborduurd door Afghaanse vrouwen en zij werken
in en voor een project dat door een Duitse organisatie is opgezet
om deze vrouwen te helpen om een eigen bestaan op te bouwen
 met de verkoop van hun geborduurde vierkantjes.





Deze quadraten zijn 8 x 8 cm. en zijn door de vrouwen zelf ontworpen en geborduurd.
Ze werken meerdere uren aan een zo'n quadraatje die door de duitse organisatie
hier in het westen voor € 5,00 per stuk worden verkocht.
Ik was meteen zeer geïntersseerd en heb Mien een mail geschreven
om meer informatie en zij stuurde me een enveloppe
met meerdere mooi gekleurde folders waarop alle informatie stond
die ik nodig had om zelf een bestelling te doen.






  Ik vind het een prachtig initiatief om vrouwen uit Afghanistan,
die door de oorlog vaak hun mannen en familieleden hebben verloren,
met vrouwen uit het westen door borduurdraden te verbinden.




 Ik heb een mail gestuurd naar Pascale Goldenberg die in Afghanistan
dit project heeft geleid en kreeg binnen korte tijd een dikke enveloppe
in de bus met 20 van zulke geborduurde vierkantjes.





  Ik kreeg de kans om per mail door te geven of ik al die lapjes
in een groot stuk verwerkt wilde hebben of los en
kon ook aangeven van welke kleuren ik hield.
De verzending was keurig verzorgd en ik heb pas daarna hoeven betalen.
Ik weet nog niet wat ik met de vierkantjes ga doen,
maar er zijn vele mogelijkheden te bedenken.




Het liefste zou ik ze verwerken in projectjes die ikzelf weer kan verkopen
zodat ik dan nog meer van die vierkantjes zou kunnen afnemen.
Maar dat is voor later. Hieronder vind je nog een aantal foto's
van quadraatjes en nu alvast de link naar de website
van de Duitse organisatie waar je van alles kunt lezen over dit project
en andere projecten en waar je veel mooie foto's kunt vinden
over dit project in Laghmani in Afghanistan






32 opmerkingen:

  1. OOOoo Corrie wat mooi, IK wil ze ook, Leuk voor in een tas te verwerken Schitterend. De mail is nu gelukt naar Merkwaardig ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corrie ik wil ook bestellen, ik heb op de site gekeken. Moet ik in het duits een briefje schrijven. hoe heb je dit gedaan. Wat is dit een goed doel. Ik hoor het nog van je. Gr jose

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie kleurrijke ontwerpen, zo verschillend van elkaar en toch bij elkaar passend. benieuwd wat je ermee gaat doen! goed project.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie, wat leuk. Ik heb deze organisatie geloof ik gezien in Saint Marie aux Mines op een van de quilttentoonstellingen. De vierkantjes komen me erg bekend voor, die waren daar ook te koop. Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jose, ik heb op jouw web-log bij de reacties het e-mailadres doorgegeven. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk Cor! En wat ben je toch weer een lieverd met projectjes-ideeen om de vrouwen in Afghanistan verder te kunnen helpen. Je bent een ontroerend mens, Corke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bertie en Marcella, prachtig zijn die vierkantjes hè en het doel waarvoor ze gemaakt worden geeft er beslist meerwaarde aan. Wat leuk Marcella dat jij ze al bent tegen gekomen in Frankrijk, kan heel goed wamt dit project loopt al enkele jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Dijn dankjewel. Dit en andere projecten vind ik een kwestie van gerechtigheid, want er is zoveel ongelijkheid in onze wereld en al is dit een druppel op de gloeiende plaat...uiteindelijk zullen heel veel druppels die plaat afkoelen, dus laat ik af en toe ook een druppeltje op die plaat vallen en dit is ook nog eens heel leuk voor mezelf, zulke mooie geborduurde stukjes voor zo weinig geld, daar geniet ik zelf ook weer van en zeker bij het weten dat wanneer ik zo'n vierkantje vasthoud, datzelfde lapje vast gehouden werd door een vrouw zo ver weg in vaak vreselijke omstandigheden die dan toch in staat is om zoiets moois te maken. Daar word ik door bemoedigd bij het weten dat ieder mens ondanks ellende genoeg kracht heeft om door te gaan en schoonheid te produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie mailtje gestuurd wacht op reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mens mens ,wat ben jij toch een schat,groot gelijk heb je.Ik dacht er ook aan ,toen ik het bij Berthi las ,maar ik heb nog geen actie ondernomen.....maar ben t nog steeds van plan.Ze zijn ook erg mooi en da's geen geld...groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hilly, ik heb je gemaild! Dankje Hilly dat je me een schat vindt, maar heb je ook gelezen even een paar eacties naar boven waarom ik zoiets graag doe? Dat meen ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi initiatief en mooie handwerk !!!

