zondag 22 april 2007

Klokkenkleedje en liefde



Afgelopen dinsdag waren we op bezoek bij een dame van 84 jaar,
die al heel lang weduwe is. Een bijzondere vrouw met een heerlijke dosis humor,
die altijd geinteresseerd is in alles wat er om haar heen gebeurt
en die over heel veel mee kan praten.
Enkele jaren geleden vertelde ze me, dat ze een "vriend" had
die haar overal naar toe reed, zelf kan ze niet meer rijden.
Tijdens ons bezoek zei ze dat haar vriend ook zou komen
omdat hij ons graag wilde ontmoeten, maar hij moest eerst even
naar computercursus, deze vriend is dus 87.




Toen hij kwam heb ik met verwondering en heel veel plezier
gekeken naar hun ontmoeting en de blikken die ze elkaar toewierpen.
Ze zijn gewoonweg dolverliefd op elkaar.
Prachtig als je dat mee mag maken op die leeftijd.
Ze woont ik een mooi appartement en er hangt een prachtige
antieke klok in de kamer met...dit klokkenkleedje erop.
Ik vroeg of ik het even mocht bekijken en meteen werd het van de klok gehaald
en mocht ik het meenemen om er thuis een foto van te maken
en het als patroon te kunnen bewaren.



Het is gemaakt door een mevrouw die nu 120 zou zijn als ze nog leefde,
zo zei onze gastvrouw, en of ik alstjeblieft heel voorzichtig
met het kantje wilde doen, dat was nog van de moeder
van de maakster geweest. Gisteren belde ze om te vertellen
dat het kleedje, dat ik per omgaande teruggestuurd had,
in goede orde was ontvangen.
Ik vind het een enig ding met mooie heldere kleuren.


36 opmerkingen:

