maandag 21 mei 2007

Kornoelje en Chaim Potok


Wanneer ik naar het centrum van het dorp fiets of wandel
kom ik langs een tuin waarin deze prachtige kornoelje staat.
Ieder jaar zie ik het blad en de knoppen verschijnen en wacht in spanning
de bloemenpracht af. Enkele weken geleden kon ik die weer bewonderen
en ben nu eindelijk eens gestopt om een foto te maken.
Daarbij dacht ik steeds opnieuw aan een van mijn favoriete kinderboeken...
 "Mijn vriend de boom" van Chaim Potok.




Ik kocht het boek met nog drie andere tijdens zijn signeersessie
in de Bijenkorf in 1998. Toen ik aan de beurt was om zijn handtekening
in mijn boeken te laten zetten, vroeg ik hem de Hebreeuwse "Chai"
(teken voor het woord "leven") in het boek bij zijn handtekening te schrijven.
Hij stopte, keek me aan met de meest intense helder-blauwe ogen
die ik ooit heb gezien, bleef even kijken, zei niets
en plaatste de "Chai" en zijn handtekening in alle vier de boeken.
Ik was zeer onder de indruk.
De letter "Chai" was me al bekend omdat ik jaren geleden
van mijn vriendin Adinda voor mijn verjaardag een zilveren "Chai" had gekregen.
Je ziet hem op de laatste foto naast de door Potok geschreven "Chai" liggen.




Tijdens het schrijven van dit log vulde ik de link naar de Wikipedia-site in
en las toen dat zijn voornaam Chaim ook "leven" betekent...
daarom keek hij waarschijnlijk zo indringend naar me.
Deze vier boeken zijn me zeer dierbaar, zeker nu hij in juli 2002 is overleden.
Het boek "Mijn vriend de boom" verteld over een jongetje
dat met zijn ouders voor de zoveelste keer moet verhuizen
 en daar vreselijk tegenop ziet. Zijn vriend de boom,
een kornoelje, helpt hem om die stap te nemen
en belooft hem om altijd bij hem te zijn.
Op het laatste plaatje in het boek zie je de kleine jongen in de auto zitten
met een kornoelje-stekje in zijn armen.
Zeer ontroerend boek dat ik mijn kleindochter Sharon liet lezen
toen zij na een moeilijke periode in haar leven ook ging verhuizen.
Het afgelopen weekend hebben we het beiden nogmaals gelezen.
Van Potoks boeken heb ik er al aardig wat gelezen,
maar vooral dit boek en daarnaast de prachtige,
volgens velen autobiografische boeken "De gave van Asher Lev"
en "Mijn naam is Asjer Lev" hebben mijn hart gestolen,
zonder daarmee zijn andere indringende boeken tekort te willen doen.


14 opmerkingen:

  1. Dag Corrie,

    Mooi logje. Ik heb het boek al een aantal jaren geleden voor mijn zoontje gekregen en heb het altijd een bijzonder en symbolisch verhaal gevonden.
    Mooi wat je schrijft over de signeersessie en je ontmoeting met hem.
    Verder heb ik eigenlijk nooit meer iets van hem gelezen, maar zal je 'tips' ter harte nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Corrie, mooie struik/boom !!