    En je bent toch gewoon een schat hoor !!!!:-))).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige handwerken. Het is vast heel belangrijk voor deze vrouwen om op deze manier bezig te zijn. Wat lief dat je ons hier op wijst Corrie, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Corrie, wat een leuke lapjes heb je binnen gekregen. Ik heb van Mien de folders gekregen en wil er ook een stel bestellen. Het grappige is, dat die organisatie in Freiburg zit. Daar ben ik in de vakantie geweest. Maar het kantoor is niet altijd bezet staat op haar site.Anders was ik er persoonlijk wat gaan afhalen!! Dus heb ik de bestelling naar voren geschoven tot na mijn vakantie. Ik ga van de week nog een aantal bestellen. De gedachte die jij er bij hebt, komt overeen met de mijne. Ik zie in gedachten al een leuke tas met die lapjes verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Corrie fijne dag morgen, Haak katoen heel fijn bij de Lidl.Is heel goedkoop 8 bolletjes voor E5.49 + haak naald.En moeders is altijd goed voor Boodschappen.
    Ik weet er alles van.Doen wij graag voor onze kinds

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Joke, Marijna en Jose,
    Joke ik weet wel zeker dat het belangrijk is voor deze vrouwen, allereerst omdat ze (vaak zonder man) zelf voor inkomen moeten zorgen in een land waar vrouwen geacht worden zich niet in het arbeidsproces te begeven (en geacht is nog zwak uitgedrukt), dus moeten vaak hu kinderen aan het werk. Nu met dit project krijgen ze de kans om toch zelf een bestaan op te bouwen en dat is ook heel goed voor hun zelfvertrouwen en voor de ontwikkeling van hun kinderen. Maar wat ik ook zeker weet is dat ze het geweldig vinden dat mensen in landen zo ver weg aan hen denken en met hen verbonden zijn door dit project. Van de reizen die Jan naar dit soort projecten maakt weet ik dat dat bijna het mooiste wordt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Marijna en Jose, door die hele uitleg van net vergat ik mijn woordje voor jullie ook nog te schrijven. Marijna, dat zou toch wel heel bijzonder zijn geweest als je daar zo naar binnen had kunnen stappen, jammer dat het gesloten was. Heel leuk dat jij ook gaat bestellen, straks zie we allemaal mooie maaksels met deze lapjes op internet verschijnen.
    Jose dankje wel voor je wens voor morgen en ik heb net al tegen Jan gezegd dat we toch echt eerst even bij Lidl moeten binnen wippen voor het haakkatoen. Met naald zeg je, dat wist ik niet, dat is helemaal mooi. En ja, zeker doen we graag iets voor onze kinderen. In Edam is geen Etos en ik denk ook niet in de directe omgeving, doen we dus met liefde ook nog even. Tot later, maar misschien zit ik morgen op de laptop van Menno al weer te bloggen :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat mooi! En wat een goed idee om er iets van te maken en door te verkopen om er meer te kunnen kopen!

    Ik loop erg achter met je weblog beter te lezen, maar dat doe ik beslist na volgende week! Het zijn veel te leuke onderwerpen die jij beschrijft! Ik wil me daar graag beter in storten en verder zoeken overal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Marianne, wat aardig en leuk dat je terug komt en het zo leuk vindt om hier te lezen. Zeer welkom! :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooi borduur werk. Vorige week had en quilt vriendin deze borduurwerkjes in een quilt verwerkt, erg mooi. Zo kleurijk, ik zou dat niet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @hahaha, ja Corrie,juist omdat ik die reactie gelezen heb,vind ik jou zo'n schat.Dat doet me nl zo goed dat iem.daadwerkelijk met rechtvaardigheid bezig is en haar steentje bijdraagt daar waar het kan.En dat het inderdaad niet uitmaakt dat het een druppel zou zijn.....als niemand meer druppelt ,wordt het nooit een oceaan...daarom waardeer ik jou zo(O.a).Fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fijne dag vandaag. Druk winkelen las ik. Ben al naar de LIDL geweest, geen haakkatoen maar een strijkplank ;-)).

    Ben heel nieuwsgierig naar je kikkertje. Maar je wilt hem eerst aan Max geven denk ik :-)). Leuk om voor die kleintjes wat te maken hé !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige vierkantjes heb je ontvangen.

    Het is een zeer goed initiatief en hoe meer mensen hier aandacht aan besteden, hoe beter!

    Ik ben benieuwd hoe je ze gaat verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hele mooie vierkantjes en een goed initiatief!!
    Corrie, ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen......
    Supertjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Marian'ne, Jan fietste eerst bij ons in het dorp naa de Eots voor luiers, toen samen in de autoen eerst getankt en daarna naar het winkelcentrum in een buitenwijk van Alkmaar naar Lidl, ik moest en zou dat haakkatoen hebben. Er lag nog een heerlijke bak vol en heb twee pakketten wit en 1 crème meegenomen. Max vond de kikker top en ik heb natuurljk een foto van Max met kikker gemaakt. Morgen zie je hem en je kunt er geurst aan beginnen als prof. handwerkster, als ik het kan dan jij helemaal. Een strijkplank is een noodzakelijk kwaad, vind ik tenminste, mar toch ben je dan blij met een nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Berthi en Wilma, eigenlijk heb ik nog geen idee, maar ze zullen wel meer dan een en dezelfde bestemming krijgen, er kan zoveel mee, een leuk klein tasje voor geld ome hals, op een mooi beklede doos, op kleding of als quiltje (wat ik nog nooit heb gemaakt ;- ), maar dat komt vanzelf, het zal wel eerst een doosje worden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Corrie, mooi he die vierkantjes uit Afghanistan. Ik heb ook nog geen idee hoe ik ze ga verwerken maar geniet ervan om ze vol bewondering te bekijken,zoveel steekjes in een zo'n vierkantje !!
    Wie nog graag een folder wil ontvangen: mail me maar en ze komen in de bus.
    Hilly: de folders gaan op de post.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Corrie, nog even hier reageren. Ik heb vandaag ook vierkantjes besteld. Ik ben benieuwd wanneer ze komen. Ik kon kiezen uit verschillende setjes die bij elkaar horen. Spannend!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Naar aanleiding van mijn log vandaag kom ik nog eens naar de geborduurde vierkantjes kijken. Ze zijn zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...