  1. Heerlijk als mensen 'op leeftijd" nog zo volop in het leven staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een bijzonder verhaal bij dit mooie, oude klokkenkleedje en wat een bijzondere ontmoeting met deze twee mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief verhaal.
    En leuk het klokkenkleedje, idee hoe oud het is !?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk en mooi als mensen nog zo volop in het leven staan en een erg mooi klokkenkleedje.
    leuk dat je hem mee mocht nemen om ons mee te laten genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig verhaal. Sommige oude mensen zijn zo "mooi"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lief verhaal !!! en mooi deze oude kleedjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Mary, Annita, Wilma, Marian'ne, Noor en ingrid. Jullie zullen zeker, net als ik, oudere mensen kennen die anders zijn dan degenen die ik in dit log heb voorgesteld. Ik hoop zo dat ik een aardige oudere mag worden, maar dat heb je niet helemaal zelf in de hand denk ik. Door ziekte of verdriet kunnen mensen echt veranderen zonder dat ze dat willen. Deze beide mensen hebben ook veel meegemaakt, maar zijn erdoor heen gekomen met een sterker en vrijer en blijdere levensstijl. Dat zou ik graag willen.
    @ Marian'ne, het kleedje zal naar ik schat zo'n 50 a 60 jaar oud zijn, het kantje is inmiddels zeker 100 jaar oud en meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie, het is wel iets wat mij bezighoudt waarom de een zo positief uit een nare periode komt en de ander er zo door verzuurt. Heeft soms met leeftijd te maken maar ook met hoe je in 't leven staat denk ik.
    afijn, dit is meer iets voor bij een lange zomeravond en een fles wijn ;)
    misschien op één van de midzomeravonden in Zweden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Oh jaaaaa, Marcella, Zweden, wijn en een dikke boom opzetten, ik doe mee hoor :- )))) Dan worden wij waarschijnlijk wel leuk oud ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt gelijk Corrie! Toen ik je verhaal las,dacht ik meteen o, was 'die en die' ook maar zo!
    Groetjes van Ingrid H.G.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Corrie, wat jammer dat jullie niet in Sundborn zijn geweest. Het is zo prachtig! Die 'provincie', Dalarna, is ook zo bijzonder. Gaan jullie ooit weer naar Stockholm, vergeet dan niet Nordiska Museet, dat net over de brug rechts ligt, op weg naar Skansen. Of zijn jullie daar missschien tóch geweest? Heb je nog Zweden-vragen, je kunt bij mij terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Ja, Ingrid, ik heb ook vaak het tegendeel van deze mensen ontmoet en dan is het een stuk moeilijker om er naar toe te gaan. Toch hebben ze het nodig! Dan gaan we maar met lood in de schoenen en achteraf opgelucht dat we weer naar huis mogen, erg he! Ik denk dat mensen die altijd al geinteresseerd waren in wat dan ook, leergierige mensen ook, ander s oud worden. Dat hoop in tenminste...ook voor mezelf dus.
    Vanavond zat onze tafel vol met onze drie kleindochters en de vrienden van de twee oudsten en ze vonden het oergezellig, dus dan denk ik ook dat zelfs als ik niet meer zo zal zijn als nu, ze misschien vanwege vroeger me willen blijven bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ Eva, leuk dat je kwam kijken en reageerde. We waren slechts vierdagen in Stockholm, veel te kort voor zo'n prachtig land, maar ik hoop en ga ervan uit dat er een vervolg komt en dan langer. DAn zal ik zeker graag om informatie vragen over die plaatsen die je noemt. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Corrie,
    Mooi verhaal, maar ook veel leuke reacties. Waar ik nog benieuwd naar ben is het kannetje, is het een stroopkan?
    En..koester je kleinkinderen! Geniet van de 'gewone' momenten aan de tafel met ze, het is zo bijzonder!
    Onze zoon van 12 heeft geen opa's en oma's meer, en die worden erg gemist.
    In 1986 ben ik in Zweden geweest, heel kort i.v.m. een trouwerij, wil er eigenlijk al lange tijd weer naar toe en zal de tips hier gegeven opschrijven!
    Ik heb al lange tijd twee boeken van Larsson hier liggen, die niet van mij zijn en nodig terug moeten naar de eigenares. Ik ga deze week contact opnemen om dat te regelen. Waar een logje al niet goed voor is!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ontzettend aardig van die mevrouw om het je mee te geven om er een foto van te kunnen maken! Het is haar natuurlijk ook erg dierbaar.
    We hopen inderdaad van die aardige positieve oudjes te worden, maar het leven kent nu eenmaal veel tegenslagen en dan is het moeilijk om het hoofd hoog te houden zonder depressies. Natuurlijk wel met zo'n lieve vriend met die oude mevrouw! Prachtig is dat hoe je dat ook beschrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ Mienke, of het een stroopkan is weet ik helaas niet, ik heb al vaker op internet gezocht om erachter te komen. Het is een heel oud kannetjes van Regout en ik heb het gekregen van weer zo'n bijzondere oudere vriendin die er ooit haar penselen in bewaarde (ze schilderde), het zag er erg akelig uit toen ik het kreeg doordat de terpentine en jarenlang ingetrokken was, maar eigenlijk vind ik het nu juist een prachtig kannetje daardoor. Onze kleinkinderen en aanhang zijn gisteravond geweest en ik kreeg van een van de vrienden (net nieuw in de familie) een extra dikke kus op mijn wang, ze hadden het heerlijk gevonden om bij ons te zijn en we hebben gisteravond weer eens naar hen uitgesproken hoeveel we van hen houden. Koesteren....nou en of :-)))) Wat jammer voor je zoon Mienke, hij mist echt iets denk ik, ik was zelf ook zo dol op mijn oma zij was een heel groot voorbeeld voor me. Kijk, dat is nu eens leuk om te horen...dat je door dit logje herinnert werd aan die boeken die terug moeten, ze zal er blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Marian'ne, dat is zeker waar en dat is ook waar ik zelf wel eens bang voor ben, dat ik door tegenslagen en/of ziekte een ander mens zou kunnen worden die niet graag bezocht zal worden door haar dierbaren. Dank je voor je compliment :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi stukje Corrie! Heel herkenbaar voor mij. Ik heb het geluk dat mijn vader ook zo´n type mens is. Een groot voorbeeld voor mij.
    Verder lees ik je weblog regelmatig met veel plezier.
    Groeten Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ Joke wat fijn dat je vader zo iemand is, heerlijk om hem ook nog te kunnen bezoeken. Vaders en dochters...en verhaal apart en zeker zo'n vader! Wat leuk dat je mijn web-log graag leest. Dat vind ik echt fijn, ik doe het heel graag, het schrijven, de foto's maken en plaatsen en lees ook heel graag jouw web-log en van nog een aantal vrouwen die ik bijna dagelijks even lees. Meestal 's morgens met koffie en soms zelfs al met ontbijt. Ik ben heel blij met dit nieuwe in mijn leven en vooral met de leuke contacten en uitwisseling van gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Moeilijk om al die Mariannes uit elkaar te houden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @ OOOOh, MARIANNE, jak, ik snap het nu, moest eerst wel alles teruglezen en ik was al een beetje verward vanavond. Zocjt eigenlijk rust achter de PC. Tjonge, jonge, maar ik ben eruit gekomen. Je lijkt Berthi wel met haar puzzels voor een lange zondag :- )))) Gelukkig houd ik wel van puzzels.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. :-)), ik voelde mij niet aangesproken hoor !!!

