zondag 27 mei 2007

Lemon Squares en Maria Sybilla Merian




Eigenlijk wilde ik even snel een recept voor "Lemon Squares" plaatsen,
maar dat komt pas helemaal onderaan.
Terwijl ik namelijk op Google Afbeeldingen naar een plaatje
van lemon squares aan het zoeken was, kwam ik in een toverwereld
van citroentaartjes en koekjes terecht. Daar ga ik later heel veel
recepten vandaan plukken. Dus dat vroeg al aardig wat tijd.
Toen ging ik op www.smulweb.nl op mijn eigen page
naar het recept voor "Lemon Squares" zoeken.
Nu was ik er al een tijdje niet geweest omdat ik nu veel liever tijd
aan handwerken en bloggen besteed, dus ik was totaal verbluft
om er een totaal andere site te vinden, waar ik zwaar geïrriteerd raakte
van de knipperende reclames die ook ng eens terug kwamen
op mijn eigen receptenpage. Ik kon bijna niets vinden
en ik ben er nu helemaal klaar mee.
Ik ga mijn recepten zoveel mogelijk printen
en dan foetsie...weg van smulweb.
Het recept heb ik wel meegenomen hoor, maar dat later zoals ik al zei.
Toen bedacht ik me ineens dat ik in een van mijn favoriete boeken
een plaatje van een citroen had gezien en dat staat nu dus bovenaan.
Het is een tekening van Maria Sybilla Merian
een vrouw die ik zeer bewonder en het boek dat ik in mijn bezit heb
is een speciale uitgave dat ter gelegenheid van de tentoonstelling
over het leven en werk van Maria die werd gehouden in het
Teylers Museum te Haarlem in 1998.
Ik heb een scan gemaakt van de voorkant van het boek
maar het paste er niet helemaal op.





Deze vrouw leefde van 1647 - 1717 en was voor haar tijd een
zeer vooruitstrevende vrouw die al vóór Linneaus de basis legde voor de entomologie,
de insectenkunde. Zij was een van de eerste botanische kunstenaars
van haar tijd en was daarnaast ook moeder (van 2 dochters),
tekenlerares en vrij ondernemer, zij handelde in in verf
en dierpreparaten en gaf ook nog eens haar eigen boeken uit.
Als vooruitstrevende vrouw had ze in haar tijd alle kans
om in conflict te komen met de heersende orde,
want het schilderen van stillevens in olieverf en van botanische illustraties
was tot dan toe voorbehouden aan mannen. Vrouwen werden in Nürnberg
daarvan uitgesloten. Wel mocht ze bloemstukken schilderen
op textiel en perkament en die technieken bracht ze haar leerlingen ook bij.
Haar bloemenboek gaf voorbeelden voor de borduurkunst
in die tijd en een bekend borduurpatronenboek van die tijd werd sinds 1670
uitgegeven door Rosina Helena Fürst waarvan nog steeds gebruik wordt gemaakt..
 Ze werd in Frankfurt geboren en woonde ook
in Nürnberg, op Walthastate in Friesland waar zij verbleef in een soort commune
van de Labadisten , trok later naar Amsterdam waar zij woonde
in de Vijzelstraat waar zij in haar eigen levensonderhoud en
dat van haar dochters voorzag door haar handel in verstoffen en dierpeparaten.
Later reisde ze ook nog naar Suriname, een reis die in haar tijd
zeer ongebruikelijk en gevaarlijk was voor vrouwen.
Ze wilde ook daar het leven der insecten bestuderen.
Ze overleed op 13 januari 1717 te Amsterdam. Een korte levensbeschrijving met literatuurverwijzingen vind je hier.
En dan nu het recept voor de Lemon Squares:

                              

30 opmerkingen:

  1. Mooi log, mijn complimenten ;o) En verder ben ik blij dat ik met het hartenproject meedoe,...want ik heb ergens iets gelezen,... :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze kon geweldig tekenen. Ik kende haar naam wel, maar het is erg fijn alles op je weblog weer eens te lezen hoe het haar allemaal verging, want je vergeet ook weer net zo snel (ik tenminste wel). Prachtig mens om zo door te zetten in die tijd!
    Van dit soort artikelen smul ik erg en dan heb ik het niet eens over je recept ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cor: Wat een gave log! Heb met veel belangstelling over deze getalenteerde vrouw gelezen, alhoewel ik haar liefde voor insecten niet deel.
    Ga nu smakelijk schrijven in mijn recepten-agendaatje, je komt achter Goof's Drizzle.
    Nu nog uitvogelen hoe die oven van mij werkt.

    Ik heb nog een heeeeel lekker appel/hazelnoot/abrikozenjamrecept voor jou/jullie allemaal. Even opzoeken >>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb eens een hele lekkere worteltaart gemaakt van een AH recept, maar later raakte ik het recept kwijt en het staat niet op hun site (eind jaren 80 of begin jaren 90). Misschien dat een van jullie het nog wel hebben???

