zaterdag 26 mei 2007

Kelim

 


Dit is een detailfoto van een kleine Kelim die ik in mijn bezit heb.
Het is een foto van de achterkant en ook de foto hieronder
van het totale kleedje is van de achterkant gemaakt.
Dat heb ik gedaan omdat de kleuren daar nog heel mooi zijn,
maar ook omdat bijna niet te zien is dat aan die kant alles afgehecht is.
Hier en daar zie je nog een klein los draadje lopen.
Nu heb ik helemaal geen verstand van Kelims en weeftechnieken,
maar het is en blijft een heel mooi kleedje om naar te kijken
en om van te genieten qua kleur en fijne motieven.



Ik kwam erop om hiervan foto's te maken toen ik op de web-log
van Marian'ne's log van vandaag las over het gehaakte mutsje
dat haar zoon mee genomen had uit Egypte.
Marian'ne had informatie over dat mutsje gezocht,
maar kon niet veel of niets vinden.
Dat is mij ook niet gelukt, maar al zoekende kwam ik wel
op een prachtige site terecht, die de moeite van het bekijken waard is
vanwege de enorme hoeveelheid informatie over allerlei
handwerktechieken van over de hele wereld.
Prachtige foto's zijn erop geplaatst en ook tekeningen
van de verschillende technieken.


(foto geleend van internet)


Ik ben zelf nog lang niet uitgekeken op de site van
 Marla Mallett 
waarop heel veel moois te koop wordt aangeboden
zoals o.a. tapijten, maar ook prachtige Japanse Kimono's en Obi's
en Chinese kostuums (waarbij ik meteen weer moest denken aan Berthi's
prachtige kinderkostuumpje en schoentjes van de Miao
(als ik het goed heb onthouden) die ze een tijdje geleden in een log liet zien.
Kortom dit is een site om van te genieten. Veel kijkplezier gewenst!

23 opmerkingen:

  1. Corrie, met deze site zijn we nog wel even bezig om het te bekijken. Mooie dingen staan er op. Wat leuk om via eenander zijn log op ideen voor je eigen log te komen. Ook ik kom telkens op nieuwe ideen die ik op mijn log zou willen zeten. Het wordt steeds nijpender mijn log te gaan maken!Ben nu met een quilt bezig voor mijn a.s kleinkind. Het gaat er al een beetje op lijken. Deze week wil ik de top afhebben. Dan kan ik in de vakantie beginne met quilten. Ik ga snel weer verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corremans: en nu ben ik natuurlijk benieuwd HOE die kelim bij jou terecht is gekomen... Warme kleuren!

    Site van Marla Mallett is iets voor laaaaaange verveelavonden (hebben wij die?). Volgens mij ben je daar uren mee zoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Da's een lang verhaal Dijn, maar de korte versie is als volgt: Jan en ik leerden heel lang gelden twee dames kennen die een stuk ouder waren dan wij, maar waar we goede vrienden mee werden. Ze woonden samen en we kwamen regelmatig bij elkaar over de vloer. Ank was een kleine vrouw met heel guitige ogen, een scherp vertand en een enig gevoel voor humor. Ze schilderde, vnl. landschappen, maar ook bloemen en planten, maakte zelf haar lijsten, fotografeerde, reisde graag en had een heel goede baan. Wieta, was haar secretaresse en zo leerden ze elkaar kennen en gingen samen verder in het leven. Wieta kookte en handwerkte (borduren) en was heel sterk in taal, vooral Nederlandse taal, dus alle boeken in hun appartement waren voorzien van verbeteringen, zelfs de Bijbel! Na hun overlijden erfden Jan en ik hun hele inboedel omdat hun (allemaal oudere)familieleden die rommel niet hoefden. Nu was daar weinig waardevols in de inboedel uit oogpunt van geldwaarde, maar emotionele waarde des te meer en omdat ik zoveel van hen en hun hobbies en interesses genoot hebben ze alles aan ons nagelaten om er de beste plek voor te vinden of het zelf te houden. Twee inboedels in één huis ging niet, maar de leukste n liefste dingen hebben we gehouden en worden nog steeds gekoesterd, zo ook deze kelim, het is maar een kleintje, ongeveer 75 x 35 c., maar mooi hè die kleuren. Of ze de kelim ooit zelf hebben gekocht betwijfel ik, maar Wieta had een broer die verre reizen maakte, dus ik denk dat het van hem komt. Helaas kan ik het hen niet meer vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie, wat een mooi verhaal. Heel waardevol om met zo'n mensen een stukje van je levensweg te mogen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @MaRia, deze twee vrouwen hebben op mij een grote indruk gemaakt en ik kom hen nog dagelijks tegen in alles wat ze ons hebben nagelaten maar ook in hun gedachtengoed dat ik meedraag. Ze waren zo aardig en zo leuk en oh ja, ze waren beiden ook nog heel muzikaal. Ja wat al niet, twee erudite vrouwen geboren aan het begin van de vorige eeuw, maar zo bijdetijd, ze zouden nu zo weer inspringen in het virtuele tijdperk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie kleuren die kelim. Mijn buurvrouw heeft een kelim-achtig vloerkleed. Toen dat helemaal verkleurd was, heeft ze het omgekeerd en alle loshangende draadjes er doorheen gestoken. Het is weer als nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Annita, wat een goed idee om die draadjes door te steken! Dan wordt de kelim inderdaad weer als nieuw. Slim!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De kleuren passen echt heel mooi bij elkaar!
    Prachtig verhaal. Wat lief dat je een gedeelte van hun spulletjes wel hebt geaccepteerd en er zo zorgvuldig mee omgaat. Zo blijven ze nog wel levendig in jullie gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie: Dat is nou een ECHT verhaal. Geweldig dat jij en je man hun eren in je hart en in je huis.
    Een lieve kelim van lieve mensen bij lieve mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Tjee, dankjewel Audrey en het kost allemaal geen enkele moeite dat eren, dat hebben ze zelf bij ons bewerkstelligd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corrie wat een site, kan je uuuuuuren mee zoet zijn!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie: lieverd, jij hebt je, misschien zonder het bewust te weten, een heel belangrijke deugd eigen gemaakt: als je in iets geslaagd bent, nooit vergeten de bijdragen van ánderen er in te erkennen...

    Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een mooie verhaal !!! en een ontzettend mooi kleedje, jammer dat de herkomst niet meer te achterhalen is ..... en die site !!! zoveel moois!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. JA, ik kan alleen maar beamen wat de anderen al voor mij gezegd hebben !!! :-)))).

    Fijne dag !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje Corrie wat heb je toch een fantastisch log!
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou moe, Cor. Ik ren me rot van Berthi naar hier voor die lemon square van jou. Hijg hijg hijg.

    Noppes??? Nada??? Niente??? Niks?? Tidak ada??? (Indonesisch voor: is er niet?) Rien du tout??? Nichts??? Nothing at all??

    HUUUUUUUU HUUUUUU HUUUUUU in een kanten zakdoekje. Sluipt terug naar haar hoekje. Met een boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Mien, Dijn, Mary, Marian'ne en Dees, dank!
    @Heerlijk toch Mien, lekker surfen op het web en schoonheid zien!
    @Dijn toe, ik ga blozen hoor, ik kan ook heel klierig zijn hoor, maar dat jij bepaalde zaken onderkent zegt ook heel erg veel over jou ;-)
    @Dees was je er weer even, wat een lieve reactie ook weer van jou, gaat het allemaal een beetje, ik ga zo even bij je kijken.
    @Dijn ze staan er hoor!! Nier meer huilen, neem er gauw een als troost!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. af en toe klierige Cor:
    ik brul me schor
    heb ook recept voor jou
    kom maar kijken, gauw!

    Vandaag was een multidag: van wasgoed tot kelim tot vochtige huizen tot pissebedden tot Tilburg tot deurwaarders tot rijles tot drizzle's tot piesen in de broek tot lemon square tot rupsen tot labadisten tot vliegtuigperikelen tot kennismaken met Goof's nek tot zilvervis tot cederhout tot glimlachend naar bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige link waar je niet uitgekeken komt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind vooral leuk om het verhaal over de herkomst erbij te lezen...
    (ik ben intussen nog met een vergeten was bezig...)
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    'khou'tevenkort...
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. pssst... ik zag net het volgende logje, daar kom ik later voor terug, dat haal ik niet.
    Ik heb nog een was te doen en 20 vensters open...
    Help!
    Toedeloe.
    Het was weer gezellig, tussendoor dronk ik nog een glaasje thee met chocoladekoek!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha Juul, kom net bij jou vandaan, ik ga gauw naar bed, ben op! Doei, doei

    BeantwoordenVerwijderen
  23. pssst idem ditto, en die was moet nog steeds!
    :oP

    Ik gaaaaaaahaaaaa!
    Trusten!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...