donderdag 10 mei 2007

Chinese Propaganda Posters




Ik heb niets met de man op de voorkant van dit boek,
maar wel met de prachtige kleurenplaten binnenin.
Er is een boekhandel in ons dorp die voor mij gevaarlijk is,
ze verkopen er prachtige boeken en de eigenaar van de zaak
weet inmiddels waar ik voor val, dus prijst hij juist die boeken aan
die ik niet kan weerstaan, een prima verkoper dus.
Het is een prachtig platenboek voor degenen die ondanks de schrijnende realiteit
van de wereld waarvan wij weten en die niet getoond wordt,
toch kan genieten van dit soort heerlijk zoete, vrolijke kleurenplaten. 
Ik pak het regelmatig en ben steeds opnieuw verrast. Hier een paar prenten:













 

14 opmerkingen:

  1. Bijzonder he ,die platen.Ongelooflijk ook dat deze man een heel volk wist te mobiliseren,verschrikkelijk t/m de kleine kinderen toe.
    Bij ons is toen het "rode boekje" van Mao te koop geweest en het voelde heel eng om dat even in handen te hebben(echt een stukje geschiedenis met vele gevolgen),later is het onder druk van het publiek uit de handel genomen en werd het helemaal een "collectors item".Ik weet nog steeds niet of ik met deze "censuur" eens ben of niet ,het is heel dubbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Hilly dat is altijd opnieuw het probleem, iets "verbieden" roept bij een bepaalde groep mensen de drang op om het juist te doen. Aan de ene kant zorg je ervoor dat misschien heel veel mensen ongemerkt met bepaalde ideeën besmet worden, maar ik ben er veel meer voor om i.p.v. verbieden mensen uitentreure voor te lichten en hen zelf dan te laten kiezen. Toch weet ik dat dat niet voor iedereen werkt en ook riskant is. Ik ben blij dat ik niet zulke verantwoordelijkheden in het groot hoef te dragen, ik heb het al een hele klus gevonden om mijn kinderen op de juiste manier over de wereld om hen heen voor te lichten en ze toch te beschermen. Het belangrijkste is denk ik om kinderen en volwassenen te leren om zelf te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tsja en daar heb ik nou weer bewondering voor,heb jaren met slechthorende kinderen gewerkt en andere in probleemsituaties,met als gevolg dat ik nu niet zo nodig "hoef".Ik heb bewondering voor mensen die t wel aandurven kinderen op te voeden en op een goede manier klaar te stomen...want t is niet niks en geniet altijd van verhalen waarin t goed gelukt is.
    Zulke boeken ga ik nu uit de weg...maar ik noem jou of mezelf zeker niet laf,gewoon een beetje voor onszelf zorgen toch ,we hoeven niet alles op te zoeken ...er is nl genoeg leuks om op te zoeken en daar hebben we veel meer aan.Genieten van al het moois en ogen niet helemaal sluiten is t beste toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tsja en daar heb ik nou weer bewondering voor,heb jaren met slechthorende kinderen gewerkt en andere in probleemsituaties,met als gevolg dat ik nu niet zo nodig "hoef".Ik heb bewondering voor mensen die t wel aandurven kinderen op te voeden en op een goede manier klaar te stomen...want t is niet niks en geniet altijd van verhalen waarin t goed gelukt is.
    Zulke boeken ga ik nu uit de weg...maar ik noem jou of mezelf zeker niet laf,gewoon een beetje voor onszelf zorgen toch ,we hoeven niet alles op te zoeken ...er is nl genoeg leuks om op te zoeken en daar hebben we veel meer aan.Genieten van al het moois en ogen niet helemaal sluiten is t beste toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hilly, bedankt voor je begrip en zo kunnen we elkaar bemoedigen, jij hebt fantastisch werk gedaan voor kinderen met veel minder kansen dan horende kinderen en ook bij ons is alles niet van een leien dakje gegaan. Die gezellige fotootjes zijn niet geplaatst zonder daaraan voorafgaande kommer en kwel, echt niet en verdriet is er ook in onze familie geweest en nog wel eens en zal ook opnieuw weer de kop opsteken, dat is inherent aan het leven. Daarom ben ik nu zo blij met ook deze web-log contacten en jullie openheid. Lieve groet van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Corrie, mooie kleurige platen, met een beetje bijsmaak. Ook zoals Hilly schrijft. Neemt niet weg dat juist die platen zo mooi zijn. Niet de bedoeling waar voor het gemaakt is, maar het gebruik van kleur. Bijzonder vind ik de plaat waarin kleine kinderen afgebeeld staan, die allemaal volwassen hoofden hebben. Heel apart. Je boekhandelaar is in elk geval blij met jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja Marijna, ik denk zeker dat hij blij met me is, want zelfs op straat groet hij me ;- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie, warm mens. Wie zou jou nou niet willen groeten???

    Gegroet!
    hahahahaha

    Hilly: jij moet veel liefde hebben, en geduld en ik denk dat de kinderen bij jou in goede handen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O corrie ik moest vandaag nog aan je denken want er is in Haarlem een nieuwe winkel annex lunchroom met allemaal dingen die jij ook leuk vindt.Ook Y.Nara!!! Het heet Sjakies geloof ik,het winkeltje.
    xoxo d

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Dees, wat zalig! Haarlem vind ik ook zo'n heerlijke stad om te winkelen en Maaike ook, ik winkelde er al als heel klein meisje. Ik mocht dan af en toe met haar mee (zij ging zelf wekelijks) met de bus naar die stad en dat was een wereldreis in die tijd. We gingen dan koffie en ik limonade drinken bij V&D en ik voelde me een prinses. Daar kocht ze ook haar haarnetjes en bij de Gruyter kocht ze iedere week haar eigen koffiemengsel. Ja, ik had een heel bijzondere oma.Ze was niet echt geliefd bij de meeste mensen maar voor mij was ze een schat en is ze in mijn hart nog steeds een heel groot voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vorig jaar (of iets langer geleden?) was er in de Kunsthal in Rotterdam een tentoonstelling met dit soort propaganda. Die platen werden in hele korte tijd geschilderd en snel overal verspreid, weet ik me nog te herinneren. Corrie, even wat anders: leuke foto's in je album! We hebben wel ongeveer dezelfde smaak! mooi mooi mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. en ook ik dacht vandaag aan je: ik zag in het Tropenmuseum ook van deze posters.........

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Ha Mary, wat leuk om te lezen dat je aan me dacht vandaag. Daar heeft een mens geen idee van wanneer iemand aan je denkt of aan je herinnerd wordt. Heel erg leuk om te weten. Wat was er te zien in het Tropenmuseum ? Of staat dat al op je web-log, ik ga zo meteen even kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Annemarieke, wat een ludieke actie om zulke posters te schilderen en meteen te verspreiden. Dankjewel voor het bezoeken van mijn albums en het compliment! Maar ik hoop dat ik snel ook een kijkje kan nemen op jouw fotosite.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...