zaterdag 16 juni 2007

Dirk Felthuis exposeert


                                                            
Vandaag exposeerde Dirk, met wie jullie in dit log al kennis konden maken,
zijn eigen werk in zijn Galerie "De Paardenslagerij" te Zuid-Scharwoude.


We ontvingen daarvoor deze uitnodiging en vanmiddag hebben we genoten
van een een middag vol kleurrijke doeken en personen die we
daar hebben gezien en ontmoet. Ik vind het enorm frustrerend
dat de foto's de werkelijkheid van de schilderijen niet kunnen benaderen,
maar ik wil jullie onze indrukken niet onthouden.
Op de eerste foto bovenaan zie je Jan aan tafel zitten lezen en
rechts van hem zie je Dirk op zijn rug.
Het werd gezellig druk en we hebben kennis gemaakt met vrienden
 van Dirk en Joke, maar ook met mensen die we nooit eerder
hadden ontmoet en daar hou ik van.




Het haventje dat je op het doek ziet is een zicht op een van de oudste
gedeelten van het Dorp Broek op Langedijk en vorig jaar
hebben we daar in een roeibootje nog gevaren, een zeer idyllisch plekje.
Voor degenen die eens een leuk uitstapje willen maken is een bezoekje
aan het Museum De broeker Veiling beslist de moeite waard en zeker
in combinatie met een boottochtje in Het Rijk der Duizend Eilanden
(zie link naar site hierboven).



 Het schilderij met de twee breuklijnen noemde Dirk tijdens zijn uitleg 
"Het kind van de rekening".
Helaas was het net even te druk om alles van zijn uitleg mee te nemen,
 maar ik ga met een vriendin nog eens terug op een zaterdag
en vraag dan alles wat ik wil weten. 
Hieronder een compositie van vier schilderijen waar ik helemaal wég van ben.




Nogmaals...de kleuren zijn in het echt veel en veel mooier,
maar toch een foto. Op de laatste foto zit Jan alweer te lezen
in een van de verslagen die Dirk schrijft tijdens zijn reizen.
Ik heb er die middag twee gelezen en zo leerde ik Dirk weer iets beter kennen.
Zoals hij zelf zegt kan hij cynisch zijn in zijn schrijven,
maar ik heb daarvan alleen maar de positieve kant gezien,
de humor waarin zich dat uit is een soort humor waar ik van hou
en die ik van huis uit ook gewend ben.




In die verslagen lees je over de meest bijzondere ontmoetingen
die hij heeft met wildvreemde mensen in de trein of waar dan ook
die door zijn spontaniteit binnen de kortste keren kunnen uitgroeien
tot heel bijzondere gesprekken waardoor ik zelfs bij het lezen
daarover al ontroerd raakte. Hier nog een foto.




Voor degenen die ooit in de buurt komen en geïnteresseerd zijn is hier zijn kaartje. 

         

43 opmerkingen:

  1. Ha, Corrie, ik zie dat ik een heleboel moet bijlezen!!! Dat ga ik van de week op mijn gemak doen. Er staan weer leuke dingen op je log.
    Tot logs...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe prachtig die schilderijen. En als de kleuren in het echt nog véél mooier zijn... dan zou ik daar maar al te graag naartoe gaan. Ik vind het nu op foto al zo mooi. Vooral die vier schilderijen met die huisjes. Ik sta vol bewondering

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In vogelvlucht Corke. Mmmmmm! Wat zullen jullie genoten hebben. Ik moet nu echt plat, anders val ik om. Ik kom terug om beter te bewonderen! xxx dijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie wat mooi, hier hou ik nou ook van. Wat zal je genoten hebben, geweldig. Dat haventje vind ik ook zo kleurrijk. Kan mij voorstellen dat je ze in het echt nog mooier vind. flieft- flieft kan ik begrijpen.
    Nu ga ik slapen Trusten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie ik heb zo gelachen bij Berthi.om die kaart en jouw reactie geweldig zo herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. MOOI, een hele eigen stijl.