    In het begin moest ik zelf ook wennen wanneer ik dacht reaktie te krijgen op uitspraken die ik niet gemaakt had.
    Ik ben nu blij met mijn komma :-)

    Maar Marianne maakt zinnige opmerkingen hoor, dus niet erg om met haar verward te worden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ Gelukkig maar! zoiets is natuurlijk ook nooit bewust gedaan en zeker niet verkeerd bedoeld. Ik baal mijn bandbreedte is op, moet nog wachten om een nieuw bericht te kunnen plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een mooi verhaal. Wat geweldig als je op deze leeftijd nog zoveel kunt ondernemen en kunt genieten van het leven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Corrie, wat jammer. Kan je ook niet alleen tekst logs plaatsen !?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Houd op over bandbreedtes!!! Ik gebruik 4x zoveel als mag!!! In juli bestaat mijn log een jaar en ben benieuwd wat ze gaan doen!! Hoge rekening??? Moet ik een abonnement nemen?? We zullen zien en jullie horen het wel!! Dus als ik dan ineens uit de lucht ben kan ik mijn hoge rekening niet betalen!!
    ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Tja, ik heb nu zo'n proefabonnement en zit er ook ruim overheen,....Ik vind het verslavend zo'n weblog,...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoy Corry, Ik reageer op een link, die je zette op de web-log van Hester. Wat een prachtige side. Gisteravond heb ik echt mezelf naar bed moeten dwingen (vandaag weer werken), want ik bleef kijken. Ondertussen zit ik nu weer te genieten van de verhalen en boekentips op jouw side. Prachtig. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @ Hallo Ingrid, verslavend is het zeker en ik ga er iets aan doen, een klein abonnementje nemen, eens zien of ik het daarmee red ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Deze maand ben ik goed binnen de bandbreedte gebleven. Als je zorgt dat je foto's niet al te zwaar zijn, scheelt dat ook enorm. Foto's zoveel mogelijk opslaan met 72 dpi (dots per inch = puntjes per inch op een foto) opslaan en via fotoprogramma's kan dat met: opslaan voor web. Sommige kunnen zelfs volstaan met 28 dpi hoewel het dan korrelig kan worden.
    Hoe meer bezoekers je krijgt, hoe meer bandbreedte je verbruikt. Zij laden steeds je weblog, de teksten, de foto's om iets te lezen.
    Ik heb alles tot januari aan nieuwsitems gewist (van te voren uiteraard wel gekopieerd en opgeslagen op mijn pc). Die beslissing was wel even moeilijk! Want steeds worden alle items en ook je archief geladen en dat wordt iedere maand meer. Nadeel is dat ik geen archief meer hier heb natuurlijk, maar wie kijkt daar nog naar? Niet veel vermoed ik. Soms wil je nog ergens naar verwijzen. In dat geval kopieer ik het van mijn pc en plaats het item opnieuw.
    Ik heb voor nood nu ook nog een extra weblog bij VOX als ik over de bandbreedte dreig te raken per maand. Ook nog een andere speciaal voor symbolen en symboliek.
    Ik heb tot nu toe (en dat is nu 8 jaar)nog nergens een betaald abonnement opgenomen dan op de provider zelf. Beetje principekwestie van mij hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Marianne, dit lees ik te laat, heb gisteren een abonnemtje genomen. Maar niet getreurd, ove een jaar kan ik het weer anders doen. Wel heel erg bedankt voor je informatie. Over het kopieren en opslaan heb ik al eerder nagedacht en nu weet ik dus dat het ook kan. Dat is goed om te weten. VOX ??? Ga ik straks meteen opzoeken. Tja, jouw principe kan ik nu niet meer navolgen, maar vind het wel een heel goed principe. Maar nu...op naar mijn logje voor vandaag een week na het laatste. Hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik zou inderdaad het toch extra kopiëren en opslaan voor het geval er ooit een crash komt of zo. Ik heb hier en daar wel eens gelezen dat alles weg was namelijk.Iedere maand sla ik de hoofditems op, maar brandt ze ook op een cde-rom voor als mijn eigen pc zou crashen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Oh ja en over andere weblog nog. Er zijn er meer zoals punt.nl, blogspot e.d. (er zijn er nog veel meer die gratis zijn). Het lastige met Vox heb ik ontdekt, is dat je wel zelf ingelogd moet zijn om te kunnen reageren en dat hoeft bij de andere niet. Dat is mijn uitwijkweblog en heb ik nu nog niet hoeven te gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Marianne, goed tip, ik ga eens kijken of ik het kan branden op een CD of DVD, wil het beslist niet kwijt raken. Compliment voor je slimme manier om te kunnen blijven loggen zonder te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Corrie, wat een leuk verhaal bij dat kleedje. en ja, dat zulke hoog bejaarde mensen zo verliefd kunnen zijn ... heerlijk toch!!!
    Dat kannetje heeft iets vind ik. Je schreef al dat een vrouw haar penselen in heeft gehad.. ziet er doorleefd uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Noor, kijk eens bij het berichtje dat Marianne me stuurde bij het log "Klokkenkleedje en Liefde"Allemaal goede tips om overschrijden in te perken. Ik las het te laat, had net een abonnementje gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...