donderdag 19 april 2007

Carl en Karin Larsson



Daar gaan we dan...proberen of ik deze keer mijn log
over Carl en Karin tot een goed einde kan brengen.
Ik vraag me wel af hoeveel bandbreedte ik voor deze maand al heb gebruikt,
dus als jullie hierna geen logjes meer zien verschijnen
is het teveel gebleken, maar ik ga ervoor!
Vorig jaar waren Jan en ik met onze vrienden Harry en Inge
vier dagen in Stockholm. Altijd al wilde ik, als ik ooit in Zweden kwam,
het huis van Carl en Karin Larsson te Falun bezoeken
Hun huis, dat je op allerlei schilderijen en prenten tegenkomt
is nog in de oorspronkelijke staat met de wandschilderingen van Carl
en het zelf ontworpen textiel van Karin. Toch wilde ik het in die vier dagen
dat we daar waren mijn medereizigers niet aandoen om op 1 dag
zes uur treinreizen te ondernemen om dat huis te gaan zien.
Daar heb ik me toch een spijt van nu ik op diverse sites heb gezien
wat daar allemaal te bekijken is. Dus heb ik in plaats daarvan  gevraagd
om enige  in het Nationaal Museum te Stockholm 
rond te dwalen en daar dan in ieder geval een paar van zijn werken
en ook de fantastische, enorm grote muurschilderingen
in de centrale trappenhal te kunnen bewonderen.
Ik heb lopen kwijlen!
Had er wel twee dagen kunnen blijven om al die andere kunst ook te bekijken,
echt prachtig. In de museumwinkel mocht ik als troost van Jan
gaan graaien en dat liet ik me geen twee keer zeggen.




Ik koos een klein dienblaadje en een set onderzetters,
een kalender, twee boeken: "Larssons" even een plaatje van de binnenkant




en het boekje "On the Sunny side" en het pakje met kleine kaarten ...




... en het pakje waarnaar Marijna zo nieuwsgierig was,
dat witte met het rode koordje.
Dat is dus een pakje met kaarten van formaat en ze zijn stuk voor stuk
geschikt om in te lijsten en op te hangen.
Maar waar laat ik dat allemaal tussen alle borduursels van mezelf
en schilderijen van zoonlief  waarmee ons huis al vol hangt.
Dus vond ik het weer heel leuk om ze even uit te pakken
voor de foto's van vandaag.




Het pakje op zich is al prachtig met dat koordje.
Ik hoop dat er nog eens een prachtige film over hun leven
gemaakt gaat worden zodat we alles wat  zij beiden hebben gemaakt
bekeken kan worden en als ik zo in die boeken kijk en lees
voor zover dat mogelijk is, want eentje is in het zweeds,
dan hebben ze een goed, gezellig en vrij gezinsleven gehad
Daar mag ik graag over lezen en naar kijken.




Zo'n film zou dan het liefst, net als "Anne of Green Gables"
ook heel lang mogen duren. Die Green Gables duurt geloof ik een uur of zes.
 Ik zoek me suf op internet om die film op CD te kunnen kopen.
Ik heb ooit in de videotheek de volkomen grijs gedraaide videobanden
voor een tientje (in guldens) bemachtigd en zelfs in vergrijsde staat
zijn ze nog heerlijk om naar te kijken.
Maar dat is dan weer een ander log en daar heb ik geen boeken en foto's van,
dus laat dat maar zitten.
Het Openluchtmuseum "Skansen" in Stockholm is zo prachtig!!
Nou ja, ik kan wel uren doorgaan en honderden foto's ook weer daarvan
laten zien, maar ik ga nu de benen strekken, ik ben verstijfd van het zitten!

24 opmerkingen:

  1. Zo, ik wilde al vragen heb je een werkstuk gevoel vandaag. Dit ziet er wel naar uit !!! Na zoveel belangstelling, wil je er wat van maken.
    Ik ga het straks eens uitgebreid lezen :-))).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, Ha, Marian'ne, een werkstukgevoel, dat haatte ik vroeger! Als er internet en pc's waren geweest was heel mijn schooltijd anders geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk Corrie, ga straks de links openen. Met elkaar naar Zweden hmmm, kom eerst maar hier, ik beloof je dat "hier" ook veel te zien is (bijv Lucebert, als wij niet te lang wachten en veel molens)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat ziet het er mooi uit. Hiervoor had ik nog niet van Carl en Karin Larsson gehoord, maar ik ben na het lezen van deze log
    wel nieuwgierig naar deze bijzondere mensen geworden.
    V.w.b. het werkstukken maken, ik weet niet of Internet wel zo goed is voor het maken van werkstukken.
    Er worden heel makkelijk zomaar teksten en foto's geknipt en geplakt en als werkstuk ingeleverd, maar veel tijd wordt er niet meer ingestoken en ook wordt er niet zoveel van opgestoken volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Betty, dat staat, is er een expositie van Lucebert bij jou in de buurt? Wil ik graag zien, hij heeft ook nog in Bergen gewerkt en het huis dat hij als atelier gebruikte staat er nog geloof ik. Zal eens kijken of ik er een fotootje van kan maken. En molens, heerlijk, ik ben een door en door Hollandse "trien".