    We hadden het al eerder over deze schrijver en mijn Chai bedel en de mooie symboliek. Wat mooi deze diepe ervaring met een zielsverwant, denk ik. Dat voel je, hoef je niet eens met elkaar te spreken !!. Omdat ik niet meer lees ben ik helemaal niet op de hoogte van veel schrijvers (een beetje de populaire die op TV langskomen ). Deze schrijver lijkt mij heel interessant en diepzinnig. Ik zal hem mijn dochter aanraden zij leest graag en veel diepzinnige boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie wat bijzonder,ik ben ook zo'n fan van hem ,maar heb hem nooit mogen ontmoeten, ,de mooiste van hem vond ik Davita's harp en mijn naam is asher lev en de belofte,zooooo mooi...enne "uitverkoren",prachtig ,als je een boek van hem uithebt ,weet je daarna even niet zoiets moois te vinden wat maar een beetje in de buurt komt..
    Misschien ken je deze dan ook wel van Pearl Abraham-vreugde der wet,wel veeel eenvoudiger ,maar ook een hele mooie kennismaking met het joodse geloof en gewoonten.
    Wij hebben ooit een traditionele joodse bruiloft mee mogen maken ,van een penvriendin ,jaren gelden ,meisjes moesten toen nog 2 jaar in het leger,jongens 3 jaar.Het was een hele bijzondere ontmoeting/vakantie,maar helaas is het contact in de loop der jaren toch verwaterd...
    Heb je al eens kennis gemaakt met Coelho-de alchemist?Of van Herman Hesse-Siddartha?
    Ook hele mooie spirituele boeken,die je net even langer bijblijven en je nog lang na laat denken over van alles......maar de rijkdom van Potok en het goede gevoel wat je daarna hebt......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Corrie,
    je zult 't niet geloven (of wel)... :o)
    Maar ik heb dit boek ook gekocht, toen m'n DS in z'n "bomen-adoratie-periode" was.
    Verder heb ik niets van deze schrijver, heel bijzonder om nu jouw logje te lezen.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dag Mienke, de twee boeken "Mijn naam is Asher Lev en "de gave van Asher Lev" zijn ook zeer ontroerend, ook alweer omdat ze over een klein jongetje gaan, dan ben ik al gauw verkocht. Die dappere mannetjes die zich door het leven heen worstelen en boven komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marian'ne, wat een mooie reactie geef je.Je dochter zal er hopelijk heel erg van genieten, hij heeft heel veel moois gemaakt en van zijn boek "The Chosen is een film gemaakt" Ook prachtig, van een ander boek trouwens ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Corrie wat een bijzonder log heb je geschreven. IK ken de boeken niet maar zal binnen kort naar de bieb gaan en eens kijken of er boeken van hem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Tjee Hilly, wat een fijne boekentips, heb ze opgeschreven, mijn schoondochter Maaike houdt ook zoveel van zijn boeken en zal die tips zeker ook waarderen. Wat bijzonder dat je een Joodse bruiloft hebt meegemaakt. Jammer dat die contacten verwateren, maar zo gaat het meestal en er komt vaak nieuw voor in de plaats. Ja, de alchemist vind ik ook prachtig, heb ik ook in een mooie uitgave. Hesse nog niet gelezen, ga ik op af. Fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Juul, dat is zeker bijzonder, want ik kom het boek niet vaak ergens tegen, bomen blijven altijd boeien en als ze eentje omvalt zoals een grote eik enige jaren geleden met die vreselijke storm vlak voor ons huis, dan gaat er een huivering door me heen. Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ie daar lag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Hester, die zijn er zeker in de bibliotheek. Ben benieuwd wat je ervan vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corrie: dank je wel voor je tips. Ook Herman Hesse heb ik opgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. over dappere jongetjes gesproken:Haddon-het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht.
    Maar 12,50 ofzo,te vinden bij de kinderboeken of volw literatuur.Hij heeft hier de zilveren zoen voor gewonnen(kinderboekenprijs).
    Heel lief ontroerend boek over een autistisch jongetje ,die zich redt in deze wereld en op een bijzondere manier om zich heen kijkt.Na afloop ,denk je :'Wij zijn gek bezig,hij niet!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh, Corrie, wat een fijne ontmoeting met die schrijver! Ik had nog nooit eerder van hem gehord en ken dus ook zijn boeken niet. Als ik jou er zo over hoor vertellen, dan schrijft hij erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Hilly, fijn om alweer zo'n goede boekentip van je te ontvangen. Ik maak altijd een lijstje achterin mijn agenda waar ik door het jaar heen allerlei boeken en andere cadeautips schrijf. Ik weet altijd iets voor een verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...