dinsdag 1 mei 2007

Sixties!


Precies een week geleden was ik met mijn vriendin Ineke K 
in het Gemeentemuseum in Den Haag om de expositie over de Sixties te bezichtigen.
Over het geheel is die ons tegen gevallen omdat er veel minder objecten waren
dan wij hadden gedacht, vorig jaar waren Ineke en ik nl. in het
Noordbrabants Museum voor de tentoonstelling "Knus",
over de vijftiger jaren en daar was veel meer te zien, maar er waren zeker ook
in Den Haag een paar leuke dingen te bekijken.
Bijvoorbeeld deze puzzeljurken, je kocht in die tijd een ronde doos
en daarin zaten dan de segmentjes waaruit je zelf een jurk
in elkaar kon puzzelen. Ik vind ze enig, maar heb ze indertijd
nooit over straat zien lopen! Dat is wel het geval met het tafelpluche
van oma dat werd omgetoverd tot jassen en tassen zoals je kunt zien op de foto.




 De foto's die ik heb gemaakt zijn niet echt goed,
want ik mocht geen flitser gebruiken, maar ze vallen me toch niet tegen.
Ik laat alleen een paar foto's van kledingstukken zien,
maar er waren ook fotowanden met prachtige portretten uit de Sixties
en kunstwerken uit die tijd van o.a. Roy Lichtenstein waarvan je
op deze link een paar voorbeelden ziet




En ja, ik wist natuurlijk dat ik ook Bob Dylan's hoofd ergens tegen zou komen,
dat kan niet missen als het over de Sixties gaat, maar dat het op een jurk
zou prijken had ik toch niet verwacht...die man verrast me altijd weer :- ))
Uiteindelijk hebben Ineke en ik nog heel veel moois bekeken
in de vaste collectie van het museum.




Daar zag ik dit kunsterkje hangen "Strickarbeit 111" van Rob van Koningsbrugge http://www.dekunsten.net/dk-neus-koningsbrugge.html
uit 1948 met als ondertitel "Grijs geribbeld breiwerkje aan breipen"
en daar had ik toch wel erg veel lol om.
Ten laatste heb ik me nog even tegoed gedaan in de museumwinkel
waar ik prachtige kaartenmapjes heb gekocht, maar die laat ik morgen wel zien!


12 opmerkingen:

  1. jammer dat de tentoonstelling niet helemaal was zoals je in gedachten had, maar uiteindelijk zul je nog wel een mooie dag gehad hebben, denk ik zo. Grappig dat kunstwerk op de breipen, het zou leuk zijn om eens een tentoonstelling van alle breikunst van vroeger en nu naast elkaar te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vreesachtig als ik soms ben zou ik er niet aan denken om een puzzeljurk te knutselen ;) Je zal maar een stukje kwijtraken op een cruciale plek ....ojeeee. De uitstekende delen vallen er natuurlijk het eerst uit :)
    Het breiwerkje snap ik niet helemaal . tafelpluche heb ik nooit gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah... als ik nog eens ga breien, kan m'n kunststuk er zo naast...
    *Ü*

    Ik heb ooit iets gemacrameed, het leek op een mislukte suikerbiet...
    De lerares was er helemaal lyrisch over... *proest*
    Ik stond er met een stalen gezicht bij alsof 't zo bedoeld was, de complimenten en het goede cijfer in ontvangst te nemen... LOL ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ha, Noor,Marcella en Juul
    Noor, dat zou nog eens een leuke tentoonstelling worden, daar ging ik zeker naar toe!
    @Marcella, droom jij wel eens, zoals vele anderen, dat je naakt over straat loopt ;-))) Het betekent geloof ook nog iets als je dat droomt, maar ik weet niet wat.
    @Ha, ha, Juul, wat een act van jou. Dat lijkt op een actie van mijn zoon die zich irriteerde aan de beoordeling van een bepaalde docent aan de kunstacademie. Uit protest hing hij een doos met een gat, waar iets uit bengelde, in een hoek van het lokaal en vertelde dat het over zijn innerlijk ging. Hij kreeg er een goed cijfer voor en vertelde toen de waarheid. Auw!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-)))het is ook moeilijk kunst op waarde te schatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De sixtees heb ik net gemist (als dorpse liep het wat achter) de zeventees waren meer mijn ding. Maar heb wel een pluche kleed/gordijn jas gemaakt. Wat vond ik dat toen een heerlijke ongedwongen tijd !!

    http://chatelaine.web-log.nl/chatelaine/2006/07/index.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Noor en Marian'ne..
    Noor, zo is het maar net, ik maal niet om wat "men" als echte kunst beschouwd, kijk gewoon naar wat me iets doet, oud of nieuw, maakt niet uit. Met wijn ook, ik drink wat ik lekker vind, of ie nu duur is of goedkoop. Mijn eigen smaak en gevoel zijn bepalend.
    @Marian'ne, ik heb helemaal niets gemaakt geloof ik, droeg wel bijv. zo'n loden cape. Ongedwongen zeker en gek genoeg krijg ik dat gevoel de laatste tijd heel erg terug. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie, jammer dat de tentoonstelling een beetje tegen viel. Zelf vind ik het haags gemeente museum een leuk museum. Ben er in het verleden nog al eens geweest. Ook om het poppenhuis daar te bekijken! Tja, de sixtees... Herkenbare kledingstukken. Ook jou Dylan!!! En dan die tefelkledenjassen!!! Zelf heb ik het nooit gedragen. Maar het was hot hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. net als jij vond ik de tentoonstelling wat tegenvallen, ik was er een paar dagen eerder dan jij. maar de kleding was leuk om te zien. speciaal de broek van Jimi Hendrickx is me opgevallen, mooi rood met gerepareerde scheur; wat een klein maatje trouwens, hij moet klein van stuk zijn geweest. Wat het breikunstwerkje betreft, tja dat snap ik niet zo goed, wat is daar nou voor bijzonders aan? Vast een conceptueel kunstwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Marijna, uiteindelijk hebben we er samen een heel leuke dag van gemaakt. Er waren toch heel bijzondere dingen te zien ook al was het niet zo veel als we dachten. De vaste collectie was dus heel mooi en ook samen een hele dag bijpraten is gezellig. Geen spijt dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Ha Bert(ie), de werkelijke verschijning van een idool is vaker een openbaring, zo zijn ook bijv.Prince en Dylan geen grote mannen, maar zo zie je maar dat het uiterlijk er niet echt toe doet. Zij hebben iets totaal anders te geven en dáár zitten we op te wachten! Tja en abstracte kunst is iets heel persoonlijks, hier moest ik even lekker om lachen en dus heb ik er toch op gereageerd zou de kunstenaar denken, misschien gaat het alleen maar om de reactie...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer dat de expositie tegenviel.
    Gelukkig heb je toch nog enkele leuke dingen gezien en je goed kunnen vermaken in de museumwinkel! (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...