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Noor wat leuk dat je iets nieuws ontdekt, vind ik zelf tenminste altijd heerlijk, ik struin dan internet af naar plaatjes en wetenswaardigheden. Mijn pc zit stampvol van dat soort mappen. En ik denk dat je wel gelijk zult hebben over de gemakkelijke manier waarop men van alles kopieert en niet zelf meer aan de slag gaat, maar ikzelf vind alle informatie heel veel toevoegen en ik merk dat ik steeds leergieriger word. Da's de leeftijd denk ik :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmmm Corrie, dat is smullen jou log vandaag! Dus in het pakketje met het rode touwtje zaten die mooie kaarten in! Een reisje naar Falun??? Lijk me wel wat. Ik heb nog een paar adressen over Carl en Karin Larsson. Dit is de url van het museum in Falun http://www.clg.se/ Op deze site staan leuke foto's http://www.scandinaviantreasures.com/index.html Nog een site met foto's http://runeberg.org/clarsson/
    Je blijft genieten!!! Dank, dank, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie log, en wat een passie van jouw kant.
    Ben blij dat ik niet de enige ben die de Larssons niet kent. Van welke tijd zijn zij!?
    Ik ben geen lezer meer (ruim 20 jaar), maar toen ik nog veel boeken verslond zal dit mij wel hebben aangesproken. Las veel Noorse cultuur romans
    Het klinkt fantastisch.

    Heb eens een documantaire gezien van een Zweedse dame die dit soort aquarellen maakte, misschien was zij dit wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie, nadat ik een paar reacties van jou op mijn weblog zag werd ik nieuwsgierig naar de jouwe. Prachtig zeg en wat een mooie, persoonlijke, verhalen schrijf je erbij. Ik kom zeker nog weer eens langs.
    Groeten Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een geweldig mooie inspirerende post!!Ik ben alleen bang dat ik er weer een verzameling bij ga nemen!!En natuurlijk wil ik ook meteen weer naar Zweden!
    dank je lieve Corrie voor al dit moois!xoxo desirée

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marian'ne wat maakt het uit of je ze wel of niet kent, dan blijft er nogg iets te ontdekken over, denk niet dat ik zoveel artiesten ken, maar deze viel me ooit op door een set kaarten die ik in de boekhandel zag en toen was ik verkocht en de kaarten ook. En omdat ik in een kunstenaarsdorp woon pik ik wel eens wat namen op en zeker ook doordat mijn zoon menno ook in de kunstrichting werkt. Carl Larsson leefde van 1853 - 1919. Waarom lees je niet meer marian'ne? Ken je de boeken van Marianne Fredriksson? Misschien vind je die wel mooi, ik hou er erg van, ook Zweeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Joke, DEsiree en Marijna, bedankt voor jullie enthousiaste reacties! Leuk dat op boekenlogs ook zo goed gereageerd wordt. Lezen is ook zo heerlijk en gelukkig blijven er nog steeds mooie boeken uitkomen. Wat goed dat je die links toevoegde Marijna!! Ja, ik wil ook nog een keer naar Zweden en dan zeker ook naar Falun.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook nog nooit van hun gehoord. Maar ook ik lees bijna nooit meer. De laatste roman is de Da Vincicode geweest. Ik lees namelijk liever gezondheidboeken en heel veel over geschiedenis...
    Wel leuk hier te lezen dat marian'ne vroeger alleen maar Noorse boeken las, want daar ging mijn voorkeur namelijk ook naar uit, of waren het oude Zweede familieromans? Daarvan heb ik er heel wat van versleten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Marianne, ik lees voornamelijk in bed om makkelijk in slaap te vallen en dat werkt prima. Maar soms pakt een boek me zo dat ik rustig tot een uur of een 's nachts doorga, maar overdag lukt het bij mij ook niet echt. Toch lees ik op deze manier aardig wat boeken. En de boeken van Larsson heb ik vooral om lekker die prachtige platen te bekijken. Die zweedse romans vind ik nog steeds in kringloopwinkels en ik kan ze niet laten staan. Zo heb ik daar dus ook weer een stel van gelezen. Blijven mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. :-) Dat is precies de reden dat ik geen romans meer lees, want dan wil ik meer lezen en met een baan kan dat gewoon niet :-) In de vakantie waag ik me af en toe aan een roman, maar dan lees ik het ook echt tot de volgende morgen!
    Ik lees ook voornamelijk om in slaap te komen. Dat gaat dan prima met steeds hoofdstukjes van handwerkboeken. handwerktijdschriften en (kunst- en)geschiedenis.

    De Zweedse romans gaan vaak over het boerenleven in vorige eeuwen. Het wordt ook heel uitgebreid en levendig beschreven. Het waren ook altijd van die hele dikke pillen. Dat waren altijd mijn favorieten :-) Het geslacht Bjorndal, Hellesta, Caroline, De Ankerbergs, alle boeken van Söderholm. Dan heb je nog Kristin Lavransdochter van (S)ingrid Undset. weet niet of ik de titelst en schrijfsters alemaal goed heb geschreven hoor :-)
    Ooit waren er ook (geen Zweedse)boeken over She, 4 delen, die vond ik ook erg mooi. Heb er zelf 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben ook gestopt met lezen na de geboorte van derde kind, wilde altijd zo graag het einde weten dat ik blééf lezen. Daarna altijd (nou ja 3 x een baby op de slaapkamer kon ik nooit meer in bed lezen.
    Nu val ik na een halve blz. in slaap zelfs overdag, ook met handwerboeken helaas :-))).

