maandag 14 mei 2007

Badpakken

Naar aanleiding van Berthi's log van vandaag, ging ik tijdens mijn koffiepauze
(want eigenlijk moest ik poetsen en strijken)
eens op zoek naar jeugfoto's waar ik in badpak op sta.


Hier draag ik dus zo'n gebreid wollen badpakje waar iedereen het over eens is dat het vreselijk voelde als het nat was, maar ik vind het zo schattig!


Hier draag ik (rechts op de foto, middenin mijn zusje Ria en links
een achter-achternichtje) zo'n katoenen badpak waarvan het rokje in natte toestand
voor nog meer gewicht zorgde zodat het snel afzakte,
maar ik voelde me er heel volwassen in.

 
Hier dragen zowel mijn zus (rechts) als ikzelf (midden) een badpak van Tweka
(volgens mij dan) en mijn vriendin (links op de foto) waarschijnlijk ook.
Dit badpak droeg ik heel graag. Jammer dat er niets bewaard is gebleven
van al die kleding van vroeger, maar ja, wat moet je ermee...in een lijst hangen?
Nou nee! Ik ben al blij dat ik best veel foto's heb van mijn kinder- en jeugdjaren.



( badmode 1950, foto geleend van deze site )
Ter aanvulling:
Bij de reacties op dit log stond die van mijn vriendin Ineke met daarin de tekst
van de Tweka Marsch!
Ineke schrijft:  
"Laat ik nu tussen m'n verzameling reclameliedjes de TWEKA-MARSCH vinden !
Voorop staat: " Opgedragen aan alle Tweka-enthousiasten'
Tweka Badcostumes
Geldropsche Tricotfabriek "Tweka", Geldrop"
En dan nu de tekst van de Tweka-marsch :
" Flink van lijf en ferm van leden, fier van wil en frisch van geest,
Zoo is Holland tot op heden in z'n sport en spel geweest.
Laat die glorie niet gaan tanen, houd die roem van Holland hoog !.
Maar houd daarbij ook het áándeel van je kleding in het oog.

En dan nu het refrein:
"Bij je sport en bij je spelen blijf je ferm en fier en frisch,
als je kleeding maar zoo'n lekker luchtig Tweka pakje is, enz.

2de couplet:
" Ga je zwemmen, ga je roeien, ga je turnen aan het rek,
Ga je meedoen aan een wedloop, moet je keeper zijn of back?
Denk dan altijd bij je training aan een wekgemeenden raad
Kleed je licht en kleed je soepel in een Tweka fabrikaat.

Refrein,
Bij je sport, enz.


"Dit hadden ze moeten insturen voor het Songfestival, dan hadden ook verloren !"
Ineke


22 opmerkingen:

  1. OO leuk ja, ik herken de tijd helemaal (ben ietsje jonger). De kleding, sfeer, het stoeltje, heerlijk. Wat was het toch lekker ongedwongen.
    Voor mijn gevoel altijd zomer !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig die oude plaatjes... zou willen dat ik zoiets had maar helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gebreid van wol, katoen met rokje, en tweka - in die volgorde ja - ik herken het allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Komen er nou bij deze foto's ook herinneringen bij je boven qua muziek toen en hoe de huiskamer eruit zag, je eerste liefde misschien? Kom op Corrie: VERHAALTJE????

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bertie, Marian'ne en Huub, leuk om samen terug te kijken en even te zwijmelen in het verleden. Ja, ik ben ook heel blij dat ik zoveel foto's heb overgehouden. Voor degenen die dat niet hebben...een aantal maanden geleden heb ik met een aantal neven en nichten een familie-fotodag georganiseerd bij mij thuis en zo heb ook ik weer een aantal foto's in mijn bezit gekregen die ik zelfs nog nooit van mezelf had gezien. Misschien een idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, ha, Audrey, niet echt...maar als ik mijn best ga doen vast wel. Helaas ik moet nu echt aan de slag, strijken, was vouwen, stofzuigen, boodschappen doen en een hemdje haken voor mijn Elzebeer, waarover later meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zo'n gevangenis-badpakje heeft mijn lief ook gedragen ;)
    Zal ergens jaren 70 geweest zijn en voor een televisieprogramma.( VPRO?) Hij speelde toen in een jazz-band en er werd op het strand van Scheveningen gespeeld, vlak bij de pier. Pianist met piano in zee! en de rest van de band ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik geloof dat ik blij moet zijn dat al die gebreide katoenen badpakken voor mijn tijd waren. Moet er niet aan denken dat alles zo zwaar ordt en dan ook nog afzakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie wat enig, ga ook een keer zoeken naar oude foto's. LEUK hoor. Gezellig om te lezen en te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie...enig!! Leuk om deze foto's te mogen zien!! Het was voor mijn tijd maar ik houd er altijd van om foto's te bekijken....vooral de wat oudere... De badpakken zijn super. Ik ben ook wel blij dat ik zo'n badpak niet heb aangehad als die zo vreselijk afzakte. Maar vind het wel erg leuk dat iedereen die deze badpakken wel aan heeft gehad hetzelfde nog van deze badpakken weten!!! Afzakken.... De foto met de kleine Corrie vind ik helemaal geweldig!! Wat een lieverd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat ik nu tussen m'n verzameling reclameliedjes de TWEKA-MARSCH vinden !

    Voorop staat: " Opgedragen aan alle Tweka-enthousiasten'

    Tweka Badcostumes

    Geldropsche Tricotfabriek "Tweka", Geldrop

    En dan nu de tekst van de Tweka-marsch :

    " Flink van lijf en ferm van leden, fier van wil en frisch van geest,
    Zoo is Holland tot op heden in z'n sport en spel geweest.
    Laat die glorie niet gaan tanen, houd die roem van Holland hoog !.
    Maar houd daarbij ook het áándeel van je kleding in het oog.