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ha, ha, Ingrid, ik moest eerst even denken...hartenproject??? Maar ja, het werd me duidelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marianne, dank, want ik was eigenlijk bang dat het een veel te lang en voor sommigen saai stuk zou zijn geworden, maar ja, ik ben zo enthousiast over haar en haar boek, dan krijg je dat...niet meer te stoppen. Ik heb wel een recept voor worteltaart denk ik maar vogens mij was dat van een vriendin van mij, ik zoek het op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Dijn, jij ook dank en ik ben zo dol op dit boek omdat ik dan rustig naar insecten kan kijken zonder ze uit de weg te willen ruimen. Ik heb trouwens op advies van Juul (dacht ik) een Bugs Away gekocht op internet. ben benieuwd hoe dat werkt. Leuk meteen achter Goof, die drizzled wel iets lekkers op mijn hoofd en als ik dan mijn tong uitsteek hoef ik alleen maar te slikken. Een cakeje met jouw zalig klinkende jam er achteraan en mijn dag is goed. Die oven zal toch wel lukken. Pééééét, Dijn roept je!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie, wat een bijzondere vrouw was dat! Erg vooruitstrevend voor die tijd zeg. Haar eigen boeken uitgeven! Zou iets voor Berthi zijn voor de HZG voort te zetten.En dan je Lemon Squares...die lijken me erg lekker. Zal ook nog even naar de drizzled van Goof gaan kijken! Was je het harten project vergeten? Nee toch zeker.Doeg, doeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit soort onderwerpen boeien mij in ieder geval wel, weet niet hoe dat met anderen is. Ik vind het in ieder geval verre van saai!

    Mijn symboliekonderwerpen zijn ook behoorlijk aan de lange kant. Dan denk ik ook meteen, oei mijn hobby is niet die van een ander en één zin was misschien al genoeg geweest voor velen ;-)

    Als jullie het toch over recepten hebben. Alles met de naam Charlotte erin is welkom ;-) Ik ben alle recepten over de naam van dochter aan het verzamelen om dat ooit op een cd-rom te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je lemon squares ga ik zeker een keer maken, dank je wel voor het recept. Ik ben destijds ook naar de tentoonstelling over Merian geweest in Haarlem. Ja, een wilskrachtige vrouw moet dat zijn geweest, en heel begaafd. Wij hebben hier een memory-spel met illustraties van haar op de kaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. http://img.bol.com/intershoproot/B
    OOKCOVER/FC/9/0/2/3/4/9023409116.gif
    Nou ik weet niet of t gelukt is,maar ik hoop je te kunnen verblijden met de volgende tip:
    Inez van Dullemen heeft een roman over deze bijzondere vrouw geschreven,het heet Maria Sibylla en hopelijk staat bovenaan de cover v/h boek als het gelukt is ,van www.bol.com gecopieerd.....
    Zij had ook het prachtige boek "de rozendief" geschreven,overde naaldkunstenaar Willem Schenk,ook met een prachtige kaft...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ahum niet gelukt dus....sorry!!je hebt in ieder geval de titels...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een mooi log over een bijzondere vrouw.
    En je lemon squares lijken me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat schrijf jij toch altijd mooie, uitgebreide stukjes. Ik gun me nooit zoveel tijd om alle weblogs te lezen maar ga het steeds leuker vinden. Je recept lijkt me ook heerlijk, ik ben niet zo'n bakster maar wie weet word ik daar ook nog in besmet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zwaai zwaai !!! ;-))).

    Ik zwaai even want ik kan het niet meer bijbenen. Ik lees flarden hier en daar !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Marijna, het jartenproject ben ik zeker niet vergeten, maar de link kon ik even niet leggen. Binnenkort plaats ik weer een deeltje van mijn hartenproject.
    @Marianne. op smulweb heb ik 120 recepten met de naam charlotte erin gevonden, heb je i.v. daarmee al een mail gestuurd. Ook twee carrot-cake recepten zijn je toegezonden. Jouw symboliekonderwerpen lees ik dus ook graag! Kijk steeds of er al een nieuwe is:- ))
    @Bertie, dat spel heb ik ook gekocht! Wat leuk!
    @Hilly, je hebt me weer iets laten herinneren, dat boek heb ik destijds niet gekocht omdat er nogal negatieve recensies over waren, omdat ze nogal breeduit het sexleven van Merian behandeld zou hebben in dat boek en omdat daar naar wat ik heb gelezen geen enkele grond voor onderzoek voor was, was ik niet genoeg geïnteresseerd. Merian's leven is zo boeiend dat ik dit soort extra informatie niet hoefde omdat het waarschijnlijk op fictie berust. Maar voor degenen die haar levensverhaal niet kennen is het misschien wel aantrekkelijk en worden ze op deze manier toch ook geïnteresseerd voor de rest van haar leven. Ik ga er toch nog eens achteraan, want ik wil in dit geval niet iets belangrijks missen, dus heel erg bedankt voor de link die via mail goed doorgekomen is.
    @Noor, ik ben blij als ik af en toe een glimp van je opvang en zeker als je een reactie plaatst. Dankjewel!
    @Joke, wat lief om dat te schrijven!
    @Marian'ne rustig aan hoor, je mag geen burn-out krijgen door achter alle reacties en logjes aan te hollen. Ik waai gewoon gezellig terug! Zwaai, zwaai, zwaai, zwaai!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Corrie, mooi verhaal over Merian, wees zuinig op dat boek! En laat Teylers nu mijn lievelingsmuseum zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Ha Annemarieke, ja dat is ook een heerlijk museum. Een vriendin van mij woont er vlakbij, dus we moeten er maar snel weer eens naar toe. Haarlem is toch al een prachtige stad waar ik als jong meisje al met mijn oma ging winkelen. Voelt heel vertrouwd als ik daar ben. Ik kreeg van Dees (web-log Daisy in Lalaland) al een tip voor een nieuwe winkel Sjakies geheten, dus het wordt tijd dat ik er naar toe ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Peet's moeder heeft een nagerecht dat Charlotte huppeldepup heet. Wordt met pudding en lange vingers geloof ik gemaakt. Ik zal het recept eens vragen en dan post ik hem wel.

