vrijdag 18 mei 2007

Cadeautjes uit Roemenië en MEER!




Laat ik beginnen met MEER..... een aantal van jullie wisten al
dat mijn DH Jan dinsdag terug gekomen is van een reis naar Roemenië
 met een voedseltransport voor de allerarmsten in dat land, de Roma-zigeuners.
Hij reisde samen met Hans en Dirk.
Op de eerste foto gewoon een mooi plaatje van een goed huis
waarin ze o.a. verbleven, met ervoor mijn favoriete dieren...ezels!
(Mijn geboortedorp Heemskerk wordt wel het Ezeldorp genoemd).




Helaas wonen veel van de Roma-gezinnen die zij bezochten
in veel minder goede huisjes, zie foto 2.
In zulke onderkomens wonen hele gezinnen.




Jan vertelde van een gezin met 9 kinderen dat in zo'n soort huisje woont
met slechts één vertrek. Op foto 3 een stel boefjes
met zalige toeten, maar met weinig meer dan dat.




Een van de projecten die daar zijn opgezet is deze broodbakoven,
foto 4, waarin de lokale bevolking zelf brood kan bakken
met meel dat uit Nederland wordt aangevoerd zodat men op zondag
gratis brood kan uitdelen in hun eigen kleine dorpje aan alle bewoners.
Hier wordt de oven voor het eerst in gebruik genomen
en dit is het allereerste resultaat...prachtige voedzame broden, foto 5.




Er is inmiddels ook een project gestart waarbij men land koopt
voor de bevolking aldaar zodat ze mettertijd zelf hun groenten
en hopelijk ook graan kunnen verbouwen.
Op foto 6 staat Jan met een van de families die het iets beter hebben getroffen.



Er was ook nog even tijd om naar een kleine markt te gaan
om cadeautjes voor de thuisblijvers te kopen.
Op foto 7 staat Dirk een aantal kleedjes uit te zoeken
voor zijn familieleden en hij heeft ook Jan geholpen
met het uitzoeken van presentjes voor mij.
Op foto 8 heb ik alles uitgestald...een prachtig crème met rood linnen kleed,
een kleiner rood-wit kleedje met een heel fijn gehaakt randje,
een lief rood kannetje, een kort bezempje en als laatste kreeg Jan
van een gastvrouw waar zij verbleven ...




... een linnen handdoek met heel lange franjes
die haar moeder nog had geborduurd. Ik ben er heel erg blij mee.
Op het dienblaadje staan ook nog vier potjes jam waarvan
een zelfgemaakt potje pruimenjam, ook van de gastvrouw.




 Maar ik ben vooral blij dat de mannen allemaal weer veilig thuis
zijn gekomen, hoewel niet allemaal ongedeerd...
Dirk, van harte beterschap met je voet!

23 opmerkingen:

  1. Goh Corrie. Ben ik stil van. Wat geweldig dat de Roma's geholpen konden worden. Die oven en dat brood is top! Wat zullen ze hier van genieten. Prachtige en lekkere cadeautjes heb je gekregen. Linnen is zo mooi, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Dijntje, ben je ook nog op. Kom meid we gaan slapen hoor, ik wilde net afsluiten, ben kapot van een lange dag. Kus en truste!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie heel mooi verslag!! Fijn dat de mannen weer thuis zijn. Een heel goed doel voor mensen die het zoveel minder hebben dan wij. Het enige echte verschil tussen ons allemaal is de plek waar je wiegje heeft gestaan. Wij mogen van geluk spreken dat onze wieg hier heeft gestaan en niet daar...... Het valt mij wel altijd op dat als je armoe tegen komt waar dan ook in de wereld dat sommige ondanks de armoe, ik heb het niet over de mensen die omkomen van honger en dorst, dat ze vaak wel gelukkig zijn met wat ze wel hebben. Daar kunnen wij toch een voorbeeld aan nemen. Bij ons in deze maatschappij draait het er altijd om wat je hebt.... een dure auto, een groot huis noem maar op...... Terwijl het er v0lgens mij niet om gaat wat je hebt of wat je niet hebt maar om je persoon. Ben je eerlijk??? Sta je klaar voor andere??? Noem maar op..... Dat je man dit heeft kunnen doen samen met de andere dat is belangrijk in dit leven en niet hoe groot je auto is.....Perfekt!!! Heel mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Wilma, wat een heel lieve en begripvolle reactie. Wij denken er net zo over. Voor de mensen die zij bezocht hebben, de Roma-zigeuners was is vooral héél belangrijk dat er ergens op de wereld mensen zijn die weten dat ze bestaan en die hen ook nog eens komen bezoeken en als mens behandeln, want ze worden erg gediscrimineerd in Roemenië. Gelukkig zijn er ook nog Roemenen zelf die zich om hen bekommeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je veel keelpijn lieverd? Ik las je zonet bij B-ness.

