woensdag 30 mei 2007

Een andere Corrie

Bij de reacties op Berthi's log van 28  mei 2007 ? werd er diepzinnig geschreven over het begrip vergeven en ieder had daar zo haar eigen ideeën over. Mij deed het denken aan
Corrie ten Boom

(foto geleend van internet) 


een heel moedige vrouw die in de Tweede Wereldoorlog
samen met haar familie Joodse mensen verborg voor de Nazi's.
Uiteindelijk werden zij verraden en werd Corrie samen
met haar broer en zus naar  Ravensbruck gebracht.
Corrie heeft dat overleeft, maar haar zus Betsie niet en haar broer Willem
overleed vlak na de oorlog. Corrie beschrijft in een van haar vele boeken 
hoe zij met het begrip vergeving om ging.
Haar boeken zijn de moeite waard om gelezen te worden omdat al haar
wijsheid gebaseerd was op de praktijk.

(foto geleend van de museum-site )

In het huis waar zij opgroeide, een klokkenmakerij in Haarlem,
is nu een klein museum gevestigd.
Of zijzelf ook handwerkte weet ik niet, maar ik denk het wel gezien
de "inslag" in haar gedicht dat ik hier plaats
omdat het heel goed past in een handwerklog: 



My life is like a weaving
Between my God and me.
I do not choose the colors,
He worketh steadily.
Sometimes He weaveth sorrow,
And I in foolish pride
Forget He sees the upper,
And I the underside.
Not till the loom is silent
And the shuttles cease to fly,
Will God unroll the canvas
And explain the reason why.
The dark threads are as needful
In the skillful Weaver's hand
As the threads of gold and silver,
In the pattern He has planned.


23 opmerkingen:

  1. Corrie, dit gedichtje doet me ineens weer denken aan klas 3 op de MULO. Bij een van de leerlingen was er thuis iets heel ergs gebeurd en in een godsdienstles vertelde zij dat dat voor haar het bewijs was dat God niet om mensen gaf. De kapelaan vertelde toen dat zijn moeder bij ziekte of andere tegenslag in het gezin altijd zei, dat het leven een geborduurd tafellaken is. Wij zien de vaak een beetje rommelige onderkant, maar Hij ziet de prachtige bovenkant. En ik moet zeggen dat ik vaak wel overeenkomst zie in de achterkant van mijn borduurwerken en mijn leven! Zoals dat, denk ik, in elk leven voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel interessante vrouw met een leven VOL invulling. Ik heb verscheidene boeken van haar liggen (EN gelezen vroeger :-)).

    Ik vond het zo mooi dat zij pas na haar 50 e haar "carriere" is begonnen en zo veel voor anderen heeft kunnen doen en leren. Ik hoopte dat wanneer ik uit de kleine kinderen zou zijn dat ook zou kunnen. Helaas werkt mijn lijf niet mee, dus probeer ik het op kleinere schaal dichter bij huis !!!

    Staat mij bij dat zij in het kamp handwerkte met haar zus en de vrouwen !!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh Corrie, dat noem ik nog eens vergevingds gezind zijn. Oog in oog met je vreselijke kampbewaarder en dan kunnen vergeven. Ik ken deze vrouw verder neit en haar boeken ook niet. Maar het zal een hele bijzondere vrouw geweest zijn. Daar zijn er neit zo veel van. Het gedicht is mooi. Het kon een gedicht van de Amisch mensen zijn. Dat gevoel gaf het mij tenminste. Mooie log weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig weer gevonden,nooit van haar gehoord,ik ga me er eens in verdiepen.Mooi gedicht ook zeg!
    Ik heb nu Antjie Krog -De kleur van je hart klaarliggen,maar zal telkens maar een klein stukje lezen over de afrikaanse mensen en hun vergeving mbt apartheid(waarheid en verzoeningscommissie)
    Eerst ga ik een plekje zoeken voor jouw geborduurde hart,nogmaals heel erg lief Corrie en bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat je deze vrouw noemt. Ik ken haar en haar geschiedenis niet, maar het is heel indrukwekkend.
    Kunnen vergeven is een mooie gave.Ik heb gisteravond pas het logje bij Berthi gelezen. je hebt het mooi verwoord, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een sterke vrouw moet dit zijn, een groot voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi!! Een sterke vrouw........


    Kunnen wij een voorbeeld aan nemen!!! Ik ben er wel achter dat het voor jezelf heel belangrijk is om iemand of meerdere mensen iets te vergeven...... Hoe moeilijk het soms ook is maar het is beter voor jezelf en de mensen dicht om je heen......

    En ja een mens maakt wat mee in je leven. Het een plaatsje geven en verder gaan....... En het belangrijkste misschien nog wel....geniet van elke dag die je mag mee maken!! Ook al is het niet de mooie kant van je tafellaken.......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een verhaal vertelt over 2 vrienden die door de woestijn liepen. Op een moment tijdens de reis kregen ze ruzie en de ene vriend sloeg de ander in het gezicht. Degene die geslagen werd was gekwetst, maar zonder iets te zeggen schreef hij in het zand:
    'VANDAAG SLOEG MIJN BESTE VRIEND MIJ IN HET GEZICHT'. Zij liepen verder totdat zij een oase vonden, waar zij besloten een bad te nemen. Degene die was geslagen,raakte vast in modder en dreigde te verdrinken, maar de vriend redde hem.
    Nadat hij was bijgekomen, schreef hij op een steen:
    'VANDAAG REDDE MIJN BESTE VRIEND MIJN LEVEN'.
    De vriend die had geslagen en zijn beste vriend had gered, vroeg hem: 'Nadat ik je geslagen had, schreef je in zand. En nu schrijf je op een steen???'
    De andere vriend antwoordde:
    'Als iemand ons pijn doet, moeten we het in zand opschrijven, waar de wind van vergeving het kan uitwissen. Maar als iemand iets goeds doet voor ons, moeten we het in steen graveren, waar geen wind het ooit kan uitwissen'.