    En ja ik ga ook voor de huisjes. Zou zelfs leuk in patchwork zijn :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ha Jose en Marian'ne, ja wat een opmerking van mijn vriendin hè, ik moet er nog steeds om lachen. Marian'ne wat een idee zeg om die huisjes in patchwork te doen, ik zie het zó voor me. Zou heel mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie ik probeer het ook voor je. 2 kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Jose, dat vind ik heel erg leuk, dan zal het zeker lukken, is het niet bij de een dan wel bij de ander. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mailtje gestuurd en ik hoop dat het nu ook lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Foto van stekje in de maak. Niet aangekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, je zegt wel dat de kleuren niet zo mooi uit komen op je log, maar ik vind de schilderijen echt heel mooi. Eenvoudige stijl, maar de kleuren vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar ben ik weer. Heel bijzonder, Corrie, deze schilderijen. En wat geweldig dat wij op afstand daar toch van mee mogen genieten! Ik val voor het schilderij op de onderste foto! Ik zag het de eerste keer al toen ik kwam binnenpiepen, op je eerste foto en toen dacht ik al: mmm, die zou ik van dichtbij willen zien. En jawel: je maakte een close-up onderaan!
    De kleuren op je foto's zijn al mooi, als ze in het echt nog sprekender zijn, ben ik wel heel benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Marijna, leuk hoor dat je weer terug bent en jou naam weer te lezen bij de reacties, voelt completer. Ja die kist dat was wat, een klus zeg, maar ik ben er reuze blij mee en hij staat naast mijn stoel in mijn handwerkhoek in de kamer, ik kijk ersteeds naar en geniet er zelf heel erg van. Dankjewel ook namens Dirk en Ineke voor je complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Dijn, ik neem aan dat je het schilderij van die zittende vrouw bedoelt. Dat is een portret dat hij maakte van een geestelijk gehandicapte vrouw die overleden is. Haar hoofd is omgeven door een aureool en aan haar rechterhand staat een kaars. Zo prachtig vind ik dat. Dirk werkt als vrijwilliger met gehandicapte mensen en hij schildert ook samen met hen. Bijzonder hè, hij werkt ook als vrijwilliger met vluchtelingen, wat een rijk leven bouw je dan op na je pensionering en ben je een zegen voor zovelen om je heen, ook voor ons nu wij met z'n allen kunnen genieten van deze schilderijen en de verhalen erachter. Je zou echt eens moeten komen kijken, dan varen we door het haventje dat hij heeft geschilderd en bezoeken de Broeker veiling en kopen onze eigen kooltjes en andijvie en gaan dan bij Dirk naar zijn schilderijen kijken en vragen alles wat we willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. TOP, Cor. Doen we!,want Noord Holland staat zowiezo op onze verlanglijst, dat deel van NL kennen we eigenlijk helemaal niet... Peet had laatst een idylisch huisje op internet gezien dat je kon huren om even in te overnachten, want hij zei al: Dijn, jij wilt zoveel stadjes en dorpjes aan doen, dat halen we nooit in 1 dag. Jij kan al een halve dag kwijt zijn in 1 straat (toen in Staphorst).

    Ik mocht ooit eens dineren met Petre Veluci en zijn vrouw. Hij is een in vele landen zeer verzameld schilder uit Roemenie, woont in Parijs. Je kunt zijn werk o.a. op deze site zien(http://www.aggiehendrikx.nl). Zijn vrouw schildert ook, maar heel anders. Veel lichte kleuren, beetje kinderlijksprookjes achtig. Aan tafel vertelde zij mij dat zij werkt met getraumatiseerde mensen in ziekenhuizen, tehuizen enz. Dat de mensen eerst denken dat zij zich niet schilderend kunnen uiten, want ze kunnen niets, en ze willen niets en ze zijn bang en dit of dat. Zij haalt ze met schilderen toch uit een isolement, door ze zonder dwang op te leggen ze langzaam zich te leren uiten. Ik heb zoveel respect voor haar gekregen en haar schilderijen heb ik toen in een heel ander daglicht gezien.

    Nu ik de achtergrond een beetje van dit schilderij van jouw vriend Dirk weet, vind ik het nog veel meer diepgang krijgen. Ik wil zijn werk graag zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. O help, ik geloof dat ik 2 namen door elkaar haal. Mazilu of Veluci's vrouw. Weet niet meer. Zowel Mazilu als Veluci vind je op die site van Aggie Hendrikx.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie , wat een prachtige schilderijen laat je ons hier zien. Schilderijen om in het echt te gaan bekijken als we eens die kant op gaan !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Dijn en anderen! Voor degenen die de site die Dijn/Audrey noemde willen bezoeken dit is de link http://www.aggiehendrikx.nl/, ik hoop dat het nu wel lukt een prachtige site.
    Wat een prachtige schilderijen Dijn, wat een moois toch overal, ik zou al die kijktipes van jou en anderen niet meer willen missen, het verrijkt mijn leven zó!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Mien, wat fijn dat jij ook van de schilderijen kunt genieten. Echt de moeite waard om ook de omgeving daar te bezoeken. Mien ik heb inmiddels de Laghmani-quatro's binnen, binnenkort vind je er een logje over. Ze zijn prachtig en ik ga ze verwerken, maar heb geen idee waarop of waarin. Ook dat zul je zien mettertijd. Ik ben heel blij met de informatie die ik van je kreeg, een prachtig project!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat raar, werkt weer niet.
    Als je aggie hendrikx in google intikt krijg je wel ingang via dezelfde link...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi werk, het viertal witte huisjes spreekt me wel aan en de onderste foto ook. bedankt dat je het laat zien, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo eindelijk bijgelezen....