    Ontdek net dat ik zomaar bij je in de zijbalk sta! Wat lief!

    Anne is er niet, maar ik ga haar vragen hoe ik jullie links allemaal kan vermelden bij mij. Dat is makkelijker dan dat servetje naast mijn pc met jullie webadressen...

    Vraagje. Mijn vijvertje heeft waterlelies. Binnenkort hoop ik hun bloemen te zien. Dat wil ik graag memoreren in mijn persoonlijke breirol. Kent er iemand een breisteek met die naam (of lotus, mag ook) of weet er iemand een eenvoudig borduurpatroontje dat ik er in kan breien?

    Ik moet me haasten: we gaan dadelijk naar Eindhoven, via Someren naar die spannende boekhandel van Moosdijk. Ik ben heeeeeel benieuwd naar dit handwerkluilekkerland.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig goed werk hebben de mannen verricht!
    Fijn dat ze tijd hadden om leuke presentjes te gaan zoeken. De kleuren wit en rood doen het altijd zo goed samen! Ook hier weer!!

    @audrey, als je nog maar in Eindhoven komt vandaag, want eenmaal bij van Moosdijk binnen, wil niet zeggen dat je er ook weer snel buiten staat!! (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. deze hulptransporten zijn zo belangrijk voor deze groep mensen. altijd achtervolgd door armoede en ongewenst zijn, vreselijk lijkt me dat. Fijn dat Jan zich hiervoor inzet.
    mooie cadeautjes zijn dat toch jam, handdoekje, gegeven vanuit het hart, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beterschap met de keel......
    Veel drinken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ps. beterschap Corrie, weinig praten dan maar ;-))en alleen de vingers gebruiken om de berichtjes te typen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb eens een documantaire gezien over dit volk, zó hard hoe zij moeten leven. Goed dat er hulp gegeven wordt.
    Zeker mooie cadeaus .
    Beterschap !!!!:-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verslag! Goed dat Jan en anderen dat doen voor die mensen!Wel een risicovolle rit in zo'n arm land en maar goed dat ie weer heelhuids thuis is! Zo zien ze meteen dat het goed terecht komt. Die huisjes wat triest toch en dat is nog in zoveel andere landen zo. Dan besef je pas weer goed hoe rijk wij wel niet zijn met een dak boven ons hoofd, verwarming en eten. Dat er voedselbanken hier zijn is ergens een schade, wel goed voor de mensen zelf natuurlijk, maar het zou gewoon niet moeten voor ons rijke land.

    Wat heb je mooie textiel ontvangen, heel erg mooi. Dat is met zorg uitgezocht. Rood op wit heeft sowieso altijd iets bijzonders, net als blauw op wit.

