maandag 16 april 2007

Kleine Knor

Na een afwezigheid van een kleine week ben ik weer terug
met te zeggen dat ik een bijzondere week heb gehad.
Hier volgen een paar foto's die daarmee te maken hebben.




Het borduurwerkje "Amitie" maakte ik een paar jaar geleden
voor mijn vriendin Els (die vorig jaar is overleden)
ter herinnnering aan onze 15-jarige vriendschap
en vorige week kwam haar man een aantal dozen met spullen
bij me brengen die Els mij nagelaten had.
Hij gaat emigreren en nu was de tijd om het allemaal op orde te brengen.
Het openen van die dozen was toch weer emotioneel,
maar op een vredige manier, simpelweg omdat
aan onze vriendschap alleen maar mooie gedachten overblijven.
 Het gemis blijft ook, maar we hebben het samen
zo goed afgerond dat ik er vrede mee heb.
Voor hun 25-jarig huwelijk vroeg Els net zo'n knopendoos
 als ik voor mezelf had gemaakt en natuurlijk kreeg ze die.


 .
Nu staan er twee  in mijn kast en voorlopig laat ik dat zo.
Ze was dol op beren en zo maakte ik ook voor haar
de gehaakte DMC-beer en daar heb ik er nu ook weer twee van.
Max vindt hem altijd heel leuk en omdat de beer van Els
gehaakte ogen en neus heeft voor de veiligheid krijgt hij die
als hij hem hebben wil (en zijn ouders het goed vinden :-).




 Naast de beer staat een foto van het koninklijk paar
die we ooit van onze twee vriendinnen Ank en Wieta kregen,
een leuk plaatje zo samen vind ik.
Els had ook een theepot die ze prachtig vond en die altijd
in haar vitrinekast stond, ook die zat bij de spullen.



Ervoor staan twee beeldjes van Winnie de Pooh en Kleine Knor
en daar kreeg ik het net toch even een beetje moeilijk mee
toen ik erover schreef want in ons mailcontact
noemde ze mij soms Kleine Knor
(omdat ik haar ooit vertelde dat een van mijn neefjes toen hij klein was
mij altijd liefkozend tante Knorrie noemde
werd dat haar koosnaam voor mij).
Ineens zag ik haar die dozen samenstellen voor als ze er niet meer was. Pfff!
Als laatste een foto van een aantal boeken die ik van haar erfde
en het is slechts een klein aantal uit de dozen vol boeken die ik kreeg.
De oplettende lezer snapt waarom ik juist deze op de foto zette.
het heeft vooral te maken met haar jarenlange ziekzijn
waarin ze onder andere haar gehoor en spraak moest verliezen!




Samen ontwikkelden we een manier om elkaar te kunnen verstaan
en begrijpen en dat was voor ons beiden zeer inspannend
maar ook zo enorm verdiepend. Ze was zo sterk en zo bijzonder!
Dichterbij kun je in een vriendschap bijna niet komen denk ik.
Dankbaarheid overheerst om zo'n vriendschap meegemaakt te hebben.


18 opmerkingen:

  1. Corrie wat heb je een geweldig lieve vriendin (gehad), en zo te lezen was/is dat wederzijds! Groetjes van Ingrid H.G.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jee Corrie wat een aangrijpend logje. (ik was juist op weg hierheen om te vragen hoe het met je gaat, na een tijdje nergens reacties van jou hand te hebben gezien ).