    Hoe vonden jullie dat appel/hazelnoot/abrikozenjam-recept gisteren op mijn log (staat bij de reacties)?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie tekening. Ik ben zelf dol op botanische tekeningen en doe zelf ook wel eens een poging, maar dat haalt het niet bij wat er tot in de 19e eeuw werd gedaan, toen men nog de tijd nam voor een goede tekening. Ik heb een overzichtsboek: The art of botanical illustration, van Wilfird Blunt, waarin het werk van Merian uitgebreid wordt besproken en natuurlijk staan daar ook mooie platen van haar in. Onder meer een prachtig uitgewerkte engelse roos, die je zo van het papier zou plukken. Een paar jaar geleden kwam ik borduurpatronen tegen die op oude botanische tekeningen waren gebaseerd. Ik heb toen de klaproos (één van mijn favoriete bloemen) en de korenbloem geborduurd. Ik zal ze een keer op mijn log zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh ja, nog vergeten. Wat geweldig dat er in de 17e eeuw al vrouwen waren die tegen de stroom in al dit soort werk deden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Annita, wat leuk dat je zo geïnteresseerd bent in dit soort tekeningen en ik nog nooit eerder gehoord dat iemand zelf probeert die e tekenen. Daar zou ik graag iets van willen zien en zeker ook van die geborduurde klaproos en korenbloem. De levensgeschiedenis van dit soort vrouwen boeien me enorm. Wat een moed en doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen moeten zij hebben gehad. Door het lezen van zulke biografieën word ik heel erg gesterkt voor de drempels die ik moet nemen in mijn eigen leven. waar kwam je dieborduurpatronen tegen trouwens? Op internet of heb je daar een boekje van?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gerrie v.W.-v.N.30 mei 2007 om 09:20

    MARIA SYBILLA MERIAN

    Prachtig werk , ik bewonder haar al lang .
    Zo vlug even bij je langskomend
    herkende ik haar speciale stijl en zeer verfijnde manier van werken .
    Heel bijzonder dat we rondom bij onze logjes vriendenkring ,telkens zoveel verscheidenheid aan schoonheid in woord en beeld tegen komen .
    Corrie daar draag jij zeker een mooie steen aan bij .

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh Gerrie, wat leuk dat je bij me langskwam en zo'n mooi compliment voor me achterliet. Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi tekeningen, inspirerende vrouwen !! Knap om je in die tijd te redden en je eigen ding te doen.

    Had nog nooit van Labadisten gehoord .

    De recepten etc. laat ik aan de anderen . Wil wel meesmikkelen hoor :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb je recept opgeslagen en zal volgend weekend jou recept proberen. Afgelopn weekend was het de cake van Ingrid, dus nu het weekend jou koek. Wat zullen mijn huis genoten blij met mij zijn.:0))

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marian'ne, als het zover komt dat we bij Betty de open atelierdag kunnen beleven, kun je volgens mij veel proeven van wat er aan recepten door gegeven wordt. Kun je lekker mee smikkelen.
    De Labadisten werden voor mij ook pas bekend nadat ik over Merian had gelezen, dat is het mooie van lezen en ook van de web-logs, ik leer steeds weer nieuwe dingen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Ha Hester, leuk dat je de recepten al uitprobeert, voor ons met zijn tweetjes is dat niet zo handig, dan eten we ons klem om alles op te maken, maar het komende weekend is er bij ons voor het huis op het grote speelveld een boekenmarkt en dan ga ik zeker een grote plaat lekkers bakken om uit te delen aan de eventuele klanten. We gaan heel veel boeken opruimen. Heb ik zin in, nu maar hopen dat het droog is en niet te koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Gelezen...
    ...gisternacht nog...
    Oeps!
    *Ü*
    Geweldige tekeningen maakte zij!
    :o)
    *trippelt zachtjes verder*
    > trip > trip > trip >>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  30. vanaf 23-feb-2008 Tentoonstelling Maria Sibylla Merian & Dochters in Museum Het Rembrandthuis ; zie www.mariasibyllamerian.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...