    Ik lees net over je keelpijn. Ai dat is vervelend! Het weer is ook akelig omgeschakeld met al die regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie, je zult wel trots zijn op je lieve man!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Ingrid, ja dat ben ik zeker, ik moet er zelf nietaan denken om twee dagen heen en 2 terug in een vol geladen auto over slechte wegen te moeten rijden. Mijn bijdrage is dan maar dat ik Jan afsta aan dit soort fantastische acties. Hij hoopt ook nog eens als vrijwilliger met een hospitaalschip naar de Afrikaanse kusten te gaan. Nu hij met pré-pensioen is heeft hij daar eindelijk allemaal de kans toe en die gun ik hem van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Audrey, Berthi, Noor, Wilma, Marian'ne, met de keelpijn is het te doen. Inderdaad veel drinken en op harde snoepjes zuigen, honing in de thee, allemaal prima en alles doe ik ook. Dat zal zeker helpen en het meeste gaat vanzelf weer over :- ) Bedankt voor jullie reacties. Het is waar dat de mensen in die landen vaak zo blij zijn en daar heb ik een hele tijd geleden mijn les uit getrokken. Ik probeer iedere dag vanuit dankbaarheid te leven en dat kost in dit rijke land natuurlijk geen enkele moeite. Onze weelde is een valkuil voor onze blijdschap en tevredenheid, behalve als we altijd blijven beseffen dat de meeste mensen het veel en veel minder hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een hartverwarmend verslag. Fijne mensen zijn jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig dat jullie dit doen,mooi werk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Dankjewel Joke, het klinkt misschien gek, maar bij ons gaan zulke dingen meestal vanzelf, zo'n idee ontstaat soms tijdens een gesprek en dan is het ineens zover. Ach, we zijn gewoon zo blij dat we het goed hebben dat we vinden, vanuit het oogpunt van gerechtigheid, (liefdadigheid vind ik een naar woord) dat er iets aan zulke mensen verschuldigd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie, wat een onderneming zeg zo'n rit! Maar met een goed doel. Als ik zo naar dat kleine huisje kijk en naar die kindertjes op blote voeten en zonder lange broek,dan kan ik me doodschamen dat wij het zo goed hebben. Maar helaas is het niet anders. Gelukkig bestaan er mensen zoals jou man met de andere mannen. Heel goed initiatief. Trouwens.. wat betekend DH voor Jan zijn naam? Of ben ik blond!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vergeet ik nog te zeggen dat je mooie spullen gekregen hebt. En wat mij dan altijd weer opvalt, dat die arme mensen dan ook nog iets aan anderen geven van de weinige spullen die ze hebben!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Marijna, of je blond bent weet ik (nog) niet, maar DH is een afkorting die ik hier en daar tegen kwam, het betekent "Dear Husband", eigenlijk mag ik dat niet meer doen, want ik heb Jan toen hij nog bij Corus werkte velen malen aangesproken op het gebruiken van al die vreselijke afkortingen en nu doe ik het zelf. Ik zal het in de gaten houden, het mag niet de spuigaten uit gaan lopen. Dank voor je woorden voor de mannen. En ja, dat beschaamd zijn over onze weelde ken ik maar al te goed. Zulke lieve cadeautjes worden dan ook des te meer gewaardeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Corrie, wat fijn dat Jan zulk goed werk heeft kunnen doen!
    :o)
    @Marijna en Corrie,
    Op 't internet wordt vaak met DH, DS(on), DD(aughter), ed afkortingen, en/of schuilnamen gewerkt omdat dat veiliger is.
    Kijk "wij" zijn allemaal aardig...
    maar ja, weet jij veel of ik geen boef ben?
    Pssst, dat ben ik niet, maar dat weet je dat in feite niet, toch?
    :o\
    Er lezen en kijken meer mensen mee dan er reageren...
    Dus leuke foto's van je huis... zijn ook een leuke binnenkijkertje voor..... tja vul maar in.
    In OZ zijn ze veel voorzichtiger, met redenen.
    Dus bescherm je IRL(echte) wereld...
    (helaas)...
    Je wilt niet weten wat er op/via 't web soms gebeurd, dus wees gewoon op je hoede.
    Welvaart geeft ook dit soort narigheid...
    :o|

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @ Juul, ja dat is waar. Je moet soms best oppassen. Weet jij veel of ik wel een betrouwbare persoon ben! Ik ga er wel zoveel mogelijk vanuit dat mensen te vertrouwen zijn maar.....de waarheid is soms anders. Maar met het harten project hoop ik jullie allemaal te treffen op de ontmoetingsdag. Tja...dan kennen we elkaar in iedergeval van gezicht.LOL
    Maar het neemt niet weg dat ik eigenlijk die afkortingen niet echt fijn vind. Hoewel...als je ze kent is het weer niet zo erg meer! Wat een gezwam van me zeg!
    Dus Corrie, ik weet het nu, dus geen probleem meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jullie zijn bijzonder Corrie,prachtig!!Ik heb jaren met een meisje in Roemenie geschreven,er werd toen nog zelfs censuur togepast(meiden van 16!!)Jaren later ging een collega erheen en heeft haar goederen gebracht,totaal onverwacht.Zij zoeken dan in hun armoede toch iets moois uit als bedankje ...daar word je ook stil van ,want dat hoeft niet ,maar zij willen dat graag en vinden dat t zo hoort.Het was een antiek bord uit de famile erfenis,dan denk ik :zij zijn rijker dan menigeen hier!!Zij zijn er geen 2e keer heengegaan,want andere gebieden waren veel armer ,dus brachten ze hun spullen liever daarheen (logisch).Het is ook altijd best een spannende tocht en ik heb daar veel bewondering voor....

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...