    Bedankt voor je verslag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hilly van Hassent19 juni 2007 om 11:02

    Goeiemorgen ,wat een mooie site en schilderijen.
    Alleen zaten jullie leestekens in de weg met aanklikken...
    http://www.aggiehendrikx.nl
    Hopelijk doet ie het nu.
    ps wat een gedoe zo'n log opzetten ,ik weet niet of ik er uitkom ,het is een hele uitdaging ,voor iem. die de comp.taal niet gewend is...afijn ,nu heb ik tijd.
    Hoeveel tijd kost het jullie of alleen de tijd dat je een leuk log maakt of ben je ook veel kwijt aan "beheren"?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Marcella. graag gedaan, ik vind het zelf ook leuk als ik mijn web-log open en het allemaal zie staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Ha Hilly, je was een aantal dagen stil en ik kwam je nergens tegn, maar ik wist waarom en dacht steeds, nog drie nachtjes slapen en dan...
    Maar het is zeker een enorm gedoe en ik ben er zelf ook een hele tijd mee bezig geweest en dan die druk op de knop om online te gaan is doodeng. Maar dan wordt het leuk, leuk, leuk. En ik wist ook werkelijk niet wat alles betekende, maar zolang je niet online bent kun je lekker alles uitproberen en zien hoe het allemaal staat. Het beheren kost tijd, maar dat heb je zelf in de hand. Je hoeft echt niet iedere dag een log te plaatsen als je rustig begint heb je erook genoeg tijd voor. Je kunt er ook voor kiezen om niet alles te beantwoorden en ook niet bij iedereen langs te gaan, het is allemaal aan jou. Maar ik ben altijd nog heel erg blij dat ik ermee begonnen ben en als ik het ineens niet meer zie zitten, stop ik ermee, zo simpel is dat. Heel veel succes Hilly, toi, toi,toi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Corrie ik heb een mailtje gestuurd naar het museum, met de foto van merklap, ik wacht op een reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh spannend Jose!! Goed van je om dat te doen. Hoe de uistlslag ook is, jij hebt een prachtige merklap, maar het zou leuk zijn als ie ook zo oud is als erop staat. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @haha dankje Corrie,het is voor mij zo leuk om te doen ,zo van pfft alles maak jezelf uit en als je zat ben ,stop je en wat je leuk vindt,doe je lekker...dat alleen al is leerzaam voor mij....
    maar die computertaal pfft,onze computer wordt er ook steeds uitgegooid en dat is niet bevorderlijk ,als je net iets getikt hebt...
    het leuke is dat ik net dit jaar alles met die foto's aan het ontdekken was en dat nu van pas komt natuurlijk....maar heel veel is abacadabra....ik kom er wel hoor,maar t gaat niet vanzelf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hilly: het lukt je meiske! Ik ben ook in het diepe gesprongen, weet nog steeds niks. Ik tik gewoon en ga online. En de rest zie ik wel, beetje bij beetje leer ik. En volgens mij weet jij al veel meer dan ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. hoi Corrie, even een levensteken uit la douce france. met een toetsenbord dat anders is! Hel!! De zon schijnt hier, net weer meer nieuwe geraniums gekocht op de markt, de tuin is een plaatje! Alle tafels hebben een mooi kleedje, maakt niet uit of ze vies worden! Iedere dag werk ik in de tuin, daarna naai ik een uurtje en dan leef ik mij uit in de keuken: kersentijd; clafoutis en kersenijs gemaakt! s,avonds borduren of een filmpje kijken (wij hebben geen tv, wel dvd,s op de laptop° Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Als ik om de hoek woonde, zou ik direct naar deze expositie toegaan!!
    De vierluik is schitterend, door de eenvoud!!