    Het is een zeer diepzinnig onderwerp, inderdaad, Corrie.

    Mijn persoonlijke gedachten bij dit prachtig gedichtje in je log:

    God Die alles organiseert, minutieus zelfs, observeert op ieder moment onze allerdiepste innerlijke houding . Hij ziet zeeeeer ver in de toekomst. Zijn wil wordt het goddelijk programma genoemd en het ontvouwt zich dag na dag na dag. Als hij het nodig vindt hagel, sneeuw, storm, zinderende hitte of windstille momenten op ons pad te brengen, zal Hij dat doen, overeenkomstig het principe van evenwicht, want Hij weet dat het je sterker zal maken en Hij weet ook dat Hij je later, ver in de toekomst, nodig zal hebben, maar dan moet je op een bepaald niveau voor Hem zijn, op het vlak van de ziel. Alle grote meesters, alle grote Boodschappers zijn diep beproefd geworden in hun leven, geen van hen leidde een geplaveid leven! Wie weet wat voor een opdracht wij (jij, hij, zij, ik), in ons dragen?

    Zomaar wat voor me uit gemijmerd.

    Prachtig log. Dank je, Cor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeer mooie log, Corrie. Ik heb een boek van haar liggen dat nog gelezen moet worden.

    Bijzonder gedicht, bijzondere vrouw!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @marianne heb je een aanrader van haar,want ze heeft nogal wat geschreven....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @dijn,wat een mooie aanvulling van jou en het "woestijnverhaal" en je mijmering.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Hilly, het boek 'In het huis van mijn vader' gaat over het gezin waarin zij opgroeide, dat geeft een mooi beeld waardoor zij zo over alles is gaan denken !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ps "kleien"=kleine...pfft

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @marianne,bedankt voor je tip!ik zag dat al haar kleien boekjes maar 2 euro zijn bij Bol.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hilly, :-))))

    Dat is niet duur, ik heb ze nog van ruim 30 jaar geleden !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Dijn, ik heb je reactie gelezen. Mooi verhaal over vergevingsgezindheid heb jij er bij gezet. Mooi hoe je met elementen uit de natuur iets duidelijk kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Marijna: Het moeilijkste is het toepassen. Maar iedere keer dat het me een beetje lukt, voel ik me blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi Corrie,je weet ook wel altijd bij ons allemaal wat teweeg te brengen!!dank daarvoor!
    liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kon een paar dagen niet internet, maar wil je toch bedanken voor de inhoud van je mail en je goede tip! Ik reageer dit weekend op je mail en op weblogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gerrie v.W.-v.N.1 juni 2007 om 06:16

    Corrie deze log is inmiddels wereldwijd besproken .
    In mijn dagelijkse mail met mijn zus in Casper / Wyoming had ik het over je log en vroeg haar , je hebt toch die film nog onder de aandacht gebracht ?
    Ze is inderdaad gevraagd deze film op de plaatselijke TV te promoten , er werd ook gezegd in een Hollands costuum te verschijnen . Verbeeld je zo,n verschijning , dat laatste heeft ze ook geweigerd en gezegd dit kan niet en past niet bij Corrie ten Boom .
    Ze weet ook nog te vertellen dat Prinses Margriet gevraagd werd in het praatprogramma te komen bij Willem Duys .
    Margriet zei , o nee , het zou veel beter zijn om Corrie ten Boom te vragen en vertelde dat Corrie vaak bij Prinses Wilhelmina kwam voor Bijbel studie .
    Een jonge vrouw , Pam Roswell , die eerder werkte voor brother Andrew (die bijbels smokkelde vlak na de oorlog naar Oost Europa ) vergezelde Corrie op haar wereldreizen .
    In de nachtelijke uurtjes stuur ik dit even door .
    Het stond nog open en heb het even afgemaakt .
    Ik hoop dat jij op dit moment lekker ligt te dromen . .
    Zal ook weer een poosje op een oor gaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Gerrie en alle anderen die gereageerd hebben...het is wel duidelijk dat het niet altijd even makkelijk is om te vergeven maar dat we ervan overtuigd zijn dat het goed is om te doen, ook voor onszelf. Hoe dat verloopt in onze levens is afhankelijk van de situatie en onze persoonlijkheid. Ik ben jullie heel dankbaar voor de prachtige reacties, jullie openheid en zoals uit de reactie van Gerrie ook weer blijkt, mensen als Corrie ten Boom verdienen aandacht en respect door de manier waarop zij dit in praktijk hebben gebracht onder de meest moeilijk omstandigheden en zijn daardoor voor ons een inspiratie in moeilijke situaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De film waarover Gerrie het heeft in haar reactie heet "The Hiding Place" en is nog steeds te koop bij http://www.eo.nl/portals/eshops/product.jsp?product=7495388&baseBlock=7077434&medium=
    en in het engels bij
    http://www.amazon.com/Hiding-Place-Corrie-Ten-Boom/dp/0553256696

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...