    Wat fijn dat jij op zo'n dierbare vriendschap terug kunt kijken. En dat jij het al zo een plek hebt kunnen geven. Je sterkt mij met jouw woorden/daden, dank je wel !!!
    (oeps nu ga ik ook pffff :-))).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn van haar man dat hij jou die dierbare spulletjes heeft gegeven zodat jij nog meer aan haar kunt denken. Vriendschap blijft gelukkig langer bestaan, ook na de dood.
    Een zeer emotioneel weekje, dat geloof ik graag! Alles figuurlijk en letterlijk een plekje geven en daar ben je vast nu ook nog steeds mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi corrie, ik was ook een beetje bezorgd, maar nu weet ik waar je mee bezig was, de doos uitpakken roept zeker veel herinneringen op, veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat bijzonder dat je dit met ons deelt, Corrie. Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh wat ontzettend bijzonder!! wat mooie herinneringen aan zo'n bijzondere vriendschap !! ik word er een beetje stil van .......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve loggers, bedankt voor jullie reacties op dit speciale logje waarvan ik me afvroeg of ik het wel kon plaatsen. Ik ben altijd bang dat het op goedkoop tranen trekken zou lijken, maar dat is zeker mijn bedoeling niet. Het leven zit nu eenmaal zo in elkaar dat ook deze gebeurtenissen erbij horen en omdat ik met een aantal van jullie een speciaal log-contact heb vind ik dat dit erbij hoort. Jullie reacties zijn zo lief en zelfs bezorgdheid speelde mee omdat ik er even niet was, ook internetcontacten zijn heel waardevol blijkt hieruit. het gaat gelukkig heel goed met me en ik hoop met jullie ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met ontroering heb ik je log gelezen. Wat je zelf al zegt: dieper kan een vriendschap niet gaan. Hoe waardevol zullen de herinneringen voor je zijn!
    Volgens mij heeft Els geboft met iemand als jij als vriendin, hebben jullie met elkaar geboft.
    Liefs en sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie, ik kreeg er kippevel van toen ik je log las. Wat een diepe vriendschap hebben jullie gehad zeg! Jammer dat je haar man nu gaat missen door zijn emigratie. De boeken spreken voor zich die je liet zien. Wat erg als je én je spraak én je gehoor kwijt raakt. Ik moet er niet aan denken dat ik niet meer zou kunnen praten. In het verpleeghuis waar ik werk, kom ik dit regelmatig tegen. Is echt niet leuk. Nou meis, sterkte en hoop dat er nog meer herinneringen uit de dozen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie. Ik had van jou al begrepen dat er iets aan de hand was. Dit is niet mis. Wat een groot verlies van een dierbare. Het is altijd moeilijk als een dierbare je onvalt. Je probeert het een plekje te geven en dankbaar te zijn met de tijd die je samen had. Wat een herinneringen komen naar boven als je deze spulletjes weer ziet.....Het krijgt allemaal wel weer een plekje maar er gaat altijd tijd overheen. Voor mij is het altijd een troost dat als je aan ze denkt zijn ze nog erg dicht bij je!!! Vergeten zullen wij onze dierbare nooit!!! Wat is vriendschap toch mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mienke, Marijna en Wilma, ook jullie bedankt voor je lieve reacties en begrip. Door de contacten in de logjes verbaast het me niet en ben ik blij dat jullie zo reageren. Heel veel dank! Vriendschap gaat soms heel erg diep heb ik inderdaad ervaren en het is een geschenk om het te beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, ontroering toen ik je logje las.Uit je stukjes lees ik dat jullie een hele goede innige vriendschap hadden. Ik denk dat je zo,n vriendschap maar een keer mee maakt en dan is het erg dat je je vriendin nu al moet missen. Zo'n doos brengt weer veel herinneringen en emoties naar boven en daar heb je tijd voor nodig. Maar dit is ook een stukje verwerking. Geef de pullen uit de doos en je gedachten een plaats al kost dat wat tijd. Veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hester, ook jij begrijpt waar het om gaat en iedere vriendschap is inderdaad uniek, deze zeker! Dank je voor jouw reactie, het begrip helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Corrie ik weet niet wat ik lees,dit is zo aangrijpen.
    Wat een mooie vrienschap is dit geweest.Heel fijn om op terug te kijken, en heel dierbaar kom je maar weinig tegen in het leven.Ik wens je heel veel sterkte met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jose dankjewel voor je begrip en medeleven. Het is inmiddels alweer ruim 8 maanden geleden dat ze overleed en het afscheid ging de laatste weken van haar leven beetje bij beetje, maar toch nog heel snel. Waar het om gaat is dat zo'n prachtige vrouw vol leven en interesse, voor mijn gevoel niet weg kan zijn en daar loop ik soms ineens weer even tegenaan, zoals vorige week. Maar het gaat verder heel goed omdat alles afgerond was op de "mooiste" manier die je kunt bedenken onder zulke moeilijke omstandigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zeer bijzondere log, Corrie. Jullie hadden een zeer speciale band met elkaar die vele mooie momenten met zich heeft meegebracht en de herinneringen hieraan zullen altijd bij je blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Via de log van Wilma, kwam ik op die van jou terecht, omdat ik erg benieuwd was naar de knopendoos. Hij is prachtig, evenals het verhaal eromheen. Die spullen moeten wel erg kostbaar zijn voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een doos vol tastbare herinneringen. Wat zal het ook een emotie bij je los gemaakt hebben.Maar de mooie herinnering leeft voort. Gelukkig heb je zo'n mooie vriendschap mogen beleven.
    Wel fijn dat je je kleinzoon Max heel gelukkig kan maken met die lieve beer.
    Corrie ik wens je heel veel sterkte toe.

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...