    En dan nu het refrein:
    "Bij je sport en bij je spelen blijf je ferm en fier en frisch,
    als je kleeding maar zoo'n lekker luchtig Tweka pakje is, enz.

    2de couplet:

    " Ga je zwemmen, ga je roeien, ga je turnen aan het rek,
    Ga je meedoen aan een wedloop, moet je keeper zijn of back?
    Denk dan altijd bij je training aan een wekgemeenden raad
    Kleed je licht en kleed je soepel in een Tweka fabrikaat.

    Refrein,
    Bij je sport, enz.

    Dit hadden ze moeten insturen voor het Songfestival, dan hadden ook verloren !

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig, prachtig, Corrie. Enig om zo veel jeugdfoto's te hebben. Helaas hebben mijn ouders nooit zo'n belangstelling voor foto's gehad, waardoor ik ook maar weinig jeugdfoto's heb!

    Dat lied is echt gaaf, voor die tijd dan!!(^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie, wat een leuke foto's! Jij in je badpakje en met een schattig klein poesje op het kussen! Je andere foto's doen me weer herinneren aan de de 50er en 60er jaren! Hoe gedateerd allemaal! Maar wel leuk hoor! Dat badpakje met dat rokje, hed dat niet een gerimpeld bovenstukje? Met van dat rimpel elastiek? Leuk om eens in de foto doos te zitten sneupen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat herkenbaar die badmode en de zwart-wit foto's!
    Nog 29 werkdagen en dan ga ik van alles opsnorren in mijn huis om te fotograferen of te scannen om het ook te laten zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Aan allemaal! AUDREY: Herinneringen die naar boven komen door die foto's aan de inrichting, jawel maar meer omdat ik ook daar nog leuke foto's van heb. Muziek: mijn vader was dol op Frank sinatra, Ella en Louis, dus dat hoorden we vaak, mijn moeder hield van Perry Como, en op...oh jee, nu kom ik niet op zijn naam, maar ze had een andere smaak en die hoorden we minder omdat mijn vader een flink stempel drukte op dat soort dingen. Mijn eerste liefde heette Peter!!! Ja, ja Audrey. Een enige knul en het was in de 1e klas van de middelbare school. Men sloot ons eens op in de toiletgroep tijdens de pauze en hij stelde me helemaal gerust, zei dat de deur zo weer open zou gaan en dat was natuurlijk ook zo.
    MARCELLA, wie weet staat die foto van jou lief ook bij die tentoonstelling, dat zou leuk zijn!
    HESTER, ik weet zeker dat er ook in jouw tijd vervelende kledingstukken waren, kom op vertel ons dat ook, lijkt me leuk!
    JOSE, dan kom ik graag kijken, ben ik ook dol op net als jij WILMA en dankjewel voor je lieve reactie (bloos)
    INEKE met jou moet ik eens al die oude foto's van mij gaan bekijken, dat wordt leuk!
    BERTHI in een reactie hierboven vertel ik over een familie-fotodag, wie weet wie er in jullie familie nog foto's van jou en jullie gezin hebben.
    MARIJNA Ja, zo'n bovenstukje was gerimpeld met rimpel-elastiek en ik weet nog precies hoe dat voelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een Peter's in ons leven.

    Mijn grote jeugdliefde heet HansPeter. De man waar ik mee trouwde en al 30 jaar nu ken, de vader van mijn kindjes: heet Peter. Ik vroeg mijn grote jeugdvriend (zat bij mij in de klas en was mijn steun en toeverlaat als een grote broer) huwelijksgetuige te zijn en hij heet óók Peter. Mijn man vroeg aan een hobbyvriend (gezamenlijke liefde: vliegtuigen en luchtvaartgeschiedenis boven NL - ze schreven samen een boek, nog uitgereikt aan Prins Bernhard met radiointerview met Koos Postema in die tijd-) of hij zijn huwelijksgetuige wilde worden, en hij heet: Peter. Ik trouwde dus met 3 Peters... Mijn zoon heet DaanPeter.
    Ik geloof dat de man van Berthi ook Peter heet?

    Wie heeft er nog meer Peter's in hun leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Alweer een liedje:

    "Wie maakt dat ik niets meer lust, wie verstoort mijn rust?
    Ja dat is Peter,..enz."

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Ha Ien, dat liedje zat dus steeds in mijn hoofd tijdens het gebabbel over de diverse Peters.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het "Peter' lied hebben wij op ons repertoir staan.

    http://home.planet.nl/~dunge184/main.html

    23 juni a.s bestaat Malle Babbe 25 jaar en geeft een lustrum-concert.

    Hoogstwaarschijnlijk heb ik dan twee vrijkaarten voor je Cor. Dus als je zin en tijd hebt....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik had deze foto's al wel gezien. Ze ademen dezelfde sfeer als de mijne. Wij zijn maar gelukkig met ouders die die foto's gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou Corrie, dit moet ik toch echt even melden. Ik ben geboren in de Tricotstraat in Geldrop. De Tweka fabriek wss aan het einde van de straat en dan rechts, aan de Mierloseweg. Die staat er nog steeds. Wij moesten 's zomers naar huis komen als de fluit van de Tweka ging, 17.30. In ben nog op het feest geweest toen ze 50 jaar bestonden met veel kinderen uit Geldrop, kreeg je ook nog een speldje.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @MARIE-ANTOINETTE, nu was je wel een heel eind weg in mijn weblog en wat vind ik dat leuk! Zo zie je dat we ook daar een verbindinbg hebben, erg leuk om te weten!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...