    Ik zou geen namen van boeken of schrijfsters meer weten Marianne, wel heb ik de naam van mijn jongste (5e) kind uit een boek dat ik ooit eens had gelezen. Maar ik kreeg eerst een dochter. Zijn naam Quintijn betekent de vijfde, mooi hé !!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook ik kende Larsson niet maar het roept wel herinneringen op naar mijn favoriete jeugdboek"samen op het eiland zeekraai van Astrid Lindgren.
    Voor mij toen het toppunt van een gelukkig leven om daar je jeugd door te brengen. toch ook maar eens naar Larsson op zoek. Ook ik lees de laatse tijd niet zoveel meer. in mijn jeugd de bieb letterlijk drie keer leeg gelezen, en later jarenlang schoolbiebmoeder geweest (en erg veel lijstboeken gelezen toen) Ik wordt altijd een beetje aso met een boek, vergeet rustig te koken enzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, Marianne, die romans die je noemt heb ik ook gelezen. kristin lavransdochter heb ik nog steeds, prachtig boek, lekkere dikke pil. In de kringloop kocht ik onlangs nog een tweedelige zweedse roman, ben de titel en auteur vergeten en kan ze niet pakken, want er staat een logeerbed voor de kast. She ken ik niet, ook nooit van gehoord, ben wel benieuwd.

    Marianne'ne, heb jij vijf kinderen? Dat is ook iets uit een roman, die las ik graag,(logisch dat je ook overdag in slaap valt tijdens het lezen :-) Het was ook mijn wens een groot gezin te hebben, maar na het derde kind durfde ik niet meer vanwege risico omdat ik geen schildklier meer had na 2 operaties (is al lang gelden hoor). Quintijn is een prachtige naam en ik kende die ook niet, wel Quinten met een "e".

    Marcella, we kunnen met elkaar wel een boekenweb-log beginnen, allemaal lezers in aanleg. Jammer dat het een beetje over is geraakt met ons lezen. Ik las als kind ook enorm veel en kreeg van de conrector op de MMS een bijbaantje in de bieb om diezelfde reden. Later heb ik bij Hoogovens IJmuiden in de Centrale Bibliotheek (er waren ook nog een stuk of vijf afdelingsbibliotheken) van het bedrijf gewerkt. En ik heb ook als biebmoeder op de school van mijn jongens gewerkt :- )))). Altijd tussen de boeken dus en nu puilt mijn huis ervan uit. Zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is inderdaad een hele mooie naam Quintijn!

    Vroeger las ik erg veel en was iedere week wel in de bieb te vinden. Ik verslond ze echt!
    Op zich lees ik nu nog steeds erg veel alleen weinig tot geen romans (soms een thriller). Mijn huis puilt ook uit van de boeken, overal stapels en geen plaats in de boekenkasten, zodat ik om de zoveel tijd een keuze moet maken welke ik wegdoe. Nu zijn de gezondheids- en fotografieboeken aan de beurt en de stedenboeken (geërfd daarom was dat moeilijker om weg te doen). Ik ben niet erg luxe ingesteld, maar koop wel veel boeken en handwerktijdschriften per jaar.

    Momenteel ben ik aan het lezen over het dagelijkse leven in de Middeleeuwen. Erg boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuke log, Corrie!! En dan nog al die links erbij.... echt genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, erg leuke log, mooi opgeschreven allemaal en dan al die foto's erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Héhé, weer gevonden!
    Eergisteren zag ik op ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen) een programma over een midzomerfeest in Zweden. Er was ook een item over Carl Larsson en toen herinnerde ik me dit log, heb meteen je links aangeklikt, gegoogled en zo van alles te weten gekomen over de familie Larsson. Alles dank zij louw log! Eerder had ik nl nog niet gehoord over Carl Larsson.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dag Corrie

    Ik heb al sinds een jaar of tien wat met Carl Karin en hun kinderen.
    Het begon met een boekje gekocht in Nederland. Nu heb ik er ongeveer 13.
    Volgende maand ga ik dan eindelijk naar het huis van Carl Larsson in Sundborn. Dan kan ik echt de sfeer van de vele schilderijen in het echt meemaken. Wij (man dochter en ik) logeren ook in de buurt van Sundborn in een leuk rood huisje www.karlsgarden.nu
    Veel plezier nog van Carl Larsson en al je andere bezigheden.

    Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Johanna Zweden16 juni 2008 om 19:15

    Hallo Corrie

    Wat heb ik van je verhaal genoten, wat heb ik veel gemist.
    Ik heb ergens allemaal kaarten liggen Carl Larsson, als ik ze tegen kom stuur ik ze je op.
    Gr Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...