    Erg leuk dat je ons liet meegenieten. Nu ben ik er niet echt geweest, maar toch een beetje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik vind het heel erg mooi, een 'eenvoudige' stijl met hele levendige kleuren. Ik zou het zo zelf wel aan de muur willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi corrie, Wat ik nooit van mezelf gedacht had is gebeurd...Ik heb een eigen web-log gemaakt!!Het is niet perfect maar gaande weg zal het beter worden.Moet nog uitvogelen hoe het zit met foto's.Kom je een keer kijken? groetjes lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh Betty, wat leuk om van jou een levensteken te ontvangen uit het heerlijke Frankrijk. Zo te lezen geniet je heel erg, daar ben ik heel blij om, dat kun je heel goed gebruiken na alle drukte en ook atelier-perikelen. Wat zal je tuin mooi zijn nu en dan al die gezellige hoekjes met kleedjes op de tafel. Ik ga steeds even naar je site om te kijken of je er alweer bent en dat is nog niet zo, maar dan zie ik wel steeds die gezellige vogeltjes op de foto die me even aankijken en zeggen: Ze komt heus wel weer terug, geduld!" ;- ) Wat heerlijk klinkt het allemaal Betty, clafoutis, ik ben echt verzot op kersen, als tiener kocht ik in mijn eentje al een zak vol bij de groentenman en ging dan met een boek en die kersen romantisch in het bos bij het kasteel in Heemskerk (daar ben ik geboren en getogen, in Heemskerk dan en niet op het kasteel, ha, ha!) zitten lezen en kersen eten, wat een romantische ziel was ik toen al. Kersenijs maken, daar heb ik nog nooit van gehoord en het klinkt zalig, oh Betty het is maar goed dat ik niet weet waar jullie je ophouden anders kwam ik, maar dan was het wel góed kersen eten met me. En dan 's avonds nog heerlijk borduren, vakantie op en top wat mij betreft! Geniet er heerlijk van Betty en we wachten rustig, maar verlangend op je verhalen en gezellige berichten. Lieve groet van Corrie en enig dat je langs kwam uit La Douce France

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Berthi en Annemarieke...Berthi wat leuk dat je weer tijd vindt en af en toe langs komt, dat vind ik nog steeds heel bijzonder terwijl jij toch iedere dag een bericht plaatst en nog veel meer te doen hebt, je bent nog steeds voor mij en de meesten van ons de grote drijfveer voor de web-logs en alle interessante informatie op handwerkgebied. Ja prachtig die schilderijen hè en ik weet natuurlijk niet wie ervan houdt en wie niet, maar heel leuk dat jij er zo positief over bent, ik vind het zelf ook erg mooi. Annemarieke als je dat wilt kan het zelfs, maar je woont misschien zelfs ver weg en kunst kost nogal wat, heel leuk dat jij er ook zo van geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Lynda, ik ren, ik kom eraan, super ben heel benieuwd>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Corrie ik heb van het museum een mailtje gehad.Ze denkt dat de merklap nageborduurd is.Hoewel ze het van een foto moeilijk kon beoordelen.Zij zegt de stof ziet er nog zo mooi schoon uit en de kleur van het borduurgaren is nog heel helder . ook lijkt het of alle kruisjes in de zelfde richting geborduurdzijn.In de 18e eeuw lette men daar nog niet zo op.Er is een Nederlandse vereniging die patronen van oude merklappen uitgeeft, de vereniging Merkwaardig WWW. merklap.nl U zou de foto ook naar hen kunnen mailen,wie weet wordt het patroon herkend.
    Schreef zij, ik heb het geprobeert kan niet versturen. nog even beter uitzoeken. Gr jose

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Beste Corrie, wat leuk om al die reacties nog eens te lezen. Daar moeten we toch iets mee doen. Ik wil binnenkort weer een expositie van mijn werk houden met veel nieuw materiaal. Een idee om dan alle reagerenden uit te nodigen? Ik hoop dat het goed gaat met je gezondheid. Groetjes ook aan Jan. Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Hallo DIRK, wat leuk om je naam te zien staan! Je vertelde me dat je al eens eerder was geweest en ook had gereageerd, maar ik vond ze nooit, maar nu is het dus gelukt, leuk!
    Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe werk en hoop deze keer weer mee te kunnen komen om te kijken. Met mijn gezondheid gaat het beter, maar kan nóg beter, ik reageer nog te snel op allerlei luchtjes en zo.Ik kom foto's maken van je nieuwe werk en maak er graag weer een logje van. DAn kunnen ze een eerste indruk krijgen en wie weet wie er dan eens gezellig een dagje NoordHolland willen doen, zou zomaar heel erg leuk kunnen worden met al die leuke dingen die in de omgeving te doen zijn. Hou me op de hoogte Dirk en lieve groeten ook aan Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Beste Corrie,

    Ik heb nu ook een eigen website, het moest er eens van komen. De site is nog niet volledig gevuld, de recente schilderijen ontbreken nog. Ik wil in juli en augustus een expositie van mijn werk houden. Ik maak mooie ontwikkelingen door in mijn schilderwerk. Dus hopenlijk tot ziens op de expo!

    Groetjes aan Jan, Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @HALLO DIRK! Wat geweldig zeg en ik heb gisteravond meteen nog even gegoogeld en vond je site meteen. Ik vind het er echt prachtig uitzien, helemaal in de stijl van je schilderijen. Ik verheug me op de nieuwe expositie, want we hebben tijdens ons bezoek helemaal niets gezien, behalve dan jullie prachtige tuin die alweer zoveel mooie bloeiende bomen en planten bevat. Leuk dat je schreef Dirk en groetjes aan Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...